Thema november 2007 - eten en drinken

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Nov 2007, 10:45

Het grote griezelkookboek
Roald Dahl


Heb je wel eens Holle-Kiezen-Vullende Karamels gemaakt of Butterscotchdrank of.... aflikbaar behang voor kinderkamers zoals in Sjakie en de chocoladefabriek? Maar ook heel leuk om te maken is Kikkergebak of Tongharkers en Lichtgevende Lolly's om 's nachts in bed te eten of... lekkere Grote Vriendelijke Reuzencake met kandijsuiker en slagroom... hmmm. En wat ook héél erg lekker is, is Wonka's Super Spekkiesnappersaus met chocola en marshmallows en slagroom.. Burp (oei ik moest even een boertje laten, ik zit zo vol van al dat lekkers want ik had ook al Het Koninklijke Ontbijt voor Reuzen in de groei op!)
En eigenlijk had ik ook nog Wonka's Notenknapperroomreep willen eten en ik heb stiekem m'n vader en moeder Kaakklevers voor Praatgrage Ouders gegeven. Nu kunnen ze even lekker niet praten en kan ik eindelijk eens lekker met m'n vriendje kletsen zonder dat m'n moeder zegt: Het is afgelopen, je moet NU tandenpoetsen en naar bed! Maar dat zou ik eigenlijk nu niet erg vinden want ik heb Eetbare Marshmallow Hoofdkussens gemaakt. (Ook voor pappa en mamma) dat is een verrassing, maar of ze dat nu nog zo leuk vinden weet ik niet want ik geloof dat ze een beetje boos zijn...
Weet je wat? Ik maak Opstijglimonade met prik voor ze! Ze blijven dan heel lang zweven (ze weten niet dat ze een boertje moeten laten om naar beneden te komen) En als ze per ongeluk een boertje laten dan heb ik De Appelwijn van Boer Biet voor ze klaarstaan. Ze gaan altijd lachen als ze dat drinken. (Maar mamma doet er wel altijd wat door dan wat ik niet mag, en dat hoef ik ook niet, het stinkt!)
Nou ik ga weer hoor, mijn vriendje wil nog Horzels in stinkhommelvet maken voor zijn nare zusje! Dat vind ik eigenlijk wel zielig dus ik ga proberen of hij dan Knapperige wespenangels wil maken (die zijn heel lekker).
Als je ook wat lekkers wil maken dan moet je aan je vader of moeder dit boek vragen, je zegt gewoon dat je ze wil verrassen, dat vinden ze altijd leuk.
Je moet wel dit aan ze doorgeven:

Hardcover | 220 Pagina's | Uitgeverij De Fontein ISBN10: 9026123590 | ISBN13: 9789026123597

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Nov 2007, 10:46

Citaat van de dag 9 november 2007

"Stuur een Franse kok met een tafelpoot en een keisteen naar zijn keuken en hij komt terug met een delicatesse."

Simon Carmiggelt

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Nov 2007, 11:29

Duizend dagen in Toscane
met vele authentieke recepten
Marlena de Blasi


In het Italiaanse dorp San Sasciano dei Bagni ontwikkelen vriendschappen zich tijdens vele gezamenlijke maaltijden. Hier gaan de Amerikaanse chef-kok Marlena de Blasi en haar Venetiaanse echtgenoot Fernando op zoek naar de ingrediënten voor het goede leven. Het echtpaar heeft Venetië verlaten om op dit plekje - waar Toscane, Umbrië en Lazio samenkomen - te gaan wonen tussen tweehonderd dorpelingen, oeroude olijfgaarden en Etruskische warmwaterbronnen. Ze nemen hun intrek in een nauwelijks gerenoveerde voormalige stal en raken al snel bevriend met Barlozzo, die zichzelf beschouwt als een soort dorpshoofd. Met hem als gids bezoeken ze seizoensfeesten waar ze proeven van geroosterd landbrood bedruppeld met versgeperste olijfolie, en ontdekken ze simpele osterias waar het diner wordt bereid met wat er die dag is gevangen of geoogst.
Er ontstaan speciale vriendschappen, bovendien worden de echtelieden sterk geconfronteerd met zichzelf, de ander en met hun relatie. Bespiegelingen, discussies en gesprekken verwoorden dit alles op heel boeiende en interessante wijze, de decorschetsen van omgeving en landschap de beeldvorming zuiver en compleet maken. De negen originele recepten voor streekeigen gerechten hebben meer illustratieve dan functionele waarde in deze prachtige, sfeervolle, culinaire roman.

Hardcover | 349 Pagina's | Uitgeverij Sirene ISBN10: 9058313441 | ISBN13: 9789058313447
'vervolg' op Duizen dagen in Venetië.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Nov 2007, 11:30

Citaat van de dag 10 november 2007

"Dichters drinken van het leven zoals andere mensen wijn drinken."

Ezra Pound

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Nov 2007, 12:59

DeDikkeVanDam
Van aardappel tot zwezerik
Johannes van Dam


Al vijfentwintig jaar geldt Johannes van Dam als de ultieme vraagbaak voor alles wat op tafel komt en wat je moet doen om het daar te krijgen. Hij heeft zijn kennis en ervaring in tintelende artikelen gevat, die voor iedere kok, huiselijk zowel als professioneel, toegankelijk zijn. Hij gidste de lezers van Het Parool, Elsevier en De Morgen in zijn heel eigen, aantrekkelijke stijl door de gastronomie, wat in een aantal veelgelezen en bekroonde bundels uitmondde. Ze zijn geheel bijgewerkt en aangevuld om er een ongekend, uitgebreid standaardwerk van te maken; niet alleen kan het dienen als onmisbaar naslagwerk en (met zijn talloze recepten) als origineel kookboek, ook is het een genot om te lezen.
Met DeDikkeVanDam - Van aardappel tot zwezerik, in de boekverzorging van Anthon Beeke, krijgt de Nederlandse gastronomie een nieuwe standaard aangereikt.

Hardcover | 735 Pagina's | Nijgh & Van Ditmar ISBN10: 9038814356 | ISBN13: 9789038814353

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Nov 2007, 13:00

Citaat van de dag 11 november 2007

Fragment uit DeDikkeVanDam:
De lessen van mijn vader
Als ik iets van een lekkerbek heb, dan is het omdat ik op mijn vader lijk. Het enige verwijt dat ik hem kan maken is dat ij niet vroeg genoeg met mijn gastronomische educatie is begonnen. Alleen uit het fotoalbum, waar de rekening in werd geplakt, weet ik dat hij met mijn moeder en oudere broer bij Le Pyramide in Vienne uitgebreid ging dineren, het beroemdste resaurant ter wereld. Mijn kleine zusje en ik werden intussen ergens in een kinderkamp gestald, een belediging waar ik niet snel overheen zal komen.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 12 Nov 2007, 19:35

Leuk het boek van vandaag, Gekke buren, van Ingrid en Dieter Schubert..hoe krijg je het gevonden zonder "eten" in de titel.

ik heb het toevallig pas tweedehands in de lijsters uitvoering gekocht,en inmiddels ook al voorgelezen...erg grappig..de buurman die van de krenterige Kaat niets te eten krijgt, maar onder het mom van "hamersoep"die hij voor haar gaat koken, en die natuurlijk nergens naar smaakt steeds meer ingredienten weet te verkrijgen, zodat ie aan het eind toch een heerlijke soep te eten krijgt.

Ik ben altijd weg van hun tekeningen, erg grappig..er valt minstens zo veel te kijken als te lezen.
Mijn favoriet van hen blijft Woeste Willem, maar deze is ook erg leuk.

Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Nov 2007, 23:02

De voorkant ziet er al grappig uit, deed me een beetje aan pipi denken en villa kakelbont.
Ik kende deze schrijvers eigenlijk niet enne ik kwam op dit boekje doordat jij het soepcitaat stuurde! :D

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 12 Nov 2007, 23:13

Hun prentenboeken zijn echt leuk, erg populair hier.


Wat grappig dat je via dat soepcitaat aan dit boek kwam.

Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Nov 2007, 11:54

Gekke buren
Ingrid en Dieter Schubert


Nukkige en gierige Kaat wordt op een ochtend ruw uit haar slaap gewekt; iemand maakt een hels kabaal met een hamer. Nader onderzoek wijst uit dat een woest behaarde en bebaarde kerel bezig is een huis te bouwen vlak naast het hare. Kaat is niet bepaald opgetogen over de komst van de nieuwe buurman, die er een eer in blijkt te stellen om te luiwammesen en wat rond te hangen.

Maar als het herfst wordt en het gammele onderkomen van buurman Bram tijdens een zware storm de lucht in vliegt, nodigt Kaat hem toch wat onwillig uit in haar huisje. Bram stelt voor om soep te maken, maar Kaat is absoluut niet van plan haar zorgvuldig vergaarde wintervoorraad met hem te delen. Dat blijkt ook niet nodig te zijn, want Bram kan soep maken met alleen wat water en een hamer. Tenminste, dat zegt hij…

Het nieuwe prentenboek van de Schuberts is een humoristische bewerking van een oud volksverhaal, waarin een gierig vrouwtje het uiteindelijk moet afleggen tegen de vindingrijkheid van haar gemoedelijke buurman.

ISBN 9056375628 Gebonden Met illustraties Verschenen: september 2003 Uitgeverij Lemniscaat

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Nov 2007, 11:54

Citaat van de dag 12 november 2007

Soep op het vuur
is
als
een goede vriend in huis
extra lekkere soep
is
als nieuwe familie

Conny Palmen/Ischa Meijer
(uit De vriendschap)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Nov 2007, 10:35

Het grote boek van de vergeten groenten
J. Baptiste & N. Prades


Groenten van vroeger opnieuw ontdekken, zelf kweken en gebruiken in heerlijke gerechten! Weet u nog wat helianti is? Of postelein? En hoe smaakt een kastanjepompoen? De doorsnee groententuin van vandaag telt heel wat minder soorten dan een eeuw geleden.

Diegene die een abonnement heeft op de wekelijkse groente- en fruitpakketten van biodynamische kwekers vindt vaak een briefje in de doos, waarop bijzonderheden over een onbekend soort worden vermeld. Met dit prachtige boek worden die briefjes overbodig. Honderd soorten, alfabetisch op Nederlandse naam gerangschikt, worden uitvoerig besproken: herkomst, geschiedenis, teelt, adviezen en buitengewone originele recepten. Het gaat in dit boek voornamelijk om groenten, die zowat honderd jaar geleden werden gebruikt, meestal in hun wilde verschijningsvorm.

Hardcover | 144 Pagina's | Zuid-Nederlandse Uitgeverij ISBN10: 9024381630 | ISBN13: 9789024381630

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Nov 2007, 10:35

Citaat van de dag 13 november 2007

Als de gast kok wordt, is de voorraadkamer snel leeg.

Anoniem

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 14 Nov 2007, 14:25

Nou, helianti ken ik inderdaad niet, niet als groente tenminste. Maar..ik heb wel een helianti bloem in de tuin..Zou ik die dus kunnen eten?? Grappig..zou ik het eens proberen??
Als ik dan niet meer op leestafel kom, weten jullie waar het aan ligt!

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 14 Nov 2007, 14:31

Zou best kunnen..je kunt wel meer bloemen eten...oostindische kers door de salade,
en van zevengatenkruid schijn je ook sallade van te kunnen maken.

Maare..ik zou t eerst even chekken hoor, we willen je niet missen hier.

Groetjes
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Nov 2007, 17:33

Zonnewortel heet het ook wel, wist ik ook niet hoor, stond bij wikipedia
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnewortel

Probeer maar niet die zonnebloem marjo, moet er niet aan denken een leestafel zonder jou. brrr.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 14 Nov 2007, 20:32

Nou als het om de bloemen ging, dat kan niet meer, die zijn uitgebloeid, maar het gaat om de wortelstokken, begrijp ik. En die zitten nog gewoon in de grond..dus wie weet..maar morgen en overmorgen in ieder geval niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Nov 2007, 22:25

Hooo nou....
Het heet zonnewortel hoor, dus ga alsjeblieft niet de wortels van je zonnebloem eten.
Wie weet wat voor engs je eet dan. Hoooo marjooooo don't do it.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Nov 2007, 12:08

Mijn lievelingsdier is gebraden kip
Bies van Ede


In Halmare, de modernste stad van het land, wonen vijf vrienden. Een van hen, Sjef, is volgens zijn moeder erg ziek. Hij is allergisch voor alles wat ze maar kan bedenken, kleuren en gezond eten inbegrepen. Zijn vrienden willen hem opvrolijken en beter maken. Ze melden zich aan bij een restaurant dat proefpersonen zoekt en eten daar de lekkerste hamburger die ze ooit geproefd hebben. Op slag weten ze dat een etentje in dit restaurant Sjef zou kunnen helpen. Maar hoe moeten ze dat voor elkaar brengen zonder dat zijn overbezorgde moeder het te weten komt? Trouwens, met de kok van het restaurant is ook iets eigenaardigs aan de hand…

Dit verhaal speelt zich af in een gefantaseerde wereld: in Halmare is alles modern, je vindt er dan ook alleen maar supermarkten, geen echte markt met verse producten. De kinderen zijn daar opgegroeid en zijn ervan overtuigd dat hamburgers in een wei leven en gevangen moeten worden. Wanneer ze ontdekken dat er koeien nodig zijn voor hamburgers, zijn ze even in de war, maar voor hun zieke vriendje verzinnen ze een verhaal over hamburgers vangen in rodeostijl. De houding van de kinderen tegenover eten is grappig, het gedrag van de kok zorgt voor de spanning, de houding van de moeder van Sjef is hysterisch en daardoor ook weer grappig. Een gek boek is dit, en je moet meegaan in deze kolder om het verhaal naar waarde te schatten, want anders vind je het gewoon een hoop flauwekul.
Bron pluizuit.be Mik Ghys

95 Pagina's |Hardcover | Unieboek 2006 ISBN10: 9000037301 | ISBN13: 9789000037308

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Nov 2007, 12:08

Citaat van de dag 14 november 2007

"Een kip is enkel de manier waarop een ei een ander ei maakt."

Samuel Butler

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 15 Nov 2007, 15:30

Ha, ik moet om deze uitspraak grinniken!
Wel een beetje oneerbiedig naar de arme kipjes toe.
En stel dat je dit nu doortrekt naar de mens :roll: .

Tiba.
Laatst gewijzigd door tiba op 15 Nov 2007, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Nov 2007, 17:55

Ik heb geen zonnebloemen, ik heb helianti..don't worry..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Nov 2007, 09:24

Jenever
van korrel tot borrel
Stefaan van Laere


In Jenever. Van korrel tot borrel beschrijft auteur Stefaan Van Laere de geschiedenis van jenever in al zijn oude en hedendaagse varianten met tips voor trips en exclusieve recepten, klaar te maken door zowel de amateurkok als de professionele chef.

Een geknipt aperitief. Een digestief, ideaal voor na de maaltijd. De pittige opkikker voor tussendoor. Een natuurlijk drankje om te savoureren. Of het perfecte slaapmutsje? Jenever is het allemaal. Een typisch streekproduct van bij ons, maar toch zo onbekend. België, Nederland en Noord-Frankrijk, dat is de 'habitat' van dit distillaat. Een wereld op zich, die nog nooit echt in kaart is gebracht. Jenever. Van korrel tot borrel leidt je door de geschiedenis van het 'druppelke' en langs een 25-tal gepassioneerde stokers en distilleerders. De ene runt een commercieel bedrijf en verovert een positie op de drankenmarkt. De andere doet het bewust kleinschalig en kiest voor ambachtelijke kwaliteit. Sommige jeneverstokers koesteren oude traditionele recepten, andere zijn creatief en lanceren nieuwe fruit- en creamproducten. Het resultaat? Een bonte waaier aan drankjes die het ooit klassieke en populaire borreltje nieuw leven inblazen. Of het nu gaat om de typische Hasseltse jenever, de Waalse pèkèt, de Hollandse borrel of de jenevers van O'de Flander, zowel het drankje als het verhaal erachter zijn de moeite waard om te ontdekken.

Vaak liggen jeneverstokerijen in een prachtige streek of beschikken ze over een indrukwekkende infrastructuur. Waarom zouden de stokerijen geen uitstapje waard zijn, gevolgd door een proeverij? En voor wie helemaal de smaak te pakken krijgt, is er na elk hoofdstuk een passend jeneverrecept. Een recept van de auteur zelf, een klassieker uit de volkskeuken of een recept van een restaurateur die overtuigd is van het interessante smaakpalet van jenever. In een apart gastronomisch luik gaan drie chef-koks creatief aan de slag met jenever. De vele schitterende foto's van Philippe Debeerst brengen het verhaal smaakvol in beeld. Een boek om van te proeven. Gezondheid!

Hardcover | 175 Pagina's | Schuyt & Co, Verkoopmaatschappij Davidsfonds mei 2005 ISBN10: 9058263495 | ISBN13: 9789058263490

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Nov 2007, 09:25

Citaat van de dag 15 november 2007

Ik drink om andere mensen interessant te maken.

G.J.Nathan

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Nov 2007, 11:50

Maskers van de zon
een verhaal over wijn en stenen
Ivo Hermans


In dit boek maakt Ivo Hermans in het gezelschap van enkele Spaanse vrienden een tocht onder de graat van de Pyreneeën. Langs een vaag onthouden verleden en weinig gekende wegen loopt de weg met Santiago de Compostela in de rug naar het ‘mediterraneo’. Van west naar oost, door wijnstreken als La Rioja, Penedès en Empordà. De reisweg ligt bezaaid met dolmen. Vergane culturen laten stille tekens na in het landschap. Een verrassend verband tussen deze resten van verdwenen beschavingen en wijn komt aan het licht.


Paperback | 183 Pagina's | Uitgeverij Epo ISBN10: 9064454264 | ISBN13: 9789064454264


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten