Thema februari 2010 - Jaloezie

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 06 Feb 2010, 12:51

Wat een mooie boeken vind je Dettie.
Verrassend. Het leek me niet makkelijk bij dit thema wat te vinden, maar het lukt je wonderwel.

Groetjes
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Feb 2010, 11:36

Het huis bij de mispelboom
Giovanni Verga



Fijnzinnige roman uit 1881 over een Siciliaanse vissersfamilie
Het huis bij de mispelboom beschrijft in een sobere, directe stijl de bewogen geschiedenis van Ntoni, peetvader van de familie Malavoglia die door speculaties al zijn bezittingen verliest. Door tegenslag en ongeluk en door hebzucht en afgunst valt de hele familie ten prooi aan de minachting van het dorp. Zelden is de teloorgang van een ontgoocheld mens op zo dwingende wijze beschreven.

ISBN 9789028421271 hardcover 253 pagina's | Wereldbibliotheek | november 2005
Vertaald door A.M. Pols

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Feb 2010, 11:36

Citaat van de dag

De afgunstige kan niet verdragen dat jij verder springt dan zijn stokje lang is.


J.de Valckenaere

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Feb 2010, 11:26

Onder ons is gezwegen
Simonette Agnello Hornby


Onder het dunne laagje fatsoen van een gegoede familie smeulen onzegbare geheimen en troebele conflicten. Een onschuldige vraag van een kleinzoon aan zijn grootvader zet alles in vuur en vlam: Wie was eigenlijk jouw moeder?


Wie was Titos moeder? Een prostituee, zoals boze tongen beweerden? Of een welgestelde vrouw die moest verdwijnen, zoals zijn vader hem had verteld? Dat Tito niet weet wie zijn moeder is, heeft hij nooit kunnen verwerken. Hij is de trotse eigenaar van een pastafabriek die zijn familie verzekert van een gemakkelijk leventje, maar die ook de bron is van spanningen en afgunst. Alleen door zijn gezag houdt hij de zaak bij elkaar. Op zijn zestigste verjaardag zet een ogenschijnlijk onschuldige vraag van een van zijn kleinkinderen een ontwikkeling in gang die zijn leven en dat van zijn familie volkomen zal veranderen. Tito besluit op zoek te gaan naar zijn ware afkomst en daarbij trekt hij een vat open vol pijnlijke familiegeheimen.


In de romans van Simonetta Agnello-Hornby staat de familie centraal. Voor Agnello Hornby is de familie een broeinest van zusterhaat en broedernijd, van onbegrip en rancune, maar ook een onuitputtelijke bron van sensualiteit en verboden gevoelens, van liefde en geborgenheid. Dit alles tegen het grandioze panaroma van een majestueus Sicilië, vol geuren en kleuren en broeierige zinnelijkheid.

ISBN 9789028422834 Paperback 287 pagina's | Wereldbibliotheek | mei 2009
Oorspronkelijke titel: Boccamurata Vertaling: Leen Van Den Broucke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Feb 2010, 11:26

Citaat van de dag

"Ik heb al mijn twisten kunnen bijleggen door het langst te zwijgen."

F. Hellers

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Feb 2010, 11:08

Eerste liefde
I.S. Toergenjev


Er bestaat in de wereldliteratuur geen verhaal dat het gevoel van een eerste verliefdheid zo sterk oproept als Eerste liefde. Het gaat om een puber die door een jonge vrouw wordt binnengehaald in het kringetje van haar aanbidders. Als de vrouw na enige tijd zelf verliefd wordt (ook háár eerste liefde!) wordt hij natuurlijk jaloers, maar hij laat voorlopig niet tot zich doordringen op wie hij eigenlijk jaloers moet zijn.

Nawoord: Margriet de Moor
Oorspronkelijke titel: Pervaja Ljoebov
Vertaling: Dunya Breur

ISBN 9025363709 Hardcover 79 pagina's | Athenaeum-Polak & Van Gennep | april 2008

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Feb 2010, 11:08

Citaat van de dag

"Jaloezie, jaloezag, jaloeziejewel."

Sander de Vaan

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2010, 10:54

Haar lichaam weet het
David Grossman


Shaoel is al vijfentwintig jaar 'gelukkig getrouwd', dat wil zeggen dat zijn vrouw Elisjeva een minnaar heeft die ze stiekem ontmoet. Shaoel is verschrikkelijk jaloers en fantaseert tot in de kleinste details over hun rendez-vous. Het liefdesleven van zijn vrouw windt hem op, deprimeert hem, maakt hem vindingrijk. Zijn normale leven verbleekt bij wat hij zich allemaal inbeeldt, en tegelijkertijd hoopt er zich een enorme woede in hem op. Is hij zijn fantasie nog de baas of neemt die een loopje met hem?

