Thema februari 2008 - (auto)biografieën

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema februari 2008 - (auto)biografieën

Berichtdoor Dettie » 31 Jan 2008, 23:45

Begonnen met een autobiografie van een schrijver waar Marjo nogal van houdt....


Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 31 Mar 2008, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Feb 2008, 12:11

Ha, nou was ik toch heel benieuwd van welke schrijver ik houd!!
Het viel een beetje tegen, maar het is wel zo dat ik Auster graag lees. Heb er nog op de ongelezen plank staan trouwens..
Dit is een autobiografie meen ik? Ik weet niet of ik dat wil lezen, een boek over jeugdzonden door de zondaar verteld.. Kent iemand het?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2008, 13:15

Ja het is een autobiografie. Ik ken het niet, erger nog, ik wist eigenlijk niet eens dat dat boek bestond!

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Feb 2008, 14:01

Ik ook niet, troost je.. er zijn zoveel boeken waarvan we het bestaan niet kennen

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 01 Feb 2008, 17:31

Ik verheug me erg op deze maand!

Groeten
Wil

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 01 Feb 2008, 19:42

WilV schreef:Ik verheug me erg op deze maand!

Groeten
Wil


Dag allemaal.

In januari had ik een cryptogram op het thema bomen,inclusief het antwoord.
Dettie maakte toen een opmerking,ga maar een cryptogram van de maand leveren.
Ik weet niet of het serieus was of een grapje,maar hier ben ik er met één!

Hij is moeilijker dan die boom en misschien zitten jullie helemaal niet op zulke bijdragen te wachten.
Niet reageren kan altijd,zijn jullie wel geïnteresseerd,maar komen jullie er niet uit dan geef ik over een paar dagen een tip en later kan ik hem eventueel simpeler verwoorden!
Misschien niet nodig en onderschat ik jullie schromelijk!

Waarin is mijn autobiografie gezet/gedrukt?

manja :oops:

PS. Moet dit mischien als een nieuw thema gelanceerd worden?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2008, 21:00

Manja ik heb er een nieuw item van gemaakt bij 'diverse onderwerpen'.
Zie http://oscar.messageboard.nl/7067/viewtopic.php?t=4348

Ook als mensen naar de forum index gaan kunnen ze zien waar het cryptogram staat.

Groetjes
Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Feb 2008, 10:57

Van de hand in de tand
Een kroniek van vroeg falen
Paul Auster


In Van de hand in de tand komen de donkere kanten van Paul Austers levensverhaal aan bod.
Als jongen van zestien, zeventien wist hij namelijk al: hij zou schrijver worden. Het vergaren van zoveel mogelijk wereldse goederen zei hem niets, zijn hele leven zou in het teken van dat ene Grote Doel staan.
Natuurlijk moest hij zichzelf daartoe allereerst in leven zien te houden en daarom waren baantjes prima. Voorwaarde was wel dat ze tijdelijk waren en op de een of andere manier van nut voor zijn schrijverscarrière: hetzij als levenservaring, hetzij als 'beproeving' van zijn instrument, de taal.
Dit leven van de hand in de tand slorpte al zijn tijd en energie op en van het echte werk kwam het niet. De levenskeuze die hij als adolescent zo gemakkelijk maakte blijkt fatale gevolgen te hebben.

ISBN 9029503939 Jaar van uitgave: 1998 Uitgever: De Arbeiderspers Privé-domein 219 Vertaling: René Kurpershoek

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Feb 2008, 10:58

Citaat van de dag 1 februari 2008

"Een mens trachten te begrijpen is zo moeilijk
dat men hem gemakkelijkheidshalve veroordeelt."

Georges van Acker

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Feb 2008, 12:22

En vandaag een biografie die Wil misschien wel interessant vindt?

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 02 Feb 2008, 12:30

Jazeker wel!!
Lijkt me erg intressant. Al staat het schaamrood me altijd wel op de kaken om al die kerkscheuringen.

Wat leuk dat je voor ons persoonlijk biografieen zoekt.

Het citaat van de dag is ook prachtig trouwens

"Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken."


Die ga ik overschrijven.

Wil

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 02 Feb 2008, 12:47

"Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken."


O wat zou ik die zin nou graag "bedacht" hebben wat MOOI.

MANJA

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Feb 2008, 11:35

Hendrik de Cock biografie
afgescheiden en toch betrokken
H. Veldman


Hendrik de Cock (1801-1842) werd in 1834 geschorst als predikant van de Nederlandse Hervormde Kerk in Ulrum (Groningen) vanwege zijn verzet tegen leer en liturgie. Met een deel van zijn gemeenteleden verliet hij de Hervormde Kerk. In de jaren daarna werd De Cocks hulp ingeroepen om in tal van andere plaatsen in de noordelijke provincies afgescheiden gemeenten te stichten. De overheid reageerde met hoge boeten, gevangenisstraffen, inkwartiering van soldaten en dergelijke. Pas onder koning Willem II kwam hieraan een einde en kwamen de afgescheiden gemeenten tot groei en bloei. Uiteindelijk leidde dit tot het ontstaan van de Gereformeerde Kerken in Nederland, die in 2004 weer zijn samengegaan binnen een kerk: de PKN. Er is al veel documentatie over de Afscheiding van 1834.
In dit boek zijn deze gegevens gebruikt om een helder en gedetailleerd overzicht te geven van het werk van dominee De Cock. De mens De Cock blijft jammer genoeg erg bleek. Mogelijk een gebrek aan gegevens? De auteur heeft een betrokken schrijfstijl en doet promotieonderzoek naar De Cock. Het boek is royaal geillustreerd en gedrukt op zwaar papier.
Bron Biblion

Paperback | 272 Pagina's | Uitgeverij Profiel ISBN10: 9052943125 | ISBN13: 9789052943121

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Feb 2008, 11:35

Citaat van de dag 2 februari 2008

"Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken."

Marcus Aurelius
Romeins keizer (121-180)

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 03 Feb 2008, 12:03

Dettie schreef:Citaat van de dag 2 februari 2008

"Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken."

Marcus Aurelius
Romeins keizer (121-180)


Met andere woorden:
Het leven van de mens bestaat uit illusies.

Hier ben ik het niet mee eens. (Sorry Wil en Manja)

Uitleg: als je gedachten iets van de werkelijkheid maken worden die gedachten inderdaad illusies. Maar het leven bestaat niet slechts uit gedachten. Er bestaat ook zoiets als de werkelijkheid van je gevoelens. En die werkelijkheid heb je niet in de hand, die komt vaak van buiten. Die gevoelens kun je geen illusies noemen. Marcus Aurelius ging dus te kort door de bocht. Alsof de mens de werkelijkheid met zijn gedachten naar zijn hand kan zetten.

Pieter
"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Feb 2008, 13:23

Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken

Ik denk dat het anders bedoeld is Pieter.
Volgens mij wordt bedoeld dat je op verschillende manieren tegen het leven aan kan kijken.
Zoiets als het kopje is halfvol of halfleeg.
Je kan als het bijv. sneeuwt denken bah wat snertweer al die baggertroep of denken Wat prachtig alles is zo mooi wit aan het worden.
Je gedachten maken je leven...

Dettie

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 03 Feb 2008, 14:46

Dettie schreef:Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken

Ik denk dat het anders bedoeld is Pieter.
Volgens mij wordt bedoeld dat je op verschillende manieren tegen het leven aan kan kijken.
Zoiets als het kopje is halfvol of halfleeg.
Je kan als het bijv. sneeuwt denken bah wat snertweer al die baggertroep of denken Wat prachtig alles is zo mooi wit aan het worden.
Je gedachten maken je leven...

Dettie


Als je het zo opvat, Dettie, d.w.z. op de oppervlakkige manier, dan heb je helemaal gelijk. Maar de slaaf van Marcus Aurelius zal heel anders tegen het leven aangekeken hebben dan hijzelf. Zo bedoel ik het.
Pieter

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Feb 2008, 19:19

Echt oppervlakkig is mijn gedachte niet Pieter. Ik bedoelde te zeggen dat je van alles een probleem kan maken en dan is het leven veel zwaarder.
Het gaat om de essentie, wat is echt waardevol, als jij bijv. het breken van een nagel in paniek raakt omdat je handen dan ontsiert zijn (ik ken echt iemand die dat erg vond) dan weet je niet wat waardevol is in mijn ogen. Je gedachten, oftewel hoe je met het leven omgaat, kunnen veel doen en je leven een hel maken of positief maken.

En wie weet vond de slaaf van Marcus Aurelius het wel een eer dat hij slaaf van de keizer was. Dat bedoel ik met hoe je gedachten je leven kunnen maken.
Er bestaat ook zoiets als de werkelijkheid van je gevoelens. En die werkelijkheid heb je niet in de hand, die komt vaak van buiten.

Ik snap dit niet zo goed Pieter.
De oorzaak van die gevoelens komen misschien van buiten maar gevoelens zijn toch van jezelf?


Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 03 Feb 2008, 19:25, 2 keer totaal gewijzigd.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 03 Feb 2008, 19:23

Volgens mij wordt bedoeld dat je op verschillende manieren tegen het leven aan kan kijken.
Zoiets als het kopje is halfvol of halfleeg.
Je kan als het bijv. sneeuwt denken bah wat snertweer al die baggertroep of denken Wat prachtig alles is zo mooi wit aan het worden.
Je gedachten maken je leven...


Ja zo had ik het inderdaad ook geinterpreteerd..
dat (veel) omstandigheden niet allesbepalend zijn, dat dat heel erg te maken heeft met de manier waarop je er naar kijkt,
en als je het op déze manier doet dat heel veel persectieven biedt.

Groeten
Wil

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 03 Feb 2008, 21:09

Dettie schreef:Echt oppervlakkig is mijn gedachte niet Pieter. Ik bedoelde te zeggen dat je van alles een probleem kan maken en dan is het leven veel zwaarder.
Het gaat om de essentie, wat is echt waardevol, als jij bijv. het breken van een nagel in paniek raakt omdat je handen dan ontsiert zijn (ik ken echt iemand die dat erg vond) dan weet je niet wat waardevol is in mijn ogen. Je gedachten, oftewel hoe je met het leven omgaat, kunnen veel doen en je leven een hel maken of positief maken.

En wie weet vond de slaaf van Marcus Aurelius het wel een eer dat hij slaaf van de keizer was. Dat bedoel ik met hoe je gedachten je leven kunnen maken.

Er bestaat ook zoiets als de werkelijkheid van je gevoelens. En die werkelijkheid heb je niet in de hand, die komt vaak van buiten.

Ik snap dit niet zo goed Pieter.
De oorzaak van die gevoelens komen misschien van buiten maar gevoelens zijn toch van jezelf?


Dettie, nem nou iemand die elke dag naar zijn werk moet en daar 8 of 9 uur aan een lopende leesband gezet wordt. Af en toe komt er een chef, die hem of haar nauwelijks een blik waardig keurt, even kijken of er nog wel hard genoeg gewerkt wordt. Hoe moet zo iemand de werkelijkheid omzetten in positieve gevoelens? Ik kan zo nog duizenden voorbeelden aanhalen, en nog veel ergere. Ik bedoel niet dat jij oppervlakkig bent maar dat je uitsluitend naar de oppervlakkige kant van de uitspraak kijkt. Een keizer kan zijn werkelijkheid voor een groot deel zelf invullen, zoals een geldmagnaat van allerlei goede werken kan doen en zich daar goed bij voelen maar er zijn er miljoenen die nauwelijks iets te eten hebben. Die hebben aan zo'n uitspraak toch helemaal niets. Wel een mooi voorbeeld van je, Dettie, die gebroken nagel, maar je kent me te goed dat ik bij zo'n uitspraak van de filosoof Marcus Aurelius niet denk aan gezeur over het weer of andere futiliteiten.

Maar misschien neem ik momenteel alles te ernstig. Hg. Pieter

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Feb 2008, 13:06

Gerrit de Stotteraar
biografie van een boef
Hagar Peeters


Het naoorlogse Nederland dat we kennen uit De avonden werd geteisterd door Gerrit de Stotteraar, een van de meest beruchte inbrekers uit de vaderlandse geschiedenis. Door zijn spraakgebrek was hij gemakkelijk herkenbaar, maar meer nog dankte hij zijn nationale bekendheid aan het onwaarschijnlijk grote aantal keren dat hij werd gearresteerd, en aan de misdaadverslagen in de kranten over zijn tientallen succesvolle uitbraken uit politiebureaus en Huizen van Bewaring.
Hagar Peeters levert met Gerrit de Stotteraar een meeslepende en schrijnende kroniek van een boevenleven dat begint ten tijde van de wederopbouw van naoorlogs Nederland. Het is een biografie van een kleurrijke figuur uit de schimmenwereld van de 'ouderwetse' misdaad en een portret van een afgesloten tijdvak uit de vaderlandse geschiedenis.
Eind 1999 werd De Stotteraar (1920) in NRC Handelsblad genoemd als een van de twintig 'nationale grootheden' van de vorige eeuw, naast Domela Nieuwenhuis, Annie M.G. Schmidt en Johan Cruijff. Maar ondanks zijn bekendheid en de talrijke publicaties over hem, heeft De Stotteraar nog nooit iemand over zijn daden te woord gestaan - tot nu, want hij was bereid zijn verhaal persoonlijk aan Peeters toe te lichten.

Paperback | 222 Pagina's | Uitgeverij Podium B.V. ISBN10: 9057591049 | ISBN13: 9789057591044

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Feb 2008, 13:06

Citaat van de dag 3 februari 2008

"Aan menig mens is niets zo echt als zijn masker."

Baer-Oberdorf

Gast

Berichtdoor Gast » 04 Feb 2008, 14:46

Wladyslaw Szpilman
De pianist


In dit boek, dat verfilmd werd door Roman Polanski, vertelt de Joodse schrijver over zijn verschrikkelijke ervaringen in Warschau tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het begint aan de vooravond van de Duitse inval, en eindigt met de bevrijding van Warschau door het Rode Leger.

Aansluitend bij de roman kunnen we nog enkele dagboekfragmenten lezen van de Duitse officier, die Wladyslaw het leven redde tijdens de laatste dagen van de Duitse bezetting. Een officier, die het duidelijk niet met Hitler en zijn companen eens was.

En om te eindigen een essay van Wolf Biermann, Brug, die beide levens aan elkaar knoopt (en waaruit wij nog iets meer over de verdere levensloop van deze Duitser ervaren).

http://www.vwlepaulski.com/85pian.html
http://users.pandora.be/michel.vanhalme/jeugd0128.htm
http://www.szpilman.net/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Feb 2008, 15:37

Ik heb gisteren met dit boek in m'n handen gestaan Rutger.
Lang staan aarzelen, wel, niet, wel, niet... het werd uiteindelijk niet.
Ik kan erg slecht tegen dit soort verhalen.
Maar bedankt voor de tip, er zullen denkelijk hier mensen zijn die dit wel willen lezen.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Feb 2008, 09:32

Broodheren
Joyce Tulkens


Antonis Mor, een naam die weinigen bekend in de oren zal klinken. Maar velen zullen wel eens een van zijn werken gezien hebben. Als hofschilder vereeuwigde hij Willem van Oranje, de machtige kardinaal Granvelle en landvoogdes Margaretha van Parma. Wie was deze man, die de politieke spelbepalers van zijn tijd voor het nageslacht zichtbaar heeft gemaakt, maar wiens naam in de vergetelheid is geraakt?

In Broodheren maken we kennis met een man die heen en weer werd geslingerd tussen de glorie van het hof en de alledaagsheid van zijn familie. Maar Broodheren is meer dan een gedramatiseerde biografie over Antonis Mor. Het is de geschiedenis van de Nederlanden tussen 1557 en 1568, de periode die aan de lange vrijheidstrijd vooraf ging. Via deze kunstenaar komen we bij de spelbepalers van de Tachtigjarige Oorlog binnen. We maken kennis met hun motieven en drijfveren.

In Broodheren wordt de geschiedenis niet bevolkt door helden en schurken, maar wordt de menselijke kant van ieders karakter belicht. Dit boek valt op door de voor ieder begrijpelijke, meeslepende stijl en het na veel research geschreven indrukwekkende tijdsbeeld. Naast een goede indruk van Mors leven geeft de auteur vooral een heel treffend beeld van de bepalende mensen uit zijn tijd en hun machtspolitíeke spelletjes.

ISBN 9020526782 Gebonden, 288 pagina's Verschenen: oktober 2003 Kok Omniboek


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten