Thema januari 2007 Kleur

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Jan 2007, 17:04

Ik vond 'Het meisje met de zwavelstokjes' ook zo zielig, maar had het als kind toch niet willen missen.

Dettie

Gast

Berichtdoor Gast » 21 Jan 2007, 17:29

Sprookjes mogen best zielig zijn, toch?
Ik vond het happy end in Disney's verfilming van De kleine zeemeermin een afknapper.

Desiree

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Jan 2007, 17:45

Ja van mij mogen ze best zielig zijn.
Lekker snotteren bij een verhaal is af en toe ook prettig.

Dettie

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 21 Jan 2007, 20:21

Eerlijk gezegd: ik vond het meisje met de zwavelstokjes een van de mooiste sprookjes die mij ooit verteld is. Maar mijn dochter neemt het me nu nog kwalijk dat ik het haar voorgelezen heb. Ze heeft er slapeloze nachten van gehad. Misschien is de leeftijd waarop belangrijk en ook het type kind? En had het meisje met de zwavelstokjes niet eigenlijk in wezen ook een "happy-end"?
Lekker snotteren is af en toe prettig, maar wij kunnen relativeren en kleine kinderen nog niet.......
Maar goed: ik ga De rode vogel eerst zelf eens lezen, dan weet ik wel welke kleindochter er eventueel aan toe is.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Jan 2007, 21:39

Oh ja, ik was ook stuk van Het meisje met de zwavelstokjes als kind. Heb er ook mee rondgelopen. Maar ik weet ook nog heel goed dat ik het fijn vond dat ze weer bij haar oma was. Het zieligste vond ik dat ze daar zo op straat zat en het zo koud had, en dat ze die zwavelstokjes moest verkopen en ze eigenlijk niet mocht aansteken. Dát vond ik zo erg! Terwijl ze het zo koud had!
Ik word bijna weer verontwaardigd.
Maar... het was ook zo'n mooi verhaal, ze konden het mij steeds opnieuw vertellen, steeds snotteren, steeds zielig vinden maar ook zo mooi.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jan 2007, 11:02

De rode vogel
Astrid Lindgren


Mattias en Anna zijn wees en wonen bij een boer. Elke dag is het hard werken en weinig eten. Anna geeft bijna de moed op maar in de winter mogen ze naar school. Als het zover is, achtervolgt ook daar de armoede hen. Anna beseft dat school niets goedmaakt en ze wil niet meer leven. Dan vliegt er plots een rode vogel door het bos die voor hen uitvliegt. Anna en Mattias volgen en vinden de verscholen deur naar de Zonneweide waar kinderen mogen spelen en genoeg te eten krijgen. Uit angst gaan de kinderen terug naar de boer. Tot de laatste schooldag komen ze naar Zonneweide. Dan vraagt Anna waarom de deur niet dicht zit waarna ze die samen aan de binnenkant sluiten.

Dit sprookje doet denken aan 'Het meisje met de zwavelstokjes' en 'De weg naar Shangrila'. Intens voel je mee met Anna die niet meer wil en met de wanhoop van Mattias. Anna is ouwelijk geworden maar mag in de Zonneweide weer kind zijn. De armoede is het sterkst verwoord in de koude aardappelen die de kinderen iedere dag te eten krijgen. De rode vogel is een wegwijzer, een houvast. Het schitterende kleurgebruik in de illustraties, van grauw naar lentegroen, beeldt de lading van alle emoties uit die dit verhaal oproepen. Een bijzondere prentvertelling voor kinderen vanaf ca. 6 jaar.

Hardcover | Querido Kinderboek | 2003 ISBN: 9045100487 Met tekeningen van Marit Törnqvist Vertaler: R. Tornqvist-Verschuur

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jan 2007, 11:03

Citaat van de dag 21 januar 2007

"Zo", zei Darwin tegen de gids, "is dit rode duifje al ontdekt?" "

Uit: "Beter één vogel in de hand, dan tien op de vlucht"
door Arjan Uhlenbeek..., Emmen, 2006.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Jan 2007, 10:48

De bruine zeemeermin
Annel de Noré


Medio 2000 verscheen 'De bruine zeemeermin', de debuutroman van de in Suriname wonende Annel de Nora (Paramaribo, 1950). Ze won er in Caracas de eerste prijs mee in een literaire prijsvraag voor ingezetenen van het Caribisch gebied. In Nederland werd de roman door wat de 'grote' kritiek heet (de Volkskrant, Vrij Nederland, NRC Handelsblad) genegeerd. Dankzij de aandacht die de roman in andere media trok en dankzij de indruk die Annel de Nora maakte bij optredens in Nederland ter gelegenheid van het verschijnen van 'De bruine zeemeermin' en in maart 2001 in de Boekenweek heeft de roman - na een voorzichtige start - zijn weg gevonden naar de lezer.

'De bruine zeemeermin' is een wervelende Caribische roman over een Surinaamse familie. De hoofdstukken, telkens vanuit een ander perspectief geschreven, vertellen allemaal een onderdeel van het ietwat weemoedige levensverhaal van een aantal vrouwen wier geschiedenissen nauw met elkaar verstrengeld zijn. Ieder van hen krijgt op eigen wijze te maken met de traditionele ongeschreven wetten van het 'systeem' van seksuele ontrouw en van buitenvrouwen in de Caribische samenleving. De centrale figuur is Ingrid, een vrouw die gevangen zit in een relatie met een man die haar soms mishandelt. Marjorie, haar dochter lijdt daar als kind zeer onder en sluit zich ter bescherming emotioneel af. Als ze ontdekt dat haar moeder een geheime liefde had komt er een keerpunt in haar leven. Bron:Amerigo.nl

-----

Een verhaal van overspel, echtscheiding, vreugde en opgroeien in een Surinaamse familie. Maar hoe beschreven! De stijl is schitterend. Kinderen en volwassenen worden op hetzelfde psychologische plan gebracht. Geen zwartwittekening, maar 'een moeras van tegenstrijdige emoties'. Aangrijpend en overtuigend. Het beste Caraibische debuut sinds Bea Vianen en Astrid Roemer..
Bron: Biblion

paperback 250 pagina's isbn 9062654800 Uitg. In de knipscheer
Laatst gewijzigd door Dettie op 23 Jan 2007, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Jan 2007, 10:48

Citaat van de dag 22 januari 2007

"Zijn palet bestaat uit oplichtende oranjes, diepe roden en
een prachtig blauw, een hard, aards groen en bruin. "

Bert Honders over Johan van den Noort (schilder)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Jan 2007, 15:32

Vandaag (23 januari) erg laat een nieuw boek. Ik zat de hele tijd zonder internet, er was een storing.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Jan 2007, 08:53

De verborgen geschiedenis van de Roze Anjer
Lauren Willig


De Amerikaanse studente Eloise Kelly is in Engeland om haar proefschrift te schrijven over spionnen in de Napoleontische tijd: de Rode Pimpernel en de Paarse Gentiaan. Onverwacht vindt ze bij een oude dame in Londen een kist oude dagboeken en brieven. Maar ook een geheim verslag van de mysterieuze spion De Roze Anjer, over wie geen materiaal bestond. Dit verslag is geschreven door de Engels-Franse Amy de Balcourt die in 1803 de Paarse Gentiaan wil vinden en zich bij hem wil aansluiten. Ze ontdekt wie hij is, wordt verliefd op hem en als ze zich onterecht door hem slecht behandeld voelt, vormt ze de Roze Anjer, dat ook na haar huwelijk met de Gentiaan actief blijft.
De Amerikaanse schrijfster (26) studeerde rechten en geschiedenis en is in dat laatste vak aan het promoveren. Dit debuut was een succes in de VS, de vertaalrechten werden naar veel landen verkocht. Het is een vlotgeschreven en boeiende roman met veel Engelse aandoende humor, waarin veel gebeurt.
bron: Biblion

Paperback | 412 Pagina's | de Kern | 2006 ISBN: 9032509926 Vertaler: H. Nutbey

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Jan 2007, 08:54

Citaat van de dag 23 januari 2007

"De duivel wordt altijd zwart afgeschilderd en altijd roze gezien."

Julius Altmann

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Jan 2007, 12:27

Purper
Vibeke Løkkeberg


Door de eeuwen heen werd purper, dat afkomstig was van de purperslak, even waardevol geacht als goud, zilver en parels. Ten tijde van paus Pius II was de Noorse purperverfster Anna nog de enige die de zo gewilde kleur kon maken. De paus haalt haar naar Toscane en laat haar trouwen met zijn lijfwacht Lorenzo.

Zij moet beloven dat ze haar kennis van het geheime bereidingsproces van purper geheel in dienst stelt van de kerk. Maar dan riskeert Anna met één enkele penseelstreek op een altaarstuk de brandstapel van de inquisitie. Door haar leven zelf in de hand te nemen en door haar gedrevenheid weet zij echter haar dood te voorkomen.


Paperback | 223 Pagina's | A.W. Bruna Uitgevers | 2004 ISBN10: 9056720856 Vertaler: Neeltje Wiersma

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Jan 2007, 12:30

Citaat van de dag 24 januari 2007

Gezuiverd als duister
daarin blijft bewaard
wat wordt vergeten,

staat purper
de reiger

en wacht af

Hans Faverey
fragment uit Lichtval

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 25 Jan 2007, 13:43

Gezuiverd als duister
daarin blijft bewaard
wat wordt vergeten,

staat purper
de reiger

en wacht af

Hans Faverey



oooh..wat een mooi citaat van Hans Favery...
En hoe krijg je het gevonden in combinatie met het boek!!!!

Groeten
Wil

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 25 Jan 2007, 14:41

Inderdaad. Viel me gisteren ook al op. Prachtig gevonden van Dettie, trouwens heel de maand laat ze ons zo verrassen. Geweldig hoor (moest gewoon even tussendoor een complimentje geven ;) !

groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Jan 2007, 22:37

Dank, dank!

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jan 2007, 11:50

In geuren en kleuren
Volksverhalen en sprookjes in kleurrijk Nederland
Pim van Schaik (red.)


In de bagage van talrijke nieuwe Nederlanders zijn veel verhalen en sprookjes meegekomen. Hans en Grietje, Tijl Uilenspiegel en de Witte Wieven hebben gezelschap gekregen van kleurrijke karakters als Anansi en Nasreddin Hodja, populaire figuren uit landen met een levendige vertelcultuur.

In dit boek maken we kennis met traditionele vertellingen van oude en nieuwe Nederlanders. Bekende sprookjes en sagen zoals Ali Baba en de Vliegende Hollander zijn gecombineerd met minder bekende, maar even grappige of boeiende verhalen.

Het boek schetst een beeld van de vertelcultuur in Nederland, Marokko, Turkije en Suriname. De verhalen en sprookjes van vroeger zullen de kinderen van vandaag zeker boeien en verrassen. De teksten zijn opnieuw bewerkt en zowel de lezer als de voorlezer zullen er veel plezier aan beleven.

Bewerker: Kees Volkers Illustrator: Margreet de Bruin

ISBN 9076092095 Gebonden, 192 pagina's Met illustraties Verschenen: juni 2004 Planplan Producties

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jan 2007, 11:51

Citaat van de dag 25 januari 2007

"De vijf kleuren verblinden ons oog.
De vijf smaken maken onze mond gevoelloos.
De vijf tonen maken ons oor doof."

Lao-Tse

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Jan 2007, 11:17

Rood hart, blauwe vlinder
Annika Thor


De auteur heeft met haar boeken voor wat oudere kinderen inmiddels haar sporen verdiend: dit is haar eerste boek voor jongere kinderen dat in Nederland verschijnt.
Het is het gevoelige verslag van een onverwachte en diepgaande jeugdliefde tussen de negenjarige Elfie en haar klasgenoot Anders. Begonnen op Valentijnsdag, op initiatief van Elfies bazige vriendin Filippa, ontstaat, zoals het zich laat aanzien een band voor het leven.
Invoelbaar wordt de pure relatie beschreven, compleet met enkele bijna o zo pijnlijke misverstanden. Hun relatie is zo goed en zo vanzelfsprekend dat uiteindelijk iedereen hem accepteert.
De auteur laat zien welke gevolgen zo'n bijzondere relatie heeft voor andere vriendschapsrelaties. Ook de reactie van de ouders komen aan bod, waarbij de moeder van Anders het meest begripvol wordt neergezet. Intrigerende en boeiende uitgave, zelfs voor jonge kinderen die zich nog niet met dit soort zaken bezighouden.
Bron: Biblion

Hardcover | 136 Pagina's | Uitgeverij Lemniscaat | 2005 ISBN: 9056376705
Voor ruim 8 t/m 10 jaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Jan 2007, 11:18

Citaat van de dag 26 januari 2007

"Plots realiseerde ik me dat die kleine, mooie blauwe 'erwt' de aarde was.
Ik stak mijn duim op, sloot één oog, en mijn duim bedekte de aarde
volledig. Ik voelde me niet als een reus; ik voelde me heel, heel klein!"

Neil Armstrong

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 27 Jan 2007, 13:28

In geuren en kleuren
Volksverhalen en sprookjes in kleurrijk Nederland
Pim van Schaik (red.)


Leuk boek lijkt me dit...komt op mijn lijstje!

groetjes,
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2007, 12:08

Oranje in ballingschap 1795 - 1813
Mr. L.A. Struik


In januari 1795 toen de Franse revolutionairen de Republiek van de Verenigde Provinciën binnenvielen nam stadhouder Willem V met zijn gezin de wijk naar Engeland. In november 1813 keerde zijn oudste zoon Willem Frederik als Souverein Vorst naar de Nederlanden terug.
Wat gebeurde er in de tussentijd met de Oranjes? Al waren de familieconnecties met het Engelse en Pruisische Hof aanvankelijk voor de ballingen een opvangnet, het Huis van Oranje werd een speelbal in de diplomatieke en militaire strijd van Pruisen, Oostenrijk, Engeland en Rusland tegen Napoleon Bonaparte.
Uit de boedel van het 'Heilig Roomse Rijk der Duitsche Natie' verwierf het Huis Oranje-Nassau in 1802 met steun van Pruisen de kerkelijke bezittingen Fulda en Corvey.
Een wraakzuchtige Napoleon beroofde na de nederlaag van Pruisen in 1806 de Prins van Oranje van deze gebieden. Ook het oude bezit Nassau raakte het Huis van Oranje kwijt.
Na jaren van omzwervingen en afwachten kreeg ten gevolge van de geallieerde bevrijdingsoorlog tegen Frankrijk in 1813 de Prins van Oranje de kans eindelijk naar zijn vaderland terug te keren.

ISBN 9067076066 Gebonden, 459 pagina's Met illustraties Verschenen: juli 2006 Bataafsche Leeuw

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2007, 12:08

Citaat van de dag 27 januari 2007

"Een kloek en manlyk hart pleeght ook in spyt der
weederspoedt ankergrondt aan de hoope te vinden."

Willem van Oranje

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Jan 2007, 12:55

Wilde Lavendel
Belinda Alexandra


Het is 1922. De ik-figuur, Simone Fleurier, is 14 jaar als haar vader sterft en ze wordt weggestuurd van de lavendelkwekerij om te gaan werken in Marseille. Ze komt bij toeval in aanraking met het theater, wordt ontdekt en is jaren later een wereldberoemde ster in Parijs. Haar leven verandert als de Duitsers in 1940 Frankrijk binnenvallen. Ze kiest voor het verzet met alle gevaarlijke gevolgen vandien. Na de oorlog keert ze terug naar de lavendelboerderij, ontdekt wat er met haar familie is gebeurd, maar vertrouwt op de terugkeer van haar geliefde. Een verhaal over een vrouw met een sterk karakter, ze durft risico's te nemen en blijft geloven in haar idealen. De sfeer is zo getekend dat je de lavendel ruikt, net als de geur van het theater maar ook de stank van de haven en de kruitdampen van de oorlog. De door de schrijfster zelf bedachte personages uit het boek zijn geplaatst tussen de bestaande personen in het Parijs en Berlijn uit de periode 1924-1944. Een boek om te verfilmen.

Paperback | 478 Pagina's | House of Books B.V. | 2006 ISBN: 9044315633


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 143 gasten