Thema maart 2007 - Zeevaart

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Mar 2007, 09:28

Koersvast
Vijf eeuwen navigatie op zee


Een zeeman kan zijn weg over zee vinden, omdat hij de vaardigheid bezit de gegevens te interpreteren die de voor de navigatie beschikbare hulpmiddelen hem leveren. Alleen dankzij die kundigheid kan hij bepalen waar hij zich bevindt en welke koers hij moet varen om zijn bestemming te bereiken. Dat was zo in vroeger tijd en dat geldt nu nog steeds.
De hulpmiddelen kennen een grote verscheidenheid. Natuurlijke fenomenen als de kleur en het stroompatroon van het water en de vorm van wolkenformaties op de horizon vertellen de zeeman ook vandaag nog iets over zijn positie. In de loop van de tijd doet de techniek zijn intrede bij de navigatie.
De instrumenten die worden ontwikkeld maken de bepaling van plaats en koers steeds meer betrouwbaar. Eerst verschijnen het dieplood en het kompas, daarna doen de graadstok, de octant en de sextant hun intrede. De zeekaart vevult temidden van al die hulpmiddelen al eeuwen zijn onmisbare functie.
Het geheel van wetenschappelijke kennis inzake de plaatsbepaling en het vinden van de weg over zee, en van de instrumenten die nodig zijn om dat in de dagelijkse praktijd te doen, noemt men navigatiekunde. In het Nederlands Scheepvaartmuseum Amsterdam worden de theorie van de navigatie en de werking van de daarbij gebruikte instrumenten verduidelijkt, ingebed in het verhaal over de geschiedenis van de (Nederlandse) scheepvaart. ,br> Conservator W.F.J. Mörzer Bruyns heeft het zijne bijgedragen aan het vergroten en verbreiden van de kennis over de maritieme navigatie. Bij zijn afscheid van dat museum wordt hem daarom deze bundel aangeboden. Daarin belicht een 18-tal auteurs aspecten van de geschiedenis van de navigatie. Ook krijgt het Nederlandse varende Bedrijf aandacht, met name de walvisvaart en de ontdekkingsreizen.

ISBN 905994108X Gebonden, 286 pagina's Met illustraties Verschenen: september 2005 Uitgeverij Aprilis bv

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Mar 2007, 09:28

Citaat van de dag 20 maart 2007

"Roei je eigen boot."

Euripides


ik moest hier erg om lachen

Dettie

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 21 Mar 2007, 12:13

Ja, het viel me ook op.
Het is tegelijk ook wijs!

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Mar 2007, 08:19

In de schaduw van de Vliegende Hollander
Graddy Boven en Arne Zuidhoek


De legende van de Vliegende Hollander is algemeen bekend. Door de tijd heen zijn er talloze boeken over de Vliegende Hollander verschenen. Wonderlijke verhalen, die schriftelijk of mondeling aan ons zijn overgeleverd. Het ene verhaal nog gekker dan het andere. Waarom is de Vliegende Hollander in het leven geroepen en door wie? Voor wie moest het spookschip van voorbeeldig nut zijn? Waar en wanneer is de legende ontstaan? Wordt met de Vliegende Hollander de man of het schip bedoeld? Het lijken voor de hand liggende vragen, maar de antwoorden daarop zijn minder eenvoudig. Dit boek doet een poging om eens en voor altijd met dit mysterieuze en ongrijpbare schip af te rekenen.

Uitgever Uitgeverij Aprilis Jaar 2006 ISBN ISBN 90-5994-092-X Aantal pagina's 96 p. Afwerking gebonden uitgave Illustraties 134 illustraties in fullcolour

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Mar 2007, 08:20

Citaat van de dag 21 maart 2007

Willem van der Decken is een persoon van wie men niet zeker is of hij heeft bestaan.
Van der Decken staat allom bekend als Kapitein van De Vliegende Hollander, die hij regelrecht een storm in voerde nabij Kaap de Goede Hoop. Dit besluit nam hij op Paasochtend 1676 nadat het al enkele weken bleef stormen, hij sprak de volgende citaat uit:
"Ik zal vaeren, al is het tot in de eawigheid"
Prompt ging de storm liggen en de duivel verscheen voor hem die zei: Gij zult varen tot in de eeuwigheid, en de storm stak in razernij weer op. De bemanningsleden overleden een voor een behalve Van der Decken die eenzaam achter het roer verbleef om de wereldzeeen te bevaren.
Bron: Wikipedia

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 22 Mar 2007, 08:37

Mag ik, een beetje chauvinistisch, nog iets toevoegen?

Willem van der Decken is een persoon van wie men niet zeker is of hij heeft bestaan.
Van der Decken staat allom bekend als Kapitein van De Vliegende Hollander


Deze Willem van der Decken zou uit Terneuzen (Zeeuws-Vlaanderen) komen en ook vanuit deze havenstad vertrokken zijn. In Terneuzen zijn miniatuurtjes te koop van De Vliegende Hollander, er is een Vliegende Hollander wandeling, er staat een replica (weliswaar verkleind) als beeld in een van de waterpartijen in de stad en een dezer dagen gaan de burgemeester en enkele wethouders naar de Efteling voor het bijwonen van de opening van de nieuwste attractie: De Vliegende Hollander.
Vorig jaar is tijdens de Nazomerfeesten van Zeeland in een van de havens in de openlucht enkele malen de opera De Vliegende Hollander van Wagner opgevoerd.
Wie Willem van der Decken "in het echt" wil zien, moet eens naar de gezellige havendagen (22,23,24 juni 2007) komen: dan loopt hij er ook rond.

Zo zie je maar: of hij nu wel of niet echt bestaan heeft.... Nu bestaat hij in elk geval wel. ;)
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Mar 2007, 09:05

He leuk Librije deze toevoeging!

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Mar 2007, 12:44

Bloedgeld
Simone van der Vlugt


Het is 1653. Reinout van Veghel zit al twee jaar in het rasphuis als hij bij regent Bensebroeck wordt geroepen, die hem voorstelt om met een koopvaardijschip van de Verenigde Oostindische Compagnie naar Java te vertrekken. Hij wil hem doen geloven dat dit een bijzondere kans is om eerder het rasphuis te kunnen verlaten. Maar Reinout weet donders goed dat de Verenigde Oostindische Compagnie te kampen heeft met een groot tekort aan zeelieden. Bij iedere expeditie moet de bemanning worden bijeengeronseld in herbergen en weeshuizen, en ook de tuchthuizen worden hierbij nietovergeslagen.
Reinout grijpt deze 'kans' en monstert aan op de Hollandia. Al snel is hij een volwaardige scheepsmaat, gewend aan het harde leven aan boord. Omdat de kapitein de reis zo snel mogelijk wil afleggen, besluit hij onderweg naar Kaap de Goede Hoop de Kaapverdische eilanden niet aan te doen om vers water 1 en voedsel in te slaan. In,' plaats daarvan rantsoeneert hij het water en het eten, waarvan veel al bedorven is. Ruim voordat ze de Kaap bereiken valt een groot gedeelte van de bemanning ten prooi aan scheurbuik. De chirurgijn staat met lege handen; alleen verse groente en fruit kunnen dit propleem verhelpen. De bemanning begint te begint te begrijpen dat mensenlevens worden opgeofferd aan het winstbejag van de kapitein en de V.0.C. Het gemor onder bemanning neemt toe en Reinout en zijn maats besluiten dat het zo niet verder kan.

Hardcover | Uitgeverij Lemniscaat | 1996 ISBN: 9056370421

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Mar 2007, 12:44

Citaat van de dag 22 maart 2007

"De hartstochten zijn de winden, die de zeilen van het schip doen bollen; zij doen het soms vergaan maar zonder hen zou het niet kunnen varen."

Voltaire

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Mar 2007, 13:22

Midscheeps
De zeeman vertelt
Willem H. Moojen


Zeemansverhalen hebben altijd een grote aantrekkingskracht gehad op mensen aan de wal. Men keek reikhalzend uit naar een boek waarin de zeeman ons weer liet genieten van zijn avonturen tijdens zijn reizen naar verre oorden en exotische streken.

De zeeman zelf vertelde zijn belevenissen aan zijn maten tijdens de vrije uren op luik één, in de midscheeps of achteruit. Sommige verhalen lijken aangedikt en na jaren een eigen leven te gaan lijden, maar ze hebben allemaal een kern van waarheid. Het leven aan boord was vroeger veel harder dan tegenwoordig, maar daar staat tegenover dat de zeeman toen veel meer tijd had om te passagieren, een stad te bekijken of stukje land te ontdekken. Aan boord gebeurde van alles, veel humor onderling, een stille gedragscode om elkaar te respecteren en blindelings te vertrouwen, en soms ook droevige gebeurtenissen. Ze komen allemaal voorbij in dit boek.
De verhalen laten de zeeman aan het woord van ketelbink tot kapitein. Het boek is zeer rijk geïllustreerd en laat ondermeer alle schepen zien waarop zij voeren.
'Midscheeps' is het eerste boek uit een reeks, waarin het leven op de Nederlandse koopvaardij in al haar gelederen tot uiting komt.

ISBN 9080782297 Ingenaaid, 336 pagina's Met illustraties Verschenen: september 2005 Lanasta

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Mar 2007, 13:22

Citaat van de dag 23 maart 2007

"Als muitende matrozen hun kapitein overboord gooien, is het eerste wat ze doen, een nieuwe kapitein aanwijzen."

Platoon

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Mar 2007, 08:53

In een blauwgeruite kiel
Dichters over Michiel de Ruyter
Chrétien Breukers (red.)


Hij geldt als een van de grootste zeehelden die de Lage Landen bij de Zee hebben voortgebracht: Michiel de Ruyter. In 2007 is het 400 jaar geleden dat hij werd geboren. De Ruyter is beroemd vanwege zijn daden op zee - al weten veel tijdgenoten daar het fijne niet meer van - maar De Ruyter is ook in de volkscultuur nog bekend, al was het maar van het gedicht 'Draaiersjongen' van de 19e-eeuwse dichter Antoon de Rop, dat kinderen nog steeds op de basisschool leren:
In een blauw geruite kiel
draaide hij aan't grote wiel
de ga-a-a-anse dag.
Maar Michieltjes jongenshart
leed ondraaglijke smart
ahach, ahach, ahach.
Veel dichters hebben zich door leven en werken van Bestevaer - zoals De Ruyters bijnaam luidde - laten inspireren. Joost van den Vondel, Gerardt Brandt, Rhynvis Feith en tientallen anderen schreven over 'den helt, der Staten rechterhant' dan wel 'den redder van 't vervallen vaderlant'. Vermag De Ruyter ook dichters van vandaag nog te inspireren? Dat blijkt inderdaad het geval te zijn. In een blauwgeruite kiel bevat zo'n vijftig nieuwe gedichten van eigentijdse dichter over De Ruyter. De bloemlezing levert een modern, vermakelijk maar ook leerzaam beeld op van een van de belangrijkste nationale figuren. Een inleiding beschrijft de rol van De Ruyter in de historische poëzie en de sporen die hij zo heeft nagelaten in onze taal.

Paperback Omvang 96 blz. isbn 978-90-77907-73-3 Verschijnt maart 2007 BnM uitgevers

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Mar 2007, 08:54

Citaat van de dag 24 maart 2007

"Niet doen als Jan Breydel, Borluut, Piet Hein en De Ruyter, maar het hoofd intrekken zoals de verstandige schildpad doet wanneer zij onraad ruikt. Dat is natuurlijk een houding waar je geen decoraties mee verdienen zal, al ben ik daar nog niet geheel zeker van, maar zij biedt in ieder geval de beste kans om God pas te aanschouwen als je zat van de dagen zult zijn."

Willem Elsschot

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Mar 2007, 10:28

Pikheet!
Scheepspraat met een glimlach
Aad Schol


'Pikheet!', voor de walslurp een onbekend fenomeen. Voor wie langer dan een etmaal dienst deed aan boord van een Nederlands koopvaardijschip een begrip.

Oorspronkelijk was het de zeemansuitdrukking voor hete koffie. Sinds vele decennia is de roep 'Pikheet!' een constante, zowel op zee als in een haven. Het betekent tweemaal daags even rust. De bikhamer en de verfkwast worden neergelegd. De stuurman op de brug gaat even verzitten en ook de machinist beneden neemt zittende op z'n bankje dankbaar zijn bakkie in ontvangst. De rest zoekt in de kou de warmte van de accommodatie op en in de tropen een schaduwrijk plekje aan dek. In de ochtend slobbert men de koffie met een bijsmaak op en in de middag volgt de bak thee met een chloorsmaak. Hoe dan ook, het is het juiste moment voor een verhaal en soms ook een sterk verhaal, vandaar.

Uitvoering: Gebonden Omvang: 128 pagina's Verschenen: 2000 Uitg. De Alk

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Mar 2007, 10:28

Citaat van de dag 25 maart 2007

De zee, de zee klotst voort in eindeloze deining,
De zee, waarin mijn ziel zich-zelf weerspiegeld ziet;
De zee is als mijn ziel in wezen en verschijning;
Zij is een levend schoon en kent zichzelve niet.

Willem Kloos
Context: eerste strofe van het gedicht 'Van de zee' ,
gepubliceerd in De Nieuwe Gids , daterend uit 1888

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Mar 2007, 09:34

De Tromp en haar Trompers
diverse schrijvers


In de loop van de afgelopen decennia is al heel veel geschreven over de Tweede Wereldoorlog. Over de politiek, de mensen, de middelen en het materiaal.
Toch bleef er maar al te vaak te weinig ruimte over voor specifiek menselijke aspecten en hetgeen men in die tijd, op de plaatsen zelf, te verduren kreeg.
Afgezien van allerlei artikelen in periodieken en geschriften is evenmin voldoende aandacht besteed aan het beroemdste schip van de Koninklijke Marine.
De auteurs proberen dit nu, ruim 50 jaar na het beëindigen van de oorlog, recht te zetten door een boek te laten verschijnen over Hr. Ms. Tromp. Het schip dat maar liefst acht aantekeningen op haar ererol bijschreef en vanuit de bevolking van Australië, van waaruit zij gedurende lange tijd opereerde, ook een aantal bijnamen als eretitel kreeg toebedeeld.

‘De Tromp en haar Trompers’ verhaalt over het schip en haar volledige historie, alsmede over haar bemanning. Het geheel wordt verder aangevuld door persoonlijke verhalen van een aantal bemanningsleden, die het wel en wee tijdens die zware periode aan den lijve hebben ondervonden.
Aan de hand van de logboeken neemt het boek de lezer mee in de geschiedenis van dag tot dag. Allerlei (bij-)zaken, zoals politieke en andere meningen, proberen de schrijvers uit te sluiten. Het leven van alledag staat voorop: de verveling bij konvooieren, de spanning tijdens gevechtsacties, het leed en de zorg (voor de achtergeblevenen) worden tussen de regels leesbaar gemaakt. Ook zaken als ontspanning en betrokkenheid komen aan de orde. Kortom, de dagelijkse beslommeringen.
Het eerste complete verhaal over een schip en haar bemanning die geschiedenis schreef. Een document over het beroemdste schip van de Koninklijke Marine: The Ghost Ship, The Lucky Ship.
Met bijdragen van: H. Baars, H. Boon, M. de Bruin, R. Edelenbosch, H. Gelderblom, P. van Hest, J. Hoogenboom, R. Krancher, P. Kramer, B. Pennewaard, W. Wingelaar & G. Withagen.

ISBN: 9080782211 Auteur(s): G.H. Kleinhout, J.C.I. Landegent, Jt. Mulder en C. Sybesma Uitvoering: boek; garenloos gebrocheerd Verschenen: 2004 uitg Lanasta

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Mar 2007, 09:34

Citaat van de dag 26 maart 2007

meeuwen wiegen
voor de kust
land en zee in
evenwicht

Willem Hussem

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Mar 2007, 12:14

Schone schijn op zee
Arno Raymakers


Ontboezemingen van een cruise-director. Als cruise-director aan boord van ’s werelds meest prestigieuze cruise- schepen kreeg Arno Raymakers door de jaren heen met talloze vreemde gebeurtenissen en wonderbaarlijke personages te maken. Hij vervulde tegelijkertijd de rol van gastheer, presentator, on board producer, directeur amusement, ceremoniemeester en manager van de cruisestaff. Nu doet hij een boekje open over het leven tussen rijke weduwes, macho-officieren, excentrieke miljonairs, afgetrapte artiesten, zonderlinge kapiteins, gladde gigolo’s en mondiale beroemdheden.
In dit boek noteerde hij een verzameling van zijn gekste, leukste, soms dramatische maar altijd waargebeurde scheepsavonturen.

ISBN: 9038914822 Uitvoering: boek; paperback Omvang: 206 p. Verschenen: 2004 uitgeverij Elmar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Mar 2007, 12:14

Citaat van de dag 27 maart 2007

"Een schip in de haven is veilig, alleen zijn schepen daar niet voor gemaakt."

William Shed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Mar 2007, 11:19

Van alle wereldzeeën
Peter Paul Klapwijk & Gerard Keijsers


Rotterdam geldt sinds jaar en dag als brandpunt van culturen. Schepen uit alle windstreken meren aan in de haven. Hoe zou het er aan toe gaan, aan boord van al die schepen? En, hoe ziet de wereld eruit vanuit een kombuis? In 'Van alle wereldzeeën' komt één van de hoofdfiguren op een schip aan het woord: de scheepskok. De man - een enkele keer een vrouw - die met zijn kookkunsten het humeur van de bemanning op peil houdt.

Veertig koks uit de hele wereld - van China tot Brazilë en van Zuid-Afrika tot Polen - geven in dit boek hun favoriete 'goed-humeur-gerecht'. De recepten zijn afkomstig van hun geboortegrond en bedoeld voor groepen van tien tot twintig personen. Net als aan boord. Elke kok geeft de persoonlijke betekenis van het gerecht prijs.

'Van alle wereldzeeën' is meer dan alleen een kookboek. Naast elk recept is ook een 'sterk verhaal' van zee opgenomen. De koks laten niet alleen spannende anekdotes optekenen. Ze vertellen ook over de keiharde werkelijkheid aan boord. Want ook een scheepskok heeft wel eens last van heimwee.

De interviews in dit boek zijn gemaakt door journalist Gerard Keijsers. Fotograaf Peter Paul Klapwijk portretteerde elke scheepskok op of bij het schip met een ingrediënt van zijn favoriete gerecht. Behalve de recepten en verhalen biedt 'Van alle wereldzeeën' ook een impressie van het werk in de Rotterdamse haven. In zwart-wit foto's is de unieke sfeer tussen loods, kade en zee te proeven.

ISBN: 9080677310 Auteur(s): Peter Paul Klapwijk & Gerard Keijsers Uitvoering: boek; hardcover Omvang: 158 p. Verschenen: 2001 uitg. Klapwijk en Keijsers

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Mar 2007, 11:20

Citaat van de dag 28 maart 2007

"Een schip kan geen diepgang hebben zonder ballast."

Hans Kudszus

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Mar 2007, 13:22

Bestevaer
K. Norel


Een levensbeschrijving van Michiel Adriaanszoon de Ruyter. Beginnende met zijn optreden in de eerste Engelse oorlog. Zijn verhouding tot de andere vlootvoogden, tot de Staten en de Admiraliteiten, tot het scheepsvolk, zijn levensbeschouwing en Godsvertrouwen, zijn gezinsleven.

Aanleiding voor het boek was dat het dit jaar 350 jaar geleden was dat de Ruyter geboren is. Uitgegeven door La Riviére & Voorhoeve 1956.
Nu opnieuw uitgegeven vanwege het De Ruyterjaar.

ISBN 9026613822 Fondsgroep Kinder- en Jeugdboeken Uitvoering Gebonden Omvang 224 blz. Verschenen oktober 2006 Uitgeverij Callenbach 13-15 jaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Mar 2007, 13:23

Citaat van de dag 29 maart 2007

"Je kunt de zee niet oversteken door alleen naar het water te staren."

Rabindranath Tagore

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Mar 2007, 11:44

De laatste windschepen
Alan Villiers


Alan Villiers werd geboren in Melbourne in Australië in 1903. De jonge Alan raakte al snel in de ban van de grote zeilschepen, de Tall Ships met hun masten die bijkans tot de hemel reikten en die in die dagen nog steeds een rol speelden in de vrachtvaart rond de wereld. Hij had een droom: ooit op zo'n schip kapitein zijn.

De jonge enthousiasteling begon in 1920 als matroos op de Australische barken op de vaart naar Nieuw Zeeland. Hij vond het zeeleven heerlijk en leerde al snel het vak. Na een reis met een viermastbark naar London kwam hij in aanraking met de Scandinavische en Finse reders in Engeland. Zo kwam hij op de Finse viermastbark Lawhill. Daarna kwam zijn carriere als zeeman en journalist in een stroomversnelling terecht. Hij schreef zijn eerste boek in de jaren twintig over de eerste walvisexpeditie naar Antarctica. Vervolgens monsterde hij aan op de Herzogin Cecile en schreef een boek 'Falmouth for orders'. Dit boek baarde opzien vanwege de bijzonder intrigerende beschrijving van de spectaculaire zeilvaart die aan het verdwijnen was.

Alan Villiers realiseerde zich dat hij een van de laatsten was die het tijdperk van de grote zeilende vrachtvaart met vierkant getuigde schepen meemaakte. Zijn talent als zeeman en als journalist leverden een nalatenschap op van prachtige boeken, enkele films en duizenden unieke foto's op; alles van een verpletterende schoonheid. Een selectie van die foto's waarvan velen nog nooit zijn gepubliceerd, staan in het fotoboek 'De laatste windschepen'. Iedereen die de vierkantgetuigde schepen een warm hart toedraagt, zal bijzonder veel plezier aan dit boek beleven.

ISBN: 906013110X Uitvoering: boek; Gebonden Omvang: 224 p. Uitgever De Alk

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Mar 2007, 11:44

Citaat van de dag 30 maart 2007

"De pessimist klaagt over de wind, de optimist verwacht dat die draait, en de realist stelt de zeilen bij."

William Arthur Ward


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten