Thema februari 2007: Dichtbundels

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 24 Feb 2007, 12:47

Ik wist ook niet dat P. Biegel verzen schreef... alweer wat bijgeleerd.

De bundel hierboven vermeld: 'Nooit te vangen met haar eigen pen', is wel een aanrader, vind ik. Ik heb er al veel plezier aan beleefd.

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Feb 2007, 11:30

Eén been, stokkebeen
Paul Biegel


Eén been
stokkebeen
Kijk maar goed dan zie je
wij hebben houten knieën.
Wij hebben een houten voet
die bonke-bonke doet.
Wij hebben glazen muilen
wie wil er met ons ruilen?

In deze bundel van Paul Biegel zijn alle versjes opgenomen uit het vroegere boek 'De Kukelhaan' (1964). Daarnaast is hij aangevuld met een aantal nieuwe versjes uit uitgaven die in de periode 1964-1991 zijn verschenen.
Bijna iedere bladzijde heeft een eigen versje, gedrukt in een wat klein lettertype, steeds beginnend op dezelfde plek en gebruik makend van dezelfde liniering. De rest van de bladzijde wordt vervolgens ingenomen door prachtige, lieve en zachte zwartwitte tekeningen van Tineke Meirink. Een enkele keer beslaat de tekening een dubbele bladzijde.
De versjes gaan over papegaaien, pestkoppen, dieren, reuzen en rovers; ze zijn meestal kort, herkenbaar en hebben een goed voorleesmetrum. De auteur behoeft geen nadere toelichting; de illustratrice heeft aan meer boeken meegewerkt.
In deze 'reeks' zijn al twee delen uitgegeven, namelijk 'De aard van het beestje' van H. Andreus en 'Een schelp aan je oor' van H. Laurey*.
Het boek is gebruiksvriendelijk en zal op school, thuis of bij de naschoolse opvang vaak ter hand genomen worden. Een uitgave om vaak te gebruiken: voorlezen vanaf ca. 6 jaar, zelf te lezen vanaf ca. 7 jaar
Bron: Biblion

Hardcover | 64 Pagina's | Holland B.V., Uitgeversmaatschappij | 2002 ISBN10: 9025108822

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Feb 2007, 11:30

Citaat van de dag 24 februari 2007

"Poëzie is de onthulling van een gevoel waarvan
de dichter gelooft dat het zijn persoonlijkheid weergeeft
en die de lezer als de zijne herkent., "

Salvatore Quasimodo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Feb 2007, 12:25

De gedichten
Herman de Coninck


In deze uitgave zijn alle gedichten van Herman de Coninck (1944-1997) opgenomen die tijdens zijn leven zijn gepubliceerd of door hem voor publicatie waren bestemd, aangevuld met een beperkte selectie uit het. nagelaten werk.
Allereerst zijn daar de gedichten - van 'De lenige liefde' tot en met 'Vingerafdrukken' - die in reguliere dichtbundels zijn verschenen. Deze worden gevolgd door een keuze uit het nagelaten werk, alle verspreid gepubliceerde gedichten (in tijdschriften, bibliofiele uitgaven enzovoort) en de verspreide vertalingen. Naast dat alles is er een nawoord met tekstverantwoording en een register op titels en eerste regels.

Met deze uittgave, bezorgd door Hugo Brems, worden de gedichten van Herman de Coninck, een van de geliefdste én belangrijkste Nederlandstalige dichters van zijn tijd, van een passende vorm voorzien.

'Met 'De gedichten' reikt Brems het lezerspubliek een prachtuitgave aan om ook die andere De Coninck te ontdekken.' -Yves T'Sjoen in De Morgen

'Ik geloof niet dat veel dichters de poëzie zozeer zijn toegedaan dat ze telkens nieuw examen bij haar komen doen. Van zijn eerste tot en met zijn laatste bundel heeft De Coninck willen uitleggen wat dichten voor hem inhield.' - Jaap Goedegebuure

Uitvoering: Paperback, 251 bladzijden ISBN: 90 295 0948 1 Uitgeverij: De Arbeiderspers

Deze was voor Tiba
Laatst gewijzigd door Dettie op 26 Feb 2007, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Feb 2007, 12:26

Citaat van de dag 25 februari 2007

"Poëzie is de enige plaats waar onwetendheid het van Academisme kan winnen"

Herman de Coninck

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Feb 2007, 12:46

En vandaag Achterberg voor Librije?

Dettie

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 26 Feb 2007, 12:50

Ben benieuwd welke bundel je voor Marjo in petto hebt ;)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Feb 2007, 12:55

Die is al geweest! Over de eerste wereledoorlog.
Maar voor jou.... ik dacht me suf maar wist er uiteindelijk wel een.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 26 Feb 2007, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 26 Feb 2007, 13:56

Ik moest al lachen..iedereen zijn eigen bundel..wat een luxe,

en het grappige is dat ik inderdaad denk bij Frankrijk..oh..voor Irene,
en bij de Coninck..oh..dat zal Tiba leuk vinden.

Heb je er ook al eentje voor jezelf Dettie?

Groeten
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Feb 2007, 14:07

Pfff ik heb al zoveel mooie bundels voorbij zien komen waar ik érg hebberig van werd. Vroman leek mel mooi maar ook die dames "Met geen pen te beschrijven", maar ook die wereldgedichten en de eerste bundel die ik noemde ook.
Ik zou het zo niet eens weten, er is zovéél moois.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Feb 2007, 14:14

Een meer dan ik tel
Een keuze uit zijn gedichten door Eva Gerlach
Gerrit Achterberg

Na het succes van Zeven maal om de aarde te gaan, Gerrit Komrijs bloemlezing uit de gedichten van Ida Gerhardt, komt Athenaeum-Polak & Van Gennep met een tweede combine van P C. Hooftprijswinnaars: de gedichten van Gerrit Achterberg gekozen door Eva Gerlach, mede ter gelegenheid van Achterbergs honderdste geboortedag op 2o mei 2005.

Achterbergs Verzamelde gedichten beslaan meer dan duizend pagina's - Boudewijn Büch heeft eens gezegd dat zijn bloemlezing van de duizend en enige beste Nederlandse gedichten identiek zou zijn met dát boek. Voor iets minder gretige lezers, en natuurlijk voor de fijnproever die alleen maar het neusje van de zalm wenst, is er behoefte aan een bloemlezing van die `bloemlezing'. Zo'n bloemlezing moet voor iedere nieuwe generatie lezers opnieuw worden gemaakt; Eén meer dan ik tel is gekozen door Eva Gerlach, zelf een dichteres van grote allure en, net als Achterberg, winnares van de P.C. Hooftprijs.
Redactie: Eva Gerlach

ISBN 9025302106 Ingenaaid, 144 pagina's Verschenen: november 2005 Athenaeum-Polak & Van Gennep

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Feb 2007, 14:19

Citaat van de dag 26 februari 2007

"Die willekeur van afbreken van regels bij de experimentelen, ik kan het niet begrijpen.
Zo'n experimentele dichteres, die breit maar door, waarschijnlijk twee recht twee averecht.
Hebben ze dat rijm dan niet nodig? Je moet toch afhechten?"

Gerrit Achterberg

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Feb 2007, 14:20

Citaat van de dag 26 februari 2007

"Die willekeur van afbreken van regels bij de experimentelen, ik kan het niet begrijpen.
Zo'n experimentele dichteres, die breit maar door, waarschijnlijk twee recht twee averecht.
Hebben ze dat rijm dan niet nodig? Je moet toch afhechten?"

Gerrit Achterberg

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Feb 2007, 16:28

Lyrische Lente
Liederen en gedichten uit het middeleeuwse Europa
W.P.Gerritsen


Lyrische lente bevat een eigenzinnige keuze uit beroemde en minder beroemde gedichten uit de Middeleeuwen.
Het boek heeft betrekking op de periode waarin het Europese lyrische gedicht werd 'uitgevonden' en zijn eerste grote bloeitijd beleefde: het geeft een beeld van de rijke schakering die de Europese poëzie tussen 1050 en 1400 heeft vertoond. Uit elk van de grote lyrische tradities van het middeleeuwse Europa zijn gedichten gekozen. Naast de oorspronkelijke teksten is steeds een vertaling van de hand van Willem Wilmink opgenomen. Aan alle gedichten gaat een toelichting door de bekende mediëvist WP. Gerritsen vooraf, die ook een algemene inleiding tot de middeleeuwse lyriek heeft bijgedragen. Van een aantal liedteksten in dit boek zijn middeleeuwse melodieën overgeleverd. De musicoloog C. Vellekoop heeft deze in modern notenschrift overgebracht.

Vertaling: W.Wilmink


ISBN 9035129725
Ingenaaid, 354 pagina's
Met illustraties
Verschenen: februari 2006
Uitgeverij Prometheus BV Vassallucci

En De lyrische lente is voor janna vanwege haar bezoek aan de muziekgroep.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 01 Mar 2007, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Mar 2007, 09:18

Lyrisch over eten
De lekkerste gedichten uit de Nederlandse poëzie
Mara Grimm (red.)


Het verband tussen de kunst van het woord en de kunst van het eten is nauw. Want eten is meer dan het lichaam voeden. Het is lust, liefde, verlangen, schoonheid en vaak zelfs pure poëzie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat talloze dichters lyrisch zijn over gastronomie; wanneer hun tong gestreeld is, is hun hart geroerd. Al in de poëzie van de Grieken wordt Aphrodites schoonheid vergeleken met boter en de bijbel staat boordevol passages over eten.

Maar ook de Nederlandse dichters lieten zich door hun tong in vervoering brengen. Six von Chandelier dichtte over oesters en Cats schreef een lofzang op de Hollandse boter. Claus en Favery dichtten over asperges en Bernlef schreef een ode aan een boterham. Maar ook Moons, Vestdijk, Kouwenaar, Lucebert en natuurlijk Zonderland schreven stuk voor stuk gedichten om je vingers bij af te likken.

Mara Grimm selecteerde de lekkerste en stelde zo de bloemlezing Lyrisch over eten samen. Omdat deze bundel vooral bedoeld is voor lekkerbekken die niet noodzakelijk veel ervaring hebben met poëzie, koos Grimm voor toegankelijke gedichten. Lyrisch over eten is een prachtig cadeauboek. Voor, tijdens en na de maaltijd.

ISBN 9060054776 Gebonden, 127 pagina's Verschenen: september 2004 De Bezige Bij

Deze laatste voor allemaal, iedereen houdt toch van lekker eten?

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 01 Mar 2007, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Mar 2007, 09:19

Citaat van de dag 28 februari 2007

"Poëzie is een splinter van de maan verloren in de buik van een kikvors."

Carl Sandburg

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 01 Mar 2007, 12:19

Een prachtig idee zo'n bloemlezing met gedichten over eten.

Tiba.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 01 Mar 2007, 14:01

De maand is alweer om..ik vond 'm prachtig!

Groetjes,
Wil

kim
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 Jan 2007, 16:18
Locatie: België

Berichtdoor kim » 13 Apr 2007, 12:58

Gisteren een boekje gekocht dat mijn aandacht had getrokken in deze themamaand: "je gevoel voor woorden woorden voor je gevoel" van Lambert Wierenga.
Ik ben er blij mee!

Groetjes, kim

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Apr 2007, 13:02

Hee dat is leuk zeg.
Lambert Wieringa heeft hier bij Leestafel ook een gedicht van Herman de Coninck uitgelegd http://www.leestafel.info/uitleg%20gedi ... imple.html
en ik zag dat hij nu ook gedichten verklaart en recensies van gedichtenbundels schrijft bij Meander.

Groetjes
Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 13 Apr 2007, 13:21

Gisteren een boekje gekocht dat mijn aandacht had getrokken in deze themamaand: "je gevoel voor woorden woorden voor je gevoel" van Lambert Wierenga.
Ik ben er blij mee!


He..wat goed, daar ben ik ook al een tijdje naar op zoek.
Ook mijn oog viel erop in de themamaand inderdaad.

groeten,
Wil

kim
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 Jan 2007, 16:18
Locatie: België

Berichtdoor kim » 13 Apr 2007, 13:29

Leuk die tip Dettie, ik had het nog niet gezien!

Ik had eerst in een grote boekenwinkelketen navraag gedaan naar het boekje, maar ze hadden het niet en het kon ook niet meer besteld worden. Een beetje daarna in een kleinere boekenwinkel eens gaan navragen; daar hadden ze het ook niet, maar het was geen probleem om te bestellen. Ik heb dan ook mijn conclusies getrokken waar ik voortaan eerder een boek zal kopen... ;)

Groetjes, kim

kim
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 Jan 2007, 16:18
Locatie: België

Berichtdoor kim » 13 Apr 2007, 16:41

Wil,
als je wil mag je het boek altijd eens lenen hoor als ik 'm uitheb!

Groetjes, kim

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 13 Apr 2007, 16:43

He..wat aardig... graag, dank je wel!

Groeten
Wil

kim
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 Jan 2007, 16:18
Locatie: België

Berichtdoor kim » 13 Apr 2007, 16:58

Zonder dank hoor. Het kan wel even duren voor ik het boek uit heb, maar als het zover is, stuur ik je wel een pb'tje!

Groetjes, kim


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 124 gasten