Ook in de tweede novelle, die subtiel met de eerste verweven is, geeft Grossman ons een inkijkje in de intiemste hoekjes van de menselijke ziel. Rotem is schrijfster en ze leest haar doodzieke moeder een verhaal voor waarin ze het grote geheim van het leven van haar moeder heeft verwerkt: haar verhouding met een vijftienjarige jongen, aan wie ze yoga-les gaf. Alles wat Rotem in haar jeugd aan moederliefde heeft ontbeerd, meent ze terug te zien in de liefde die de moeder aan de jongen heeft gegeven. Het tragische lot van een dochter of het drogbeeld van haar fantasie?

Shaoel en Rotem vertellen beiden over momenten van grote intimiteit en diepe eenzaamheid. Hun obsessieve verhalen zijn voor hen realistischer dan het werkelijke leven.
Oorspr.titel: Bagoef ani mevina
Vertaald door Corrie Zedler

ISBN 9789059360402 Hardcover 299 pagina's | Cossee, Uitgeverij | maart 2004

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2010, 10:54

Citaat van de dag

"Liefde ziet scherp, haat scherper, maar jaloersheid het scherpst, want zij is gelijk aan liefde plus haat."

Arabisch spreekwoord

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Feb 2010, 09:56

Jaloers op Viola
Linda van Mieghem


Viola is altijd de beste. Dat vinden de anderen niet zo leuk. Ze zijn jaloers. Trump begint haar te pesten en iedereen doet mee. Stilaan wordt Viola helemaal uitgesloten. Zelfs door haar broertje Stradi... Een herkenbaar verhaal over pesten en jaloezie.


NBD|Biblion recensie
Onafhankelijk te lezen deel uit de Symfollies-serie, die als doel heeft klassieke muziek toegankelijker te maken voor jonge kinderen. Voor televisie is een animatieserie ontwikkeld (Ketnet, Jetix) met 3-dimensionaal aandoende figuren die gebaseerd zijn op de instrumenten van een symfonieorkest met de bijbehorende eigenschappen, maar wel met duidelijke menselijke trekjes.

Dit verhaal gaat over Viola, de altviool, die haar broer Stradi altijd de baas is. Ze is ook nog eens de beste van de klas en ze mag een solo instuderen voor het concert ter ere van koningin Harp. De andere instrumenten zijn jaloers, sluiten haar buiten en ze wordt gepest. Viola vlucht in een fantasiewereld.

Wensvervullend verhaal in korte zinnen met veel spreektaal en af en toe Vlaamse uitdrukkingen (in je spaarpot moeten tasten). Prentenboekachtig verhaal met kleurrijke, maar vlakke illustraties. Op de bijgeleverde cd wordt het verhaal op een rustige manier, maar goed verstaanbaar voorgelezen. Verder staan er twee klassieke altvioolstukken op. Zie ook www.symfollies.com.
Voorlezen vanaf ca. 5 jaar, zelf lezen vanaf ca. 8 jaar.
(Biblion recensie, M.G.M. Koedijk-Schraag)

ISBN 9789044805277 Hardcover 58 pagina's | Uitgeverij Clavis | december 2005

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Feb 2010, 09:56

Citaat van de dag

"Jaloers zijn is meerdere levens tegelijk willen leven."

Madeleine van Zweeden

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 11 Feb 2010, 14:25

Krijgen jullie deze berichten nog doorgestuurd?

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Feb 2010, 14:58

Wat bedoel je Tiba?

dettie

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 11 Feb 2010, 15:13

Ik kreeg dit item al een paar dagen niet meer doorgestuurd, nochtans was aangevinkt "waarschuwen als er gereageerd is". Maar nu dus jouw reactie wel doorgekregen :) . Nou moe :roll: .

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Feb 2010, 15:31

Ha ja de wondere wegen van internet... Ik snap er zelf af en toe ook niets van. Waarom je nu wel bericht krijgt weet ik ook niet.
:dontknow:

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Feb 2010, 11:24

Jaloezie
omgaan met jaloerse gevoelens
Pieternel Dijkstra


In dit gemakkelijk leesbare, vlot geschreven boek gaat psychologe Pieternel Dijkstra in op jaloezie binnen partnerrelaties. Zij beschrijft hoe verschillende vormen van jaloezie kunnen ontstaan en hoe deze zich uiten in gedachten, gevoelens en gedrag. Vervolgens beschrijft zij hoe (problematische) jaloezie kan worden voorkomen en geeft zij adviezen om beter te leren omgaan met eigen jaloerse gevoelens en met de jaloezie van een partner. De adviezen varieren van een betere inschatting maken van situaties tot het afbakenen van grenzen. Dijkstra verwijst veelvuldig naar onderzoeksresultaten en verduidelijkt haar verhaal met veel voorbeelden. Haar beschrijvingen en adviezen worden ondersteund door testjes en opdrachten. Het boek bevat een literatuurlijst. Dr. Pieternel Dijkstra is werkzaam als therapeute en freelance-auteur. Zij schreef eerder 'Verlegen' (2003)*.

(Biblion recensie, P. Rovers)

ISBN 9789044805277 Hardcover 58 pagina's | Uitgeverij Clavis | december 2005

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Feb 2010, 11:24

Citaat van de dag

"Bedelaars zijn niet jaloers op miljonairs, maar wel op andere bedelaars die meer ophalen dan zijzelf."

Anoniem

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Feb 2010, 11:43

Midas Dekkers leest
De jaloerse kip en andere beesten
(luisterboek)
Middas Dekker


De beestenverhalen van Midas zijn geschreven om te lezen, maar meer nog om te horen. Neem met het volgende fragment de proef op de som.

' Ik had twee kippen,' zei de man nog voor iedereen weer goed en wel zat. 'Of, beter gezegd, een kip en een haan. Die konden het prima vinden samen. Hij trad haar geregeld en zij legde bijna elke dag een ei. En toen dacht ik: ik zet er nog een kippetje bij. Nou, dat ging prima. Tot de haan het nieuwe hennetje begon te treden. Dat pikte het eerste wijfje niet. Hele gevechten werden het; de veren stoven in het rond, zo jaloers was ze.'' Maar wat wou u nou vragen?' drong ik aan.'Nou kijk,' zei de man, een gezonde plattelander van een jaar of veertig. 'Na een week van gedonderjaag was het opeens over. Sindsdien accepteert het oorspronkelijke wijfje dat er een tweede bij is gekomen. En nou komt mijn vraag: Is dat bij mensen ook zo?'

ISBN 9789025428952 |Uitgeverij Contact | juli 2008

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Feb 2010, 11:43

Citaat van de dag

"Zijn moeder wilde bijna nooit naar de dierentuin. Al die opgesloten beesten, dat vond ze zielig. 'Je gaat toch ook niet een dagje naar de gevangenis?'. zei ze dan."

Midas Dekkers

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Feb 2010, 10:40

Groene ogen
of hoe jaloers Senne was!
A. Feliers
illustraties J Verstegen



'Wat is dat?'zegt een stem naast me. Ik kijk in Sennes ogen. 'Mijn nieuwe pen,' zeg ik blij. Senne lacht scheef. Zijn mond is een rare kronkel. Toch neemt hij mijn pen. 'Met hartjes?'zegt hij. Ik knik vrolijk. 'Mooi hè?' vraag ik. 'Een meisjes pen dus!'antwoordt Senne. Een flauw lachje kruipt uit zijn keel.


Lana heeft een nieuwe geurpen met roze hartjes gekregen van haar moeder, omdat ze al goed kan schrijven. Haar vriendin Elsje vindt de pen prachtig, maar pestkop Senne is jaloers en pakt de pen af. Lana is verdrietig en durft het niet aan de juf te vertellen. Vriendje Pat heeft echter een slim idee om de dief te ontmaskeren.

ISBN 9789058385499 |26 pagina's | Uitgeverij De Eenhoorn | maart 2009
Leeftijd: 7-9 jaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Feb 2010, 11:27

Citaat van de dag

"Het puntje van een gaeuwe pen is 't felste wapen dat ick ken."

Jacob Cats

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 14 Feb 2010, 13:14

Die van vandaag is verrassend! Ik denk: er komt iets over Valentijn! Dit had ik niet gedacht!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Feb 2010, 13:56

Ik had eerst nog een heel ander boek, ook geen Valentijn, maar toen ik het plaatje zag was het toch wel een erg bouquetboekje.

Ik vond deze zo leuk... dus op de site...

Dettie

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 14 Feb 2010, 20:36

Het citaat van vandaag mag er ook zijn :roll: .

Tiba. :D

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Feb 2010, 11:13

Jaloezie
kleine verleidingen voor jezelf en anderen
Lise Goeman Borgesius


Jaloezie? Met dit kookboek kun je eindelijk van je zonde genieten! Lize Goeman Borgesius creëerde meer dan 20 heerlijke kleine gerechten die je lekker voor jezelf kunt houden, maar waar je ook anderen van kunt laten genieten - zonder jaloers te zijn!
Jaloezie, ijdelheid, luiheid, wellust, gulzigheid, wraakzucht en hebzucht waren nog nooit zo lekker! Lise Goeman Borgesius brengt het beste in elke zonde naar boven met heerlijke recepten en fantastische fotografie.


NBD|Biblion recensie
Serie vierkante kookboekjes gebaseerd op zeven negatieve menselijke eigenschappen. In dit deel recepten voor kleine hapjes om de gasten jaloers te maken op de kookkunsten van de kok. De hartige gerechtjes zijn ook te gebruiken als tapas of amuse-gueule. De receptuur is beknopt en mede daardoor voor een beginner waarschijnlijk te moeilijk. Met opgave van aantal personen en wijnadvies.
Het zijn culinaire recepten gepresenteerd in een zeer verzorgde en moderne lay-out en geillustreerd met mooie paginagrote kleurenfoto's van de veelal prachtige gerechten hier en daar aangekleed met nogal grote takken verse kruiden. Wil je echter je gasten jaloers maken met een soortgelijke (professionele) presentatie dan zal menigeen nog veel moeten oefenen. Bevat alfabetisch register en een leeslint.
(Biblion recensie, G. Vijgen)


ISBN 9789021580715 Hardcover | 60 pagina's | Kosmos Uitgevers | februari 2005


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 150 gasten