Thema oktober 2004 - Het kind

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Okt 2004, 09:52

Meestal zet ik het erbij Tiba en vaak zie je al aan de omslag van een boek dat het om een kinderboek gaat.

Maar ik zal er op letten.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Okt 2004, 15:04

Bij Bart Moeyaert vraag ik me dat ook af..hij schrijft voor kinderen dacht ik, maar ik kan niet terugvinden of ook dit voor kinderen is? Of kijk ik met m'n neus?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Okt 2004, 16:37

Dat kon ik ook niet zeggen want er wordt steeds vermeld dat hij eigenlijk leeftijdloos schrijft. Zo ook bij dit boek. Ik wist dus niet wat ik erbij moest zetten en dacht dan zet ik maar niets bij.

Groetjes
bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Okt 2004, 23:30

ook duidelijk..ik wil Moeyaert nog steeds eens lezen, zal ik deze eens proberen..

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 20 Okt 2004, 23:46

Wouter heeft op zijn website een artikel over Moeyaert geplaatst. Gaat o.a. ook over de leeftijd warvoor zijn boeken geschikt is.
Grietjes. Tiba.

Wouter
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 Jul 2004, 20:30
Locatie: Groningen
Contact:

Berichtdoor Wouter » 21 Okt 2004, 00:39

Ik zie jullie reacties op het artikel tegemoet!

Groet, Wouter

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Okt 2004, 12:45

op Zijn website? Wat is die dan?

Bernadet, wat leuk dat je Kustermans op de site hebt gezet!!

Wouter
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 Jul 2004, 20:30
Locatie: Groningen
Contact:

Berichtdoor Wouter » 21 Okt 2004, 12:54


Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Okt 2004, 20:41

ja dat boek van Kustermans wil ik ook eens lezen. Samen met Zwarte sneeuw en dan een vergelijking maken. Het gaat over hetzelfde onderwerp en dan ben ik wel benieuwd hoe ze dat benaderen. Welk boek mij meer aanspreekt. Ach goeie smoes om eindelijk weer eens naar de bieb te gaan toch? :D

Bernadet
P.S. Die Moeyaert wil ik ook lezen en dat Canada boek ook!! 2 x naar de bieb?

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 21 Okt 2004, 21:30

Heb je artikel over Moeyaert gelezen, Wouter, toen je het me vertelde. Heb nu helaas geen tijd om iets grondig te doen of een gefundeerde mening te geven!
Ik wil dringend op vakantie ;) , het is hier veel te druk. Misschien gaat Inge mee, die heeft het ook zo druk :lol: :lol: :lol: !
Moeyaert wil ik touwens best lezen, misschien op die virtuele vakantie?

Groetjes. Tiba.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 27 Okt 2004, 21:13

De dans van de drummer van Hans Hagen.
Lijkt me een fantastisch boek van een fantastisch schrijver! Blij dat ik via leestafel met deze schrijver heb kennisgemaakt!

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Okt 2004, 11:41

Ja ik had het in een blad zien staan bij de dokter en dacht die moet ik onthouden en kon steeds niet op de naam komen! En... ineens zie ik het voorbij schuiven op internet, jaaaa.... daar is het boek. Lijkt me een prachtig verhaal.
Hans Hagen ken ik niet maar zijn website is leuk!
http://www.hanshagen.nl/

Groetjes
Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Okt 2004, 21:46

"De dans van de drummers" kon mij niet boeien, maar ik heb altijd moeite met boeken die een specifiek cultuurverschijnsel bij niet Westerse volkeren beschrijven. Ik kan me daar zo weinig bij voorstellen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Okt 2004, 21:49

Dat begrijp ik niet Marjo, je vindt mystiek wel interessant en dit niet?

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 28 Okt 2004, 22:04

Heeft het te maken met het "exotische" dat je niet aantrekt? daar hadden we het ooit al over. Zelf vind ik dit heel boeiend!

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Okt 2004, 22:04

Wat heeft mystiek te maken met etnische verschijnselen?
Ieder volk heeft zijn eigen gewoonten, maar ik moet bekennen dat ik eigenlijk geen belangstelling heb voor de niet-Westerse culturen.
Neem nu De zwarte met het witte hart. Ik vind de achtergronden van de jongens alleen maar interessant omdat ze een reactie geven bij de westerlingen. Als het verhaal van Ghane op zichzelf staand verteld zou worden zonder de westerse inmenging, zou ik afgehaakt zijn

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Okt 2004, 16:58

Nou met mystiek bedoel ik bijv. Winti in Suriname, goena goena in Indonesie Het bezig zijn met geesten van voorouders.
Ik sta helemaal verbaasd dat dat je niet interesseert.
Dus verhalen over mensen in China of India boeien je niet? Je las toch ook Swarup. Dat ging over het leven in India. Of zie ik jouw opmerking nou helemaal verkeerd?

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Okt 2004, 21:46

Nee, je ziet het goed. Het heeft inderdaad mijn interesse niet. Swarup viel mee, maar een boek over Voodoo zal ik niet snel leze

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Okt 2004, 21:47

Als het echt gaat over de cultuur haak ik af. Ooit moest ik een detective lezen van iemand uit Nigeria. Dat boeide me ook niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Nov 2004, 14:21

Sterrekinderen
Clara Asscher-Pinkhof


Clara Pinkhof werd in 1896 in Amsterdam geboren. Eigenlijk is ze haar hele leven door kinderen omgeven geweest, als heel jong meisje, als onderwijzeres, later toen ze jong weduwe geworden, haar zes kinderen alleen opvoedde, en nog later, toen ze tijdens de Duitse overheersing in de kampen Westerbork en Bergen-Belsen kinderen om zich heen verzamelde, openlijk of in het geheim.
Nadat ze in juli 1944 plotseling wonderbaarlijk werd bevrijd, samen met 250 lotgenoten, meest oude en zieke mensen, vrouwen en kinderen, die uitgewisseld tegen Duitse gevangenen in Palestina de treinreis Bergen-Belsen-Palestina in tien dagen volbrachten, schreef ze haar boek Sterrekinderen, dat ze een week voor Nederlands bevrijding voltooide. Het verscheen voor het eerst in 1946.
In Sterrekinderen - de Joodse kinderen, getekend met de Jodenster - ziet ze de gebeurtenissen door de ogen van kinderen, die verbaasd en niet-begrijpend ondergaan, wat de haat van ontmenste mensen hun aandoet. De meeste van deze Sterrekinderen hebben de verschrikkingen niet overleefd; hun einde was de gewelddadige dood, die de uiteindelijke ondergang van hun volk en hun ras ten doel had. Zijzelf konden het niet meer vertellen. Clara Asscher-Pinkhof heeft hun mond willen zijn, die uitsprak wat anders in eeuwig zwijgen zou zijn ondergegaan en wat mensen vandaag moeten weten.

Ingenaaid, 206 pagina's Verschenen: december 2003 Gewicht: 258 gram Formaat: 206 x 135 x 17 mm Kok

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Sep 2007, 11:13

Rosario is dood
Majgull Axelsson


In Rosario is dood trekt Majgull Axelsson zich het lot aan van Rosario Baluyot, een Filipijns straatkind dat in het stilzwijgend getolereerde sekstoerisme werkt en in 1987 op 11-jarige leeftijd sterft. Het meisje is het slachtoffer van een Oostenrijkse arts, die zodanig gruwelijk misbruik van haar maakt dat zij maanden later aan de gevolgen overlijdt.
Axelsson reconstrueert het korte leven van het meisje in een reeks aaneengeschakelde verhalen die door áe schrijfster een documentaire roman wordt genoemd. Ze presenteert de feiten, niet voyeuristisch, maar eerlijk, met groot inlevingsvermogen en in de haar kenmerkende indringende stijl. Boek voor volwassenen

ISBN 9044503405, Gebonden, 383 pagina's Verschenen: december 2003 Gewicht: 511 gram Formaat: 206 x 135 x 38 mm Uitgeverij De Geus

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Sep 2007, 11:14

De Rotters Club
Jonathan Coe


Trotter, Harding, Anderton en Chase: dat klinkt als een advocatenkantoor, volgens de cynische leraar Engels. Maar in werkelijkheid gaat het om een viertal jonge vrienden op een school in Birmingham in het onwerkelijke landschap van de jaren zeventig.
Sean Hardings anarchistische gevoel voor humor maakt hem tot een legendarische figuur, zowel bij zijn medeleerlingen als op de naburige meisjesschool. Doug Anderton ontpopt zich gaandeweg als de politieke erfgenaam van zijn vader, een vooraanstaand vakbondsman. Philip Chase lijdt onder het feit dat het huwelijk van zijn ouders dreigt stuk te lopen, en onder het uiteenvallen van zijn progressieve popgroep. En voor Benjamin Trotter, romancier in de dop, zal het leven nooit enige zin hebben zolang hij niet de aandacht van de beeldschone Cicely op zich heeft weten te vestigen. De Rotters Club is een sprankelende, humoristische roman over jongeren die in onzekerheid en volwassenen die in verwarring verkeren, een roman waarin het persoonlijke en het politieke elkaar op de onverwachtste momenten kruisen. Dit geestige, aangrijpende en merkwaardig romantische boek brengt de jaren zeventig tot leven, zoals Jonathan Coe’s klassieke roman Het moordende testament (What a Carve Up!) de jaren tachtig tot leven bracht. Boek voor volwassenen.

ISBN 9029075236, Ingenaaid, 422 pagina's Verschenen: oktober 2004 Gewicht: 575 gram Formaat: 216 x 141 x 37 mm Uitgeverij Meulenhoff

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Sep 2007, 11:14

De dagen van Sjaitan
Said El Haji


Ontmoet Hamid, die liever wolken tekent dan dat hij naar de koranschool gaat. Ontmoet ‘Sjaitan’, die zijn provocerende woorden vanaf het dak van de moskee uitstrooit – over de hoofden van de verbijsterde gelovigen. Ontmoet de imam van Berkerode, die zijn preken voorbereidt in een kamertje van één bij twee. Ontmoet Amar, die op goddelijke instigatie op lammerenjacht gaat. En ontmoet Hamid’s vader, die maar niet begrijpt waarom zijn zoon zo’n wantrouwen jegens hem koestert.
De dagen van Sjaitan is het kaleidoscopisch verslag van Hamid, een jongen uit een Marokkaans en streng islamitisch gezin, die meer en meer in verzet komt tegen zijn (autoritaire) vader, en diens door dualistische moraal en rituele geloofsregels getekende wereld. Hij vindt zijn alter-ego in de man die ‘Sjaitan’ genoemd wordt en die het lokale theehuis en de moskee onveilig maakt met zijn opruiende betogen – en reageert de rebellie die hij thuis niet kwijt kan af op de imam van de kleine,provinciale moslimgemeente.
Verteld vanuit een gevarieerd aantal perspectieven – alle zienswijzen komen aan bod – biedt De dagen van Sjaitan een zowel humoristisch als ernstig portret vaneen rebellerende zoon. Altijd mild, nooit blasfemisch, vaak grappig en nog vaker ontroerend, schreef El Haji een roman waarin de dualistische moraal wordt afgezet tegen de ‘Universele Symbiose’, waarin de hoofdpersoon verlossing zoekt. De dagen van Sjaitan is een ‘coming of age’-roman, over zonen en vaders, goden en engelen, rebellie en loyaliteit, beklemming en verlossing.

De auteur:
Said El Haji (1976) is geboren in Isoefajen, Marokko, en groeide op in Berkel & Rodenrijs. Hij studeert Nederlandse Letteren aan de Universiteit Leiden en won in 2000 de El Hizjra-aanmoedigingsprijs voor het korte verhaal De kleine Hamid. De dagen van Sjaitan is zijn debuut. Boek voor volwassenen.

ISBN 9050003710, Ingenaaid, 172 pagina's Verschenen: oktober 2001 Gewicht: 246 gram Formaat: 211 x 134 x 16 mm Uitgeverij Vassallucci

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Sep 2007, 11:15

De dans van de drummers
Hans Hagen


Het is het verhaal van de oude meester-drummer Dudu Addi, die voelt dat hij niet lang meer heeft te leven. Zes kinderen uit het dorp hopen dat het nu eindelijk zover is dat Dudu Addi hen leert trommelen. Daarom zijn ze alle zes naar de hut van Dudu Addi gekomen. Vier jongens en twee meisjes.
Zes trommels
Het is nacht. De maan zweeft langs de hemel. In de hut van Dudu Addi staan zes trommels, verborgen onder kleurige doeken. De kinderen mogen allemaal een kleur kiezen. Maar… ze moeten wel de goede kleur kiezen. Anders moeten ze weg.

Verhalen
Om de kinderen te helpen, vertelt Dudu Addi verhalen. Elk verhaal past bij een van de zes kinderen. Na elk verhaal begrijpt dat ene kind welke kleur hij moet kiezen. Tenminste, als het goed heeft geluisterd… Welke kleur zou het beste passen bij Sidi met zijn ene oog? Of bij Lissa, bij Ten-Ten, bij Fatush, Hina en Oboo? Het wordt duidelijk in de loop van het boek. Na elk verhaal weet je meer. Niet alleen over Sidi's oog, maar ook over Lissa's geboorte, over jakhalzen, hyena's, over de spin Anansi, over Oboo's wensboom, over Hina die probeert de priester te slim af te zijn, over de bijl van de beul, de domme koning, en over de keuze die Ten-Ten en Fatush tenslotte maken.

Tekens
En dan, aan het eind van het boek, zijn er zes kinderen, met elk hun eigen trommel. Op iedere trommel staat een teken. Het teken dat hoort bij dat kind. Het leven van Dudu Addi is bijna ten einde. Het leven van de kinderen als trommelaar is nog maar net begonnen. Het begin van even zovele nieuwe verhalen voor nog veel meer boeken.
Voor kinderen vanaf 9 jaar.

ISBN 9000034590, Gebonden, 109 pagina's Met illustraties Verschenen: juli 2004 Gewicht: 363 gram Formaat: 237 x 161 x 14 mm Prometheus Groep

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Sep 2007, 11:15

De kinderen van Arthur
Kristien Hemmerechts


Met zijn tienen zijn ze, tien Belgische kinderen die in 1957 geboren zijn, de ene in welvaart, de andere in armoede; de ene met een sterk en gezond lichaam, de andere met een handicap. De ene is gewenst, de andere wordt verwenst. Eén ding hebben ze met elkaar gemeen: ze zijn de kinderen van Arthur Goemaere, de programmamaker die hen voor het 7plus-project van de Vlaamse omroep heeft geselecteerd.
Iedere zeven jaar zullen ze door hem worden geïnterviewd en gefilmd. Hun leven moet zo gewoon mogelijk verlopen, zodat het Vlaamse publiek zichzelf door deze uitverkoren tien een spiegel krijgt voorgehouden. Maar ze zijn inmiddels geen gewone Vlaamse kinderen meer. Ze zijn de 7plus-kinderen, de kinderen van Arthur, die ook in het leven van hun regisseur een beslissende rol zullen gaan spelen.
Boek voor volwassenen.

ISBN 9025419046, Ingenaaid, 286 pagina's Verschenen: januari 2004 Gewicht: 187 gram Formaat: 180 x 115 x 23 mm Pandora / Olympus


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 149 gasten