Thema december 2008 - Taal (in al zijn vormen)

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Dec 2008, 09:38

Citaat van de dag 9 en 10 december 2008

"Ik schrijf als ik inspiratie heb en ik zorg ervoor dat ik iedere ochtend om 9 uur inspiratie heb."

Peter de Vries

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Dec 2008, 12:49

Test uw taal
J. van de Pol


Deze bundel met vijftig spellen over de Nederlandse taal heeft drie afdelingen.
De afdeling 'Woordenschat' bestaat uit twintig spellen met meerkeuzevragen over de betekenis van (alfabetisch geordende) moeilijke woorden, die daarnaast in zinsverband opgenomen zijn.
De afdeling 'Spelling' bevat twintig meerkeuzetoetsen over woorden met een lastige spelling.
In de tien spellen van de derde afdeling 'Taal- en stijlfouten' moeten taal- en stijlfouten in zinnen opgespoord worden. Bij iedere afdeling worden de spelregels uitgelegd en de antwoorden gegeven.
De spellen kunnen zowel individueel als in groepsverband worden gespeeld. Achterin is een in te vullen scoreformulier opgenomen, dat desgewenst kan worden gekopieerd. De auteur, o.a. schrijver van de 'Spellinggids', heeft het de gebruiker niet gemakkelijk gemaakt: een behoorlijke kennis van het Nederlands lijkt een eerste vereiste.

Paperback 96 pagina's | Sdu Uitgevers

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Dec 2008, 12:49

Citaat van de dag 11 december 2008

"Een taal met veel medeklinkers is net een aardappelveld. Een taal met veel klinkers is als een bloembed."

E. Caruso

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Dec 2008, 12:38

Spiritualiteit en de taal van de poëzie
Herwig Arts


In dit boek gaat theoloog Herwig Arts na wat de relatie is tussen poetische taal en religie. De auteur gaat ervan uit dat beide in de eerste plaats begaan zijn met het mysterie, met wat niet in exacte woorden te vatten is.
Nadat wordt ingegaan op het fenomeen van de taal zelf, wordt het bijzondere van de poetische taal onderzocht. Volgens Arts bestaat het unieke van poezie erin dat de dichter in en door taal iets van het onzegbare tracht te suggereren. Daarna gaat Arts dieper in op het esthetische karakter van poëzie, en maakt hij een vergelijking tussen religieuze of godloze poëzie, en tussen poëzie en religie op zich. De aandacht van de auteur gaat daarbij in het bijzonder uit naar de Bijbelse psalmen.
Afsluitend laat de auteur dichters aan het woord die het religieuze direct of indirect ter sprake brengen. Aan bod komen vooral Nederlandstalige dichters van de 20e eeuw. Achteraan volgt een bibliografie.
Als besluit stelt de auteur dat poëzie en spiritualiteit twee wegen zijn die leiden naar hetzelfde doel: de eerste weg is mooier, de tweede directer.
(NBD|Biblion recensie, Redactie Vlabin-VBC)

Paperback 168 pagina's | Uitgeverij Terra - Lannoo | november 2007

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Dec 2008, 12:51

Citaat van de dag 12 december 2008

"Poëzie is het enige wapen dat de taal kan verslaan met de middelen van de taal zelf."

Joseph Brodsky

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 13 Dec 2008, 13:05

Dettie schreef:Citaat van de dag 12 december 2008

"Poëzie is het enige wapen dat de taal kan verslaan met de middelen van de taal zelf."

Joseph Brodsky


Wie waagt een poging dit aan mij uit te leggen?
Pieter
"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Dec 2008, 13:24

Wat denk je er zelf bij Pieter? Doe eens een poging :D

Dettie

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 13 Dec 2008, 14:23

Dettie schreef:Wat denk je er zelf bij Pieter? Doe eens een poging :D

Dettie

Eerst moet ik taal als een vijand gaan zien, Dettie. En dat is voor mij nogal een omschakeling. :?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Dec 2008, 17:59

Poëzie is het enige wapen dat de taal kan verslaan met de middelen van de taal zelf

Ik denk dat in de poëzie woorden een andere betekenis krijgen of een nieuwe gebruik krijgen. Neem bijv. het woorden 'toogde' in het gedicht van Sacha Blé. En je toogde onze woorden erop
Het zelfstandig naamwoord toog wordt een werkwoord.

Dettie

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 13 Dec 2008, 20:50

Dettie schreef:Poëzie is het enige wapen dat de taal kan verslaan met de middelen van de taal zelf

Ik denk dat in de poëzie woorden een andere betekenis krijgen of een nieuwe gebruik krijgen. Neem bijv. het woorden 'toogde' in het gedicht van Sacha Blé. En je toogde onze woorden erop
Het zelfstandig naamwoord toog wordt een werkwoord.

Dettie


Je kunt met taal inderdaad heel veel doen, Dettie, vooral in de poëzie,
maar denk ook aan woordspelingen en cryptogrammen. Ik zie dat allemaal als spelen met de taal. niet direct als het "verslaan" van de taal.

Ik weet dus nog steeds niet waarom Brodsky de taal als een vijand beschouwt. Misschien bedoelt hij dat de taal op bepaalde momenten onmachtig is en dat je dan alleen poëzie kunt gebruiken. Maar overtuigd van deze uitleg ben ik niet.
Pieter

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Dec 2008, 21:11

Poëzie is het enige wapen dat de taal kan verslaan met de middelen van de taal zelf

Ik zie het niet zo dat Brodsky de taal als vijand ziet. Je praat ook over pareren met woorden, of schermen met woorden dan zou je in dat geval ook de taal als een stel 'zwaarden' moeten zien.
Ik zie in dit geval het 'wapen' als een mogelijkheid (zwak uitgedrukt maar weet even geen beter woord) om de taal te verslaan. En die mogelijkheid geeft de poëzie.

Dettie

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 14 Dec 2008, 00:46

Soms is de contekst van een uitspraak nuttig, ik ken die niet.
Ik weet 'iets' af van Brodsky, o.m. dank zij de memorabele uitzendingen van Kayzer zolang geleden.
Brodsky heeft een onuitwisbare indruk op mij gemaakt. Ik zie hem nog haarscherp voor mij, vleesgeworden melancholie, neen, geen sentimentaliteit, wel autenticiteit.
Hij was een Rus die vluchtte naar het Westen, Amerika, alles heeft hij achtergelaten, vrouw en kind, heel zijn leven droeg daar de sporen van.
Ook zijn taal moest hij achterlaten.
En, de dichter die hij al was, dichtte nu in een vreemde taal, het Engels (Amerikaans). De taal hield hem niet tegen, dat moet een worsteling geweest zijn.

Elders op dit forum heb ik gesproken over zijn manier van voordragen.
Ik weet niet meer waar.
En, Leni heeft hem ontmoet en zijn gedichten voorgedragen, terwijl hij erbij was.

Misschien plaatst iemand een link.

mira

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Dec 2008, 12:29

Achter de letter
Encyclopedisch eenletterwoordenboek
Diederik van der Wal


Achter de letter is de titel van een een nieuw Nederlands woordenboek. Het is geen gewoon woordenboek. De trefwoorden zijn ultra-kort: ze bestaan uit één enkele letter. Het woordenboek vertelt de verhalen achter ruim 300 eenletterwoorden.

Het eenletterwoord als verschijnsel is vermoedelijk door zijn minimale afmetingen meestal over het hoofd gezien; er is nooit veel aandacht aan besteed. Bij woordspelletjes als Scrabble mag er pas gelegd worden vanaf twee letters. In kruiswoordpuzzels komen eenletterwoorden nooit voor. In veel computersystemen is het zoeken naar eenletterwoorden een aan onmogelijkheid grenzende opgave.

Maar wie zich verdiept in zo’n eenletterwoord ontdekt al snel dat het een volwaardig woord is. Met een vaak fascinerende geschiedenis, een typisch gebruik en een eigen identiteit. In dit boek vindt u een verzameling van de verhalen achter de eenletterwoorden.

De schrijver, Diedrik van der Wal, neemt u in deze verhalen mee langs schoolrapporten en langs de allereerste beha. Doet uit de doeken welke schrijvers en artiesten het nodig vonden een heel kort pseudoniem te voeren (en waarom). Bespreekt gezegden en spreekwoorden als puntjes op de i, vitamine R en de vijf W’s. Voert u langs nog bestaande en inmiddels teloorgegane tijdschriften met titels als Z, O of M. Hij geeft en passant nuttige adviezen met betrekking tot zaken als geluidsoverlast en chemisch reinigen. En nog veel meer.

Uitgeverij Alfabet, Gouda. november 2008
Zie ook http://www.eenletterwoordenboek.nl

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Dec 2008, 12:30

Citaat van de dag 13 december 2008

Citaat van de dag "Een uitstekend geheugen is nog geen stel hersenen, evenmin als een woordenboek een brok literatuur is."

John Henry Newman

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 14 Dec 2008, 12:36

mira schreef:Soms is de contekst van een uitspraak nuttig, ik ken die niet.
Ik weet 'iets' af van Brodsky, o.m. dank zij de memorabele uitzendingen van Kayzer zolang geleden.
Brodsky heeft een onuitwisbare indruk op mij gemaakt. Ik zie hem nog haarscherp voor mij, vleesgeworden melancholie, neen, geen sentimentaliteit, wel autenticiteit.
Hij was een Rus die vluchtte naar het Westen, Amerika, alles heeft hij achtergelaten, vrouw en kind, heel zijn leven droeg daar de sporen van.
Ook zijn taal moest hij achterlaten.
En, de dichter die hij al was, dichtte nu in een vreemde taal, het Engels (Amerikaans). De taal hield hem niet tegen, dat moet een worsteling geweest zijn.

Elders op dit forum heb ik gesproken over zijn manier van voordragen.
Ik weet niet meer waar.
En, Leni heeft hem ontmoet en zijn gedichten voorgedragen, terwijl hij erbij was.

Misschien plaatst iemand een link.

mira


Bedankt Mira. Maar het is me dan nog niet duidelijk waarom hij de poëzie verkiest boven het proza. Pessoa stelde juist het proza boven de poëzie; dat zou de waarheid dichter benaderen.
Pieter
"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Dec 2008, 12:59

PieterW schreef: Maar het is me dan nog niet duidelijk waarom hij de poëzie verkiest boven het proza.
Pieter


Waar staat dat Pieter?

Brodsky schreef niet alleen gedichten, hij was ook schrijver, onderstaand werk van Bordsky dat in het Nederlands vertaald is.

* Torso (gedichten; vert. Charles B. Timmer), 1987
* Tussen iemand en niemand (essays; vert. Frans Kellendonk en Kees Verheul), 1987
* Herfstkreet van de havik. Gedichten 1961-1986 (gedichten; vert. Kees Verheul, Jan Robert Braat et al.), 1989
* Loflied op Clio. Huizingalezing 1991 (essay; vert. René Kurpershoek), 1991
* Kade der ongeneeslijken (essay; vert. Sjaak Commandeur), 1992
* Kerstgedichten (gedichten; vert. Peter Zeeman), 1994
* Triton, Gedichten 1985-1994 (gedichten; vert. Peter Zeeman), 1996
* Ex Ponto. Gedichten 1961-1996 (gedichten; vert. Peter Zeeman), 2000


Dettie

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 14 Dec 2008, 16:06

Dat blijkt toch uit zijn uitspraak, of zie ik dat dan verkeerd: poëzie is het ENIGE wapen, dat...?
Pieter

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 14 Dec 2008, 16:20

Er staat niets over proza, en ik denk niet ook niet dat Brodsky proza bedoelt.
Ik denk wel dat het zou kunnen te maken hebben met het feit dat hij in een vreemde taal dichtte, alleszins een andere dan zijn moedertaal.
Hij sprak natuurlijk op de duur zeer goed Engels.

Mogelijke verklaring: met zijn gedichten (in het Engels) , dus dmv taal, overwon hij de moeilijkheden van die taal.

mira

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Dec 2008, 16:21

Dat blijkt toch uit zijn uitspraak, of zie ik dat dan verkeerd: poëzie is het ENIGE wapen, dat...?
Pieter


Maar dat zegt dan toch niet dat hij poëzie verkiest boven proza?

Hij zegt alleen dat poëzie het enige wapen is dat de taal kan verslaan met de middelen van de taal zelf.

Daarmee geeft hij toch niet aan dat hij de voorkeur geeft aan poëzie? Dat staat nergens in die zin, en is er ook niet uit op te maken.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Dec 2008, 16:28

mira schreef:
Mogelijke verklaring: met zijn gedichten (in het Engels) , dus dmv taal, overwon hij de moeilijkheden van die taal.

mira


Hee dat zou wel eens kunnen!
Kader Abdollah leerde zo ook de Nederlandse taal, met gedichtjes van Annie M.G. Schmidt.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 14 Dec 2008, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 14 Dec 2008, 16:29

In ieder geval had poëzie dan toch enige meerwaarde? P.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Dec 2008, 16:36

Pieter zou je ook willen toelichten wat je zegt, uitgaande van het oorspronkelijke citaat? Ik ben wel benieuwd hoe je op de gedachte komt dat hij aan letterlijke wapens denkt en hoe je uit die zin zijn voorkeur voor poëzie boven proza haalt.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 14 Dec 2008, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 14 Dec 2008, 16:36

Ik denk dat Brodsky in de eerste plaats DICHTER was, al schreef hij blijkbaar ook proza, essays blijkbaar volgens Detties lijstje.
Poëzie was ZIJN middel bij uitstek om zich uit te drukken.

mira

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Dec 2008, 16:57

Ik denk ook dat hij in eerste plaats dichter was.
Maar... dit vond ik op internet

Brodsky benadrukt telkens de kracht van de literatuur, die naar zijn mening in staat is het publiek positief te beïnvloeden en de cultuur en de taal waarvan zij deel uitmaakt, in sterke mate te vormen. Hij was van mening dat de westerse literaire traditie deels verantwoordelijk is voor het overwinnen van de grote rampen van de twintigste eeuw, zoals het nazisme, het communisme en de beide wereldoorlogen.

Hij had dus een grote liefde voor literatuur in zijn algemeen. Hij zag de kracht van de literatuur, misschien zag hij de hele literatuur wel als wapen.

Maar in het citaat zegt hij Poëzie is het enige wapen dat de taal kan verslaan met de middelen van de taal zelf Hij heeft het hier over de taal.
Waarschijnlijk kon hij zichzelf taalkundig het beste uitdrukken in poëzie, zoals mira al zegt, maar dat wil niet zeggen dat hij met het citaat (om daar op terug te komen) zijn voorkeur uitspreekt voor poëzie boven proza.

Pfff hele discussie :D

Dettie

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 14 Dec 2008, 21:06

Ik ben het niet helemaal met je eens, Dettie.
Jammer genoeg geen tijd om erop in te gaan.
Flauw, ja ik weet het :oops: .
Ik had hier al wat op een papiertje staan, maar intussen waren hier zoveel reacties.

Ik hoop vanaf dinsdagavond wat meer tijd te hebben.

Groetjes. Tiba.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 gasten