Thema juni 2007 weersomstandigheden

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Jun 2007, 08:32

Mooi weer vandaag &
Fluiten in het donker
Simon Carmiggelt


De Kronkels van S. Carmiggelt (1913-1987) waren om hun hoge graad van herkenbaarheid geliefde dagelijkse kost bij het Nederlandse volk. De puntige, laconieke stijl ervan paste uitstekend in een luchtig medium als de krant. Niettemin is het werk, dat nauwelijks met het oog op duurzaamheid geschreven lijkt, inmiddels deel gaan uitmaken van de Nederlandse literatuurgeschiedenis. De Arbeiderspers publiceert sindsenkele jaren met een ijzeren regelmaat de delen van de heruitgave van Carmiggelts complete oeuvre naar de eerste druk van elke bundel.

De hier bijeengebrachte bundels Mooi weer vandaag en Fluiten in het donker, verschenen oorspronkelijk in 1965 en 1966. De bundels kennen een gemengde opzet en de erin opgenomen verhalen peilen op onvergetelijke wijze de temperatuur van de zo roerige en vrolijke jaren zestig.

Hardcover | 241 Pagina's | Arbeiderspers ISBN10: 9029509368

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Jun 2007, 08:32

Citaat van de dag 13 juni 2007

"Ideologen zijn net meteorologen; volgens hen was de
voorspelling goed, alleen het weer is onjuist."

Henri Tisot

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 14 Jun 2007, 21:16

Leuk dat boek van Arthur Japin vandaag, dat kende ik helemaal nog niet.

groeten
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Jun 2007, 21:20

Nee grappig he, ik keek bij onze bibliotheek op sneeuw en kwam dit toen tegen. Ik kende het ook niet.

Dettie
die het leuk vindt je weer te 'zien' hier!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2007, 08:44

De klank van sneeuw
Arthur Japin


In de twee verhalen in dit boek zijn vrouwen de hoofdpersoon. Beide vrouwen hebben een marginale rol in het theaterleven, maar zoeken krampachtig naar erkenning en bevestiging. In het eerste verhaal is dat een zangeres die weer gaat zingen, in het tweede een soapactrice die 'groot' toneel gaat spelen. Het zijn korte, maar helder geschreven novelles, die in twee verschillende sferen een grote overeenkomst laten zien: de eenzaamheid van de hoofdpersonen hoeft niet benoemd te worden om ze des te sterker te laten voelen.
Eerder verschenen onder de titel 'Dooi & Zeep'*, voorzien van schilderijen van de auteur. In deze editie ontbreken de illustraties, maar is wel een nawoord opgenomen over de achtergrond van de verhalen.
Bron: Biblion

De Arbeiderspers 2006 119 p ISBN 9029563362

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2007, 08:45

Citaat van de dag 14 juni 2007

"Wees zo kuis als ijs, zo zuiver als sneeuw,
gij ontgaat toch de laster niet."

William Shakespeare

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Jun 2007, 10:52

Ken het boek wel, maar het kon me niet boeien. Vreemd eigenlijk dat die Japin zo verschillend schrijft. Of misschien is het een ontwikkeling in zijn schrijven. Ik vond deze niet veel, Magonia niet en die droom van de leeuw niet. Maar het witte hart en schitterend gebrek waren juist fantastisch..

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 15 Jun 2007, 14:31

Ik hoorde hem uit dit boek een stuk voorlezen, voordragen beter gezegd, en het leek mij juist een heel mooi boek. :? Maar tot op heden heb ik het niet gelezen, dus...

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Jun 2007, 20:42

Voordragen kan hij heel goed..dus je moet het eerst zelf lezen.
En dan is het nog zo dat jouw smaak anders is dan de mijne..

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 15 Jun 2007, 20:48

ja dat bedoelde ik dus met : dus... :D

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 15 Jun 2007, 20:57

Ik zag hem ook 1 keer voorlezen op TV (eigenlijk meer voordragen want hij kende de tekst van buiten), prachtig was dat!
De zwarte met het witte hart vond ik ook prachtig, andere boeken moet ik nog lezen.

Tiba.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 15 Jun 2007, 21:39

De zwarte met het witte hart is nu 1 boek waar ik nog nooit doorgekomen ben. heb het al 2 keer beginnen lezen maar halfweg doe ik het weer naar de bieb :shock:
Is niet van mijn gewoonte :shock:

