Thema april 2008 - schilders/schilderkunst
De tijd van Degas
John Sillevis, Esther Darley, Francoise Heilbrun
De tijd van Degas biedt een verrassend overzicht van de veelzijdigheid van het kunstleven in Parijs in de tweede helft van de 19de eeuw. Stromingen als het realisme en het impressionisme veroorzaakten een definitieve omwenteling in de opvattingen over de beoordeling van beeldende kunst. Parijs was het bruisende centrum van kunst en cultuur, muziek en theater, en een rijk geschakeerde uitgaansleven. Midden in deze roerige wereld stond Degas.
De tijd van Degas roept een tijdsbeeld en laat de zeldzame kwaliteiten van het impressionisme zien. Niet alleen aan de hand van werken van Degas, maar ook van zijn tijdgenoten als Manet, Cézanne, Monet en Renoir.
ISBN 9040096775 Gebonden, 143 pagina's Met illustraties Verschenen: maart 2002 Uitgeverij Waanders
John Sillevis, Esther Darley, Francoise Heilbrun
De tijd van Degas biedt een verrassend overzicht van de veelzijdigheid van het kunstleven in Parijs in de tweede helft van de 19de eeuw. Stromingen als het realisme en het impressionisme veroorzaakten een definitieve omwenteling in de opvattingen over de beoordeling van beeldende kunst. Parijs was het bruisende centrum van kunst en cultuur, muziek en theater, en een rijk geschakeerde uitgaansleven. Midden in deze roerige wereld stond Degas.
De tijd van Degas roept een tijdsbeeld en laat de zeldzame kwaliteiten van het impressionisme zien. Niet alleen aan de hand van werken van Degas, maar ook van zijn tijdgenoten als Manet, Cézanne, Monet en Renoir.
ISBN 9040096775 Gebonden, 143 pagina's Met illustraties Verschenen: maart 2002 Uitgeverij Waanders
Théophile-Alexandre Steinlen (1859-1923)
Meester van de Montmartre
C. Krummenacker
Na het succes van Mucha in 2004 en Toulouse-Lautrec in 2006 presenteerde de Kunsthal opnieuw een groots overzicht van één van de meest geliefde kunstenaars uit de Belle Epoque: Théophile-Alexandre Steinlen (1859-1923).
Het was voor het eerst dat er zo’n uitgebreide verzameling werk van Steinlen in Nederland te zien is. Het omvangrijke retrospectief van meer dan tweehonderd werken bestaat uit schilderijen, affiches (waaronder de wereldberoemde ‘Chat Noir’), tekeningen en illustraties. Het meest bijzonder zijn Steinlens schilderijen die lange tijd onderbelicht bleven en waarvan een aantal nooit eerder getoond is. Zij maken een belangrijk deel van de tentoonstelling uit.
Het Parijse straatleven
De van oorsprong Zwitserse Steinlen verhuist in 1881 naar de kunstenaarswijk Montmartre, waar hij één van de beeldbepalende kunstenaars wordt.
Montmartre ontpopt zich op dat moment tot het domein van cabarets, nachtelijk vermaak en bon-vivants. Steinlen raakt er bevriend met een groep kunstenaars, onder wie Henri de Toulouse-Lautrec en Adolphe Willette.
Steinlen schildert en tekent portretten van de wasmeiden en vagebonds, liefdespaartjes en loopjongens uit de Parijse straten. Ze zijn als voorbijgangers in een film: onderweg, in gesprek, aan het werk. Steinlen observeert hen in het Parijse straatleven en legt hen vast in zijn werk.
Kattenliefde
Het meest beroemd wordt Steinlen door zijn liefde voor katten. Iedereen kent zijn archaïsche zwarte kater die gezeten op een rode ondergrond het cabaret van Le Chat Noir aankondigt. Het affiches dat hij maakt voor dit populaire cabaret wordt hét symbool van Montmartre. Op zijn schilderijen en tekeningen verschijnt de kat in allerlei gedaanten: vals, sierlijk en speels. Steinlen is gecharmeerd van het karakter van het dier.
ca. 175 kleurenafbeeldingen, Scriptum Art, 2007, Paperback, 160 p. Nederlands ISBN10: 9055945595 | ISBN13: 9789055945597
Meer lezen en enkele afbeeldingen zien? Klik
http://tinyurl.com/5foutp
Meester van de Montmartre
C. Krummenacker
Na het succes van Mucha in 2004 en Toulouse-Lautrec in 2006 presenteerde de Kunsthal opnieuw een groots overzicht van één van de meest geliefde kunstenaars uit de Belle Epoque: Théophile-Alexandre Steinlen (1859-1923).
Het was voor het eerst dat er zo’n uitgebreide verzameling werk van Steinlen in Nederland te zien is. Het omvangrijke retrospectief van meer dan tweehonderd werken bestaat uit schilderijen, affiches (waaronder de wereldberoemde ‘Chat Noir’), tekeningen en illustraties. Het meest bijzonder zijn Steinlens schilderijen die lange tijd onderbelicht bleven en waarvan een aantal nooit eerder getoond is. Zij maken een belangrijk deel van de tentoonstelling uit.
Het Parijse straatleven
De van oorsprong Zwitserse Steinlen verhuist in 1881 naar de kunstenaarswijk Montmartre, waar hij één van de beeldbepalende kunstenaars wordt.
Montmartre ontpopt zich op dat moment tot het domein van cabarets, nachtelijk vermaak en bon-vivants. Steinlen raakt er bevriend met een groep kunstenaars, onder wie Henri de Toulouse-Lautrec en Adolphe Willette.
Steinlen schildert en tekent portretten van de wasmeiden en vagebonds, liefdespaartjes en loopjongens uit de Parijse straten. Ze zijn als voorbijgangers in een film: onderweg, in gesprek, aan het werk. Steinlen observeert hen in het Parijse straatleven en legt hen vast in zijn werk.
Kattenliefde
Het meest beroemd wordt Steinlen door zijn liefde voor katten. Iedereen kent zijn archaïsche zwarte kater die gezeten op een rode ondergrond het cabaret van Le Chat Noir aankondigt. Het affiches dat hij maakt voor dit populaire cabaret wordt hét symbool van Montmartre. Op zijn schilderijen en tekeningen verschijnt de kat in allerlei gedaanten: vals, sierlijk en speels. Steinlen is gecharmeerd van het karakter van het dier.
ca. 175 kleurenafbeeldingen, Scriptum Art, 2007, Paperback, 160 p. Nederlands ISBN10: 9055945595 | ISBN13: 9789055945597
Meer lezen en enkele afbeeldingen zien? Klik
http://tinyurl.com/5foutp
Laatst gewijzigd door Dettie op 11 Apr 2008, 10:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Een vrouw in de kunst
De innerlijke wereld in schilderijen van Ans Markus
Ad van der Blom
Ans Markus (1947) is een fenomeen. Bekend van televisie, de roddelbladen en de talloze interviews in kranten en tijdschriften.Veel mensen zien haar als Bekende Nederlander en weten soms niet eens dat zij eigenlijk ook schildert!
De afgelopen dertig jaar maakte Ans Markus meer dan 800 schilderijen. Over “vrouwen die vrij willen zijn”, zoals ze zelf zegt. Gedreven door haar eigen ongelukkige verleden ging ze schilderen. De zelfportretten waarin ze zich in windsels heeft gewikkeld behoren tot de bekendste uit haar oeuvre. Ze verschenen op de covers van de bestsellers van Marijke Höweler, wat een doorbraak betekende bij de pers en het grote publiek.
De thema’s gebondenheid, kwetsbaarheid, verbondenheid en het (on)vermogen om te communiceren, laten Ans Markus niet meer los. Ook niet wanneer de windsels langzaam verdwijnen omdat ze zich zelf minder kwetsbaar voelt worden.
Er verschijnen in series als “Hommages”, “Cirkels”, “Godshuizen”, “Sterrenbeelden”, “Pierrots”, “Christus”, “Medea” en “De taal van het lichaam” nieuwe beeldelementen. Het thema blijft steeds hetzelfde maar wordt algemener: de emotionele belevingswereld van de mens in relatie tot zijn omgeving. Dat de verwerking hiervan in symbolisch geladen beelden tot zulke tijdloze, algemeen geldige en speciaal voor vrouwen zulke herkenbare en ook troostrijke kunst zou kunnen leiden, zegt behalve over volharding en intellectuele spankracht ook veel over haar talent.
Waanders, 2007, Gebonden, 160 p. Nederlands 978 90 400 8368 6 120 kleurenfoto's
De innerlijke wereld in schilderijen van Ans Markus
Ad van der Blom
Ans Markus (1947) is een fenomeen. Bekend van televisie, de roddelbladen en de talloze interviews in kranten en tijdschriften.Veel mensen zien haar als Bekende Nederlander en weten soms niet eens dat zij eigenlijk ook schildert!
De afgelopen dertig jaar maakte Ans Markus meer dan 800 schilderijen. Over “vrouwen die vrij willen zijn”, zoals ze zelf zegt. Gedreven door haar eigen ongelukkige verleden ging ze schilderen. De zelfportretten waarin ze zich in windsels heeft gewikkeld behoren tot de bekendste uit haar oeuvre. Ze verschenen op de covers van de bestsellers van Marijke Höweler, wat een doorbraak betekende bij de pers en het grote publiek.
De thema’s gebondenheid, kwetsbaarheid, verbondenheid en het (on)vermogen om te communiceren, laten Ans Markus niet meer los. Ook niet wanneer de windsels langzaam verdwijnen omdat ze zich zelf minder kwetsbaar voelt worden.
Er verschijnen in series als “Hommages”, “Cirkels”, “Godshuizen”, “Sterrenbeelden”, “Pierrots”, “Christus”, “Medea” en “De taal van het lichaam” nieuwe beeldelementen. Het thema blijft steeds hetzelfde maar wordt algemener: de emotionele belevingswereld van de mens in relatie tot zijn omgeving. Dat de verwerking hiervan in symbolisch geladen beelden tot zulke tijdloze, algemeen geldige en speciaal voor vrouwen zulke herkenbare en ook troostrijke kunst zou kunnen leiden, zegt behalve over volharding en intellectuele spankracht ook veel over haar talent.
Waanders, 2007, Gebonden, 160 p. Nederlands 978 90 400 8368 6 120 kleurenfoto's
Jan Meine Jansen (1908-1994)
Schilderijen, tekeningen en monumentaal werk
M. Stroo
Jan Meine Jansen (Meppel, 1908) heeft een imposant oeuvre nagelaten: breed in stijlen, technieken en onderwerpen. Van de vederlichte schetsen van zijn Drentse geboortegrond via het realistische en symbolische werk van de oorlogsjaren, de naoorlogse kleurige abstracties en grote monumentale opdrachten tot het opnieuw intieme acrylwerk van zijn laatste jaren.
In vrijwel alle fasen van zijn carrière hield hij zich met verschillende, soms schijnbaar contrasterende stijlen bezig en kwam daarmee tot opmerkelijke synthesen. Hij was ontvankelijk voor wat er om hem heen gebeurde, maar zijn voornaamste inspiratiebron bleef altijd de natuur. Veel liet hij aan het materiaal zelf over; zijn beste werk kent altijd een element van spontaniteit, alsof het materiaal heel even ongezien zijn eigen gang is gegaan, om zich daarna weer in de grotere structuur te voegen.
