thema juni 2008 - kleding
Regenten gekleed
een keuze uit de schenking Six
B.M. du Mortier
Catalogus bij de tentoonstelling Regenten gekleed in het Rijksmuseum Amsterdam (2000-01) met kostuums uit de collectie van de Amsterdamse familie Six. De grote verzamelwoede van deze familie leidde tot een schitterende collectie historische kostuums uit de zeventiende tot en met de twintigste eeuw. In 1978 schonken drie Sixen circa vijfhonderd kostuums en accessoires aan het Rijksmuseum.
Per hoofdstuk behandelt de fraai geïllustreerde catalogus in het kort steeds één thema rond de kostuums van de familie Six: bruidskleding, kleding in huis, aan het hof en in het leger gedragen, kleding uit het Verre Oosten en gekostumeerde feesten.
Met uitgebreide stamboom van de Sixen. Afbeeldingen in kleur en zwart-wit.
(Biblion recensie, A.H.B. de Munnick)
Paperback | 56 Pagina's | Uitgeverij Waanders ISBN10: 9040094837 | ISBN13: 9789040094835
een keuze uit de schenking Six
B.M. du Mortier
Catalogus bij de tentoonstelling Regenten gekleed in het Rijksmuseum Amsterdam (2000-01) met kostuums uit de collectie van de Amsterdamse familie Six. De grote verzamelwoede van deze familie leidde tot een schitterende collectie historische kostuums uit de zeventiende tot en met de twintigste eeuw. In 1978 schonken drie Sixen circa vijfhonderd kostuums en accessoires aan het Rijksmuseum.
Per hoofdstuk behandelt de fraai geïllustreerde catalogus in het kort steeds één thema rond de kostuums van de familie Six: bruidskleding, kleding in huis, aan het hof en in het leger gedragen, kleding uit het Verre Oosten en gekostumeerde feesten.
Met uitgebreide stamboom van de Sixen. Afbeeldingen in kleur en zwart-wit.
(Biblion recensie, A.H.B. de Munnick)
Paperback | 56 Pagina's | Uitgeverij Waanders ISBN10: 9040094837 | ISBN13: 9789040094835
Klederdracht en kleedgedrag
het kostuum Harer Majesteits onderdanen, 1898-1998
Van oudsher kent Nederland een groot aantal streekdrachten, die onderling aanzienlijk verschillen. Elke dracht heeft haar specifieke eigenaardigheden. Een Zeeuwse muts, een Fries oorijzer, een Brabantse poffer, ze verraden onmiddelijk de herkomst van de draagster. Ook tegenwoordig, nu de dracht bijna is verdwenen, herkennen veel mensen nog wel de Volendamse muts of de Bunschoter kraplap.
In Klederdracht en kleedgedrag wordt een frisse kijk gegeven op het gebruik en de betekenis van dracht in de afgelopen honderd jaar. De vraag die als uitgangspunt dient, is hoe kleding en klederdracht worden gebruikt om de eigen identiteit uit te drukken. Zo komt bijvoorbeeld de politieke dimensie van klederdrachten aan de orde, maar ook het kleedgedrag van hippies, de drachten in de schilderkunst en de reclame.
Bron: www.meertens.knaw.nl
Paperback | 207 Pagina's | Uitgeverij Sun B.V. ISBN10: 9061686474 | ISBN13: 9789061686477
het kostuum Harer Majesteits onderdanen, 1898-1998
Van oudsher kent Nederland een groot aantal streekdrachten, die onderling aanzienlijk verschillen. Elke dracht heeft haar specifieke eigenaardigheden. Een Zeeuwse muts, een Fries oorijzer, een Brabantse poffer, ze verraden onmiddelijk de herkomst van de draagster. Ook tegenwoordig, nu de dracht bijna is verdwenen, herkennen veel mensen nog wel de Volendamse muts of de Bunschoter kraplap.
In Klederdracht en kleedgedrag wordt een frisse kijk gegeven op het gebruik en de betekenis van dracht in de afgelopen honderd jaar. De vraag die als uitgangspunt dient, is hoe kleding en klederdracht worden gebruikt om de eigen identiteit uit te drukken. Zo komt bijvoorbeeld de politieke dimensie van klederdrachten aan de orde, maar ook het kleedgedrag van hippies, de drachten in de schilderkunst en de reclame.
Bron: www.meertens.knaw.nl
Paperback | 207 Pagina's | Uitgeverij Sun B.V. ISBN10: 9061686474 | ISBN13: 9789061686477
Uniformen
Spiegels der naties
H. Toorenvliet
Waar komt de raglanmouw vandaan, waar het cardiganvest, de trenchcoat of de vertrouwde houtje-touwtje jas? Wat is het verschil tussen een berenmuts en een kolbak? Welke kleuren hebben de veren op een Italiaanse militaire hoed? Wat hebben Garibaldi's roodhemden met damesmode te maken? Uniformen. Spiegels van hun tijd geeft er een antwoord op!
Het boek geeft geen chronologisch overzicht van historische militaire kostuums maar vertelt over de vaak toevallige, soms bizarre omstandigheden waaronder het 'ontwerp' van uniformen tot stand kwam.
Ook lezen en zien we hoe de uniformen werden gedragen en wat de omgeving ervan dacht. Want dat er sprake is van een wisselwerking tussen burger- en militaire kleding zal de leer snel duidelijk zijn. Tevens zien we meer dan eens de invloed van het uniform op de mode, zowel voor mannen als voor vrouwen. Daarmee is Uniformen. Spiegels van hun tijd een kroniek die op een geheel eigen wijze een beeld schetst van de militaire geschiedenis.
Hardcover | 136 Pagina's | Bataafsche Leeuw ISBN10: 9067074888 | ISBN13: 9789067074889
Spiegels der naties
H. Toorenvliet
Waar komt de raglanmouw vandaan, waar het cardiganvest, de trenchcoat of de vertrouwde houtje-touwtje jas? Wat is het verschil tussen een berenmuts en een kolbak? Welke kleuren hebben de veren op een Italiaanse militaire hoed? Wat hebben Garibaldi's roodhemden met damesmode te maken? Uniformen. Spiegels van hun tijd geeft er een antwoord op!
Het boek geeft geen chronologisch overzicht van historische militaire kostuums maar vertelt over de vaak toevallige, soms bizarre omstandigheden waaronder het 'ontwerp' van uniformen tot stand kwam.
Ook lezen en zien we hoe de uniformen werden gedragen en wat de omgeving ervan dacht. Want dat er sprake is van een wisselwerking tussen burger- en militaire kleding zal de leer snel duidelijk zijn. Tevens zien we meer dan eens de invloed van het uniform op de mode, zowel voor mannen als voor vrouwen. Daarmee is Uniformen. Spiegels van hun tijd een kroniek die op een geheel eigen wijze een beeld schetst van de militaire geschiedenis.
Hardcover | 136 Pagina's | Bataafsche Leeuw ISBN10: 9067074888 | ISBN13: 9789067074889
Tropenecht
Dorine Bronkhorst, Esther Wils & Eva van Geleuken
Tropenecht; Indische en Europese kleding in Nederlands-Indie is het eerste boek over typisch Indische kledingstukken als de sarong kebaja, de tjelana monjet en de djas toetoep; over de kleedgewoonten van de (Indo-) Europeanen; en over het kledingbedrijf in Indie. Bovendien wordt aan de hand van de mode-ontwikkelingen een beeld geschetst van het dagelijks leven in de koloniale samenleving tussen 1870 en 1950.
Rijk geillustreerd met prachtige foto's - de meeste nooit eerder gepubliceerd -, reclamemateriaal, fragmenten uit o.a. romans, tijdschriften en damesboeken.
Tropenecht is gebaseerd op de gelijknamige tentoonstelling, die in juni 1994 was te zien op de Pasar Malam Besar in Den Haag.
ISBN10: 9080143359 | ISBN13: 9789080143357
Morgen een nieuw boek over dit thema.
Dorine Bronkhorst, Esther Wils & Eva van Geleuken
Tropenecht; Indische en Europese kleding in Nederlands-Indie is het eerste boek over typisch Indische kledingstukken als de sarong kebaja, de tjelana monjet en de djas toetoep; over de kleedgewoonten van de (Indo-) Europeanen; en over het kledingbedrijf in Indie. Bovendien wordt aan de hand van de mode-ontwikkelingen een beeld geschetst van het dagelijks leven in de koloniale samenleving tussen 1870 en 1950.
Rijk geillustreerd met prachtige foto's - de meeste nooit eerder gepubliceerd -, reclamemateriaal, fragmenten uit o.a. romans, tijdschriften en damesboeken.
Tropenecht is gebaseerd op de gelijknamige tentoonstelling, die in juni 1994 was te zien op de Pasar Malam Besar in Den Haag.
ISBN10: 9080143359 | ISBN13: 9789080143357
Morgen een nieuw boek over dit thema.
Het BH boekje
duizend jaar ondersteuning, verleiding en mode
Stephanie Pedersen
De geschiedenis en ontwikkeling van de beha in woord en beeld vanaf de Kretenzische voorloper in 2500 voor Christus, via de rijglijfjes en korsetten, tot en met de bionische beha van nu.
Na de geboorte van de moderne beha begin twintigste eeuw (twee zakdoeken met een paar lintjes) is de beha niet meer weggeweest, behalve korte tijd in de jaren zestig. De verschillende modes, soorten beha's, rages, uitvindingen en beroemde draagsters (Mata Hari, Jane Mansfield, Marilyn Monroe, Caprice enzovoort) met op de achtergrond relevante historische ontwikkelingen (vrouwenkiesrecht, oorlogen, vrouwenemancipatie) passeren de revue.
De jazz-jaren met Flapper-ondergoed, kegelvormige beha's in de Hollywood-jaren, de eerste bikini, de New Look, de tienermarkt, sportbeha en wonderbra, de Gaultier-korsetten van Madonna, Calvin Klein-ondergoed, de lingerielijn van zangeres/actrice Kylie Minogue, de chocoladebeha, ze zijn allemaal in het boek te vinden. Met verder leuke weetjes, aanwijzingen voor het vinden van de perfecte maat en een register.
Een leuk, aantrekkelijk en kleurrijk uitgevoerd boekje, over een nog steeds veranderend, fascinerend kledingstuk, geillustreerd met veel zwartwit- en kleurenfoto's, tekeningen en reclameadvertenties.
(Biblion recensie, Redactie).
Paperback | 128 Pagina's | Unieboek ISBN10: 9026965990 | ISBN13: 9789026965999
duizend jaar ondersteuning, verleiding en mode
Stephanie Pedersen
De geschiedenis en ontwikkeling van de beha in woord en beeld vanaf de Kretenzische voorloper in 2500 voor Christus, via de rijglijfjes en korsetten, tot en met de bionische beha van nu.
Na de geboorte van de moderne beha begin twintigste eeuw (twee zakdoeken met een paar lintjes) is de beha niet meer weggeweest, behalve korte tijd in de jaren zestig. De verschillende modes, soorten beha's, rages, uitvindingen en beroemde draagsters (Mata Hari, Jane Mansfield, Marilyn Monroe, Caprice enzovoort) met op de achtergrond relevante historische ontwikkelingen (vrouwenkiesrecht, oorlogen, vrouwenemancipatie) passeren de revue.
De jazz-jaren met Flapper-ondergoed, kegelvormige beha's in de Hollywood-jaren, de eerste bikini, de New Look, de tienermarkt, sportbeha en wonderbra, de Gaultier-korsetten van Madonna, Calvin Klein-ondergoed, de lingerielijn van zangeres/actrice Kylie Minogue, de chocoladebeha, ze zijn allemaal in het boek te vinden. Met verder leuke weetjes, aanwijzingen voor het vinden van de perfecte maat en een register.
Een leuk, aantrekkelijk en kleurrijk uitgevoerd boekje, over een nog steeds veranderend, fascinerend kledingstuk, geillustreerd met veel zwartwit- en kleurenfoto's, tekeningen en reclameadvertenties.
(Biblion recensie, Redactie).
Paperback | 128 Pagina's | Unieboek ISBN10: 9026965990 | ISBN13: 9789026965999
Het blijft altijd een verrassing. Op dit BH boek had ik een heleboel commentaar verwacht en dat komt er niet en vaak op andere boeken, waar ik niets bij verwacht, komen reacties.
Je bent me voor..ik ga zojuist net naar dit topic om te roepen wat een grappig boek je gister had. Hoe krijg je het gevonden.
En inderdaad, dat mensen daar een boek over vol kunnen schrijven.
Trouwens..geen commentaar betekent denk ik niet per definitie dat mensen het niet leuk vinden, ik zie zo vaak iets voorbij komen wat ik leuk vind, maar het komt er niet altijd van te reageren, en ik denk dat dat bij meer mensen zo werkt.
Groetjes
Wil
Verslaafd aan mode?
Hoe ze wordt gemaakt
Waarom we haar volgen
Guillaume Erner
Niets is erger dan de jurk dragen die de buurvrouw ook draagt. Als het op kleding aankomt willen we ons onderscheiden van anderen. We willen absoluut origineel zijn en tegelijkertijd onderwerpen we ons vrijwillig aan de uniformiteit van de laatste mode. Dat is de paradox van de fashion addict. Wie bepaalt de trends en hoe worden ze overgenomen door het grote publiek? En hé, waarom laten we ons dat slaafse navolgen van trends eigenlijk welgevallen? Want er is maar één iemand die ons ertoe kan dwingen de mode te volgen, en dat zijn wij zelf!
Verslaafd aan mode? geeft antwoord op al die vragen en is een verhelderend boek over de fascinatie die uitgaat van modemerken, over couturiers als supersterren en de straat als laboratorium van de mode, over pornochic, Viktor&Rolf en andere modetycoons uit de Lage Landen en over Antwerpen als verplicht bedevaartsoord voor de club van fashionista's.
Kortom, Erner showt ons zijn collectie van observaties rond het thema: hoe wij ons een identiteit laten aanmeten in Parijs, Amsterdam en de rest van de wereld.
Paperback | 224 Pagina's | Arbeiderspers ISBN10: 9029563982 | ISBN13: 9789029563987
Hoe ze wordt gemaakt
Waarom we haar volgen
Guillaume Erner
Niets is erger dan de jurk dragen die de buurvrouw ook draagt. Als het op kleding aankomt willen we ons onderscheiden van anderen. We willen absoluut origineel zijn en tegelijkertijd onderwerpen we ons vrijwillig aan de uniformiteit van de laatste mode. Dat is de paradox van de fashion addict. Wie bepaalt de trends en hoe worden ze overgenomen door het grote publiek? En hé, waarom laten we ons dat slaafse navolgen van trends eigenlijk welgevallen? Want er is maar één iemand die ons ertoe kan dwingen de mode te volgen, en dat zijn wij zelf!
Verslaafd aan mode? geeft antwoord op al die vragen en is een verhelderend boek over de fascinatie die uitgaat van modemerken, over couturiers als supersterren en de straat als laboratorium van de mode, over pornochic, Viktor&Rolf en andere modetycoons uit de Lage Landen en over Antwerpen als verplicht bedevaartsoord voor de club van fashionista's.
Kortom, Erner showt ons zijn collectie van observaties rond het thema: hoe wij ons een identiteit laten aanmeten in Parijs, Amsterdam en de rest van de wereld.
Paperback | 224 Pagina's | Arbeiderspers ISBN10: 9029563982 | ISBN13: 9789029563987
De man in zijn hemd
over kleren voor heren
Nicolaas Klei, Marieke Cobelens
Een eeuw geleden droegen voetballers een blazer op het sportveld, nu alleen als ze bij de koningin op bezoek gaan. Het overhemd diende ooit als onderkleding, nu worden financiële beurzen alom ter wereld door dit kledingstuk beheerst. Kledingetiquette en goedgeklede manieren gaan met hun tijd mee. Sinds wanneer bestaan linker en rechter schoenen? Waarom had napoleon zijn hand in zijn vest? Hoe komt het dat driedelig grijs zo saai is?
Op deze talloze andere vragen over mannenmode verschaft de man in zijn hemd het antwoord. Bestaande verhalen en wijsheden worden in dit onderhoudende boek genadeloos uitgekleed.
De auteurs beschrijven waar de klassieke herenkleding vandaan komt en hoe die ideeën over klassiek, over modern en ouderwets, over keurig en ongepast met de jaren veranderen. Want kleren mogen dan beschermen tegen regen, koude en zonneschijn we laten er vooral mee zien wie we zijn wie we graag willen zijn. Kleren kleden lichaam en geest.
Paperback | Uitgeverij Podium B.V. ISBN10: 9050183352 | ISBN13: 9789050183352
over kleren voor heren
Nicolaas Klei, Marieke Cobelens
Een eeuw geleden droegen voetballers een blazer op het sportveld, nu alleen als ze bij de koningin op bezoek gaan. Het overhemd diende ooit als onderkleding, nu worden financiële beurzen alom ter wereld door dit kledingstuk beheerst. Kledingetiquette en goedgeklede manieren gaan met hun tijd mee. Sinds wanneer bestaan linker en rechter schoenen? Waarom had napoleon zijn hand in zijn vest? Hoe komt het dat driedelig grijs zo saai is?
Op deze talloze andere vragen over mannenmode verschaft de man in zijn hemd het antwoord. Bestaande verhalen en wijsheden worden in dit onderhoudende boek genadeloos uitgekleed.
De auteurs beschrijven waar de klassieke herenkleding vandaan komt en hoe die ideeën over klassiek, over modern en ouderwets, over keurig en ongepast met de jaren veranderen. Want kleren mogen dan beschermen tegen regen, koude en zonneschijn we laten er vooral mee zien wie we zijn wie we graag willen zijn. Kleren kleden lichaam en geest.
Paperback | Uitgeverij Podium B.V. ISBN10: 9050183352 | ISBN13: 9789050183352
Streekdrachten Boek
A. Brunsting & H. van Zuthem
Frau Antje en het vrolijke, maar zuinige Zeeuws meisje. Wie kent ze niet? Het zijn karikaturale overblijfselen van de rijkdom aan streekgebonden kleding in ons land. Het Nederlands Openluchtmuseum bezit de grootste collecties op dit gebied. Ook worden historische zwart-wit foto's, prenten, schilderijen en tekeningen op dit gebied verzameld.
Voor Het Streekdrachten Boek zijn hieruit zo'n 370 voorbeelden gekozen en beschreven. Het resultaat is een uniek en gevarieerd boek dat een veelzijdig beeld geeft van de geschiedenis van de streekdrachten in Nederland. Het gaat niet alleen over zondagse kleding, maar juist ook over werkkleding en opknapdracht (nette kleding). Daarnaast komen vervaardiging en onderhoud, mode in streekdracht, de ongeschreven (kleding)regels binnen de (dorps)gemeenschap en het commercieel gebruik aan bod.
Deze brede benadering en de unieke combinatie in foto's maken het boek aantrekkelijk voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van het dagelijks leven. De uitgave bevat foto's van enkele bijzondere kledingstukken uit 1898. Die werden sinds de Tweede Wereldoorlog als verloren beschouwd, maar zijn onlangs teruggevonden.
Hardcover | 414 Pagina's | Uitgeverij Waanders ISBN10: 9040082693 | ISBN13: 9789040082696
A. Brunsting & H. van Zuthem
Frau Antje en het vrolijke, maar zuinige Zeeuws meisje. Wie kent ze niet? Het zijn karikaturale overblijfselen van de rijkdom aan streekgebonden kleding in ons land. Het Nederlands Openluchtmuseum bezit de grootste collecties op dit gebied. Ook worden historische zwart-wit foto's, prenten, schilderijen en tekeningen op dit gebied verzameld.
Voor Het Streekdrachten Boek zijn hieruit zo'n 370 voorbeelden gekozen en beschreven. Het resultaat is een uniek en gevarieerd boek dat een veelzijdig beeld geeft van de geschiedenis van de streekdrachten in Nederland. Het gaat niet alleen over zondagse kleding, maar juist ook over werkkleding en opknapdracht (nette kleding). Daarnaast komen vervaardiging en onderhoud, mode in streekdracht, de ongeschreven (kleding)regels binnen de (dorps)gemeenschap en het commercieel gebruik aan bod.
Deze brede benadering en de unieke combinatie in foto's maken het boek aantrekkelijk voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van het dagelijks leven. De uitgave bevat foto's van enkele bijzondere kledingstukken uit 1898. Die werden sinds de Tweede Wereldoorlog als verloren beschouwd, maar zijn onlangs teruggevonden.
Hardcover | 414 Pagina's | Uitgeverij Waanders ISBN10: 9040082693 | ISBN13: 9789040082696
Citaat van de dag 13 februari 2008
De kanten mutsen waren bewerkelijk in het gebruik. Het vervaardigen van zo'n muts kostte zelfs een ervaren naaister zeker vijf uur. Wanneer de muts was gewassen, moest deze helemaal opnieuw worden gesteven en geplooid. In Eemnes waren er voor dat doel speciale 'mutsenwasters' in functie.
De mutsen moesten dan ook zorgvuldig worden behandeld, om niet te snel vuil te worden. Was de eigenaresse aan de huishoudelijke arbeid, dan droeg ze alleen de zwarte ondermuts.
Anoniem
De kanten mutsen waren bewerkelijk in het gebruik. Het vervaardigen van zo'n muts kostte zelfs een ervaren naaister zeker vijf uur. Wanneer de muts was gewassen, moest deze helemaal opnieuw worden gesteven en geplooid. In Eemnes waren er voor dat doel speciale 'mutsenwasters' in functie.
De mutsen moesten dan ook zorgvuldig worden behandeld, om niet te snel vuil te worden. Was de eigenaresse aan de huishoudelijke arbeid, dan droeg ze alleen de zwarte ondermuts.
Anoniem
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 157 gasten