Thema april 2007 - Bloemen

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Apr 2007, 07:16

Veronica
Mary Gaitskill


Alison (± 47), die aan hepatitis C lijdt, heeft in New York een baantje als avondschoonmaakster in het kantoor van een vroegere vriend en overdenkt tijdens haar werk hoe ze 30 jaar terug leefde. Ze liep op haar 16e weg van huis, had een carriere met hoogte- en dieptepunten als model en leefde er op los met veel vriendjes en drugs. Tussendoor ging ze twee jaar naar een hogeschool, waarna ze werk vond als corrector. Ze raakte bevriend met haar 15 jaar oudere, extravagante collega Veronica, die vroeger ook model was. Het contact werd hecht toen Veronica door een vriendje besmet raakte met AIDS en overleed.
Nu vraagt Alison zich af welke invloed Veronica op haar leven heeft gehad.
Van de weinig publicerende, veelgeprezen Amerikaanse (1954) verschenen twee verhalenbundels en twee romans. Deze tweede roman werd genomineerd voor de National Book Award. Een mooie, in een subtiele stijl geschreven, heel menselijke, psychologische roman over een belangrijke vriendschap tussen door het leven getekende vrouwen. Goede vertaling. (Vertaald door J. Jonker)

Paperback | De Bezige Bij | 2007 ISBN: 902342252X

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Apr 2007, 07:17

Citaat van de dag 23 april 2007

Veronica officinalis (Ereprijs)
De naam Ereprijs zou het plantje te danken hebben aan het feit dat in de Middeleeuwen, winnaars van grote toernooien een krans kregen van de bloemen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Apr 2007, 10:06

Bloemen op de muur
Kristien Dieltiens


Sandy is een 'ypsilongriet': ze woont in een achterstandswijk, waar de namen van de kinderen vaak eindigen op een y.
Een belangrijke en ook onzeker makende vraag voor haar is of ze een betere maatschappelijke positie wil bereiken of dat ze trouw blijft aan het armoedige bestaan dat ze kent (en dat ze met volharding probeert te verbeteren).
Aanvankelijk lijkt de ellende in het gezin duidelijk en enigszins zwartwit. Na verloop van tijd blijkt, dat er veel nuances in de omgang tussen de gezinsleden zijn. Die nuances maken ook Sandy's gehechtheid aan haar familie begrijpelijk. De wederzijdse aantrekkingskracht tussen haar en een jongen uit de betere kringen verbindt de twee werelden niet, maar zet ze apart.
De titel verwijst naar een schilderij en naar de mooie en verzorgde leefomgeving van welgestelden. Het boek biedt goede mogelijkheden om over armoede in onze samenleving na te denken en te praten. Samen met 'Kermis voor Sam' van Bertie Elias (prentenboek) en 'Een meisje van karton' van Stefan Boonen (basisonderwijs) vormt dit boek een drieluik.
Vanaf ca. 12 jaar.

Hardcover | 208 Pagina's | Uitgeverij Clavis | 2003 ISBN: 9044800663

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Apr 2007, 10:06

Citaat van de dag 24 april 2007

"Bloemen zijn langs elk pad te vinden, doch niet ieder weet er een krans van te vlechten."

Anastasius Grün

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 26 Apr 2007, 08:56

Veronica Officinalis heet in het Nederlands Mannetjes ereprijs. Het is een soort die in de voorzomer bloeit. Ik vind het persoonlijk een prachtige plant.

Dettie schreef:Citaat van de dag 23 april 2007

Veronica officinalis (Ereprijs)
De naam Ereprijs zou het plantje te danken hebben aan het feit dat in de Middeleeuwen, winnaars van grote toernooien een krans kregen van de bloemen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Apr 2007, 09:57

Haha ik had buiten jou gerekend Roel.
Ik had expres dat 'mannetjes' weggelaten omdat ik dacht dat daar geheid vragen over zouden komen. Ik wilde alleen maar aangeven dat Veronika een plant is met mooie bloemen.
Maar ik vergeet natuurlijk de andere kant op te denken... en wordt terecht door jou vermeld dat het mannetjes ereprijs is!

Groetjes
Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Apr 2007, 11:00

Bloemen voor de boze heks
Hanna Kraan


De heks deed haar koffer dicht en keek om zich heen. Ze keek naar de kast vol potjes en flesjes, naar haar heksenketel, ze aaide over haar stoel. Toen zuchtte ze diep. Ze pakte de koffer van de tafel, haar bezem uit de hoek, en liep langzaam naar de deur Maar plotseling vloog de deur open en daar stonden de haas en de egel, met bloemen in hun hand. De egel wees naar de koffer. 'Je zou wachten!' riep hij. 'Dat had je beloofd!' 'Ja,' zei de heks. 'Maar..' 'We zijn gelukkig net op tijd,' zei de haas. 'Hier, deze bloemen zijn voor u.' De heks zette haar koffer en haar bezem neer en pakte de bloemen aan. 'Maar die kan ik toch niet meenemen?' De uil en de merel kwamen binnen, ook met bloemen. 'Alstublieft,' zei de uil. 'En dat u nog maar lang mag blijven.'

Een nieuwe serie sprankelende verhalen over de avonturen van de boze heks, de zorgzame haas, de eigenwijze egel en de uil die zo mooi kan dichten, en alle andere dieren in het bos. De dieren in het bos houden altijd rekening met de boze heks, want als ze boos is of uit haar humeur dan dreigt ze je in een snuitkever of een galwesp te veranderen, of ze tovert gewoon alle dieren het bos uit, en dat gaat wel wat ver! Maar eigenlijk doet de boze heks vaak goede dingen met haar toverkunsten. Want is het niet handig dat ze zomaar een heerlijke appeltaart kan toveren, of een pan met erwtensoep...

Hardcover | Uitgeverij Lemniscaat ISBN: 9060699327

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Apr 2007, 11:01

Citaat van de dag 25 april 2007

"Bijen vliegen rond bloemen om te beletten dat mensen ze plukken."

Anoniem

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Apr 2007, 19:23

Echt leuk, die heksboeken..

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 26 Apr 2007, 21:21

Echt leuk, die heksboeken..


ja dat laatste boek staat ook op mijn lijstje inmiddels, lijkt me leuk.

groetjes,
Wil

Gast

Berichtdoor Gast » 26 Apr 2007, 21:32

Dettie schreef:Citaat van de dag 25 april 2007

"Bijen vliegen rond bloemen om te beletten dat mensen ze plukken."

Anoniem


Echt een prachtige spreuk. Eigenlijk zijn bloemen te mooi om ze te plukken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Apr 2007, 11:41

De bloemenjongen
Karen Roberts


Debuutroman van een schrijfster die opgroeide in Colombo, de hoofdstad van Ceylon, het tegenwoordige Shri Lanka. Het verhaal speelt in de nadagen van het Britse koloniale bewind op het eiland Ceylon, dat in 1948 onafhankelijk werd.
Hoofdpersonen zijn de Britse Lizzie en de Singalees Chandhi. Lizzie wordt geboren op een theeplantage op Ceylon in de jaren '30. Haar moeder verlaat het gezin en vertrekt naar Engeland. Een Singalese huishoudster neemt sindsdien de honneurs waar. Haar zoon Chandi, vier jaar ouder dan Lizzie, wordt haar vriend en noemt haar Rose-Lizzie naar de bloem waar hij zo van houdt.
Hun gezamenlijk opgroeien in de jaren '30 en '40 in een aanvankelijk nog vredelievende omgeving vormt de verhaallijn in deze roman, waarbij vooral het leven van Chandi, die droomt van een vertrek naar Engeland, aandacht krijgt. Het verhaal eindigt dramatisch als het gezin van Lizzie in 1948 naar Engeland vertrekt, terwijl Chandi met zijn familie in Shri Lanka achterblijft.

Uitgever Amsterdam: Atlas/Contact Jaar van publikatie cop. 1999 Paginering 366 p Vert. van: The flower boy. - door M. Dijkstra ISBN 9025496342

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Apr 2007, 11:42

Citaat van de dag 26 april 2007

"Toen hij alle bloemetjes had buitengezet,
bleek hij zelf in de vensterbank te liggen."

Rinus Ferdinandusse

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Apr 2007, 12:45

Het complete boek van de bloemenkinderen
Cicely Mary Barker


In deze complete verzameling staan alle bloemenkinderen, of beter elfjes, van deze beroemde en beminde dichteres en illustratrice bij elkaar, wat een genot! Want wie kent niet de kleine boekjes, waarin de vier seizoenen worden uitgebeeld en van een toepasselijk rijmpje worden voorzien.
Minder bekend zijn de bloemenkinderen van de tuin, de bomen en de wegkant, het bloemenkinderalfabet en de vrijwel onbekende tekeningen bij oude rijmpjes van alle tijd, door anderen geschreven. Als toegift een heus feeënsprookje. Dank zij de moderne technieken zijn de plaatjes mooier, scherper en kleuriger, schitterende reproducties!
De vertaling van Nannie Kuiper, een bekende naam in de jeugdlectuur en Ank van Wijngaarden zijn ongedwongen en lekker vrij. Het boek is heel mooi uitgegeven, in de vier hoeken van alle bladzijden een simpel bloemmotiefje, in steeds andere kleuren. Mooi papier en zelfs de binnenkant van de kaft heeft een illustratie. Voor jong en oud een kostbaar en prachtig bezit.