Zijn beheersing van de techniek, zijn vermogen om figuratief en abstract naadloos te laten versmelten, de lijnen van zijn prachtige tekenhandschrift en zijn zinderende kleurmengingen maken zijn oeuvre - in al zijn verscheidenheid - uitzonderlijk en eigen. Meine Jansen is bij het grote publiek nooit erg bekend geworden; zijn stijl was veranderlijk en niet eenduidig en bovendien deed hij nooit concessies ter wille van een gemakkelijk succes. Daarmee wordt deze eigenzinnige kunstenaar met zijn verfijnde kleurgevoel en zijn onvermogen om lelijke dingen te maken te weinig recht gedaan. Zijn oeuvre is te interessant en te waardevol om in de vergetelheid te verdwijnen.
ISBN 9057303477 Extra informatie: Ingenaaid Met illustraties Verschenen: april 2005 Walburg Pers
Schilderijen, tekeningen en monumentaal werk
M. Stroo
Jan Meine Jansen (Meppel, 1908) heeft een imposant oeuvre nagelaten: breed in stijlen, technieken en onderwerpen. Van de vederlichte schetsen van zijn Drentse geboortegrond via het realistische en symbolische werk van de oorlogsjaren, de naoorlogse kleurige abstracties en grote monumentale opdrachten tot het opnieuw intieme acrylwerk van zijn laatste jaren.
In vrijwel alle fasen van zijn carrière hield hij zich met verschillende, soms schijnbaar contrasterende stijlen bezig en kwam daarmee tot opmerkelijke synthesen. Hij was ontvankelijk voor wat er om hem heen gebeurde, maar zijn voornaamste inspiratiebron bleef altijd de natuur. Veel liet hij aan het materiaal zelf over; zijn beste werk kent altijd een element van spontaniteit, alsof het materiaal heel even ongezien zijn eigen gang is gegaan, om zich daarna weer in de grotere structuur te voegen.
Zijn beheersing van de techniek, zijn vermogen om figuratief en abstract naadloos te laten versmelten, de lijnen van zijn prachtige tekenhandschrift en zijn zinderende kleurmengingen maken zijn oeuvre - in al zijn verscheidenheid - uitzonderlijk en eigen. Meine Jansen is bij het grote publiek nooit erg bekend geworden; zijn stijl was veranderlijk en niet eenduidig en bovendien deed hij nooit concessies ter wille van een gemakkelijk succes. Daarmee wordt deze eigenzinnige kunstenaar met zijn verfijnde kleurgevoel en zijn onvermogen om lelijke dingen te maken te weinig recht gedaan. Zijn oeuvre is te interessant en te waardevol om in de vergetelheid te verdwijnen.
ISBN 9057303477 Extra informatie: Ingenaaid Met illustraties Verschenen: april 2005 Walburg Pers
Amédée Cortier
Het merg van de kleur
Abstracte werken 1961-1976
Erik Pil, Lut Pil
Houdt u van kleur en abstractie in de kunst, dan zult u aan dit boek over Amédée Cortier veel plezier beleven. De kunst van Cortier wordt beheerst door een objectieve, zuivere vormentaal en door kleur en licht. "Kleur is de manifestatie van het licht in de materie. Kleur is licht. Schilderen is werken met licht, kleur en ruimte." Die uitspraak van Cortier illustreert perfect waar het in zijn werk om gaat. En waarom het zo veel mensen aanspreekt.
Cortiers artistieke loopbaan begon op een moment dat het expressionisme van de jaren '30 in volle bloei was. Aanvankelijk dreef Cortier mee met de kunststroming van die tijd, maar hij voelde zich al gauw aangetrokken tot het beredeneerde en constructieve van het kubisme. Hij trok de principes van Piet Mondriaan en André Lhote verder door en concentreerde zich consequent op vorm en kleur.
Het resultaat? Een mooi oeuvre van indrukwekkende doeken met een intens coloriet. Een menselijk coloriet, zoals hij dat noemde. Een coloriet met naast elkaar liggende kleurvelden, dat al dan niet gewild de illusie van een ruimte creëert.
U vindt in dit boek voor het eerst al het werk van deze onvolprezen abstracte kunstenaar bij elkaar. Amédée Cortier mag dan bijna dertig jaar geleden overleden zijn, deze verzamelde werken bewijzen dat zijn oeuvre actueel blijft. Zo actueel dat het naadloos aansluit bij dat van Raoul De Keyzer, Marthe Wéry en Dan Van Severen, kunstenaars over wie eerder al bij Ludion publicaties verschenen zijn.
Deze langverwachte publicatie verschijnt in de CERA-reeks over hedendaagse Belgische kunstenaars.
Ludion 2007 30 x 24,5cm 240 pp 800 ill Softcover Nederlands, Frans ISBN 978-90-5544-518-9
Het merg van de kleur
Abstracte werken 1961-1976
Erik Pil, Lut Pil
Houdt u van kleur en abstractie in de kunst, dan zult u aan dit boek over Amédée Cortier veel plezier beleven. De kunst van Cortier wordt beheerst door een objectieve, zuivere vormentaal en door kleur en licht. "Kleur is de manifestatie van het licht in de materie. Kleur is licht. Schilderen is werken met licht, kleur en ruimte." Die uitspraak van Cortier illustreert perfect waar het in zijn werk om gaat. En waarom het zo veel mensen aanspreekt.
Cortiers artistieke loopbaan begon op een moment dat het expressionisme van de jaren '30 in volle bloei was. Aanvankelijk dreef Cortier mee met de kunststroming van die tijd, maar hij voelde zich al gauw aangetrokken tot het beredeneerde en constructieve van het kubisme. Hij trok de principes van Piet Mondriaan en André Lhote verder door en concentreerde zich consequent op vorm en kleur.
Het resultaat? Een mooi oeuvre van indrukwekkende doeken met een intens coloriet. Een menselijk coloriet, zoals hij dat noemde. Een coloriet met naast elkaar liggende kleurvelden, dat al dan niet gewild de illusie van een ruimte creëert.
U vindt in dit boek voor het eerst al het werk van deze onvolprezen abstracte kunstenaar bij elkaar. Amédée Cortier mag dan bijna dertig jaar geleden overleden zijn, deze verzamelde werken bewijzen dat zijn oeuvre actueel blijft. Zo actueel dat het naadloos aansluit bij dat van Raoul De Keyzer, Marthe Wéry en Dan Van Severen, kunstenaars over wie eerder al bij Ludion publicaties verschenen zijn.
Deze langverwachte publicatie verschijnt in de CERA-reeks over hedendaagse Belgische kunstenaars.
Ludion 2007 30 x 24,5cm 240 pp 800 ill Softcover Nederlands, Frans ISBN 978-90-5544-518-9
Het Vlaamse schilderkunstboek
D. H. van Wegen
Het Vlaamse schilderkunstboek vertelt aan de hand van ruim 200 schilderijen het verhaal van de Vlaamse schilderkunst. Van de klassieke Madonna van Adriaen Isenbrant tot aan de barokke pracht en praal van Jacob Jordaens en Peter Paul Rubens. Woeste landschappen en intrigerende portretten, fleurige boeketten en koele kerkinterieurs.
Het Vlaamse schilderkunstboek is het handzame overzicht voor iedereen die geïnteresseerd is in de Vlaamse kunst en kunstenaars.
Gebonden Met illustraties Verschenen: april 2005 Uitgeverij Waanders ISBN10: 9040089396 | ISBN13: 9789040089398
D. H. van Wegen
Het Vlaamse schilderkunstboek vertelt aan de hand van ruim 200 schilderijen het verhaal van de Vlaamse schilderkunst. Van de klassieke Madonna van Adriaen Isenbrant tot aan de barokke pracht en praal van Jacob Jordaens en Peter Paul Rubens. Woeste landschappen en intrigerende portretten, fleurige boeketten en koele kerkinterieurs.
Het Vlaamse schilderkunstboek is het handzame overzicht voor iedereen die geïnteresseerd is in de Vlaamse kunst en kunstenaars.
Gebonden Met illustraties Verschenen: april 2005 Uitgeverij Waanders ISBN10: 9040089396 | ISBN13: 9789040089398
Matthijs Röling
Mimesis - Schilderijen en tekeningen
Laurens Balkema, Diederik Kraaijpoel, Ileen Montijn, Hugo Röling en Harry Tupan
Matthijs Röling (Oostkapelle, 1943) is zonder twijfel het boegbeeld van de hedendaagse figuratieve Nederlandse schilderkunst.
Röling is zowel in zijn onderwerpkeuze als in zijn techniek een veelzijdig kunstenaar. Beroemd is zijn serie 'kastjes' uit de jaren '70 waarin hij in realistische stijl en gebruikmakend van fijne penselen zijn onderwerpen gedetailleerd uitwerkt. Met net zoveel gemak schildert hij echter schetsmatig in een zeer losse toets. Welke stijl hij ook gebruikt, altijd leidt zijn fabelachtige stofuitdrukking in combinatie met lichtval en kleurgebruik tot een monumentaal eindresultaat.
De werkelijkheid om hem heen, maar ook de Italiaanse renaissanceschilderkunst en mythologische thema's hebben de keuze van onderwerpen in hoge mate bepaald. Momenteel schildert hij tuinen, een thema dat hem als liefhebber en kenner van tuinarchitectuur in hoge mate boeit.
Matthijs Röling - Mimesis is rijkelijk geïllustreerd met het spectaculaire, monumentale werk van Röling en bevat veel schilderijen en tekeningen die nog nooit eerder gepubliceerd zijn.
Dit is deel 7 in de serie monografieën over hedendaagse figuratieve schilders van het Drents Museum. De voorgaande delen gaan respectievelijk over Sam Drukker, Barend Blankert, Berend Groen, Douwe Elias, Ben Rikken en Henk Helmantel.
Paperback 176 pagina's 110 kleurenfoto's 40 zwart-witfoto's ISBN 978 90 400 9056 1 Nederlands Uitgeverij Waanders
Zie ook:
De geboorte van een wandschildering http://www.tinnenfigurenmuseum.nl/start ... ering.html
---
Mimesis - Schilderijen en tekeningen
Laurens Balkema, Diederik Kraaijpoel, Ileen Montijn, Hugo Röling en Harry Tupan
Matthijs Röling (Oostkapelle, 1943) is zonder twijfel het boegbeeld van de hedendaagse figuratieve Nederlandse schilderkunst.
Röling is zowel in zijn onderwerpkeuze als in zijn techniek een veelzijdig kunstenaar. Beroemd is zijn serie 'kastjes' uit de jaren '70 waarin hij in realistische stijl en gebruikmakend van fijne penselen zijn onderwerpen gedetailleerd uitwerkt. Met net zoveel gemak schildert hij echter schetsmatig in een zeer losse toets. Welke stijl hij ook gebruikt, altijd leidt zijn fabelachtige stofuitdrukking in combinatie met lichtval en kleurgebruik tot een monumentaal eindresultaat.
De werkelijkheid om hem heen, maar ook de Italiaanse renaissanceschilderkunst en mythologische thema's hebben de keuze van onderwerpen in hoge mate bepaald. Momenteel schildert hij tuinen, een thema dat hem als liefhebber en kenner van tuinarchitectuur in hoge mate boeit.
Matthijs Röling - Mimesis is rijkelijk geïllustreerd met het spectaculaire, monumentale werk van Röling en bevat veel schilderijen en tekeningen die nog nooit eerder gepubliceerd zijn.
Dit is deel 7 in de serie monografieën over hedendaagse figuratieve schilders van het Drents Museum. De voorgaande delen gaan respectievelijk over Sam Drukker, Barend Blankert, Berend Groen, Douwe Elias, Ben Rikken en Henk Helmantel.
Paperback 176 pagina's 110 kleurenfoto's 40 zwart-witfoto's ISBN 978 90 400 9056 1 Nederlands Uitgeverij Waanders
Zie ook:
De geboorte van een wandschildering http://www.tinnenfigurenmuseum.nl/start ... ering.html
---
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 140 gasten