Thema mei 2009 - Lezen

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema mei 2009 - Lezen

Berichtdoor Dettie » 01 Mei 2009, 08:13

Een thema dat zo voor de hand ligt maar nog nooit een thema bij Leestafel is geweest.

En we beginnen met....

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 31 Okt 2009, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 02 Mei 2009, 11:11

Het is inderdaad bijna niet te geloven dat we dit thema nooit gehad hebben. Alleszins wel voor poëzie:

http://car.messageboard.nl/38686/viewtopic.php?t=404

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Mei 2009, 12:39

Vrouwen die lezen zijn gevaarlijk
Stefan Bollmann


Afbeeldingen van lezende vrouwen hebben een bijzondere schoonheid, charme en expressiviteit. Waarom lezen ze en in welke lectuur zijn ze verdiept? Stefan Bollmann onderzoekt het in dit boek. En passant vernemen we iets over de kunstenaar, de context en het tijdperk waarin het werk tot stand kwam. Vrouwen die lezen zijn gevaarlijk, omdat ze op die manier kennis en ervaringen hebben opgedaan (en dat waarschijnlijk nog altijd doen) die oorspronkelijk niet voor hen bestemd waren.

Van Michelangelo's reusachtige lezende sibille, Vermeers brieflezende meisje en Münters uitdagend lezende vrouw tot Eve Arnolds beroemde foto van Marilyn Monroe die verdiept is in Ulysses... De doeken en foto's in dit boek zijn van oude meesters en universele kunstenaars, van vroege fotografen en tekenaars van de klare lijn, van nog te ontdekken schilderessen of opnieuw te leren kennen hofschilders. Het boek wordt ingeleid door Kristien Hemmerechts, die een intrigerende driehoeksverhouding blootlegt tussen man, vrouw en boek...

ISBN: 9789053569153 149 pagina's | Amsterdam University Press | augustus 2006

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Mei 2009, 12:40

Citaat van de dag

'...maar ik ben, eerlijk gezegd, van achteraf begonnen,
ik lees boeken altijd achterstevoren,
als je weet hoe een boek afloopt, lees je preciezer en geduldiger.
Mijn moeder zegt altijd dat een goede schrijver met het slot begint,
dus waarom zou de lezer dan niet met het slot beginnen?'

Maarten 't Hart

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Mei 2009, 08:25

Een geschiedenis van het lezen
Alberto Manguel

Een geschiedenis van het lezen is een veelomvattend boek ' het bevat een weelde aan kennis, verhalen en illustraties ' en neemt ons mee op een overgetelijke reis. Het is een eindeloos charmant en amusant, en weids onderzoek naar wat het betekent lezer van boeken te zijn. Her herinnert ons op een schitterende wijze aan de reden waarom wij zo van lezen houden ' ondanks alles wat ons daarvan zou kunnen afhouden, van de inquisitie tot aan de verlokkingen van cyberspace.

NBD|Biblion recensie:

Dit prachtig uitgegeven, royaal in kleur geillustreerde boek bevat een serie sterk samenhangende opstellen over de vele facetten van het lezen, van kleitablet tot cd-rom, door de Argentijns-Canadese schrijver Alberto Manguel (1948), de vroegere voorlezer van de blinde 'schrijver der schrijvers', Jorge Luis Borges (die overigens juist het toegewijd lezen de bron van zijn schrijverschap noemde en, als een eerbetoon aan het lezen, in een van zijn mooiste novellen het beeld schetste van de oneindige, alomvattende bibliotheek).
Manguels zeer persoonlijke en zeer toegankelijke, soms sterk anekdotische en verhalende opstellen, laten hem zien als een hartstochtelijke lezer, die overigens ook als samensteller van bloemlezingen, als vertaler en als romanschrijver naam heeft. Een encyclopedische kennis van zesduizend jaar lezen en boeken heeft hij, en die legt hij voor aan lezers bij wie hij een even grote passie voor boeken en lezen veronderstelt. Manguel gidst de lezer langs zijn belangrijkste leeservaringen, belevingen, historische feiten, veranderde leesgewoonten en andere wetenswaardigheden. De echte lezer is dit boek op het lijf geschreven.
(Biblion recensie, Redactie)



ISBN: 9789026319877 Hardcover 621 pagina's | Ambo | november 2006
vertaald uit het Engels door Tinke Davids

--

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Mei 2009, 08:25

Citaat van de dag

Uiteindelijk is het de lezer die beslist over het genie van de schrijver.
hij zegt:
wat is dat schitterend geschreven,
en hij bedoelt:
wat heb ik dat schitterend gelezen.

Koos van Zoomeren

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 03 Mei 2009, 13:43

Wat een goed boek vond je vandaag...Lolia lezen in Teheran. Dat komt op mijn lijst.

En je eerste titel vond ik ook al zo goed gevonden...Vrouwen die lezen zijn gevaarlijk.

En zo is dat :)

Groetjes
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Mei 2009, 16:16

Ja dat 'Lolita lezen in Teheran' staat ook op m'n lijst genoteerd. Lijkt me erg mooi.
Ik moest zo lachen om die titel 'Vrouwen die lezen zijn gevaarlijk'.
Dat ze het even weten :D

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Mei 2009, 10:29

Lolita lezen in Teheran
Azar Nafisi

Teheran, herfst 1995.
Nadat ze ontslag heeft genomen uit haar universitaire betrekking omdat ze niet meer tegen de repressieve maatregelen kan, kiest Azar Nafisi zeven van haar beste en meest gedreven studentes uit. Ze nodigt hen uit om wekelijks bij haar thuis te komen om te praten over literatuur. Met vaak een fotokopie van een boek, het is namelijk niet makkelijk om aan bepaalde boeken te komen (censuur, verkoop van overheidswege stopgezet), bespreken en lezen ze gedurende twee jaar boeken.
In het begin zijn de meeste meisjes verlegen en terughoudend, maar al gauw worden de gesprekken openhartiger en gaan over het sociale, culturele en politieke leven onder het hardvochtige islamitische regime, over hun dromen en teleurstellingen. En natuurlijk over de boeken die ze lezen: Lolita, The great Gatsby, Pride en prejudice etc. De literatuur helpt hen te overleven.
'Lolita lezen in Teheran' is een prachtige mix van autobiografie, fictie, sociale geschiedenis en literaire kritiek. 'Nafisi has produced an original work on the relationship between life and literature', schreef Publishers Weekly en dat klopt.
Azar Nafisi woont sinds 1997 in de Verenigde Staten, waar ze aan een universiteit is verbonden. Daarnaast schrijft ze artikelen voor diverse kranten en magazines.
(Biblion recensie, Redactie).

Oorspronkelijke titel: Reading Lolita in Tehran
Vertaling: Mea Flothuis.

ISBN: 9789069745558 Paperback 399 pagina's | Uitgeverij Arena | maart 2004

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Mei 2009, 10:29

Citaat van de dag

"De ene literatuur verschilt van de andere niet zozeer door de tekst dan wel door de manier waarop zij gelezen wordt."

Jorges Luis Borges

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Mei 2009, 09:00

Informatiegebruik door lezers
S. Kelderman & Susan Janssen


Literatuurstudie van de Stichting Lezen naar het informatiegedrag van volwassen en jeugdlezers van boeken. De auteurs verrichtten zelf geen onderzoek, maar hebben verschillende leesonderzoeken uit Nederland, Vlaanderen en de rest van de wereld naast elkaar gezet en doen aanbevelingen voor verder onderzoek. Centraal daarbij staan vragen als hoe lezers zich informeren over het actuele boekenaanbod (via de media, boekhandel, bibliotheek, boekenclub, internet of sociale omgeving), hoe hun keuzeproces verloopt (hoe, waar en waarom kiest men een bepaald boek), wat zijn de genrevoorkeuren (literatuur, ontspanning), de leesmotivatie en de belemmerende factoren ten opzichte van lezen. De informatie wordt overzichtelijk in tabellen gepresenteerd, maar is op veel plaatsen overlappend. Voor iedereen die meer inzicht wil hebben in de leesmotieven en het (zoek)gedrag van kopers en leners van zowel fictie als non-fictie boeken, of te maken heeft met leesbevordering.

(Biblion recensie, Annemiek Buijs).

ISBN: 9789051669404 Paperback 92 pagina's | Uitgeverij Eburon | mei 2006

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Mei 2009, 09:00

Citaat van de dag

"De meeste lezers zetten hun boeken in hun boekenkast,
en de meeste schrijvers zetten hun boekenkast in hun boeken."

Nicolas Chamfort

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Mei 2009, 11:43

Leren lezen met pit en puf
Marc de Bel


Leren lezen met Pit en Puf is een bundeling voor eerste lezers. In dit boek zijn zes verhaaltjes over Pit en Puf verzameld, tot leesniveau AVI 4. Het zijn stuk voor stuk spannende Boeboek-verhalen. Een heus leesboek van Marc de Bel, ideaal om kinderen aan te zetten tot lezen!

NBD|Biblion recensie:

Pit en Puf zijn twee fantasiewezens die op beren lijken. In deze bundeling zitten zes boekjes die eerder afzonderlijk verschenen. De verhalen klimmen op in niveau van AVI-M3 naar E3, tot M4. Meisje Pit en Jongetje Puf zijn ondernemend en beleven elke keer nieuwe avonturen: ze helpen een musje dat honger heeft, bakken koek en gaan met een zelfgemaakt bootje op stap. De tekst is door de kleurrijke illustraties gedrukt, afwisselend op de linker- of rechterbladzijde. De kleurrijke computeranimaties lopen door over twee bladzijden, hebben een witte boven- en onderrand waar de illustraties doorheen gaan. De tekst is eenvoudig, soms wat gekunsteld. Afhankelijk van het niveau worden hoofdletters en leestekens gebruikt. Het boekje is door het stevige papier behoorlijk zwaar. Aantrekkelijk uitgevoerde bundeling met leesoefenstof. Vanaf ca. 6 jaar.

(NBD|Biblion recensie, Margriet Obers)


ISBN: 9789022323038 160 pagina's | SU-Jeugd Marc de Bel | september 2008

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Mei 2009, 11:43

Citaat van de dag

"Een boek lezen, zou even opwindend moeten zijn als erin bladeren."

Adriaan Morieën

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 06 Mei 2009, 12:57

Ha, gelukkig krijg ik dit item weer door :) .

Bovenstaand citaat: zou dat niet van Adriaan Morriën zijn?

Tiba.
Laatst gewijzigd door tiba op 06 Mei 2009, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Mei 2009, 13:26

Ha ha, nou niet zeuren, Tiba, zijn voornaam is al verbeterd, je kan niet alles hebben.. (grapje hoor)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Mei 2009, 13:28

Interessant boek vandaag, en wat Mulisch zegt: helemaal mee eens..
het betekent ook dat individuele interpretaties allemaal mogen en kunnen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Mei 2009, 14:28

Ach what's in a name :D

Dettie

Harry S
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 Okt 2006, 23:03

Berichtdoor Harry S » 06 Mei 2009, 20:30

:?
Hallo allemaal;
Het thema "lezen" is bij mij net als steeds weer een reis in het verhaal wat je leest. als ik naar mijn boeken kijk dan zie ik het verhaal weer voor me. Soms is het alsof je erbij bent, meedoet, meeleeft en als het boek dan uit is vraag ik me wel eens af, is dit het einde?, je denkt onwillekeurig hoe het toch volgens je eigen fantasie weer verder gaat. Het komt gewoon omdat het verhaal bij je blijft. Het boek is een belevenis geworden, een verrijking van je zelf en je geest.
Dit zijn zo mijn gedachten, spontaan opgekomen bij het thema lezen...

Hierbij denk ik ook aan het laatste boek dat ik gelezen heb; Peking, van Anthony Grey, een brok geschiedenis over China in romanvorm.
Het verhaal over de Chinese Revolutie 1921-1978.

Het vervolg op dit boek is "Saigon", dit boek verhaalt over de geschiedenis van Vietnam, over de periode 1925-1975. De Franse overheersing en het verzet van het volk.
De schrijver was correspondent voor Reuter in het Verre Oosten.

Lezen is bij deze boeken voor mij het willen weten wat er gebeurd is en meevoelen met de personage's

Groetjes
Harry.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Mei 2009, 20:57

Hallo Harry,

Voor mij is lezen reizen, ontdekken, ervaren, meeleven, leren en ga zo maar door.
Soms heb ik zelfs dat ik het verhaal verder droom.

Vaak word ik door wat ik lees nieuwsgierig naar een bepaald onderwerp en ga daar weer over lezen... en dat levert weer nieuwe informatie waar je ook meer over wil weten en zo blijft de bal rollen tot het oneindige.

Dettie

Harry S schreef::?
Hallo allemaal;
Het thema "lezen" is bij mij net als steeds weer een reis in het verhaal wat je leest. als ik naar mijn boeken kijk dan zie ik het verhaal weer voor me. Soms is het alsof je erbij bent, meedoet, meeleeft en als het boek dan uit is vraag ik me wel eens af, is dit het einde?, je denkt onwillekeurig hoe het toch volgens je eigen fantasie weer verder gaat. Het komt gewoon omdat het verhaal bij je blijft. Het boek is een belevenis geworden, een verrijking van je zelf en je geest.
Dit zijn zo mijn gedachten, spontaan opgekomen bij het thema lezen...


jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 06 Mei 2009, 22:03

Harry S schreef: Het boek is een belevenis geworden, een verrijking van je zelf en je geest.


Zo ervaar ik dat ook, Harry.

Ik houd ook van boeken die mij naar onbekende plekken brengen en van boeken die mij in de tijd laten reizen. Van romans die iets toevoegen aan de kennis van de wereld die ik heb.

Het boek dat jij noemde van Anthony Grey ken ik niet. Wel heb ik een aantal boeken over de culturele revolutie in China gelezen:
Wilde zwanen van Jung Chang (natuurlijk)
Tranen in een huwelijksnacht van Chow Ching-lie
en alle romans van Zhang Jie.

Groeten,

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Mei 2009, 08:41

Geletterde levens
dagelijks lezen en schrijven in de vroegmoderne tijd in Nederland 1624-1770
Jeroen Blaak


In de loop van de vroegmoderne tijd leerden steeds meer mensen lezen en schrijven. Maar wat deden zij in het dagelijks leven met deze vaardigheden? Jeroen Blaak beantwoordt deze vraag door vier geletterden als het ware zelf aan het woord te laten: de Haagse schoolmeester David Beck (1594-1634), de Delftse regent Pieter Teding van Berkhout (1694-1713), de Amsterdamse klerk Jan de Boer (1694-1764) en de bevindelijke Jacoba van Thiel (1742-1800).

Zij legden hun dagelijkse ervaringen schriftelijk vast en maakten aantekeningen over hun leesgedrag. Uit hun dagboeken is daarnaast af te leiden welke rol het gesproken woord speelde in de overdracht en verwerking van informatie. Aan de hand van deze bijzondere bronnen laat Geletterde levens zien hoe mensen hun geletterdheid konden gebruiken en welke mogelijkheden de geletterde cultuur hen bood.

ISBN: 9789065508034 Paperback 368 pagina's | Uitgeverij Verloren B.V. | juni 2004

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Mei 2009, 08:41

Citaat van de dag

"Niet de schrijver, de lezer moet fantasie hebben. De lezer is niet de toeschouwer van een toneelstuk, maar de akteur die alle rollen uitbeeldt. De lectuur is zijn hoogst eigen creatie. De schrijver levert tekst maar een artistiek werkstuk wordt het pas door het talent van de lezer."

Harry Mulisch

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Mei 2009, 08:35

Gij zult niet lezen
de geschiedenis van een gedoogproces
Marita Matijssen


Onder andere door de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen werd in de vorige eeuw het lezen sterk bevorderd. In dit boekje wordt aandacht geschonken aan de tegenbeweging, waarbij de nadruk ligt op de eerste helft van de negentiende eeuw. De bezwaren tegen het lezen kwamen vooral uit confessionele hoek. Volgens de auteur is er een elftal bezwaren dat steeds opnieuw door scribenten van protestantse huize ingezet wordt tegen het lezen. Met behulp van sprekende citaten wordt dit elftal aan de lezer voorgesteld. De katholieke bestrijders bedienen zich nog van twee extra argumenten. Uiteindelijk verloren de tegenstanders van het lezen het pleit. Het boekje is een aardige verkenning van een interessante problematiek.
(Biblion recensie, Nop Maas.)

ISBN: 9789070386849 37 pagina's | Uitgeverij De Buitenkant | augustus 1996

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Mei 2009, 08:35

Citaat van de dag

"Een lezer heeft het goed, hij kan zijn schrijvers zelf uitzoeken."

Kurt Tucholsky


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten