Thema januari 2010 - Annie M.G. Schmidt

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema januari 2010 - Annie M.G. Schmidt

Berichtdoor Dettie » 01 Jan 2010, 13:01

Een mooi begin van het nieuwe jaar als het thema Annie M.G. Schmidt is!

Ik kan me nu al verheugen op alle boeken die voorbij zullen komen.

We beginnen natuurlijk met de mooie biografie van Annejet van der Zijl.



Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 31 Jul 2010, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 01 Jan 2010, 13:13

Ik verheug me ook op Annie,

en dit boek is al een aanrader, ...je beeld van de brave Annie komt nooit meer terug.

Groetjes
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Jan 2010, 13:17

Nee zo braaf was ze niet. Die leuke verhaaltjes-vertellende-vrolijke mevrouw was ze toch echt niet. Maar als je haar teksten voor volwassenen goed leest of beluistert hadden we het kunnen weten.

Wat ik erg mooi om te lezen vond, is hoe liefdevol ze die (kinder?)bibliotheek opzette, ik meen in Zeeland.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Jan 2010, 20:26

Zeeland, ja, daar woonde en werkte ze.
Heel toevallig zag ik haar eergisteren op de televisie. Ik heb geen idee wat voor programma, ze werd heen en weer gezwaaid door twee mannen, terwijl ze een liedje zonden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Jan 2010, 12:37

Anna
Het leven van Annie M.G. Schmidt
Annejet van der Zijl


Na de dood van Annie M.G. Schmidt (1911-1995) is er aan de publicaties van en over haar geen einde gekomen. Nog steeds staan haar werk en haar persoon volop in de belangstelling. Hoe belangrijk haar rol was in het literaire en sociale leven in de tweede helft van de 20ste eeuw, blijkt sterk uit deze biografie. De persoonlijke geschiedenis van de schrijfster wordt hier op een boeiende wijze verbonden met haar werk en de tijd waarin zij leefde. Van der Zijl maakt daarbij gebruik van veel citaten uit recent teruggevonden correspondentie van Schmidt, uit interviews en het werk zelf. Het geheel leest als een smeuiige roman die met smaak, toewijding en oprechtheid is geschreven. Door de heldere stijl, de eenvoudige toon en de aansprekende anekdotes en voorbeelden van hoe Annie M.G. was, en door de wetenschappelijke precisie en integriteit is dit een boek voor een groot publiek en voor de professionele lezer. Tevens bevat het een aantal foto's die het tijdsbeeld ondersteunen. Gebonden; vrij kleine druk.

(Biblion recensie, Drs. Cees van der Pluijm)

Hardcover 478 pagina's | Nijgh & Van Ditmar | november 2002

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Jan 2010, 12:38

Citaat van de dag

"Ik heb een vrouw gekend die nooit een kennissennieuwtje vertelde, nooit een opmerking had achter de rug van haar schoonzuster en die nooit een geheim doorvertelde. Waar ze gebleven is weet ik niet. Zij moet wel gebarsten zijn…"

Annie M.G. Schmidt

maupi
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 Mar 2006, 16:31
Locatie: Amsterdam
Contact:

Berichtdoor maupi » 02 Jan 2010, 19:26

Dettie schreef:[...] Zij moet wel gebarsten zijn…"


hahaha, barst, geweldig. en abeltje ook trouwens, een absolute jeugd- en nog-steeds-favoriet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Jan 2010, 20:30

Ha maupi, ja ik zat ook te grinniken bij dit citaat. Je ziet het haar zeggen.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jan 2010, 11:20

Abeltje
Annie M.G. Schmidt


In 1953 verscheen ABELTJE, het eerste echte boek van Annie M.G. Schmidt

Abeltje gaat werken als liftjongen in het warenhuis Knots. Hij weet heel goed dat hij niet op het geheimzinnige bovenste knopje van de lift mag drukken, maar hij is zo nieuwsgierig dat hij het meteen al op zijn eerste werkdag toch doet.

NBD|Biblion recensie
Herdruk van het bekende verhaal over de liftjongen Abeltje, die op een dag op het bovenste knopje van de lift drukt, waardoor deze, met Abeltje en passagiers (buurmeisje Laura, meneer Tump en mevrouw Klaterhoen) door het dak van warenhuis Knots naar Zuid-Amerika vliegt. Het verhaal dateert oorspronkelijk uit 1953 en kwam t/m de 14de druk uit met illustraties van Wim Bijmoer. Deze zijn in 1980 bij de 15de druk vervangen door tekeningen van The Tjong-Khing.
Het formaat is royaal, wat de tekst prettig leesbaar maakt en ook de humoristische illustraties in hun volle glorie herstelt. Een avonturenverhaal vol dwaze en gekke situaties dat de fantasie van veel kinderen zal prikkelen. Ook uitstekend geschikt om voor te lezen aan jongere kinderen. Abeltje is in 1998 succesvol verfilmd. Eerder verschenen samen met 'De A van Abeltje'*. Voorlezen vanaf ca. 7 jaar, zelf lezen vanaf ca. 10 jaar.
(NBD|Biblion recensie, W. van der Pennen-Schleicher)


ISBN 9789045107240 Hardcover 183 pagina's | Querido Kinderboek | oktober 2008

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jan 2010, 11:20

Citaat van de dag


"'Door de glazen deur zagen ze de eerste etage voorbijschieten, toen de tweede, toen de derde, toen de vierde... De lift minderde niet in vaart... Ze hoorden een licht gekraak... gerinkel van glas... Toen stonden ze daar alle vier in de lift door de glasdeur heen te kijken, vastgenageld van schrik. De lift vloog door de lucht!'"

Fragment uit Abeltje

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 03 Jan 2010, 16:04

Anna
Het leven van Annie M.G. Schmidt
Annejet van der Zijl


De tv serie die vanavond begint is gebaseerd op dit boek las ik.

Groetjes
Willeke

Gast

Berichtdoor Gast » 03 Jan 2010, 17:59

Gaan we met zijn allen kijken?
De samenkijkserie?

Manja

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 03 Jan 2010, 18:06

De serie begint vanavond op ned 2 om 20.15

en ik zag toevallig dat hij al angekondigd stond op uitzending gemist (uitzendingemist.nl), dus vanaf morgen daar ook te zien.
En nu (zondagmiddag 5 uur) Annie MG achter de schermen op Ned. 1.

Tot zover deze Annie update

Groetjes
Willeke

Gast

Berichtdoor Gast » 03 Jan 2010, 22:10

Gekeken. Klein stukje gemist, Ik was in slaap gevallen.
Wat ik altijd mis als het over Annie M.G. gaat, mijn goede jeugdherinnering niet de tv , maar de radio jarenlang 's winters om de week om maandagavond DE FAMILIE DOORSNEE.
Later op mogen blijven en die avond waren er nergens vergaderingen.Stil in Amsterdam

Wie deelt dat met mij of ben ik te oud?Plus dat het over het algemeen alleen maar rode nesten beluisterd mocht worden. Waarom dat mag ...
weten.
Het was leuk en net zo makkelijk als Carmiggelt, ja zuster nee zuster en pension Hommeles, later op tv bij de buren kijkend, vond ik een grote tegenvaller. Maar ja vergelijken is ook uit den boze.
Maar da familie Doorsnee Nostalgie, met recht met een grote letter.

Manja

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Jan 2010, 11:15

Allemaal sprookjes
Annie M.G. Schmidt


Alle sprookjes van Annie M.G. Schmidt in een mooie grote bundel vol koningen, prinsessen, heksen en reuzen. Verrassend en vrolijk voorleesplezier, met tekeningen van Fiep Westendorp en andere topillustratoren.

Ook het genre van het sprookje zette Annie M.G. Schmidt moeiteloos naar haar hand. Bij haar zet een eenzame reus een contactadvertentie, trekt een kroonprins-met-gevoel zich het leed van de wereld te veel aan, heet een prinses Spikkeltje (en verandert al snel in een lijster) en heeft een Kikvors toverkracht.

Met tekeningen van Fiep Westendorp, Philip Hopman, Harrie Geelen, Sieb Posthuma, Kristien Aertssen en andere bekende illustratoren. De sprookjes in Allemaal sprookjes maakten eerder deel uit van Misschien wel echt gebeurd.


ISBN 9789045106113 Hardcover 160 pagina's | Querido Kinderboek | april 2008
Leeftijd 8+

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Jan 2010, 11:16

Citaat van de dag


"'Er was eens een graaf, die zó rijk was, dat hij alle vliegmachines van de wereld had kunnen kopen. Hij deed het niet, want er waren toen nog geen vliegmachines.'"

Fragment uit Allemaal sprookjes

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Jan 2010, 13:01

Misschien komt de familie Doorsnee nog manja.

Voor mensen die niet weten wie of wat de Familie Doorsnee was, zie...

http://www.w8.nl/doorsnee.htm

je kunt het hoorspel ook op CD krijgen

http://www.hoorspel.com/index.php?modul ... d=1&pid=57

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Jan 2010, 10:16

Ik staar maar te staren
reacties op Annie M. G. Schmidt



Jip en Janneke, Otje, Pluk van de Petteflet. Veel mensen kennen deze boeken uit hun jeugd. Maar hoe is het om op latere leeftijd kennis te maken met Annie M.G. Schmidt? Dat lees je in Ik staar maar te staren. Lees - en schrijfcursisten vertellen in dit boek wat Annie M.G. Schmidt bij hen oproept. Zo schrijven ze vaak voor het eerst in hun leven zelf een mooi verhaal of gedicht.

NBD|Biblion recensie
Een bundel schrijfsels (gedichten en proza), geinspireerd door werk van Annie M.G. Schmidt. Niet of onvoldoende geletterde volwassenen maken op latere leeftijd kennis met een van de bekendste schrijfsters van Nederland. Het is een kennis maken met het geschreven woord en de mogelijkheid om ook eigen gedachten in woorden om te zetten. De ROC's (regionale opleidings centra) zijn de bemiddelaars in deze.

Naast de schrijfresultaten zijn foto's (zwart-wit) opgenomen van de schrijvende cursisten op een ROC en informatie over hun achtergrond. De teksten van de cursisten worden afgewisseld door de teksten van Annie M.G. Schmidt die de cursisten hebben aangezet tot hun eigen schrijfwerk. Uiteraard heeft alles een makkelijk leesniveau, maar het is bijzonder om te zien hoe een tekst van een groot schrijfster kan inspireren. Fantastisch voor de cursisten zelf om hun eigen tekst in drukvorm terug te zien en heel motiverend voor alle andere volwassenen die het lezen en schrijven onder de knie proberen te krijgen. Pocket; royale en ruime druk.
(NBD|Biblion recensie, A.C. Rietveld-Prinsen)


ISBN 9789086960644 Paperback 72 pagina's | Eenvoudig Communiceren B.V. | maart 2009

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Jan 2010, 10:16

Citaat van de dag

"'Marietje van Dalen uit Kreukelendamme die hield niet van wassen en hield niet van kammen, zij hield niet van zeep en zij hield niet van water en stelde het wassen maar uit tot later. '"

Fragment uit het boek 'Ik wil alles wat niet mag' van Annie M.G. Schmidt

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Jan 2010, 10:57

Ik moet steeds zo lachen om de citaten. Wat een heerlijke fantasie en humor had Annie M.G. Schmidt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Jan 2010, 18:15

Inderdaad is dit een verfrissend thema! Heel leuk!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Jan 2010, 10:05

Ibbeltje
Annie M. G. Schmidt



De hoofdpersoon in dit boek is Ibbeltje: een niet altijd erg schoon, niet altijd even kalm, niet altijd even braaf meisje. Een doodgewoon kind kortom, dat met haar katse moeder en haar doodgewone vader doodgewone kinderavonturen beleeft.

Er is een reuzenfrietenapparaat, er is een straatarme opa Duizendschoon, er is een boze meneer Pinkepank (rijk en gierig), er is een lieve Sinterklaas en een onstuimige kerstman-met-rendier, er is een meneer Sinkel en er is een heksenparapluutje met nogal wispelturige toverkrachten. Gewone avonturen van een gewoon kind dus... Maar toch: steeds is er weer Ibbeltjes moeder. Die via haar katten álles aan de weet komt. En om de haverklap de boom in vliegt en er niet meer uit durft.
Vanaf ca. 6 jaar.


N.B. Voorheen was Ibbeltje een hoorspel dat later in boekvorm is uitgebracht


253 pagina's Querido, Amsterdam

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Jan 2010, 10:05

Citaat van de dag


Je moeder is vroeger een kat geweest
Een dikke, rooie kat.
En toen was ze ook al zo'n aardig beest
Toen was ze ook al zo'n schat.

-----

'Moeder, kom 's uit de iep,
moeder, kom 's uit de takken,
toe dan, kom 's uit de iep,
je moet de vis gaan bakken.


Fragmenten uit Ibbeltje

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 07 Jan 2010, 13:42

'De heren van de junta in Bolivia / zijn zo aardig voor hun moeder en hun clivia,' schreef Annie M.G. Schmidt - en nog nooit was zo treffend bewezen dat satire ook zonder clichés kan.


Wat goed is dit toch.
En als je de heren van de junte in Bolivia vervangt door welke huidige despoot dan ook, nog steeds actueel.

Ze doorstaat de tand des tijds goed, Annie.
Ik heb vrij veel kinderboeken van haar voorgelezen, en je ziet natuurlijk wel dat het oud is, maar toch is het nog prima te lezen,
en valt het nog steeds in de smaak.
Ik ben nu bezig met Wiplala voor te lezen aan mijn nichtje van acht en die vind het geweldig.
Puk van de Pettenflat is ook nog niet zo lang geleden, en dat was ook een groot succes, en Floddertje ook. Zelfs "de groten'vragen als ze moe zijn aan het einde van de dag nog wel eens om dat boek. Het is dan ook erg grappig.

Groetjes
Willeke
Laatst gewijzigd door WilV op 07 Jan 2010, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2010, 13:43

Zeur niet!
Annie M. G. Schmidt



'De heren van de junta in Bolivia / zijn zo aardig voor hun moeder en hun clivia,' schreef Annie M.G. Schmidt - en nog nooit was zo treffend bewezen dat satire ook zonder clichés kan.

Nergens anders in de Nederlandse letterkunde komen zo veel clivia's, fuchsia's, cyclamen en begonia's voor. Annie M.G. Schmidt zette alle ramen van het bedompte Hollandse binnenhuisje open om er een frisse wind doorheen te laten waaien, maar de potplanten op de vensterbanken bracht ze nimmer tot wankelen – als de tijdloze symbolen van onze geborgenheid. En misschien verklaart dat ook wel de blijvende, ongekende populariteit van haar liedjes: glasheldere gebruikspoëzie, huishoudelijke taal vol verrassende woorden, een laconiek soort lyriek die door en door Nederlands is maar tegelijk vederlicht door ons polderlandschap huppelt.

Annie M.G. Schmidt (1911-1995) werd al vaker gebundeld, maar niet eerder stonden haar beste liedteksten voor volwassenen zo feestelijk bij elkaar. Niet alleen de allerbekendste, maar ook een verbluffend aantal onbekende nummers. Zo leverde nieuw onderzoek in de scripts van haar fameuze radioserie De familie Doorsnee vele tientallen liedjes op die nooit eerder in druk verschenen. En ook in andere, niet eerder geraadpleegde bronnen werden teksten gevonden die haar oeuvre nog rijker en nog spitsvondiger maken dan het al was.

Dit is een Pluche-deel vol primeurs, aangevuld met een DVD vol archiefopnamen die eveneens uniek zijn.


ISBN 9789038869636 Hardcover met DVD 671 pagina's | Nijgh & Van Ditmar | mei 2007


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten