thema oktober 2009 Aan tafel! Eten en snoepen in boeken

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Okt 2009, 11:21

Citaat van de dag


"Of een daad goed of kwaad is hangt af van het motief waaruit we handelen. Als ik een bedelaar een geldstuk toewerp met de bedoeling hem een gat in zijn hoofd te gooien, en hij raapt het op en koopt er eten van, heeft mijn daad een goede uitwerking, hoewel het van mij heel verkeerd is geweest."

- Samuel Johnson
Engels schrijver 1709-1784

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Okt 2009, 12:15

Snoep je wel genoeg?
Erna Sassen




Jaimy woont alleen met zijn vader. Het is de liefste vader van de hele wereld. Hij heet Berend en hij is journalist, maar soms even niet, want dan heeft hij een dip. Dan kan hij niks, en moet Jaimy alles zelf doen. En dat is nu het geval. Jaimy heeft verschrikkelijk zijn best gedaan om een onvergetelijke feestavond te organiseren, met pannenkoeken en cadeaus en zo. Maar dan wordt het hoofdcadeau ziek en volgt de ene ramp op de andere. Gelukkig is er hulp in de vorm van een nieuw buurmeisje, dat niet Jules heet, maar wel zo genoemd wordt…

NBD|Biblion recensie
Jaimy woont alleen met zijn vader, die als freelance journalist de hele dag thuis is. Veel doet hij echter niet. 's Winters heeft hij last van een winterdepressie en dan drinkt hij veel bier. Jaimy doet alles in huis en heeft op school geen vrienden, behalve misschien zijn juf, voor wie hij een filmpje over de school maakt voor op de website. Als rond Sinterklaas het nieuwe buurmeisje Jules en het konijn Cornelis in zijn leven komen, begint alles te veranderen. Dan wordt zijn vader ontslagen.

Het duurt lang voordat er een beetje vaart in het verhaal komt en de stijl heeft clichematige en gewild moderne elementen. Toch is de tragikomische sfeer goed gelukt. De auteur schreef eerder o.a. 'De Bende van de Bosduivels'* (2006). De titel van deze uitgave past goed bij het thema van de aankomende Kinderboekenweek, maar over snoepen of eten gaat het niet, eerder over je staande houden in een moeilijke situatie. De grappige tekeningen van Georgien Overwater doen denken aan die van Quentin Blake en staan lukraak door de tekst heen gestrooid. Vanaf ca. 10 jaar.



ISBN 9789025853334 Hardcover 113 pagina's | Leopold B.V. | augustus 2009

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Okt 2009, 12:16

Citaat van de dag

“Chocolade is een mythisch voedingsmiddel dat een plaats verdient tussen alle andere verboden vruchten.”

Sylvain Lebel

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Okt 2009, 12:54

Aan tafel!
Wilma Degeling
Illustraties Veronica Nahmias




Eekhoorn zat stilletjes te genieten. Van haar stoofpot natuurlijk, want die was heel goed gelukt. Maar vooral van Zwijntje en Egel, die smikkelden en smulden. ‘Eekhoorn, wat kun jij heerlijk koken’, zei Zwijntje. ‘Er kan echt niets meer bij.’ ‘Helemaal mee eens’, knikte Egel. ‘Zullen wij als beloning de afwas doen?’ ‘Welnee, ik doe het morgen zelf wel. Laten we nu gezellig nog even kletsen’, antwoordde Eekhoorn. Maar of dat nu zo’n goed plan is? Iedere dag komen er meer dieren bij Eekhoorn eten en de berg vieze borden, schalen en pannen wordt groter en groter...



ISBN 9789025853334 Hardcover harde kaft, 40 pagina's Met illustraties Verschenen: oktober 2009
Uitgeverij Christofoor Leeftijd: 6-9

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Okt 2009, 12:55

Citaat van de dag

Slechte tafelmanieren duiden er enkel op dat u meer om het eten geeft dan om het gezelschap.”

Anoniem

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Okt 2009, 14:11

Ik vraag me af of deze man de waarheid in pacht heeft.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Okt 2009, 10:23

Broodtrommelboek
Marije Vogelzang


Liefde gaat door de maag, dat weet iedereen. Dus stop je naast een boterham met pasta of pindakaas soms wat extra's in de broodtrommel van je kind. Een briefje, of een lekker stukje cake. Dat kan nog leuker, vond eetontwerper Marije Vogelzang en bedacht daarom dit Broodtrommelboek vol gekke, inspirerende ideeën. Wat dacht je bijvoorbeeld van een Monstertrommel, een Taartdoos of een Liefdestrommel? Overblijven was nog nooit zo lekker.


ISBN 9789079961047 Hardcover harde kaft, 117 pagina's | Snor, Uitgeverij | september 2009
Leeftijd 4-6 jaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Okt 2009, 10:23

Citaat van de dag

"Ik verdien goed mijn brood. Ik verdien zelfs zoveel brood, dat ik een deel zou kunnen beleggen."”

Youp van 't Hek

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 17 Okt 2009, 21:12

Leuk boek vandaag, heerlijk boek in de categorie niet al te zware kost.
En de film is ook leuk..je hebt de hele week zin in chocola.

Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Okt 2009, 21:37

Erger nog... ik héb een flink stuk chocola achter de kiezen!
Ik kreeg zo'n onbedaarlijke trek daarin door dit boek.

o dear, de dokter zal weer mopperen :D

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 17 Okt 2009, 21:48

ha, alleen al door de titel...
dan zou ik de film maar niet kijken als ik jou was :)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Okt 2009, 21:55

Die film heb ik gelukkig al een hele tijd geleden gezien. Leuke film trouwens net als het boek, lekker genieten en ontspannen.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Okt 2009, 12:08

Chocolat
Joanne Harris




In een dorp in Zuid-West-Frankrijk begint Vianne Rocher een chique chocolaterie. Voor het dorp heeft dit grote gevolgen. Er is veel verzet, vooral van de pastoor, die het chocoladegenot heidens vindt, maar Vianne gaat voor velen een positieve sociale functie vervullen. Ze geeft warmte en raad, mengt zich in de dorpsverhoudingen en doet veel goed, mede dankzij haar magische gaven; ze is eigenlijk een goede heks. Vianne die lange tijd met haar dochter een zwervend bestaan heeft geleid, lijkt in dit dorp een rustpunt te hebben gevonden. De dorpsverwikkelingen worden in een dagboekachtig verslag uit de doeken gedaan; af en toe wisselt het perspectief met dat van de pastoor.

Een en ander wordt invoelend en lichtvoetig verteld. Het boek spreekt zeer tot de verbeelding en laat een sympathieke indruk achter. In 2000 verfilmd met o.a. Juliette Binoche, Judi Dench en Johnny Depp
(Biblion)


ISBN 9789032505011 Hardcover 368 pagina's | de Kern | september 2007

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Okt 2009, 12:09

Citaat van de dag

"De ideeën van anderen citeren, wil dikwijls zeggen dat men er spijt van heeft ze zelf niet te hebben gehad."”

Sacha Guitry

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 18 Okt 2009, 14:15

Het boek van vandaag (nieuwe buren) is favoriet hier...de gierig buurvrouw die het vertikt soep te maken, en de nieuwe buurman die een simpel recept heeft voor hamersoep, waar ze alleen water en een hamer voor nodig heeft,
en die er iedere keer een ingredient weet bij te praten zodat er aan het einde van het verhaal gewoon een pan heerlijke soep op tafel staat.

Iedere keer weer grappig.

Groetjes
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Okt 2009, 14:26

ja en jij bedankt voor je tips! Ik moest al grinniken toen ik de beschrijving las.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 18 Okt 2009, 14:48

Ik ben echt een fan van ingrid Schubert en haar man, bijna al hun boeken zijn hier favoriet, met als koploper Woeste Willem.
En dit boek ook..hoewel ze de clou ondertussen al lang kennen wordt er iedere keer weer hard gelachen om die domme buurvrouw Kaatje die zich zó beet laat nemen.

Ik zag trouwens dat je een aantal van mijn tips al gehad hebt toen ik even niet online was.

Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Okt 2009, 09:24

Gekke buren
Ingrid Schubert




Nukkige en gierige Kaat wordt op een ochtend ruw uit haar slaap gewekt; iemand maakt een hels kabaal met een hamer. Nader onderzoek wijst uit dat een woest behaarde en bebaarde kerel bezig is een huis te bouwen vlak naast het hare. Kaat is niet bepaald opgetogen over de komst van de nieuwe buurman, die er een eer in blijkt te stellen om te luiwammesen en wat rond te hangen.
Maar als het herfst wordt en het gammele onderkomen van buurman Bram tijdens een zware
storm de lucht in vliegt, nodigt Kaat hem toch wat onwillig uit in haar huisje. Bram stelt voor om soep te maken, maar Kaat is absoluut niet van plan haar zorgvuldig vergaarde wintervoorraad met hem te delen. Dat blijkt ook niet nodig te zijn, want Bram kan soep maken met alleen wat water en een hamer. Tenminste, dat zegt hij'
Het nieuwe prentenboek van de Schuberts is een humoristische bewerking van een oud volksverhaal, waarin een gierig vrouwtje het uiteindelijk moet afleggen tegen de vindingrijkheid van haar gemoedelijke buurman.


ISBN 9789056375621 Hardcover 26 pagina's | Uitgeverij Lemniscaat | september 2003
Leeftijd 4-6 jaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Okt 2009, 09:25

Citaat van de dag


"Omdat de soep toch te heet was, blies het blaaskwintet er nog even flink op los."”

Kadé Bruin

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 19 Okt 2009, 13:11

Ook leuk, een prentenboek over het suikerfeest. Ziet er mooi uit ook.

Groetjes Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Okt 2009, 12:10

De snoepjes van Aisha
Elly van der Linden
illustraties Suzanne Diederen




Vandaag vieren we het Suikerfeest. Aisha gaat naar opa en oma. Voor oma heeft ze een mooie tekening gemaakt en Aisha krijgt lekkere snoepjes in een mooi doosje. Dan komt oom Ali binnen en tilt Aisha hoog in de lucht. Oh ... de snoepjes vliegen alle kanten uit! Gelukkig heeft oom Ali een verrassing ... Een mooie kennismaking met het Suikerfeest voor peuters vanaf 24 maanden.

NBD|Biblion recensie
Bijna vierkant prentenboek, met stevige kaft en afgeronde hoeken, waarin peuters en kleuters op lieve wijze kennis kunnen maken met het verhaal van Aisha die samen met haar ouders en haar broer bij opa en oma het Suikerfeest gaat vieren: het feest van de verzoening en dit valt op de eerste dag na de Ramadan. Bij opa en oma zijn ook de andere familieleden. Aisha krijgt van oma een doosje met kleurige snoepjes. Als oom Ali Aisha knuffelend optilt, vliegen alle snoepjes uit het doosje en belanden op de eettafel en zelfs in het haar van oom. Gelukkig past er ook nog een nieuwe verrassing in het doosje!


Het verhaal wordt op begrijpelijke wijze verteld voor peuters. De tekst is gedrukt in een quasi schrijfletter en kent veel dialoog. Het verhaal is goed te volgen aan de hand van eenvoudig geschilderde, kleurige prenten, waar veel familiesfeer uit spreekt. Een informatieve en belangstelling wekkende uitgave die prima gebruikt kan worden thuis, in de peuterspeelzaal en bij de kinderopvang. De auteur heeft volop ervaring met leesbevorderingsprojecten en taalstimulering. Deze uitgave sluit aan bij de filosofie van warme cultuuroverdracht, die niet jong genoeg kan beginnen in een multiculturele samenleving. Vanaf ca. 2 jaar.
(NBD|Biblion recensie, Mart Seerden)


ISBN 9789044807592 Hardcover 28 pagina's | Clavis B.V.B.A., Uitgeverij | augustus 2007

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Okt 2009, 12:10

Citaat van de dag

"Drie soorten lezers zijn er:
een eerste die zonder oordelen geniet,
een derde die zonder genieten oordeelt
en een middelste, die genietend oordeelt en oordelend geniet;
deze herschept eigenlijk het kunstwerk. ”

Goethe

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Okt 2009, 10:46

Over stresskippen en vegaburgers
Netty van Kaathoven
Evelyne Gorter




De kinderen uit de klas van Nanou, Faure, Mahmoud en Ralph schrikken als ze zien wat voor leven de dieren op een boerderij hebben. Nanou weet alles over de bio-industrie en dierenleed en houdt daar een spreekbeurt over. De klas besluit op het schoolkamp vegetarisch te gaan koken. Het wordt heerlijk, al zit de vloer onder de smurrie en krijgt de journalist soep over zijn kleren. Alle recepten die de kinderen maakten staan in het boek.


NBD|Biblion recensie
De kinderen uit groep acht gaan op bezoek bij een boerderij en schrikken van de leefomstandigheden van de dieren. Naar aanleiding van het bezoek ontstaan discussies en houdt Nanou een spreekbeurt over de bio-industrie en waarom ze vegetarisch eet. De klasgenoten zijn onder de indruk van haar verhaal en bedenken oplossingen om het dierenleed te verminderen. Zo besluiten ze om tijdens het schoolkamp vegetarisch te gaan koken. Het wordt een dolle boel in de keuken.



Deel uit de serie 'Inzicht', een reeks fictieverhalen met een thema. Naast het verhalende gedeelte bestaat het boek voor meer dan de helft uit een informatief deel, waarin alle vegetarische recepten staan (zoals RaBarbie en Aardblije ijsjes) uit het kookboek dat groep acht heeft gebruikt, maar ook informatie over voeding, voedingsstoffen, de eicode, weetjes, websites en een woordenlijst.
Het geheel is geschreven in een vlot en op kinderen gericht taalgebruik. Sluit aan bij het thema van de kinderboekenweek 2009. Inspirerend en bruikbaar boek voor kinderen vanaf ca. 10 jaar.
(NBD|Biblion recensie, Monique Luijben)


ISBN 9789085605621 Hardcover 126 pagina's | nino | september 2009

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Okt 2009, 10:46

Citaat van de dag

"De kip die het ei van Columbus legde, had haar tijd goed besteed."”

Henry Jeanson

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 21 Okt 2009, 11:29

Leuk dat "koekjesboek"van vandaag. In de kinderboekenweek kan je altijd voor een koopje een prentenboek van een beroemde schrijver kopen en dit was het boek van dit jaar, in een extra grote uitgave.
ik heb het net in huis en het ziet er erg mooi uit.

Groetjes
Willeke


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 132 gasten