Uitgever Amsterdam : Ploegsma Jaar van publikatie cop. 1998 Paginering 192 p Illustraties Vert. van: The complete book of the Flower fairies. - Frederick Warne ISBN 9021617714

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Apr 2007, 12:46

Citaat van de dag 27 april 2007

"Een Japanse vrouw zal haar man nooit boos tegenspreken. Zij schikt de bloemen anders in de vaas."

Marshall McLuhan

kim
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 Jan 2007, 16:18
Locatie: België

Berichtdoor kim » 28 Apr 2007, 13:22

Dit citaat doet me wel glimlachen. Een wijze spreuk!

Kim

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Apr 2007, 13:37

Ja heel wijs, kan ik nog veel van leren!

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Apr 2007, 10:21

Tulpenkoorts
Deborah Moggach


Een jong meisje uit Utrecht wordt in de Gouden Eeuw door haar in financiële problemen verkerende familie uitgehuwelijkt aan een rijke Amsterdamse koopman die bijna 40 jaar ouder is. Omdat Sophia een praktisch mens is probeert ze er het beste van te maken, al valt haar dat soms zwaar. Als haar man een portret van haar laat schilderen wordt ze verliefd op de jonge schilder, die dezelfde gevoelens heeft. Dit maakt het voor Sophia steeds moeilijker om haar huwelijk in stand te houden en ze bedenkt een geraffineerd plan om met de schilder te kunnen verdwijnen. Maar niet alles is te plannen en het loopt anders dan bedoeld.
In de romans van de Britse schrijfster (1948) staan vaak vrouwen met goede bedoelingen die soms ondoordacht handelen centraal. Ook in deze roman. Met heel korte hoofdstukken, een onderkoelde, zakelijke stijl en korte zinnen krijgt dit in hoog tempo vertelde, indringende verhaal extra dramatische kracht. Het tijdsbeeld blijft wat achter, het portret van de hoofdpersonen is goed, net als de vertaling.
Omslagreproductie in kleur van een schilderij van Vermeer.

Uitgever Amsterdam [etc.] : Archipel Jaar van publikatie 1999 269 p., [16] p. foto's Vert. van: Tulip fever door Jean Schalekamp Karakter code Ebhi ISBN 9029530669

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Apr 2007, 10:22

Citaat van de dag 28 april 2007

"Iedere leeftijd heeft zijn eigen dwaasheden, evenals ieder jaargetijde haar eigen bloemen."

Etienne de Jouy

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 30 Apr 2007, 18:51

Hoe krijg je het voor elkaar....een koningin in de titel vandaag :)

Groetjes
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Apr 2007, 20:33

Ja dat was lang zoeken. Ik had de titel Bloemen voor de koningin in m'n hoofd maar dat kon ik nergens vinden. En ineens kwam dit boek tevoorschijn!

Dettie

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 30 Apr 2007, 20:52

Ik mag vermoeden dat het vandaag Koninginnedag is :oops: :oops: ?

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Mei 2007, 08:32

De bloemenkoningin
Isabel Pin


Het is bijna carnaval.
Omdat Jasmijn zo'n klein, mollig blond meisje is, verzint haar moeder dat ze een bijtje wordt.
De hele familie helpt mee en zorgt voor een prachtig bijenpak met gouden strepen en tere vleugeltjes.
Maar als Jasmijn op school komt, wordt ze uitgelachen.
Al haar vriendinnetjes zijn verkleed als koninginnen, prinsessen en mooie feeën, en zij is maar een bij.
Ze vlucht de schooltuin in.
Dan hoort ze tot haar verbazing de bloemen praten!
Zo'n mooi bijtje hebben ze nog nooit gezien!
Jasmijn is de allermooiste koningin: een bloemenkoningin.
Leeftijd: vanaf 4 jaar.

Hardcover | Meander/4 Windstreken ISBN10: 9055797464

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Mei 2007, 08:33

Citaat van de dag 30 april 2007

"Niet van de kaartclub en niet van de zang,
Ik zag haar en dacht maar waar ken ik haar van?
Ze is niet m'n tante en ook niet m'n nicht,
Waarvan ken ik dan toch dat frisse gezicht?
Waar zag ik eerder die lachende blik?
Ik hield het niet meer en daarom vroeg ik:
'Zeg me je naam want ik weet hem niet meer.'
Zegt ze: 'Beatrix van Nassaue.' En toen wist ik het weer."

Herman Finkers

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 01 Mei 2007, 10:22

Het was een mooie bloemenmaand, Dettie.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten