Thema maart 2007 - Zeevaart

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Mar 2007, 11:50

Zeehelden
Ronald Prud'homme van Reine


Zeehelden vervulden in de zeventiende eeuw een rol die een beetje vergelijkbaar is met die van muziek- en sportidolen tegenwoordig. Het waren bij uitstek volkshelden, omdat ze niet door hun afkomst maar door hun daden een hoge functie hadden bereikt. De carrières van de beroemdste zeehelden behoren tot de spectaculairste van de zeventiende eeuw. Zij verwierven roem en eer, maar ook rijkdom. Alleen op zee was het mogelijk zonder noemenswaardige vooropleiding het hoogste ambt te bereiken. Daarom kon iedereen zich gemakkelijk met een zeeheld identificeren. Al lukte het natuurlijk bijna niemand om Tromp en De Ruyter na te doen, je kon het in ieder geval proberen.

Vooral in de Eerste (1652-1654) Tweede (1665-1667) en Derde Engelse oorlog (1672-1674) maakten zeehelden naam. In Zeehelden figureren de belangrijksten van hen, onder wie Isaac Sweers, Aert van Nes, Tjerck Hiddesz. de Vries, Pieter Florisz., Adriaen Banckert en Willem Bastiaensz. Schepers. De laatste bracht in 1688 Willem III met een grote vloot naar Engeland, opdat de prins zich daar tot koning kon laten kronen.

ISBN 9029538341 Ingenaaid, 160 pagina's Met illustraties Verschenen: maart 2005 Arbeiderspers

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Mar 2007, 11:50

Citaat van de dag 12 maart 2007

,,Het zijn mensen van vlees en bloed met al hun slechte, soms manipulatieve eigenschappen. Er werd in de tijd door die zeemannen gekonkeld bij het leven. Eigenlijk net als door veel politici van nu. Voor macht of aanzien deden ze alles.``

Christophe

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Mar 2007, 12:07

Joshua Slocum
Alleen op zee - Het avontuurlijke leven van Joshua Slocum, 1844-1908
Ann Spencer


Er zat iets tintelends in de droge, frisse lucht. Aan terugkeren viel niet meer te denken en ik wist dat ik een groot waagstuk ging ondernemen. 'Laat dit een waarschuwing zijn, Spray, en pas goed op,' zei ik hardop tegen mijn scheepje, dat in een toverachtige stilte de baai uitvoer'

Zo begon Joshua Slocum in 1895 aan zijn drie jaar durende, 46.000 mijl lange wereldomzeiling in zijn Spray, een opgeknapte oestersloep. Hij zeilden door piraten geteisterde gebieden, maakte de zee op zijn ergst mee, overleefde een stranding en worstelde met de demonen van de eenzaamheid. Dit boek over het avontuurlijke leven van Joshua Slocum is de eerste volledige biografie van de aardvader van alle solozeilers in meer dan veertig jaar. Het is zowel het verhaal van een nautisch avontuur als een boeiend portret van een maritieme held.

ISBN 9064103631 Ingenaaid, 205 pagina's Met illustraties Verschenen: augustus 2002 Uitgeverij Hollandia Vertaler: C.J. Kok

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Mar 2007, 12:08

Citaat van de dag 13 maart 2007

Ik ben als de zee: in mij kan het koken
En zieden en schuimen van razernij.
Als de golven botsen op harde knoken,
Op riffen van onrecht, verhef ik mij.

Margot Vos

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Mar 2007, 12:23

De oude man en de zee
Ernest Hemingway


De oude Cubaanse visser Santiago heeft al 84 dagen niets gevangen en wordt daarom bespot door andere vissers. Manolin, zijn jonge assistent, moet van zijn ouders tegen zijn zin meegaan met een meer succesvolle visser. Om zijn reputatie te redden gaat Santiago heel ver de zee op. Daar vangt hij een enorme marlijn, die hij met een bovenmatige krachtsinspanning naar huis sleept. Onderweg wordt deze echter opgegeten door haaien, zodat hij alleen met een groot karkas aan land gaat. Hij sleept zich naar zijn hut, waar hij in een diepe slaap valt. Inmiddels hebben de andere vissers het karkas gezien en zijn diep onder de indruk. Als Santiago wakker wordt, zit Manolin aan zijn bed en vertelt hem dat hij ondanks zijn ouders in het vervolg weer met hem meegaat, omdat hij nog veel van hem kan leren.
Deze novelle (Pulitzer Prize, 1952) van de belangrijke Amerikaanse schrijver (1899-1961), die in 1954 de Nobelprijs voor Literatuur kreeg, is een nu klassiek verhaal over de strijd van de mens tegen de natuur, dat in een heel economische, zeer krachtige stijl is geschreven. De vertaling is goed en de pentekeningen passen bij de inhoud.
Illustrator: C.F. Tunnicliffe, R. Sheppard Vertaler: E. Veegens-Latorf, J.W.F. Werumeus Buning

Hardcover | 112 Pagina's | Strengholt's Boeken | 2001 ISBN: 905860151X

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Mar 2007, 12:24

Citaat van de dag 14 maart 2007

"Als een wit zeil op de blauwe zee ben ik,
eenzaam voor hem die mij ziet,
van de kust der begrenzing."

Jiddu Krishnamurti

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 15 Mar 2007, 20:07

Oh, de oude man en de zee,
wat een mooi boek is dat toch!

groeten,
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Mar 2007, 21:07

Ja ik heb het ook gelezen en nu nog kan ik die sfeer voelen en de worsteling van die man met die enorme vis!
Dit is een van de weinige boeken die ik wel herlezen wil.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Mar 2007, 21:19

Nou er zijn heel veel boeken die ik herlezen wil. Eigenlijk alles wat hier op mijn planken staat!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Mar 2007, 21:26

Nee herlezen wil ik niet vaak, wel heb ik boeken in m'n kast staan waar ik genietend naar kan kijken omdat ze zo mooi waren, die gaan ook zeker niet weg of het bookcrosscircuit in. Ik zal nog wel af en toe sfeertje gaan proeven door enkele bladzijden te lezen.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Mar 2007, 09:36

Zeeslagen en zeehelden in de Gouden Eeuw
Peter Sigmond en Wouter Kloek


De zee speelde in de 17de eeuw voor alle inwoners van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden een uiterst belangrijke rol. De rijkdom van de regenten was gebaseerd op koopvaart en handel over zee en de visserij was voor de voeding van de hele bevolking van essentieel belang.
De veiligheid op zee en de bescherming tegen vijandelijk invasies werd gewaarborgd door de oorlogsvloot. De marine en de admiraals die de vloot aanvoerden stonden daardoor in het middelpunt van de publieke belangstelling. Hun succes of falen bepaalde het lot van velen. Als ze succes hadden werden ze op handen gedragen, verloren ze, dan kregen ze stenen naar het hoofd.
Veel schilderijen, prenten, tekeningen en voorwerpen in het Rijksmuseum getuigen van deze mannen en hun wederwaardigheden op zee. Prachtige beelden van zeeslagen en portretten van admiraals en hun schepen. Maar wat vertellen die prachtige plaatjes ons? Waarom werden ze gemaakt? Wat laten ze werkelijk zien en hoe kwamen ze tot stand?

De auteurs nemen de lezer mee van de Slag in de Haarlemmermeer in 1573 naar de laatste grote zeeslag in de Derde Engelse Zeeoorlog in 1673, de Slag bij Kijkduin. De zeehelden Jacob van Heemskerck, Piet Hein, Maerten en Cornelis Tromp en natuurlijk Michiel de Ruyter passeren naast vele anderen de revue, evenals de grote zeeschilders zoals Hendrick Vroom, Willem van de Velde de Oude en de Jonge en Ludolf Bakhuysen.

• paperback met flappen • 208 blz. • met ca. 160 fullcolour afbeeldingen • ISBN 978 90 868 9022 4 • i.s.m. het Rijksmuseum • 22 maart 2007 uitg. Nieuw Amsterdam

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Mar 2007, 09:37

Citaat van de dag 15 maart 2007

"Een man die eenmaal schipbreuk leed is bang voor iedere zee."

Ovidius

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Mar 2007, 16:16

Domme Ovidius.. als je van je paard valt, moet je er meteen weer op kruipen..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Mar 2007, 16:25

Kijk en hier lach ik nu om! :D

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2007, 11:48

20.000 mijlen onder zee
Jules Verne


Jules Verne ( 1828 - 1905 ) was een visionair, die in de 19e eeuw zijn tijd ver vooruit was. In zijn literaire werken beschreef hij wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen, zoals de onderzeeboot en de ruimtevaart, die decennia later pas werkelijkheid werden. Voorliggend boek is een bewerking voor de jeugd van de oorspronkelijk twee delen (Oostelijk halfrond en Westelijk halfrond).

De wereldzeeen worden geteisterd door een onbekend gedrocht. Zeelieden durven niet meer uit te varen. Een wetenschapper, zijn assistent en een norse zeeman bundelen hun krachten om het fenomeen te bestrijden. Alras ontdekken zij dat een maniakale professor aan boord van de onderzeeboot Nautilus, kapitein Nemo, verantwoordelijk is voor alle onrust op zee. Aan boord zijn zij getuige van het uit zijn krachten gegroeide idealisme van kapitein Nemo.

Het verhaal heeft niet geleden onder deze bewerking. In korte hoofdstukjes met eenvoudig taalgebruik wordt het klassieke verhaal kernachtig neergezet. Het boek is geillustreerd met gloedvolle zwartwittekeningen, die de sfeer perfect weergeven. Met korte informatie over Jules Verne. Vanaf ca. 11 jaar.
Bron:Biblion

Hardcover | 125 Pagina's | Uitgeverij Solo | 2005 ISBN: 9076268657

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2007, 11:48

Citaat van de dag 16 maart 2007

"Het zijn slechte ontdekkers die denken dat er geen land is, als zij niets dan zee zien."

Francis Bacon

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2007, 09:12

Stranding bij Terschelling
Frank Mulville


De Britse zeiler Frank Mulville zeilt met zijn gezin naar Denemarken. Door mist en windstilte gedwongen loopt de Transcur IJmuiden binnen, om de reis te vervolgen via het IJsselmeer en de Waddenzee.

Mulville beschrijft het Nederland van net na de Tweede Wereldoorlog met een open oog voor het in zijn ogen merkwaardige vaargedrag van de Nederlanders. Al snel betwijfelt de auteur de juistheid van zijn keuze voor de route 'binnendoor'. Daarmee groeit ook de twijfel aan zijn eigen zeemanschap. De Waddenzee en de zeegaten tussen de eilanden zijn voor Mulville volstrekt vreemde vaarwateren.

In het Zeegat van Terschelling komt de Transcur in ernstige moeilijkheden: Mulville strandt in de branding van de Noordergronden. Dan begint een ijzingwekkende vertelling over de pogingen van het gezin om de veiligheid te bereiken. De vrouwen en de kinderen gaan in het reddingsvlot, terwijl Mulville - alleen aan boord - manmoedig probeert zijn schip te redden.

Met geweldig zeemanschap, enorme vechtlust en de hulp van toen nog schaarse Nederlandse watersporters weet Mulville de moeilijkheden te overwinnen. Het drama speelt zich af in een voor de Nederlandse watersporter bekende omgeving; Terschelling, nog zonder jachthaven, Harlingen nog zonder jachtwerf en het Thomas Smit Gat nog open als route naar zee. Dat is nu allemaal anders, maar de Terschellinger gronden blijven net zo gevaarlijk als altijd.
Vertaler: T.W. Ferguson

ISBN 9064103771 Ingenaaid, 122 pagina's Met illustraties Verschenen: juli 2002 Uitgeverij Hollandia

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2007, 09:13

Citaat van de dag 17 maart 2007

"Het Westen ontvangt zijn inspiratie van de zee, het Oosten van de bergen."

Paul Claudel

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Mar 2007, 12:48

Roep van de zee
Arne Zuidhoek


De geschiedenis van de Nederlandse koopvaardij in beeld brengen is geen lichte opgave. Nederland dankt haar bestaan zowat aan de koopvaardij.
Gelardeerd met honderden zwartwitfoto's en illustraties wordt de lezer door de koopvaardijgeschiedenis gelaveerd. Zeevaartkunde, scheepshistorie, maar vooral de liefde voor de zeescheepvaart bruisen de lezer tegemoet. Na de algemene historie komen de NEVAS activiteiten in beeld evenals het aanmonsteren. Dit laatste lijkt een ogenschijnlijk onbelangrijke zaak, maar in de koopvaardij is het een heel belangrijk onderdeel.
Daarna is daar de eerste reis. Mooie reportages van verschillende reizen en bestemmingen van over de hele wereld. Tussendoor is er een verklarende woordenlijst met uitleg over de meest voorkomende scheepsuitdrukkingen.
Dan gaan we de wal op, of wel passagieren. Ook hier, naast de vele foto's, leuke verhalen over hetgeen de zeerobben aan land meemaken met de landrotten, van Madagascar tot de Noordkaap. Bij passagieren hoort ook erotiek. Hiervoor is een apart hoofdstuk gereserveerd. Hoe de onbevangen matroos zijn onschuld verliest is slechts één van de prachtige verhalen.
Het boek sluit af met de thuiskomst. Na een maandenlange zwerftocht eindelijk weer thuis. Met een alfabetisch scheepsnamenregister.
Bron: Biblion

Hardcover | 160 Pagina's | Uitgeverij De Alk | 2000 ISBN10: 9060130901

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Mar 2007, 12:49

Citaat van de dag 18 maart 2007

"Onze jeugd en de zee, we denken dat ze oneindig zijn, omdat we de andere oever niet zien."

R. F. Lissens

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Mar 2007, 13:37

Terreur op zee
J.S. Burnett


Recensie
Burnett raakte geïntrigeerd door de moderne zeepiraterij nadat hij in 1992 tijdens een solotocht met zijn zeiljacht in de Zuid-Chinese Zee op een van de drukste scheepvaartroutes ter wereld door piraten was overvallen. Hij kwam grotendeels met de schrik vrij, ging zich in het onderwerp verdiepen en ontdekte dat mammoettankers, vrachtschepen, veerboten en cruiseschepen zeer regelmatig worden aangevallen. Zowel goedgeorganiseerde misdaadsyndicaten als bewoners uit arme kustgebieden maken zich steeds meer schuldig aan deze lucratieve bezigheid. Sommigen zijn slechts bewapend met messen en pistolen, anderen met granaatwerpers, antitankraketten en mitrailleurs.
Burnett voer mee met schepen over de meest risicovolle zeeroutes ter wereld en beschrijft gedetailleerd deze moderne piraterij, de achtergronden, de organisatie etc. Een spannend, fascinerend en informatief journalistiek verslag.
Burnett werkte in zijn jeugd op Nederlandse sleepboten op de Rijn, later als verslaggever voor United Press International en schrijft voor onder andere de 'National Geographic', 'The Guardian' en het Nederlandse 'Zeilen'. Hij woont in Haarlem. Met kaartjes, noten, verklarende woordenlijst, bibliografie en register.
www.modernpiracy.com.
Bron: Biblion

ISBN 9789023011323 Bindwijze Paperback Verschijningsdatum september 2003 Aantal pagina's 366

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Mar 2007, 13:38

Citaat van de dag 19 maart 2007

"In de zeevaart is er een afspraak
die zegt dat het meest wendbare schip
voorrang moet geven aan het minst wendbare.
Ik denk dat het soms goed zou zijn
dezelfde afspraak ook toe te passen onder mensen."

Dr. Joyce Brothers

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Mar 2007, 14:05

Binnenkort begint het officiele jaar van de Ruyter. Vanmorgen was er een telefoongesprek met een van zijn nazaten op de radio. Hij vertelde dat er bij het 350 jarig bestaan helemaal geen interesse was, men vond toen dat je meer naar de toekomst moest kijken,. Dat verleden, ach dat was immers voorbij!
En dan nu ..al die activiteiten, wat een verandering. Gelukkig maar.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Mar 2007, 15:05

ja zeker gelukkig maar! Zou het iets te maken hebben met de bekende nederlander verkiezing? (of hoe het ook heette).

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Mar 2007, 20:00

Dat zou natuurlijk best wel eens kunnen. Ik weet niet wie daar achter zaten..was het alleen maar om lezers te trekken, of waren het serieuze historici, die een kans zagen..


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 140 gasten