Thema februari 2007: Dichtbundels

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 06 Feb 2007, 23:39

Vinden jullie deze bundels wel wat? Ik zie zo weinig reactie.

O ja, natuurlijk vinden we deze wel wat :D .
Ik zou aldoor hetzelfde moeten zeggen : deze heb ik nog niet en deze ook niet :mrgreen: .
Bekende gedichten uit de wereldliteratuur, zo heb ik al een bundel, maar in degene die jij noemt staan vast nog andere gedichten :roll: .

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Feb 2007, 11:17

Drs. P révisé
Drs. P & Jaap van de Born


In het seizoen 1984-1985 werkte Drs. P mee aan het culturele radioprogramma Babel. Per uitzending schreef hij enige nummers waarvoor hij een structuur zocht die niet al te lang was, en evenmin erg moeilijk.

De ontworpen versvorm, die hij naar het aantal regels elftal noemde, voldeed zodanig dat hij deze bij herhaling heeft toegepast. Tegenwoordig gebruikt hij de term onzijn voor deze versvorm.

De talentvolle Nijmeegse dichter Jaap van den Born schreef op de Dozijnen Onzijnen van Drs. P bouts-rimés (contragedichten maar met gebruik van dezelfde rijmwoorden), bijelkaar 120 Gedichten van Drs. P en 120 gedichten van Jaap van den Born met dezelfde rijmwoorden; de gedichten horen als koppels bij elkaar.

ISBN 90 76982 26 0 - Uitgeverij Liverse Dordrecht

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Feb 2007, 11:18

Citaat van de dag 6 februari 2007

Een dichter heeft een aantal losse regels gepend
en toont het werk aan een bevriende koordirigent
Die in de stad een culturele ambtenaar kent
en deze heeft relaties met een boekrecensent
Die zegt; 'Het gaat niet om de vorm, het gaat om de vent
En dus is het literatuur'

Drs. P.
fragment uit het lied "Literatuur"

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 07 Feb 2007, 13:09

Uit deze bundel heb je al geplaatst, Dettie.
Zo ken ik hem een beetje.
Mooi!

Tiba.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 07 Feb 2007, 13:12

De bundel over opa's en oma's is ook alweer zo mooi!

Ik hou erg van themagedichten, maar dat weet men hier ondertussen al ;) .

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Feb 2007, 12:36

Opa, hou jij het nog vol?
een bloemlezing met 100 gedichten over opa's en oma's
samensteller: Johanna Kruit


Bloemlezing met gedichten over opa's en oma's, bijeengebracht door Johanna Kruit.
De gedichten zijn verdeeld over vier delen: voor kleuters, voor kinderen van 8 jaar, vanaf 12 jaar en voor adolescenten.
Met veel aandacht is er een selectie gemaakt uit het werk van verschillende geliefde schrijvers/dichters zoals Annie M.G. Schmidt, Willem Wilmink, Ted van Lieshout, Daniel Billiet en Eva Gerlach. Er zijn bijzondere gedichten bij, zoals van Leendert Witvliet 'De vrienden van mijn grootvader' waarin sprake is van een zomerse foto uit 1900 waarop wel dertig petten te zien zijn en een enkele hoed.
In het vierde deel zijn o.a. aansprekende gedichten te vinden i.v.m. de dood van grootouders. Verder is er veel vreugde en gezelligheid om voor te lezen en zelf te laten lezen. Een mooi boek met veel illustraties van Wim Hofman voor kinderen van ca. 4 tot 13 jaar.

Hardcover | 126 Pagina's | Zirkoon | 2004 ISBN: 9031717983

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Feb 2007, 12:37

Citaat van de dag 7 februari 2007

Poëzie is geen tijdelijk onderdak,
Poëzie is kost en inwoning.

Gerrit Komrij

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 08 Feb 2007, 20:47

Ik kopieer en plak en print wat uit!!!!!! En alles in de map. Denk je dat ik dan nog tijd heb om te reageren ook? :lol:

Die van die opa's en oma's, daar ga ik denk ik eens achterheen. Mijn kleindochters zijn dol op "versjes". Als je nog erg klein bent, moet het wel rijmen hoor! :)
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Feb 2007, 09:32

Ongerijmd succes
Thomas Vaessens
Vandaag een boek over poëzie


Van oudsher is er gesomberd over de overlevingskansen van poëzie. Vandaag de dag lijkt er alle reden voor pessimisme: het genre bestaat louter voor een schare ingewijden – mensen die de geschiedenis van het genre kennen, die zelfs op vwo-scholen niet meer onderwezen wordt. Maar tegelijk verschijnen er jaarlijks honderden bundels en tientallen tijdschriften met poëzie, door het land trekken podiumdichters volle zalen, Internet barst van de gedichten en debatten terzake, en 620.000 Nederlanders schrijven regelmatig verzen.
Materiële voorspoed heeft geen einde kunnen maken aan het somberen over de toekomst van poëzie. Het edele genre verkeert in een identiteitscrisis. Door fundamentele maatschappelijke en technologische veranderingen moeten we onze gedachten over poëzie bijstellen. Dit schept twijfels bij iedereen, maker en lezer, die een deel van zijn identiteit ontleent aan literatuur.

