Thema oktober 2008 - Poëzie voor kinderen

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Okt 2008, 11:03

Wie knipt de tenen van de reus?
De mooiste kinderpoëzie van klein naar groter
Samensteller: Jan Smeekens
Illustraties: Ingrid Godon, Kristien Aertssen, Sylvia Weve


Net als kusjes smaken ook woorden, rijmen en versjes naar meer. De mooiste gedichten voor de allerkleinsten van makkelijk naar moeilijk. Van eenvoudig rijmpje tot ‘echt’ gedicht, in een boek dat meegroeit met het niveau van peuters en kleuters. Duik samen de wondere wereld van woorden in…

Over zoemende bijtjes, het Kiele Kiele Kereltje, stampende voetjes, lichtjes in je ogen, samen in bad, gel in je haar, een schaap met slaap, de eerste veter, verstoppertje spelen, mompelversjes en de lekkerste koekjes.

---

Over dit boek is goed nagedacht. Het is een verzameling gedichten, geschikt voor peuters en kleuters. Wie knipt de tenen van de reus begint met een verzameling gedichtjes voor kinderen van 0 tot 3 jaar, vervolgens een verzameling voor kleuters van 4 tot 5 jaar en uiteindelijk wordt het boek afgesloten met een ruime verzameling gedichten voor kleuters van 5 en 6 jaar.
In het boek staan onder andere gedichtjes vermeld van grote namen uit kinderboekenland zoals: Paul Biegel, Lea Smulders, Marja Verburg, Miep Diekman, Mieke van Hooft, Marianne Busscher en Ron Schröder en nog vele anderen.

Gebonden, 128 pagina's Verschenen: augustus 2008 Davidsfonds ISBN 978 90 5809 251 9 Leeftijd: tot 7 jaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Okt 2008, 11:04

Citaat van de dag 19 oktober 2008

Laatste kusjes zijn het lekkerst,’
zeg ik elke avond weer.
Na zo’n laatste kusje vraag ik
elke avond: ‘Nog een keer?’

Nannie Kuiper
Fragment uit het boek: Wie knipt de tenen van de reus?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Okt 2008, 08:44

Licht op zolder
Shel Silverstein


Er zullen weinig dichters zijn van wie zoveel wordt geciteerd en overgenomen in (school)bloemlezingen en tijdschriften als van de Amerikaan Shel Silverstein. Dat geldt voor zijn versjes en zijn tekeningen, die in combinatie met elkaar uitzonderlijk zijn.
In ons taalgebied is het succes van Silverstein mede te danken aan de vertalingen van Thera Coppens, Hans Dorresteijn en Willem Wilmink. Sinds de publikatie van de Nederlandse vertaling van A Light in the Attic (1984) zijn vele duizenden lezers voor het werk van Silverstein gewonnen.
Over de ellende van een beugel; hoe kom je onder de afwas uit; neem een blinde vink als huisdier; de draak van Grindel Grom wiens geliefden altijd doorbakken waren door zijn vurigheid, terwijl hij ze zo graag een tikkeltje rauw had.

Recensie
Een forse bundel met korte en lange gedichten van de Amerikaanse auteur Silverstein, die voor deze bundel de ALA Notable kreeg. Drie bekende Nederlandse jeugddichters (Th. Coppens, H. Dorrestijn en W. Wilmink) hebben een prima vertaling (en soms bewerking) geleverd. Allerlei onderwerpen worden op een humoristische en soms bizarre manier beschreven en getekend. Daardoor is deze bundel geschikt voor allerlei doeleinden: van lekker voor zelf lezen tot schoolgebruik op velerlei gebied (taal- en creativiteitslessen).
Tekst en fantasievolle zwart-wit pentekeningen ondersteunen elkaar op een knappe en grappige manier. Bevat een alfabetische inhoudsopgave en een verantwoording van wie welk gedicht heeft vertaald.
Recensent: R. Wagenaar-Duursma., Biblion

ISBN: 9789026107917 | Uitvoering: Paperback | Verschijningsjaar: 1995 | taal: Nederlands | 167 pagina's | Vanaf ± 9jaar.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Okt 2008, 08:47

Citaat van de dag

'Ik kan vandaag niet naar school',
zei kleine Annetje van Pool.
'Ik heb mazelen en de bof
paarse bulten en mijn hoofd zit vol stof

Shel Silverstein
fragment uit het gedicht 'Ziek'
zie http://sint-lodewijk5a.blogspot.com/200 ... stein.html

---

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Okt 2008, 11:08

Als jij...
Tekst: Ben Kuipers
Illustrator Benjamin Leroy


De titel ‘Als jij…’ is de aanzet voor 12 korte stukjes prikkelende en dromerige verbeelding over en voor een geliefde: als jij een boom was, als jij een vijver was, als jij een huis was, als jij de wind was, enz. …

De auteur begint telkens met beeldrijke vergelijkingen die je fantasie aanspreken en eindigt elk stukje met zijn eigen aandeel in die beelden. Zoals “Als jij een huis was, zou je veel kamers hebben. … Wat zou ik graag wonen in het huis dat jij was.”
Het ritme van de zinnen doet je reflecteren over je eigen beleven van de liefde en de verrassende pointes strelen je hart (en zinnen). De warme en tedere illustraties verbeelden de zachte kant van de liefde zonder zeemzoet te zijn. De kleurrijke composities tonen een soort surrealisme die je emoties aanspreekt.
Zo passen tekst en illustraties perfect bij elkaar.
Zoals vermeld op de achterflap: “Een bijzonder geschenkboek voor geliefden”.
Bron: pluizuit.be

NBD|Biblion recensie:
De ik-figuur van het boekje is verliefd. Hij bejubelt zijn geliefde door haar te vergelijken met een boom, een tuin, een bos, een vijver, een rivier, een huis, een fontein, een vogel, de wind, de nacht, een droom en een boek. De romantiek spat van de bladzijden, het werkt aanstekelijk en aan het eind van het boek krijg je zin om alles nog eens te herlezen.
Poetisch taalgebruik dat vlot leest. De, over twee pagina's verdeelde, illustraties zijn kleurrijk, opgewekt en grappig; ze versterken de beelden van de tekst. Deze hulde aan verliefdheid is niet alleen een mooi geschenkboekje, maar kan ook gebruikt worden in de lessen taal. Recensent: Anja van Geert, Biblion

Hardcover 26 pagina's | Uitgeverij De Eenhoorn | maart 2008 | Vanaf ca. 12 jaar.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Okt 2008, 11:09

Citaat van de dag 21 oktober 2008

Als jij een boek was,
zou je vol prenten staan.

Ben Kuipers
fragment uit de bundel Als jij...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Okt 2008, 10:07

Dichter bij de dieren
Eric Carle


Een klassieker van Eric Carle, met gedichten van Ernst van Altena, Mies Bouhuys, Rudy Kousbroek, Annie M.G. Schmidt en vele anderen

Eric Carle, kunstenaar voor kinderen, maakte schitterende collages van een adelaar en een aap, een kat en een kameel, een olifant en een pauw, een vlinder en een vos, een walvis en een zeehond… en nog heel veel andere dieren. Over al deze dieren schreven beroemde dichters een gedichtje in dit boek. Een prachtig boek van 56 bladzijden.

Gebonden prentenboek Leeftijd vanaf 5 jaar isbn 978 90 257 4432 8 gottmer Prentenboek augustus 2008

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Okt 2008, 10:08

Citaat van de dag 22 oktober 2008

Mieren schijnen niet te merken
dat andere dieren minder werken.

Leo Vroman
Fragment uit Dichter bij de dieren

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Okt 2008, 11:21

Hoe word ik schrijver of dichter
Lonneke van Asseldonk
Illustrator: Kees de Boer


In 2004 verscheen 'Hoe word ik schrijver'. Dit boek is nu uitgebreid ter gelegenheid van de Kinderboekenweek 2008, die als thema poezie heeft. Toegevoegd is een hoofdstuk over het schrijven van gedichten (wel of niet op rijm, rapteksten, sonnetten et cetera). De auteur geeft schrijverscursussen aan kinderen en heeft op basis van het cursusmateriaal deze praktische handleiding gemaakt met ideeen, nuttige informatie, handige tips, voorbeelden en opdrachten om zelf uit te werken. De opdrachten zijn duidelijk omkaderd, de voorbeelden staan in een handgeschreven lettertype. De heldere tekst is overzichtelijk geordend voor kinderen en kan ook als leidraad dienen voor leerkrachten. Het boek is geillustreerd met kleine zwart-wittekeningen. Achter in het boek zijn een beeldspraken- en een synoniemenlijst opgenomen. Vanaf ca. 9 jaar. (NBD|Biblion recensie, W. van der Pennen-Schleicher)

Hardcover 64 pagina's | Uitgeverij Ploegsma | augustus 2008 ISBN 9789021665764

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Okt 2008, 11:22

Citaat van de dag 23 oktober 2008

"Een schrijver bederft alles als hij het te mooi wil maken."

Jean de La Fontaine

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Okt 2008, 10:10

Het krakkemik
Elma van Haren
Illustrator: Walter van Lotringen


Het krakkemik is Elma van Harens tweede dichtbundel voor kinderen en bevat net als De wiedeweerga (1998) gedichten over onder meer vriendschap, ouders, school en verliefdheid. Elma van Haren ontving voor haar werk zowel de C. Buddingh'-prijs als de Jan Campertprijs. Het gedicht 'Het schitterende' uit haar bundel Eskimoteren werd gekozen tot een van de drie beste gedichten van 2000. Over De wiedeweerga: 'Ze zijn prachtig, deze gedichten als wervelwinden, zelfs als ze over een doodgewone straat gaan met jonge bomen.' (Vrij Nederland) De tekeningen in deze bundel zijn van Walter van Lotringen, die ook De wiedeweerga illustreerde.

NBD|Biblion recensie:
Erg veel lezers bereikt poezie nu eenmaal niet. Van de lezer wordt behoorlijk wat inspanning en fijnbesnaardheid gevraagd. Dat is bij deze gedichten niet anders. De lol die de dichteres aan het schrijven beleefde, is voortdurend merkbaar. Haar verzen zijn speels en blinken uit door afwisseling: in versbouw, in rijmsoorten en -schema's, in de overvloedige woordenschat, in gebruik van typografische mogelijkheden en in thematiek, die bij al die schijnbare luchtigheid vaak redelijk diep gaat. De zwartwitte tekeningen, vaak nogal komiek, voelen en vullen die speelse sfeer goed aan, maar maken samen met de fors gedrukte teksten de pagina's wel erg vol. Vanaf ca. 10 jaar. In 1998 verscheen de eerste gedichtenbundel voor kinderen van de auteur, te weten 'De Wiederweerga'*.
(Biblion recensie, Th. Herrman)

Paperback 63 pagina's | Uitgeverij De Harmonie | juni 2003 ISBN 9789061696889

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Okt 2008, 10:11

Citaat van de dag 24 oktober 2008

Hallo Heidi

Ik hoorde van je hernia en dacht toen:
kom, ik schrijf je!
Bloeit mijn hortensia aan jou nog blauw?
Weet je nog, hoe wij herfst
in ons herbarium plakten? [...]

Je Peter

Elma van Haren
uit: Het Krakkemik

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Okt 2008, 12:03

Ik weet wel dat ik leuk ben!
Mieke van Hooft
Illustraties: Monique Beijer


- Grappige en herkenbare gedichten voor tieners
- Mieke van Hooft leeft zich perfect in in de wereld van jongeren en hun dagelijkse bekommeringen.
- Eigentijdse gedichten over onzekerheid en volwassen worden, maar ook over verliefdheid en de slappe lach
- Met sprankelende illustraties van Monique Beijer

ISBN : 978-90-209-7995-4 Verschijningsdatum : 22-09-2008 Afwerking : Gebonden Aantal pagina's : 32 Uitgeverij Lannoo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Okt 2008, 12:04

Citaat van de dag 25 oktober 2008

Lachen

Ik moet vandaag zo lachen,
vraag me niet waarom.
Ik lach me gek en hulpeloos,
ik lach me slap en krom.
Gierend rol ik op de grond.
Mijn lach knalt oorverdovend rond.
Ieder zegt: wat heeft die griet?
Maar... hahahaha... ik weet het niet!

Mieke van Hooft
Flaptekst: Ik weet wel dat ik leuk ben

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 26 Okt 2008, 12:49

Zeer herkenbaar gedicht voor jong en oud, je moet er minstens bij glimlachen :D

mira

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Okt 2008, 18:32

Ik heb zo vaak de slappe lach gehad dat ik bij dit gedicht me weer helemaal plat van het lachen zag, niet meer kunnen stoppen... dat soort werk. Héérlijk.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Okt 2008, 09:35

Het geheim van de dichter
Redactie: Kees Spiering , Hans Hagen , Herman Kakebeeke
Illustraties: M. van Veldhoven


Het Geheim van de Dichter was de opdracht voor de poëziewedstrijd die Stichting Kinderen en Poëzie voor het schooljaar 2007/2008 heeft uitgeschreven. Dat leverde de achttiende jaargang van de wedstrijd duizenden inzendingen op van geheimzinnige gedichten, verstopt in kasjes en kistjes. Een kinderjury en een schrijversjury hebben de mooiste gedichten gebundeld. Zo verklappen de kinderdichters in dit boekje hun geheimen, maar soms ook lekker niet.

NBD|Biblion recensie:
Verzameling gedichten geschreven door kinderen van vier tot twaalf jaar, n.a.v. een landelijke poeziewedstrijd voor scholen, die de Stichting Kinderen en Poezie voor het schooljaar 2007/2008 had uitgeschreven.
De mooiste gedichten rond het thema 'Het geheim van de dichter' zijn door een kinderjury en een schrijversjury uitgezocht en gebundeld. Het thema wordt heel breed gezien: van iets verstoppen tot de erkenning van een vervelende karaktertrek.
Bruikbare bundel voor scholen, om kinderen te laten zien dat in een gedicht met heel weinig woorden heel veel gezegd kan worden. De gedichten zijn verdeeld in onderbouw (groep 1 en 2), middenbouw (groep 3, 4 en 5) en bovenbouw (groep 6, 7 en 8). Bij elk gedichtje staan heel klein de naam en de school van de dichter/dichteres, en tevens of het gedicht is uitgezocht door de kinderjury of de schrijversjury.
Bij elk gedicht is een grappige bijpassende pentekening geplaatst.
Achter in de oblong uitgave zijn opgenomen de juryrapporten, een lijst met de winnaars, een alfabetische lijst van alle dichters/dichteressen en een overzicht van eerder verschenen bundels. Een aardige gedichtenbundel van kinderen voor kinderen. Eerder verscheen 'Jouw tijd, mijn tijd'; het thema voor schooljaar 2008/2009 is 'Poezie is overal'.
Van ca. 5 tot 12 jaar.

Hardcover 119 pagina's | Uitgeverij Passage | september 2008 ISBN 9789081173827

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Okt 2008, 09:36

Citaat van de dag 26 oktober 2008

"Dichten is de muzikale mogelijkheid van zwijgen."

Jan Greshoff

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Okt 2008, 12:43

Lampje voor de nacht
Theo Olthuis


De gedichten in deze bundel nemen je overal mee naartoe. Van ochtendlicht tot avondzwart. Goede reis!

recensie
Kleine gebeurtenissen die soms grote indrukken kunnen achterlaten in het leven van kinderen, met alle bijbehorende emoties die kinderen zelf vaak heel moeilijk onder woorden kunnen brengen, zijn in deze gedichten verwoord. Al lezend krijg je even het gevoel weer kind te zijn met grote vragen vol verbazing over de kleur van poep en het gevoel van spijt als je je beer verkoopt op Koninginnedag.
De beelden die de dichter gebruikt, zijn herkenbaar. De zinnen en woorden zijn humorvol en zitten vol met kleine talige dingetjes die een zeldzaam goed ontwikkelde opmerkingsvaardigheid verraden.
De dichter weet precies de juiste snaar te raken. De fijne potloodtekeningen die tussen de gedichten staan, stralen dezelfde emoties uit als de gedichten.
Bundel gedichten die veel kinderen en hun volwassen opvoeders zal aanspreken.
Voorlezen vanaf ca. 6 jaar.
(Biblion recensie, Hannie Humme)

Hardcover 60 pagina's | Holland B.V., Uitgeversmaatschappij | september 2005 ISBN 902510973X

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Okt 2008, 12:43

Citaat van de dag 27 oktober 2008

Als ik weg wil,
word ik soms een vogel.
Dan ga ik op mijn tenen staan
en vlieg ik heel ver hier vandaan.

Over de huizen en het bos,
op eigen wieken, helemaal los.
Over de puntige bergen
en de diepe zee;
als je wil dan mag je mee...

Theo Olthuis
Flaptekst Lampje voor de nacht

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 28 Okt 2008, 12:51

Mooi gedicht is dat!

Tiba.

Gast

Berichtdoor Gast » 28 Okt 2008, 16:49

Wat een leuk topic! Pas is er een heel leuk boek verschenen van Shel Silverstein (vertaald door Rikkert Zuiderveld). Het heet 'Pas op voor de gnaskop' en staat vol onzingedichten. Ik zal er mijn favoriet met jullie delen:

De Bibbelaar

De Bibbelaar houdt niet van friet,
kroketten of saucijsjes.
Gewone dingen lust hij niet,
Wel jongetjes en meisjes.

Dus als je hem ooit tegenkomt:
smeer ketchup in je oren!
Doe net of je een worstje bent,
een witbrood of volkoren;

een spiegelei of spruitjes:
Iets, wat hij écht niet lust.
Waarschijnlijk gaat hij dan voorbij
en laat hij jou met rust!

Shel Silverstein
Pas op voor de gnaskop

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 28 Okt 2008, 22:35

Jaja, veel kinderen zijn voor heel wat bang: spoken, wolven, heksen..of gewoon voor donder, nacht, rare geluiden...
misschien wel ook voor 'bibbelaars' en aanverwanten.

mira

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Okt 2008, 10:56

Met open ogen
Karel Eykman


Karel Eykman is bekend geworden met Woord voor woord, de klassieker onder de kinderbijbels. In Met open ogen komen de poëtische gedeelten uit de bijbel aan bod. Met deze prachtige bundel heeft Karel Eykman zijn belangrijkste bijbelse boek na Woord voor woord geschreven. De honderd mooiste bijbelgedichten die hij de afgelopen dertig jaar heeft gemaakt, zijn nu in één bundel bijeen gebracht.
Met open ogen bestaat uit 10 x 10 gedichten die geïnspireerd zijn op teksten uit het Oude en het Nieuwe Testament. Lezers, jong en oud, zullen iets van zichzelf terugvinden in deze toegankelijke gedichten.
De prachtige illustraties van Ceceli Josephus Jitta, in kleur en in zwart-wit, maken van Met open ogen een uniek boek.

Gebonden, 191 pagina's Met illustraties Verschenen: maart 2007 de Fontein Jeugd 13-15 jaar ISBN 9026101392

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Okt 2008, 10:56

Citaat van de dag

Het plaatje bij God

- Niemand heeft ooit God gezien. Maar als wij elkaar liefhebben blijft God in ons en is zijn liefde in ons werkelijkheid geworden. God is liefde. Wie in liefde blijft, blijft in God en God blijft in hem.
Eerste brief van Johannes 4 -

Ja, het staat in de bijbel geschreven
dat God liefde is enzovoort.
Zo heb ik het gehoord
en is het me bijgebleven.

Die woorden staan wel in de bijbel geschreven
er zijn alleen geen plaatjes bij.
Maar dat plaatje, dat zijn wij
al klinkt dat overdreven.
[...]

Karel Eykman
Fragment van het gedicht 'Een plaatje bij God'
Uit: Met open ogen


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 gasten