thema juni 2008 - kleding

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Jun 2008, 12:33

De mens maakt de kleding
Harald Jordan & Jes Jansen-van Sprakelaar


De auteur, ingenieur, architect en stichter van het Instituut voor Transformerende Bouwkunde 'Elikon', ontdekte gaandeweg dat naast het energetisch verband tussen de mens en zijn woonomgeving, geomantie (het vaststellen en gebruikmaken van natuurlijke, aardmagnetische velden), Feng Shui, architectuur en astrologie ook toepasbaar zijn op het effect van kleding.
Op speelse wijze maakt de schrijver de lezers bewust van het feit dat kleding veel meer is dan bescherming. Zijn boek bevat vijf delen met een vloeiende, logische opbouw. Deel 1 handelt over de betekenis en culturele ontwikkeling van kleding, deel 2 gaat in op de lichaamsvorm van de mens en zijn energetische lichamen, in deel 3 en 4 beschrijft hij het genezend aspect en het energetisch effect van kleding en accessoires terwijl deel 5 zich bezighoudt met de fijnstoffelijke verbanden tussen mens en kleding.
Praktische raad (aangegeven met een symbool) en aanwijzingen zijn verwerkt in de betreffende hoofdstukken. Dit boek leert de lezer bewust en kritisch om te gaan met vorm, kleur, materiaal en de energetische aspecten en is bestemd voor modeontwerpers, fabrikanten en makers en dragers van kleding!
Bron: Biblion

Paperback | 293 Pagina's | Marcos Uitgeverij ISBN10: 9080736449 | ISBN13: 9789080736443 Vertaald door B. Schols, Mirjam Jacobs-van Pelt

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Jun 2008, 12:34

Citaat van de dag 24 juni 2008

De beste kleding is onzichtbaar. Ze zorgt ervoor dat je de persoon ziet.

Hamnet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jun 2008, 09:22

Mode, de eeuw van de ontwerpers – 1900-1999
Charlotte Seeling


Dit boek toont de modestroom van het begin tot het einde van de twintigste eeuw in chronologische volgorde: met onder andere de invloeden van het ballet aan het begin van de eeuw, het optreden van betoverende filmsterren uit de jaren’30, de antimode van de jaren ’70, invloedrijke vrouwen, de ontwikkeling van de modestijlen en de kapsels en make-up die de mode steeds op haar weg ondersteunden.

Uitgeverij: Könemann 2000 ISBN: 3829029829 654 pagina's Met illustraties Vertaling: Ewout van der Hoog

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jun 2008, 09:23

Citaat van de dag 25 juni 2008

"Mode is een pure passie, het zit mij in de genen".

Hans Noordstrand, modeontwerper

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Jun 2008, 08:27

Kostuums
Deborah Nadoolman Landis,
Melson Zwerver & Jos Breuring


In dit boek vindt u interviewsmet veertien kostuumontwerpers uit de Verenigde Staten, Japan, Italië en Engeland, maar ieder van hen heeft kostuums ontworpen die de verbeelding van filmliefhebbers wereldwijd hebben geprikkeld doordat ze de essentie van de personages hebben weten te vangen.
Deze nieuwe uitgave in de serie Het Witte Doek, een unieke reeks die de vele lagen van de filmkunst onderzoekt, werpt licht op elke afdeling die verantwoordelijk is voor de totstandkoming van een film. De geïnterviewden spreken rechtstreeks tot de lezer, wat een direct inzicht biedt in het creatieve proces van de kostuumontwerper.
De interviews gaan vergezeld van schetsen, kleurstalen, aantekeningen, filmfoto's en beeldmateriaal uit de eigen collecties van de ontwerpers. .

Paperback ISBN10: 9057643936 | ISBN13: 9789057643934

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Jun 2008, 08:28

Citaat van de dag 26/27 juni 2008

"De kunst van het schrijven is de kunst, het zitvlak van de broek op de zitting van de stoel te houden."

Mary H. Vorse

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Jun 2008, 10:30

De macht van mode
over ontwerp en betekenis
J. Teunissen & Jan Brand


Mode omvat veel meer dan de nieuwe roklengte, nieuwe kleuren of actuele accessoires. Imago, individualiteit, groepsidentiteit en tal van andere facetten spelen een rol. En mode wordt niet alleen meer voorgeschreven door de catwalk wat er op straat gebeurt, is minstens zo belangrijk. Mode is een spiegel van de maatschappij en onthult haar sociale verbanden. De macht van mode vertelt in woord en beeld hoe mode wereldwijd verweven is met alle facetten van onze samenleving. Een rode draad door het boek vormen de toonaangevende ontwerpers, een bonte grensoverschrijdende staalkaart van wat mode nu te bieden heeft.

Hardcover | 415 Pagina's | Uitgeverij Terra - Lannoo | Nederlandse editie ISBN10: 905897510X | ISBN13: 9789058975102

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Jun 2008, 10:31

Citaat van de dag 28 juni 2008

'Volwasenheid is natuurlijk geen gevoel, maar een code en het dragen van de kostuums hoort bij die code.
Je legt een statement af.
Je verklaart jezelf volwassen door dit soort kleren te dragen en dan heeft het omgekeerd op jezelf ook die werking: je gaat je er volwassener door gedragen. Dat is magie.'

Ischa Meijer

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Jun 2008, 10:21

Koninklijk gekleed
Wilhelmina 1880-1962


Recente literatuur heeft op grond van tot voor kort ontoegankelijke bronnen het zicht op de persoon van koningin Wilhelmina belangrijk verhelderd. Haar kleding, bewaard in de koninklijke collectie, kan daarbij de visuele beeldvorming, bepaald door foto en film, aanvullen en meer reliëf geven. Daar het beeld van deze koningin voor de huidige generatie vooral wordt bepaald door de oorlogsjaren, een periode waarin kleding een volkomen ondergeschikte rol speelde, werd aan dit aspect van haar verschijning bij haar functionele optreden tot nu toe weinig aandacht geschonken.
De presentatie van kostuumcollecties in musea vertoont veelal een zekere eenzijdigheid. Meestal wordt een ontwikkeling van mode geschetst aan de hand van topstukken gedragen door vrouwen van dezelfde vaak jonge leeftijd.
De collectie thans bijeengebracht op Het Loo, maakt het mogelijk, evenals koninklijke verzamelingen in Engeland, Denemarken en Zweden, de kleding van één persoon te volgen van de prille jeugd tot op hoge leeftijd.

Paperback | 255 Pagina's | Uitgeverij Waanders ISBN10: 9040092176 | ISBN13: 9789040092176

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Jun 2008, 10:21

Citaat van de dag 28 juni 2008

"Vrouwen dragen niet de kleren die zij mooi vinden, zij vinden de kleren mooi omdat zij ze dragen."

Christian Dior

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Jul 2008, 06:52

Rijk gekleed
Van doopjurk tot baljapon 1750-1914
Annemarie den Dekker


Het Amsterdams Historisch Museum bezit een grote verzameling historische kostuums van hoog kwalitatief niveau.
Deze schat aan dames-, heren- en kinderkleding wordt al decennialang zorgvuldig bewaard in depots. Meer dan de helft ervan is door particulieren aan het museum geschonken. Het werd hoog tijd dat het museum met deze bijzondere deelverzameling naar buiten zou treden. Met veel liefde en plezier heeft de afgelopen periode restauratie, fotografie en grootschalig onderzoek plaatsgevonden naar de juweeltjes uit dit collectie-onderdeel.
Verschillende kanten van de collectie zijn daarbij inzichtelijk gemaakt: hoe verandert kleding in de loop der tijd om aan een heersend modebeeld te voldoen, wie heeft de japonnen gedragen en bij welke gelegenheid, hoe gaat een restauratie eigenlijk in zijn werk? Zo is dankzij restauratie een van de vroegste kostuums uit de verzameling uit circa 1750 behoed voor verval. Deze unieke, met de hand beschilderde japon telt meer dan tachtig (!) verschillende bloemsoorten en elf typen vlinders.
Liefhebbers van kostuums kunnen wegdromen bij kleding uit een verloren gegane tijd. Damesjaponnen, baljurken, korsetten, onderrokken, crinolines (hoepelrokken), kinderkleding, doopjurkjes en herenkostuums vertellen ieder hun eigen verhaal.
In Rijk gekleed worden de hoogtepunten uit de kostuumverzameling van het Amsterdams Historisch Museum uit de periode 1750-1914 in woord en beeld aan een breed geïnteresseerd publiek gepresenteerd.
(www.willetholthuysen.nl)

Nederlandstalig Gebonden 112 pagina's 90 kleurenillustraties 22 september 2005 ISBN 978-90-6868-398-1 uitgeverij Toth

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Jul 2008, 06:53

Citaat van de dag 30 juni 2008

Doe aan jouw voet een gouden schoen
En om jouw lijf de zon!
Die geeft je een laatste baljapon...

fragment gedicht 'Van zon en zomer'
C. S. Adama van Scheltema

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Jul 2008, 06:53

En alweer een maand om. Hopelijk vonden jullie de boeken leuk.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Jul 2008, 12:55

Zeker wel! Ook al ben ik niet modebewust, ik heb net als iedereen kleren aan, dus dat heeft mijn interesse net zo goed. Vooral de meer historisch gerichte boeken vond ik leuk..
Van de kleding van Wilhelmina heb ik de tentoonstelling gezien. Je krijgt gewoon medelijden met het mens, dat ze zulke japonnen heeft moeten dragen..

Gast

Berichtdoor Gast » 15 Sep 2008, 09:50

Wat mij aan het thema kleding vooral interesseert, is niet zozeer boeken over de geschiedenis ervan.

Indien jullie romans kennen, waarin hier en daar beschrijvingen terug te vinden zijn van het handwerken op zich, of van mooie gehandwerkte (kleding)stukken, dan had dit wel graag geweten. Als voorbeeld las ik bijvoorbeeld bij Goethe ergens een korte beschrijving van een breiende moeder.

Rutger

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Sep 2008, 10:27

Niet zozeer over kleding maar wel een boek over handwerken is het boek van Tracy Chevalier, De jonkvrouw en de eenhoorn, dat gaat over wandtapijten.
Zie
http://www.leestafel.info/Boekenarchief ... mple2.html

Groetjes
Dettie

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 01 Nov 2008, 17:10

In een van de boeken van de romancyclus 'De aardkinderen' van J. Auel staan mooie beschrijvingen van het maken en versieren van kledingstukken.
Ayla vindt daar trouwens de naald uit, een 'draadtrekker'.

mira
Laatst gewijzigd door mira op 07 Nov 2008, 01:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast

Berichtdoor Gast » 06 Nov 2008, 23:42

mira schreef:In een van de boeken van de romancyclus 'De aardkinderen' van J. Auel staan mooie beschrijvijgen van het maken en versieren van kledingstukken.
Ayla vindt daar trouwens de naald uit, een 'draadtrekker'.

mira


Zou je daar een paar citaten van kunnen aanhalen (met vermelding van het boek en de bladzijde) mira ? Of tenminste het deel uit de cyclus).Alvast bedankt.

Rutger

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 08 Nov 2008, 18:59

Ik denk dat het het derde deel is, Rutger, zeker niet 1 of 2; deel 3 heb ik zelf niet, misschien een vriendin , ik zal het eens vragen.

mira

Gast

Berichtdoor Gast » 10 Nov 2008, 23:28

mira schreef:Ik denk dat het het derde deel is, Rutger, zeker niet 1 of 2; deel 3 heb ik zelf niet, misschien een vriendin , ik zal het eens vragen.

mira


Neem maar gerust de tijd, mira. Mijn tekst is nog helemaal niet af.

Rutger

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: thema juni 2008 - kleding

Berichtdoor Lezer100 » 12 Sep 2012, 22:35

Ik heb een paar maanden geleden mijn licenciaatsthesis terug opgediept, over de kleding in de Duitse middeleeuwse roman. Die was beperkt tot vier romans, maar nu ben ik aan een volledige herwerking begonnen, met een uitbreiding naar andere (niet alleen Duitse) romans toe. Ook heb ik de bewapening nu opgenomen. Hoe ruim de herwerking er tenslotte zal uitzien, weet ik nog niet. Geïnteresseerden kunnen alvast meegenieten :

http://mijnblogdervrijekunsten.blogspot.be/

Voorlopig bevat de blog alleen maar verwijzingen naar Duitse teksten, maar is het de bedoeling er ook Franse, Nederlandse en Engelse teksten aan toe te voegen. Wil je alleen Nederlands lezen op mijn blog, kies dan het label "Nederlands".
Er is ook een vertaalknop van Google voorzien, en deze lijkt vrij goed te werken, maar is alleen interessant voor de moderne teksten. De vertalingen van de middeleeuwse teksten stellen weinig voor.
Lezer100


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten