Thema juli 2007 - dialect

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2007, 10:21

Citaat van de dag (Gronings) 18 juli 2007

zo drok as n proekemokker mit ain klant
- het absoluut niet druk hebben

Zie ook: http://www.sillius.nl/groningana

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Jul 2007, 19:17

Vandaag een raadseltje?? Ik moest even de link aanklikken om er achter te komen wat dat nou weer voor taaltje was..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2007, 19:41

Bij citaat van de dag zet ik aldoor iets (uitdrukking of iets dergelijks) wat in het dialect van het boek is. Ik dacht dat je dat wel begreep (even plagen)
Maar ik had het er inderdaad even bij kunnen zetten.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2007, 07:42

De Maabuum es gepikt! (Brussels)
De Marck en Dewulf

Jacke en Jocke zaain zinnes van de schat van de katedroêl Sên Misjel en Sên Gudul te pikke. Mo dui ne gielen pup oemstandegeide wëdde ze gabsorbeit in de cortège van de Maabuum, woêvan da bompa Fons ’n sluitelfigeur es. En ’t es gieleganst bal op de boetsjes as draa klaain extra-terresters nen arrêt moêke vè e soevenireke van ons schuun planeit mei te pakke. Woê dat al dei uufdrolspeilers wel gin reikening mei gaaven emme, es dat er twie duigneete rondluupe dee al dei planne doon mislukke. Zjust: Stam en Pilou.
Bandeete, toeriste, folklor en sciencefiction moêke van deize dettienden albom van ons héros ‘n iel plezant avonteur.

Jacke en Jocke hebben het gemunt op de schat van de kathedraal St Michiel en St Goedele. Door een samenloop van omstandigheden raken ze opgenomen in een folkloristische stoet waar opa Fons een van de steunpilaren is. De poppen gaan pas echt aan het dansen als een trio buitenaardse wezens een laatste halte maakt om een souveniertje van onze moeder aarde mee te nemen. Waar al deze hoofdrolspelers geen rekening mee hebben gehouden, is dat er een duivels duo het talent heeft om elke geplande taak in de war te sturen, juist: Stam & Pilou.
Misdadigers, toerisme, folklore en sciencefiction kruiden dit dertiende verhaal van onze twee onvrijwillige helden.


Zie ook http://www.ara-vzw.be/Brusseleirs/de_ma ... gepikt.htm
Laatst gewijzigd door Dettie op 20 Jul 2007, 08:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2007, 07:42

Citaat van de dag (Brussels) 19 juli 2007

Gotj me aa kindj oeit de windj of 't weut nog blindj
"Ga met je kind uit de wind of het wordt nog blind".

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Brussels_(dialect)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Jul 2007, 10:41

Tja, dat heb je met dombo's, ik heb niet eens verband gelegd tussen het boek van de dag en het citaat.. weet ik dat ook weer!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2007, 10:55

Nou jaaaaa..... en ik maar bijpassende citaten zoeken! Dat doe ik dus al máánden.
*barst in snikken uit* :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Jul 2007, 11:07

erg he..ik accepteer de klappen...virtueel doet toch niet zeer!
Het is niet zo erg dat ik nooit dat verband heb gezien, maar ik zag dat anders. Dus als ik het citaat zag, dacht ik 'he leuk gevonden bij dit boek'.
Meer als toevallig passend..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2007, 11:17

Neen mevrouw Marjo, daar is over nagedacht.. :D

Dettie
die wel erg moet lachen hierom

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 20 Jul 2007, 11:30

ja, is erg grappig :lol: .

Tiba.

kim
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 Jan 2007, 16:18
Locatie: België

Berichtdoor kim » 20 Jul 2007, 22:23

Ik heb erg moeten lachen met het Brussels (De Maabuum es gepikt). Ik kon het nen brusseleir zo horen zeggen. Veel woorden komen trouwens ook in ons dialect hier voor, zoals bijvoorbeeld, gieleganst (helemaal).

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Jul 2007, 11:00

Oet 't leven grepen (Gronings)
Bram Wiekens


Dou Berrus snommedoags noar hoes tou ging, haar e n beetje de smoor in. Zien kammeroaden waren dij middag goud aan t ouwehoeren west. En hai was aingoal t middelpunt van t geouwehoer west.

"Mit viefteg binnen je n oale kerel. Den hebben je ofdoan veur de soamenleven", haar zien beste kammeroad Paiter stiekeleg over t biljart rold.
"Trouw niet voor je vijftig bent " zong dikke Mans mit zien donkerbroene, deur swoare shag aansloagen haize stem en hai haar Berrus doorbie, laggend, mit duvelachtege, glimmer-oogies aankeken. Hai haar t nait verwacht, mor zulfs Grieto haar zok der mit bemuid en hom n veeg oet de panne geven: Mien opa wui nog voader dou e ol vieftig was.

ISBN: 9789051790511 Omvang: 86 pagina's Verschenen: 1 augustus 2002 uitgeverij Gopher


Zie ook http://www.dideldom.com/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Jul 2007, 11:01

Citaat van de dag (Gronings) 20 juli 2007

"Luu oet Stad wórren ook wel "Tellerlikkers" nuimd.
Op 't platteland wörren nog gain borden broekt,
doar wör zo oet pot eten."

Doede Bruinsma

Zie ook: dideldom bienoamen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jul 2007, 10:50

Aol Zeêuws vandaege (Zeeuws)
Lou Vleugelhof


Begin maerte verscheen den eesten Zeêuwsen dichtbundel van Lou Vleugelhof. Dien bundel, ‘Aol Zeêuws vandaège’, laet in eêne keer ziee, da je mee Zeêuws zòvee meer kan as simpele riempjes en vesjes over vroeger schrieve. In dertig gedichten bewiest Vleugelhof a je mee ’t Zeêuws minstens net zòvee kan as mee ’t Nederlands.

Vleugelhof (een pseudoniem van L. P. de Jonge, Ovezande 1925) is dichter en essayist. D’r bin a verscheien bundels van z’n verschene (onder aore Beeldentuin, Mijn antieke vrienden, Zeven manieren van zwemmen). Vo de PZC eit n een ‘êle reêste artikels over Zeêuwse dichters geschreve. Ie eit oôk een bloemlezienge van Zeêuwse poëzie verzurgd, die a in 1999 as Zeeuws Boekenweekgeschenk uut kwam.

Zelf zeit Vleugelhof over schrieven in ‘t Zeeuws: ‘Schrieve in j’n eêste taèle, die a je as ’t waere mie de moedermelk ei in’ezoge, betêkent wee in anraèkienge komme mie de wèreld zò as je n voe ’t eêst ‘eprove, ‘eroke, ‘eziee en an’eraèkt eit.

‘Daè bin vee zintugelijke ervaeriengen in mien gedichten anwezig en ik dienke da poëzie daè sterker, gespierder en gevoeliger van wor en vee dichter komt bie de oerbron van de taèle, ’t mènselijk lichaèm. Dichte is ok proeve, ruke, voele, ete, drienke en kaauwe. De rest is dienkwerk en vee poëzie wor daè nie beter van’.

In de bundel wier speciaal vo ‘t west-Zuud-Bevelands een spelwieze ontwikkeld, die a gebaseerd is op de vee algemênere ‘schriefwieze’ die in ’t tiedschrift Noe oor gebruukt. ‘Aol Zeêuws vandaège’ is een uutgaeve van Stichting Zuudwest 7, een joenge organisatie die a z’n eige richt op ‘t verbeteren van ‘t imago van ‘t Zeêuws. De uutgaeve van Vleugelhofs bundel, prima poëzie in een keurig verzurgd jasje, past dae prima bie.

Lou Vleugelhof, Aol Zeêuws vandaege, uutg. Stichting Zuudwest 7 (Ritthemsestraete 14, 4388 JR Oôst-Souburg). ISBN 90-806174-1-5, veertig bladzies


Zie ook http://www.cubra.nl

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jul 2007, 10:51

Citaat van de dag (Zeeuws) 21 juli 2007

Zeeuws: Over Baths ni Borsele gaen

NL: Met een omweg ergens heen gaan.

Zie ook:
http://www.mijnwoordenboek.nl/gezegden/Zeeuws

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Jul 2007, 10:19

Amsterdams
J.B. Berns


In de nieuwe reeks "Taal in stad en land" wordt per deel de taal van een bepaalde streek of stad beschreven. Dit eerste deel bevat de externe geschiedenis van het Amsterdams als stadstaal vanaf de 17e eeuw. Er wordt aan de hand van een leerstuk uit de 19e eeuw een beschrijving gegeven van negentien buurtgebonden dialecten, van het Kattenburgs tot het Haarlemmerdijks.
Een speciale en recente vorm van taalgebruik door jongeren is de straattaal. Dit is een mengtaal met Nederlands als basis, aangevuld met Engels en minderheidstalen zoals Surinaams, Arabisch, Turks en Papiaments. De delen van de reeks volgen een vast patroon. Na een algemene inleiding waarin de plaats van het dialect wordt bepaald, volgt een overzicht van de klanken en spelling, de woorden, woorddelen en zinnen van het huidige dialect. Daarbij ligt de nadruk op de afwijkingen van het Standaard nederlands.
Uit een alfabetische woordenlijst blijkt de invloed van het Jiddisch op het Amsterdams. Kort wordt ingegaan op de werking van het Amsterdams in literaire werken van onder meer Multatuli. Een literatuuroverzicht is toegevoegd.

Paperback | 119 Pagina's | Sdu Uitgevers ISBN10: 9012090040 | ISBN13: 9789012090049

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Jul 2007, 10:20

Citaat van de dag (Amsterdams) 22 juli 2007

drijfsijssie = zwemvogel.
miesgasser = verachtelijk iemand
ome jan = bank van lening
pieremegoggel = bootje in slechte staat
pikketanissie = borrel
tinnef = rommel

Zie ook:
http://www.euronet.nl/woorden.html

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 23 Jul 2007, 13:58

Dit soort woorden kwamen in het Jutters (= de taal die in Den Helder werd gesproken) ook wel voor. Dat leek wel wat op het Amsterdams, zei ik al eerder.

Die straattaal van jongeren is ook erg leuk! :D

'Mijn fiets is loesoe.
Yo, da's unrelaxed, bro'

'Mijn fiets is weg.
Hè, dat is vervelend, joh.'


:) Ariadne
'Do you think it's a whoozle?'

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Jul 2007, 10:36

De stem van het water
Lydia Rood


Tijne en Sijmen vormen een tweeling die aan het begin van de twintigste eeuw op Marken leefde. Samen overleven ze een enorme brand en een watersnoodramp en werken samen mee aan de tot standkoming van de Zuiderzeewerken. Dit authentieke verhaal is een deel uit de serie 'Spannende tijden', gesubsidieerd door de provincie Noord-Holland. Deze stelt schrijvers in staat om zich zo goed mogelijk te verdiepen in de geschiedenis, die ook in het nawoord wordt vermeld.
De harde kaft vertoont een sfeervolle spannende illustratie van twee kinderen in Markense klederdracht en geeft de sfeer goed aan. Voorin een oude kaart van Marken.
Elk hoofdstuk is voorzien van een stukje poezië van beroemde dichters, m.n. Marsman.
Vreemde woorden in Markens dialect worden vertaald in de woordenlijst achterin. Ze versterken de authentieke sfeer van het boek.
Zeer leerzaam en vlot leesbaar, spannend boek. Vanaf ca. 10 jaar.

ISBN : 90-258-4360-3 Leopold, 1997

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Jul 2007, 10:36

Citaat van de dag (Markens) 23 juli 2007

Een Marker spreekt de 'h' niet uit. De Marker zegt:
'Een ondje in un okkoe mit ooi'.


Zie ook:
http://www.mesmarken.nl

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Jul 2007, 08:41

Brónsgreun bukske,
Tegelse Groene Boekje, Woordenlijst Tegels (Limburg) dialect
Toïne Ambaum


Uniek boekje met een uitgebreide woordenlijst in het Tegels dialect. Deze eenmalige uitgaven is een must voor de mensen die het Tegelse dialect een warm hart toedragen. Dit boekje geeft op een duidelijke en overzichtelijke wijze weer hoe men zich volgens officiele Tegelse spelling schriftelijk moet uitdrukken. Auteur Ambaum mag zich met recht een autoriteit op dit gebied noemen.

uitgever Maurice Ambaum

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Jul 2007, 08:41

Citaat van de dag (Tegels) 24 juli 2007

Tegels: haese nag wöard!

NL: daar sta ik van te kijken!

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 25 Jul 2007, 10:47

Ik heb nog nooit van dit dialect gehoord zelfs!
Weer wat geleerd over ons landje. :)
Leuk, Dettie.

:)
'Do you think it's a whoozle?'

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2007, 07:38

Boerenrock
G. Menting & M. Hut


Met Oerend hard van de Achterhoekse rockband Normaal brak de dialectpop eind jaren '70 voor het eerst echt door in heel Nederland. Er was wel eens een liedje in het Limburgs dialect opgenomen (Loeende klokke) maar van een stroming was tot die tijd geen sprake. Na Normaal kwamen Ivan Heijle en de Janse Bagge Band. Veel later kwamen Skik, Rowwen Heze en De kast. In dit boekje wordt de rock uit het land van Normaal geportretteerd. Het land van de trotse boer, de superboer. Normaal was de eerste groep en nog steeds de bekendste.

Hardcover | Uitgeverij Terra - Lannoo ISBN10: 9058976068 | ISBN13: 9789058976062

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2007, 07:38

Citaat van de dag 25 juli 2007

Achterhoeks: Boh foi toch, dat völt mien as `n kei in de schottezak

NL: bah, dat komt slecht uit.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 156 gasten