Thomas Vaessens brengt deze onzekerheid binnen alle geledingen van de huidige dichtkunst aan het licht. Hij ziet een genre dat in de negentiende-eeuwse romantiek opgezadeld werd met verwachtingen en pretenties die inmiddels óók hinderen. Bijvoorbeeld als we poëzie bij jonge lezers onder de aandacht willen brengen. Wat is tegenwoordig de rol van onderwijs en literatuurgeschiedenis? Na een ruimhartig en helder onderzoek toont dit boek zich niet bezorgd over de toekomst van poëzie, zolang we in de bres springen voor wat blijvend van waarde is.

Thomas Vaessens (1967) is hoogleraar Moderne Nederlandse letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Hij recenseerde poëzie voor Het Financieele Dagblad en publiceerde boeken over het modernisme (Circus Dubio & Schroom, 1998), Lucebert (De verstoorde lezer, 2001) en het postmodernisme (Postmoderne poëzie in de Nederlandse en Vlaamse poëzie, met Jos Joosten, 2003).

Paperback | 269 Pagina's | Uitgeverij Vantilt | 2006 ISBN: 9077503161

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Feb 2007, 09:33

Citaat van de dag 8 februari 2007

De poëzie heelt de wonden, die het verstand maakt.

Novalis

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 09 Feb 2007, 13:07

De poëzie heelt de wonden, die het verstand maakt.


Op dit citaat viel m'n oog gister ook al steeds..wat een mooi citaat!

groeten
Wil

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 09 Feb 2007, 14:23

Na een ruimhartig en helder onderzoek toont dit boek zich niet bezorgd over de toekomst van poëzie, zolang we in de bres springen voor wat blijvend van waarde is.


Dit vind ik positief!

Tiba.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 09 Feb 2007, 15:07

Ik heb het boek "De 100 beste gedichten van 2004" gekozen door Thomas Vaessens.
In de inleiding schrijft hij:
Wat we ons wel kunnen afvragen, is of het ontbreken van een dominante stroming in de poëzie van vandaag tot gevolg heeft dat er veel verschillende soorten poëzie naast elkaar bestaan.

Ik heb het idee dat dit een terechte vraag is: dichters zitten minder in "vakjes" dan vroeger, vandaar heel verschillende soorten gedichten.

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2007, 11:17

Nederlandse poezie van de 19de t/m de 21ste eeuw in 2000 en enige gedichten
Gerrit Komrij


Al meer dan 20 jaar geldt Gerrit Komrijs De Nederlandse poëzie van de 19de en 20ste eeuw in 1000 en enige gedichten als de compleetste en verrassendste poëziebloemlezing van ons taalgebied.
De poëzie is in die jaren voortdurend in beweging gebleven en lijkt thans, aan het begin van een nieuwe eeuw, populairder dan ooit. Gerrit Komrij heeft bovendien zoveel nieuwe dichters gevonden en 'vergeten' dichters herontdekt, dat het hoog tijd werd voor een nieuwe editie van Komrijs standaardwerk.

De Nederlandse poëzie van de 19de tot en met de 21ste eeuw in 2000 en enige gedichten is ten opzichte van eerdere edities volledig herzien en aanzienlijk uitgebreid. De bloemlezing heeft daardoor nog veel meer te bieden dan wie dan ook in zijn stoutste dromen zou kunnen verwachten. Het boek is niet alleen een monument in onze literatuur, maar ook een sprankelend eerbetoon aan tweehonderd jaar Nederlandse dichtkunst. Gerrit Komrij is dichter, schrijver, essayist en was Dichter des Vaderlands.

Hardcover | 2278 Pagina's | Bert Bakker | 2004 ISBN: 9035123352

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2007, 11:17

Citaat van de dag 9 februari 2007

Ik vind poëzie geen flauwekul,
ik vind flauwekulpoëzie flauwekul.

Gerrit Komrij

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 10 Feb 2007, 13:28

Leuk die bundel van Ted van Lieshout vandaag.

En van de eerste bundels die ik ooit las was van hem.."van verdriet kun je mooie hoedjes vouwen",

ik had nog nauwelijks poezie gelezen, en viel voor de titel,
En terecht, want de gedichten waren érg mooi.

ben benieuwd naar deze bundel.

groeten
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2007, 14:25

Ja Wil, dit is ook zo'n bundel dat ik wel wil hebben.

Librije had me een lange lijst met titels gestuurd en daar stond deze ook bij. Ik vond het ook een ontdekking, wist niet dat die bundel er was.

Dettie

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 10 Feb 2007, 14:31

Ted van Lieshout is ook een van mijn favorieten.

Ik heb van hem "Van, Als & Och" , een verzameling van
"Van verdriet kun je grappige hoedjes vouwen"
"Als ik geen naam had kwam ik in de Noordzee uit"
& "Och ik elleboog me er wel doorheen".

Is een heel mooie bundel.
Maar deze die er nu staat is recenter, vast met heel mooie gedichten in!

Tiba.

Gast

Berichtdoor Gast » 10 Feb 2007, 17:16

Wat leuk, dat jullie deze bijzondere bundel van Ted van Lieshout gekozen hebben! Ik vind het een prachtig boek, vol juweeltjes ‘landschapjes van taal en tekening, stillevens, portretten en vergezichten. En allemaal samen schetsen ze het landschap van een jeugd...’.

Zoals Tiba op Ted’s verjaardag (21 december) al schreef “het zijn gedichten om van te houden en te koesteren.”

Een aantal van de (vele) gedichten die in deze bundel staan kun je, hier op leestafel, terugvinden bij het item van de schrijver zelf, zoals

Lieverd
Zeventig jaar verschil
Een rivier dankt haar naam
Moeder
Een kind kun je niet vasthouden I t/m IV
Aan tafel
Glas
Afscheid
Papa’s huis
Koerdistan
Appelscha

En deze mag er vast nog wel bij :)


Zijn

Als ik mezelf had mogen scheppen, zou ik minder
fouten hebben gemaakt. Ik liet mij niet zo verdwalen
tussen het gebrekkig zijn en het gebrekkige zijn.

Ik gaf mij broodkruimels om de weg terug
te vinden, al weet ik niet welke weg dat was en waar
die eigenlijk naartoe ging en hoe die heette.

Ik at het brood in plaats van het te strooien; honger
maakt alle wegen eindeloos lang en laat geen tijd voor rust
in de berm, de lucht te zien en daar een vogel thuis.

groetjes
karin

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 10 Feb 2007, 20:06

Dit ie een diepzinnig gedicht, Karin.
Ik vind het prachtig!

Ik plaats het nog bij de dichter.
Als ik het goed begrepen heb, staat het ook in de bundel "Jij bent mijn mooiste landschap".

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Feb 2007, 13:19

Jij bent mijn mooiste landschap
Ted van Lieshout


Bloemlezing uit eerder verschenen werk, aangevuld met nieuwe en niet eerder gepubliceerde gedichten en illustraties.
De gedichten zijn verschenen in
Van verdriet kun je grappige hoedjes vouwen (1986),
Als ik geen naam had kwam ik in de Noordzee uit (1987),
Och ik elleboog me er wel doorheen (1988),
Multiple noise (1992),
Begin een torentje van niks (1994),
Een lichtblauw kleurpotlood (1997),
Zeer kleine liefde (1999) en
Gebr. (1996/2002).

Deze uitgaven zijn bijna alle bekroond met diverse belangrijke prijzen. De gedichten zijn zorgvuldig geselecteerd en opnieuw geordend.
De tekst, gedrukt in zwart en oranje, is voorzien van illustraties in dezelfde kleuren. In het register zijn de teksten ontsloten op titel en op beginregel (cursief gedrukt). Voor 12 jaar en veel ouder

isbn 9025837409 / ills. Ted van Lieshout Aantal bladzijden 92 / Uitgever Leopold (2003) / leeftijdscategorie 12+

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Feb 2007, 13:19

Citaat van de dag 10 februari 2007

Hoe eenvoudiger de poëzie is die je probeert te schrijven,
hoe moeilijker het wordt.

C. Buddingh'
Laatst gewijzigd door Dettie op 13 Feb 2007, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Feb 2007, 11:43

Het mooiste gedicht
de favoriete gedichten van Nederland en Vlaanderen


Wat is het mooiste gedicht van Nederland en Vlaanderen? Lezers van NRC Handelsblad en VPRO-gids kozen hun favoriete gedicht en in deze bundel zijn de meest geliefde gedichten bijeengebracht: van de oudste Nederlandse dichtregel Hebban olla vogola nestas bagunnan ... tot en met klassiekers als Marc groet's morgens de dingen van Paul van Ostaijen en Poëzie is een daad van Remco Campert. En natuurlijk het allermooist bevonden gedicht: Herinnering aan Holland van H. Marsman. Het zijn stuk voor stuk zinnen die via de genen van generatie op generatie zouden moeten worden overgedragen.

Voor Jan Wolkers, die de inleiding bij deze bloemlezing schreef, is 'De vogel' van Martinus Nijhoff het mooiste gedicht, maar niet dan nadat hij heeft opgemerkt dat hij, geconfronteerd met het verzoek "het mooiste gedicht uit de Nederlandse poezie te kiezen", net zo ontsteld zou kijken "als wanneer men mij zou vragen de mooiste bloem uit een overdadig bloeiende bloemenweide te plukken."

Pocket | 183 Pagina's | Uitgeverij Muntinga | 2001 ISBN: 9041740163

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Feb 2007, 11:44

Citaat van de dag 11 februari 2007

"Poëzie heeft geen normen. Poëzie danst op de maat van het ogenblik."

Hugo Claus

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 12 Feb 2007, 17:52

Het mooiste gedicht
de favoriete gedichten van Nederland en Vlaanderen


Tweedehands aangeschaft inmiddels, zucht...deze maand is echt een ramp :)

het boek van vandaag van die emails over gedichten naar de kleinkinderen vande dichter staat ook al weer op mijn lijstje.

groetjes
Wil


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten