Thema februari 2007: Dichtbundels

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Feb 2007, 18:01

Och arme Wil, zal ik dan maar stoppen met dit thema? :D

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 12 Feb 2007, 18:06

Och arme Wil, zal ik dan maar stoppen met dit thema?


ha ha..boekenplank-technisch gezien is dat misschien een goed idee :)

nee hoor...veel te leuk!
En juist van bundels heb ik altijd erg veel plezier..heerlijk om in te speuren naar een thema, of gewoon zomaar. Er staat geen bundel in mijn kast waar ik spijt van heb. En tweedehand is de luxe nog wel op te brengen.

Groetjes,
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Feb 2007, 13:10

Je gevoel voor woorden / woorden voor je gevoel
Lambert Wierenga


Dit boek laat zien hoe mooi, boeiend en ontroerend gedichten kunnen zijn. De schrijver van dit boek, Lambert Wierenga, heeft e-mailberichten aan zijn kleindochters Sanne en Karen (15 en 13 jaar) gestuurd. In deze mailberichten - het zijn eigenlijk brieven - legt hij telkens een gedicht uit, en probeert hij duidelijk te maken waarom deze gedichten hem boeien.
Wierenga houdt van gedichten omdat ze gaan over alles wat in het leven belangrijk is: liefde, geloof, verdriet, verlangen, afscheid, heimwee, geluk en sterven.
Dit boek bevat 24 e-mailberichten, dus 24 hoofdstukken. Wierenga laat zien hoe zorgvuldig een dichter z'n woorden, zinnen en technieken kiest om z'n gedachten en gevoelens te uiten.
Wil je er meer over weten, schuif dan aan naast Sanne en Karen en lees mee!

Aantal pagina's: 231 Bindwijze: Paperback Verschenen in: 2005 Verschenen op: 13/04/2005 uitgeverij Columbus

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Feb 2007, 13:11

Citaat van de dag 12 februari 2007

"Dans is stomme poëzie, en poëzie is bespraakte dans."

Max Weber

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 13 Feb 2007, 13:31

Ha, Paul Snoek vandaag!

Prachtige gedichten schreef hij!

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Feb 2007, 09:20

Paul Snoek
gedichten
samengesteld door Yves T'Sjoen


Paul Snoek (1933-1981) geldt als een van de bekendste dichters uit Vlaanderen. Hij stond mee aan de wieg van de vernieuwing in de Vlaamse poëzie, en wordt gerekend tot de groep van de 55'ers, het Vlaamse antwoord op de experimentele vernieuwing in Nederland. Zijn krachtige poëzie is moeilijk onder een enkele noemer te vatten.
In dit boek zijn voor het eerst alle gedichten van Paul Snoek bijeengebracht: de gebundelde en de ongebundelde, de gepubliceerde en de ongepubliceerde. De teksten zijn zorgvuldig vergeleken met overgeleverde handschriften en typoscripten, eventuele tijdschriftpublicaties van de gedichten én met de originele eerste en eventueel later uitgegeven (geautoriseerde) drukken van Snoeks bundels, volgens de recentste bevindingen van de moderne editiewetenschap.
Snoek was ook actief als plastisch kunstenaar. In het boek is daarom een selectie uit zijn plastisch werk opgenomen, die de interactie duidelijk maakt tussen zijn poëzie en zijn schilderwerk.

Paul Snoek. Gedichten werd samengesteld door Yves T'Sjoen, docent moderne Nederlandse literatuur aan de Universiteit Gent, en Christophe Van der Vorst van het Centrum voor Teksteditie en Bronnenstudie van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde Gent, en bevat een nawoord van dichter, recensent en Snoek-biograaf Paul Demets.

ISBN : 978-90-774-4161-9 Verschijningsdatum : 26-09-2006, Afwerking : Paperback met flappen Aantal pagina's : 532 Uitgave : Uitgeverij Lannoo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Feb 2007, 09:21

Citaat van de dag 13 februari 2007

"Geen enkele censuur heeft ooit de dichters doen zwijgen."

Adriaan de Roover

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Feb 2007, 11:27

Omdat het vandaag Valentijnsdag is, een extra 'bloemlezing'
Allemaal liefdesgedichten
http://cf.hum.uva.nl/dsp/ljc/anderen/liefde.html

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 14 Feb 2007, 14:11

He...leuk twee bundels vandaag...en allebei in de geest van Valeintijnsdag nog wel.

De bovenstaande ga ik nog even bestuderen, maar die van Neruda komt meteen al op mijn lijstje...prachtige gedichten heeft die man gemaakt.

Groetjes,
Wil

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 14 Feb 2007, 14:29

Ja, Neruda! Alweer zo'n schitterende bundel!
De link hierboven ga ik op mijn gemakje lezen (als internet het doet want valt steeds weg).

Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 14 Feb 2007, 18:05

Ik was gisteren bij Mensje van Keulen, die geïnterviewd werd. Zij heeft ook gedichtjes geschreven. (en schaam, schaam, ik bedenk me nu pas dat ik haar om toestemming had moeten vragen..)
Het waren lettergedichten, heel leuk voor beginnende lezers. Ik zou het zomaar gekocht hebben als ze er hadden gelegen. Maar je moest bestellen..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Feb 2007, 12:52

Honderd sonnnetten van de liefde
Pablo Neruda
vertaling: Catharina Blaauwendraad


Ter gelegenheid van de honderdste geboortedag van Pablo Neruda, op 12 juli 2004, is zijn beroemde bundel Honderd liefdessonnetten voor het eerst in zijn geheel in het Nederlands vertaald.
Honderd liefdessonnetten behoort tot de hoogtepunten in het oeuvre van Pablo Neruda. De dichter betuigt zijn grote liefde aan Matilde Urrutia, de belangrijkste vrouw in zijn leven, die tevens een beslissende invloed had op de latere ontwikkeling van zijn poëzie. Neruda bezingt zijn geliefde in schitterende sonnetten, vol symbolen, ontmoetingen en passievolle beelden.
Ten opzichte van Neruda's vroegere poëzie is Honderd liefdessonnetten van een uitzonderlijke rijpheid, waardoorheen niettemin een gloedvolle liefde voor Matilde schittert. De sonnetten dragen licht en schaduw in zich; zij behoren tot Neruda's persoonlijkste en rijkste poëzie.

Paperback | 212 Pagina's | Uitgeverij Prometheus | 2003 ISBN10: 9044602993

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Feb 2007, 12:53

Citaat van de dag 14 februari 2007

"De harten van dichters kennen minder grenzen
dan de harten van andere mensen."

Pablo Neruda

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Feb 2007, 12:54

Ik was gisteren bij Mensje van Keulen, die geïnterviewd werd. Zij heeft ook gedichtjes geschreven. (en schaam, schaam, ik bedenk me nu pas dat ik haar om toestemming had moeten vragen..)
Het waren lettergedichten, heel leuk voor beginnende lezers. Ik zou het zomaar gekocht hebben als ze er hadden gelegen. Maar je moest bestellen..


Marjo! Er is dus toch nog hoop :D :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Feb 2007, 21:46

Denk het niet. Dit soort lettergedichtjes is net zoiets als die abc-boeken voor de kleintjes. A is een Aap enz..
Heel leuk om voor te lezen..dus ik dacht, laat ik het vast in huis halen! Ha ha..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Feb 2007, 10:10

Schrijven van gedichten en verhalen
Cees van der Pluijm


Wie schrijft is nooit alleen. In Nederland en België schrijven meer dan één miljoen mensen gedichten en verhalen. En al die schrijvers weten zich omringd door levende personages, sprekende ideeën en klinkende taal.

Toch staat de schrijver er uiteindelijk alleen voor. Wie schrijft, maakt constant eenzaam keuzes. Veel beginnende schrijvers worstelen met de vragen: Hoe weet ik of het goed genoeg is wat ik schrijf? Waaraan kan ik mijn werk toetsen? Hoe kan ik mezelf corrigeren?

Is schrijven te leren? Tot op grote hoogte wel. Talent kun je niet kopen, maar als het er is, kun je het ontwikkelen. Wie aanleg heeft en visie, kan zijn inzicht vergroten en technieken Ieren toepassen.

Leren schrijven is vooral leren lezen: via het werk van anderen met een technisch oog naar het eigen werk leren kijken. Zien wat functioneert en wat niet. Herschrijven, herlezen, herschrijven, herlezen etc. En dan de lezer raken: ontroeren, verbazen, prikkelen, aan het denken zetten.

Cees van der Pluijm behandelt op een speelse wijze de belangrijkste technische aspecten van het schrijven van gedichten en verhalen. Met honderden voorbeelden laat hij zien hoe Nederlandse en Vlaamse auteurs hun literaire teksten hebben vormgegeven.
De lezer kan, mede door de werkopdrachten bij ieder hoofdstuk, zijn inzicht toetsen en zijn eigen verhalen en gedichten leren beoordelen en verbeteren.

Cees van der Pluijm (1954) studeerde o.a. Algemene Literatuurwetenschap in Nijmegen. Hij is docent aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en publiceerde poëzie, proza, toneel, essays, lezingen, liedteksten en brieven.

Schrijven van gedichten en verhalen is de oorspronkelijke, onverkorte, ongekuiste, gepreciseerde, verbeterde en gemoderniseerde versie van Schrijven van gedichten en verhalen, Utrecht (Teleac/NOT), 1992, 1998.
http://www.vanderpluijm.demon.nl/titel/teleac.html

Uitgeverij L.J. Veen Amsterdam/Antwerpen 2003 ISBN 90 204 0543 8

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Feb 2007, 10:10

Citaat van de dag 15 februari 2007

"Poëzie is een soort surplace in zijn eigen tekst."

Herman de Coninck

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Feb 2007, 15:04

Dit is mijn bijdrage aan het thema van deze maand..
Hier zie je het boek van Mensje van Keulen. Ik ontdekte dat het ook als luisterboek is uitgegeven.

http://www.amsteluitgevers.nl/atlas/res ... asp?Id=330

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Feb 2007, 15:07

Tranen in mijn ogen, diep ontroerd, dat we dit nog mogen meemaken Marjo!

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Feb 2007, 16:00

Ja ja spot er maar mee..doe ik eens mijn best..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Feb 2007, 16:02

ja hoor, het wordt ook zéér gewaardeerd!

Dettie

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 16 Feb 2007, 17:33

Haha Marjo :D :D :D .
Wat een mooie bijdrage.
Leuk gedichie...
maar vooral super van jou :angel: !

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Feb 2007, 10:59

Het beste en de rest
Ingmar Heytze


Ingmar Heytze (1970, Utrecht) is een van de meest productieve dichters van zijn generatie. Geen andere dichter van zijn leeftijd komt nu al met een bloemlezing uit eigen werk. Het beste en de rest is een superieur vormgegeven, kloeke hardcover in de vorm van een diploma voor twintig jaar trouwe dienst als publicerend dichter. Het schutblad herbergt een audio-cd, die op zijn beurt weer een cd-romgedeelte bevat (De rest). Het boek is vormgegeven door Borinka Beeke, die ook de boekverzorging van 'Strips in stereo' heeft gedaan.

Alles aan 'Het beste' is even smaakvol - het omslag met de handtekeningen van Goethe, Shakespeare en Joost van den Vondel, de vele foto's uit Heytzes privé-archief, het zeventiende-eeuwse lettertype van het binnenwerk, het dichtersportret door sterinterviewer Pieter Webeling en de uitgebreide verantwoording maken het boek, zoals de uitgever al schrijft, met recht een literair hebbeding van de eerste orde. Het boek opent met de eerste publicatie van het gedicht 'Gymles' op de achterkant van de VPRO-gids in 1986 en sluit af met een nieuw gedicht uit 2006, 'Vergeef vergeet'. Als je die gedichten naast elkaar legt, is het bijna onvoorstelbaar dat ze door dezelfde dichter zijn geschreven, laat staan door een dichter die met 36 jaar nog altijd voor relatief jong kan doorgaan.

Lees verder boeken. vpro.nl http://boeken.vpro.nl/artikelen/31481555/

ISBN 905759160X Gebonden, 71 pagina's Met illustraties Verschenen: november 2006 Podium b.v. Uitgeverij

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Feb 2007, 11:00

Citaat van de dag 16 februari 2007

DIEPE GEDACHTE

De dichter is sterfelijk:
het papier is kringloop.

Ingmar Heytze:
Uit: Alleen mijn kat applaudiseert

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Feb 2007, 10:58

De mooiste gedichten
Leo Vroman


De legendarische 'Hollands Maandblad-reeks' is terug. Ooit publiceerden onder anderen J.M.A. Biesheuvel, Kees Ouwens, Oek de Jong, Hermine de Graaf en Kester Freriks in deze succesvolle reeks, die onder redactie stond van K.L. Poll.
De traditie van bijzondere boekuitgaven die voortkomen uit het rijke aanbod van medewerkers van Hollands Maandblad wordt nu voortgezet. De reeks is met grote zorg vormgegeven en staat thans onder redactie van Bastiaan Bommeljé. Elk deel is geïllustreerd met tekeningen van kunstenaars wier werk regelmatig in Hollands Maandblad te bewonderen valt.

Het eerste deel van de reeks bevat een ruime keuze uit de meer dan 200 gedichten die Leo Vroman tussen 1960 en 2006 in Hollands Maandblad heeft gepubliceerd en die voor een aanzienlijk deel nooit eerder gebundeld zijn. De fascinerende selectie toont de constante kwaliteit van de persoonlijke, speelse, fantasierijke, liefdevolle en altijd nieuwsgierige poëzie van P.C. Hooftprijswinnaar Vroman.

De bundel is verlucht met tekeningen van Iris Le Rütte (1960), die onder meer de VSB Poëzieprijs en de IJ-prijs ontwierp, de spraakmakende dromedarissen aan de Amsterdamse Wibautstraat plaatste en exposeerde in het Singer Museum en in Beelden aan Zee. Zij is sedert 1996 medewerkster van Hollands Maandblad..

Paperback | 158 Pagina's | Nieuw Amsterdam | 2006 ISBN: 9046801594


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 gasten