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Jun 2007, 10:24

De vorst der bleekgezichten
Karl May


De lezer die in eerder verschenen Karl May-boeken al kennis heeft gemaakt met 'het Klaverblad' - de onafscheidelijke vrienden Sam Hawkens, Will Parker en Dick Stone -, zal zich erop verheugen dit komieke drietal opnieuw te ontmoeten.
Het is een merkwaardige samenloop van omstandigheden dat de vreemde gebeurtenissen op de plantage aan de Arkansas, waar het Klaverblad zo'n belangrijke rol speelt, enige tijd later leiden tot hun ontmoeting met Herman von Adlerhorst. Nadat deze immers zijn zuster Lisa in Tunis heeft teruggevonden (zie KM 45), heeft hij zich naar Amerika begeven om er zijn broer te zoeken. De beraamde overval op de oude missiepost, waar de Duif van het Oerwoud een toevlucht heeft gevonden, brengt de hoofdpersonen op verrassende wijze opnieuw tezamen. Hoe verbaasd is Herman als hij daar onverwacht tegenover de booswicht Florin staat, de valse derwisj uit Constantinopel! Gelukkig vindt hij niet alleen in het Klaverblad, maar ook in de beroemde Old Firehand en het niet minder vermaarde Indianenopperhoofd Berehart vertrouwde vrienden en bondgenoten. Old Firehand, onder de Indianen bekend als de Vorst der bleekgezichten, slaagt erin de gehele bende van Bloody Jack gevangen te nemen en tevens het opperhoofd der Maricopa's tot vrede te dwingen. Het lijkt nu nog slechts zaak het spoor te volgen dat naar de vermisten leidt, maar als dit deel eindigt valt te vrezen dat er wederom een kink in de kabel zal komen. De tegenstanders zijn nu immers weer volledig op de hoogte van alle plannen..!

Karl May werd op 25 februari 1842 in Saksen geboren als zoon van een arme wever. Toen hij nog heel jong was, wilde hij al in sprookjes getuigen van zijn grote liefde voor God, mens en dier. De jonge dromer moest nog een harde strijd voeren met zichzelf en de wereld om hem heen. Op de kweekschool werd hij vals beschuldigd van diefstal, zodat hij enige maanden in de gevangenis moest doorbrengen. Dit bracht hem ertoe de wijde ruimten van Amerika en Afrika te zoeken om zijn rust en evenwicht terug te vinden. Aldus behield hij zijn jeugdideaal: een leraar te zijn voor eenvoudige mensen. Spoedig werd hij bekend als verteller van reisavonturen, en zijn roem ging heel de wereld over met de figuren van Winnetou en Old Shatterhand in Amerika, Hadsji Halef Omar en Kara Ben Nemsi in de Oriënt. Hij stierf op 30 maart 1912; zijn werk vindt nog steeds nieuwe lezers. In Bamberg is een Karl May-museum.

Paperback | 224 Pagina's | Uitgeverij het Spectrum ISBN10: 9031500968

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Jun 2007, 10:24

Citaat van de dag 15 juni 2007

"Wie stilstaat, overwint hitte.
Wie holt, overwint kou."

Lao-Tse

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Jun 2007, 09:50

Het Eiland van de Nevelen
S.R. Harris


Het schaap Nevel is gewend om ánders te zijn dan haar mede-schapen. Ze heeft haar moeder nooit gekend en voelt zich diep binnenin helemaal geen schaap. Ze verlangt dan ook naar een geschikte woonplaats voor zulke 'verloren' schapen. Ze gaat op zoek naar zo'n plek. Eerst ontmoet ze Jacob. Verder onderweg, op tochtige parkeerterreinen, wordt ze opgetut met een pet, een strik om haar nek en keukenhanddoeken op haar achterwerk. Maar dat kan onmogelijk haar eindbestemming zijn! Dus trekt ze verder. Tot ze een groot geheim ontdekt, een geheim dat haar hele leven overhoop zal halen.

Dit grappige en originele verhaal zal zowel volwassenen als kinderen boeien. Het is geschikt voor iedereen die oor heeft voor de taal van een bijzonder schaap. En oog heeft voor de mysterieuze kant van het Schotse eiland Skye, het Eiland van de Nevelen.

De prachtige illustraties zijn van de hand van Ina Hallemans, sinds 1986 grafisch ontwerper-illustrator. Na haar studies nam ze uiteenlopende opdrachten aan: lay-out, logo's, covers, illustraties voor kinderboeken en publicitaire illustraties. Gaandeweg legde ze zich meer toe op illustratiewerk.

Anders zijn dan de anderen. Daar hield schaap Nevel niet van. Zij wilde zijn net zoals iedereen. Maar het lukte niet. Ergens op de wereld moest er ook een plekje zijn voor een schaap zoals Nevel, een schaap dat zich diep binnenin geen schaap voelt. Dat plekje moest Nevel zien te vinden...en dus trekt schaap Nevel op pad. Om uiteindelijk te ontdekken dat het eigenlijk heimwee heeft naar zijn geboorteplek, naar zijn vriend, naar de andere schapen. Om te ontdekken dat het thuishoort bij de mensen en de dingen die het liefheeft.
Bron Bakermat.be

Vertaling: Magda Ria Rapoye Illustraties: Ina Hallemans ISBN 90 5461 314 9 88 blz. gebonden 9 jaar en ouder

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Jun 2007, 09:51

Citaat van de dag 16 juni 2007

Alles is mooier in de zon, zelfs de regen.

R.Vogelzang

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Jun 2007, 07:44

De regenmaker
Susie Moloney


Al vier jaar lang lijdt de kleine plattelandsgemeente Goodlands onder extreme droogte. Aanvankelijk waren de verhoudingen tussen de plaatselijke bevolking en Karen Grange, filiaalhoudster van de enige bank ter plaatse, allerhartelijkst. Maar in de afgelopen dorre twee jaar moest Karen het ene na het andere bedrijf failliet verklaren en sluiten. Wanneer ze nu over straat loopt, willen haar voormalige klanten – boeren, winkeliers, graanhandelaren – haar zelfs niet meer groeten.

Ooit heeft Karen op televisie een interview gezien met een man die beweerde dat hij het kon laten regenen. In een opwelling van wanhoop heeft ze hem toen geschreven. Nu, een jaar later, wanneer ze haar brief allang weer is vergeten, staat hij op een avond vuil en slonzig op haar stoep.
Tom Keatly, de regenmaker, is gekomen.

Maar Tom wil geld, want voor niets gaat de zon op. En dat geld kan Karen, die zelf in een triest verleden al aanzienlijke schulden bij haar werkgever heeft opgebouwd, niet betalen. Tenzij ze bereid is zichzelf voor Goodlands op het spel te zetten. En voor Tom Keatly...

Imprint: De Boekerij Uitvoering: Paperback, 360 blz. Oorspr. titel: A Dry Spell Vertaling: Ronald Beek ISBN: 9022534545

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Jun 2007, 07:45

Citaat van de dag 17 juni 2007

Na regen komt zon…..naar het schijnt.

Anoniem

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 18 Jun 2007, 07:51

Dit citaat vind ik beter dan de traditionele:" na regen komt zonneschijn" :lol:

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 18 Jun 2007, 12:43

Oh..wat een mooi boek vandaag (Mexicaanse sneeuw)...komt op mijn lijstje!

groeten
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Jun 2007, 13:06

Ha leuk is dit, ik had jou al in m'n achterhoofd toen ik dit plaatste.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 18 Jun 2007, 16:45

Ha ha..ik ben voorspelbaar.

Ik zal meteen maar opbiechten dat ze 'm bij boekwinkeltjes hadden voor weinig... :oops: '

Groetjes
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jun 2007, 11:24

Mexicaanse sneeuw
Karin Anema


Na een dagenlange eenzame voettocht in Mexico kwam Karin Anema bij de Tarahumara's, een primitieve indianenstam die op 3000 meter hoogte leeft in grotten aan de randen van diepe canyons. Zij worden 'rarámuri' genoemd - het volk van hard- lopers - omdat zij dagen achtereen op blote voeten kunnen rennen zonder last te hebben van de barre weersomstandigheden. Bezit telt niet voor de Tara- humara's, tijd speelt voor hen geen rol en ze zijn zeer zwijgzaam. Tesguino, een zelfgestookte drank, blijkt het sleutelwoord om contact met hen te krijgen. De ontoegankelijkheid van het gebied en het dito gedrag van zijn bewoners, leverden de inspiratie voor Mexicaanse Sneeuw. De auteur heeft een beeldend reisverhaal geschreven om de lezer een indruk te geven van een volk, dat hij of zij nooit in die zin zal ervaren.

Paperback | 223 Pagina's | Wereldbibliotheek ISBN10: 9028418946

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jun 2007, 11:24

Citaat van de dag 18 juni 2007

Sneeuwpoppen komen als
bouwpakket uit de hemel vallen.

Anoniem

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Jun 2007, 08:02

Regen over de Digoel
Joop van den Berg


Op 31 december 1962 gaat op Nieuw-Guinea de Nederlandse vlag voorgoed naar beneden. Het betekent dat in de voormalige Nederlandse kolonie alle Nederlanders naar huis moeten. Voor velen het einde van een onvergetelijk avontuur. Onder hen is Joop van den Berg, die er vijf jaar woonde en nu in een reeks korte verhalen terugkijkt op zijn Indische jeugd en zijn verblijf in Nieuw-Guinea.

Verhalen vol bravour, cynisme, gêne en ontheemding, maar ook vervuld van een soort heimwee naar de tijd van toen, naar opwindende tournees in de rimboe, naar dat leven op het scherpst van de snede.

In 1991 debuteerde hij, ook bij Conserve met de bundel verhalen Een mors huis - verhalen over Nieuw-Guinea, waarover Maarten 't Hart opmerkte: `Heel aardige, ontroerende verhalen. Honderd en achttien pagina's maar, jammer dat het zo dun is...'

De auteur:
Joop van den Berg werd in 1930 op Java geboren en schreef al meer dan tien boeken over het Indische verleden. Door zijn vele losse artikelen, kritieken en lezingen is hij nog steeds zeer actief in de Indisch-Nederlandse letterkunde.

Ingenaaid, 113 pagina's Verschenen: april 2004 Uitgeverij Conserve ISBN 9054291850


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten