Thema november 2006 - slavernij

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Nov 2006, 10:13

Citaat van de dag 5 november

Waar geheerst wordt, daar zijn massa’s: waar massa’s zijn, daar is een behoefte aan slavernij. Waar slavernij is, daar zijn slechts weinig individuen, en deze hebben de kudde-instincten en het geweten tegen.

NIETZSCHE (1844-1900)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Nov 2006, 10:06

Hoe duur was de suiker?
Cynthia McLeod


Hoe duur was de suiker? is het succesvolle romandebuut van Cynthia McLeod. In deze historische roman heeft zij met veel verve een stukje geschiedenis van Suriname tot leven gebracht. De roman speelt in de periode 1765-1779. Het is de bloeitijd van de suikercultuur en ook de periode van de Boni-oorlogen. De plantage-eigenaren leven in voortdurende vrees voor de aanvallen die marrons onder leiding van Boni uitvoeren op de plantages.

Tegen dit decor beschrijft Cynthia McLeod in meeslepende stijl het leven van Elza en Sarith, dochters uit een joodse plantersfamilie, en hun slaven. In de onrechtvaardige slavenmaatschappij die de kolonie Suriname is, ervaren meesters en slaven dat de suiker duur wordt betaald.

De auteur:
Cynthia Mc Leod werd in 1936 in Paramaribo geboren. Na haar succesvolle romandebuut Hoe duur was de suiker? in 1987, waarvan in Suriname 12.000 exemplaren werden verkocht, publiceerde ze in 1993 haar tweede roman Vaarwel Merodia en tevens een studie over Elisabeth Samson.

ISBN 905429048X Ingenaaid, 260 pagina's Verschenen: juli 1995 Uitgeverij Conserve

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Nov 2006, 10:07

Citaat van de dag 6 november 2006

"Wereld, die maar heerst op slaven, slaven maakt en slave zijt, liever had ik Thor te dienen, dan, onedele, uw slaaf te zijn!"

Guido Gezelle Vlaams dichter en schrijver (1830-1899)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Nov 2006, 11:24

Christina
Historische roman over de Nederlandse slavenhandel
Cornelis Goslinga
Op een gure novembermiddag in 1712 stapt Christina van Collen in Texel aan boord van de Juffrouw Quinira, een schip van de West indische Compagnie. Ze is op weg naar Aftik, naar haar verloofde, die als koopman van de Compagnie gestationeerd is in Ardra.

Christina is de dochter van een hoge bewindhebber van de Compagnie. In Amsterdam leidde ze een beschermd leven. Aan boord van het Compagnieschip leert ze de rauwe kant van het leven kennen. Wanneer ze eenmaal in Afrika is, loopt alles heel anders dan ze zich had voorgesteld. Ze besluit aan boord te blijven, wanneer het schip volgeladen met slaven naar Caraçao vertrekt.

Christina is opgegroeid in een calvinistisch milieu, waarin de ondergeschikte positie van de zwarte mens verklaard wordt vanuit de bijbel. Voor Christina is de verregaande ongelijkheid tussen blank en zwart onaanvaardbaar. Dit brengt haar in moeilijkheden.

Na vele tegenslagen meert het schip aan in Curaçao, waar Christina's leven andermaal een nieuwe wending neemt. In de kleine Nederlands, gemeenschap waarin ze terecht komt, wordt haar kritisch, en onafhankelijke geest niet gewaardeerd. Wanneer ze de liefde bedrijft met haar slavin, en zich ten slotte door een paapse priester in de echt laat verbinden met een lage militair, wordt haar positie vrijwel onhoudbaar.
Redactie: F. Foppema, E. de Regt, T. Veenhof

ISBN 9074310664 Ingenaaid, 472 pagina's Verschenen: maart 2000 Primavera Pers

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Nov 2006, 11:24

Citaat van de dag 7 november 2006

"Slavernij kan men overal aantreffen. Het is een onkruid dat in iedere grond groeit.!"

Edmund Burke
Engels politicus en filosoof (1729-1797)

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 08 Nov 2006, 16:12

gggggggggggrrrrrrrrrrr nog meer boeken die ik zou willen (her)lezen.
De negerhut van oom Tom was het boek die ik kreeg bij mijn vormsel, van een tante geloof ik. Het heeft jaren weggelegen in de kast omdat mijn ma had horen zeggen dat er nogal veel "erge" passages in kwamen. Mijn ma las (en leest) niet maar geloofde wel altijd andere mensen op het gebied van boeken. Nu staat het hier in de boekenkast. Zou het eindelijk eens moeten herlezen, is al zolang geleden dat ik er veel van vergeten ben.

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Nov 2006, 16:15

ja erg he Inge, ik zie ook zovéél boeken voorbij komen die ik ook graag zou willen lezen maar dan moet ik toch echt in een groter huis gaan wonen. Ik kan ze niet meer kwijt!

Bernadet

Gast

Berichtdoor Gast » 08 Nov 2006, 16:20

Ik ben blij dat het nu De hut van Oom Tom heet, ik heb dat altijd zo'n raar woord gevonden, negerhut.

De Bekende wereld heb ik vorig jaar gelezen, prachtig boek vond ik dat!

Ik zou gewoon eens een jaar iets moeten krijgen waardoor ik niet kan werken, alleen maar kan lezen, heerlijk lijkt me dat. Ik zie nu al uit naar mijn pensioen, dan ga ik zitten met een boek en KLAAR!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Nov 2006, 16:20

Gelukkig hebben we daar een bieb voor, die de boeken graag terugwil..maar het blijft een feit dat we het niet bij kunnen benen.
Wat dit thema betreft komt daar nog bij dat ik tot op heden alleen de Hut en de Suiker ken. Haley alleen van de tv, niet het boek..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Nov 2006, 16:23

Ha Desiree, mijn droom is nog steeds een huis in de duinen te bouwen waar gasten die behoefte aan rust hebben, even bij willen tanken, zeer welkom zijn. En natuurlijk zijn in dat huis véél boeken. Het huis gaat dan 'Bladerlust' heten.

(nu die staatsloterij maar eens winnen)

Bernadet

Gast

Berichtdoor Gast » 08 Nov 2006, 16:28

En dan met zo'n bibliotheek met een open haard en prettige oude stoelen en in iedere kamer stapels boeken .... heerlijk, zuster Klivia!

Er schijnt overigens in Friesland wel een boekenhotel te zijn.

vrgr, Desiree

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 08 Nov 2006, 16:30

En wat is er gebeurd met onze koninklijke villa waar we met z'n allen gingen gaan wonen en boeken lezen en bespreken????? :lol: :lol: :lol: 8)

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Nov 2006, 16:32

Ja boekenhotel Doldersum. http://www.hotel-doldersum.nl/welkom.htm

Maar mijn Bladerlust is niet echt een hotel. Het is gewoon een rustige plek, met eigen woonkamer, slaapkamer, douche toilet voor ieder, ik kook dan lekker voor ze en ze kunnen ook een schrijfkamer krijgen met bureau en computer om rustig aan hun boek te kunnen werken (desgewenst uitzicht op zee)

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 08 Nov 2006, 16:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Gast

Berichtdoor Gast » 08 Nov 2006, 16:32

Da's waar, soestdijk staat ook nog leeg.

Mij lijkt een plek waar je ongestoord en veel kunt lezen overal heerlijk (al heeft aan zee wel echt zijn charmes!)

vrgr,
Desiree

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Nov 2006, 12:25

Evenaar
Miguel Sousa Tavares


Het verhaal speelt zoals de titel het al zegt bovenop de evenaar af op de eilanden Sao Tome & Principe een eilandengroep wat onder Koloniaal bewind van Portugal staat.
Het is begin 1900 wanneer een jongeman genaamd Luis Bernardo voor een gesprek bij de Portugeze koning moet komen. Uit het gesprek blijkt dat de koning voor hem een bijzondere opdracht heeft klaarliggen, namelijk de functie van gouverneur van Sao Tome & Principe. De opdracht die hij meekrijgt is geen simpele. Hij moet een Britse consul er van zien te overtuigen dat er geen slavenarbeid op het eiland plaats vind wat wel het geval is. In zijn nieuwe functie als gouverneur komt hij al snel in conflict met een Engelse consul die met zijn vrouw op het eiland is gestationeerd door de Britten. Er ontvouwt zich een indringend menselijk drama wanneer Bernardo als verdediger van de arbeiders op de cacaoplantages verstrikt raakt in de tegengestelde belangen van het moederland, en de ontdekking van de liefde die zijn leven onherroepelijk verandert. Die liefde is de vrouw van de Britse consul.

Gedurende lange tijd wordt hij van alle kanten op het eiland tegen gewerkt en leidt een eenzaam bestaan. Een bezoek van de kroonprins verandert niets aan de situatie, in tegendeel de situatie wordt alleen maar beroerder voor Luis...
Bron rogiersboekenkast

Paperback ▪ 431 pagina's - ISBN: 9026318464 ▪ Ambo ▪ 2004

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Nov 2006, 12:26

Citaat van de dag 8 november 2006

"We weten door pijnlijke ervaring dat vrijheid nooit vrijwillig wordt opgegeven door de onderdrukker, ze moet geëist worden door de onderdrukten."

Martin Luther King

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Nov 2006, 10:57

De oude slaaf en de bloedhond
Patrick Chamoiseau


Op de suikerplantage is de oudste man een negerslaaf. Niemand weet hoe lang hij er al is en ook niemand weet hoe hij op de Plantage is gekomen. Is hij er geboren, of werd ook hij aangevoerd met een slavenschip? Ook de Oude Slaaf kan het zich niet meer herinneren. Hij behoort tot de plantage, net zoals de aarde en het suikerriet. Hij doet zijn werk, waarin hij uitblinkt, maar ook al proberen zowel de slaven als de Meester hem te betrekken bij eervolle functies zoals raadgever of Papa van de slaven, de Oude Slaaf doet alleen zijn werk en meer niet. Hij lijkt een vegeterend bestaan te leiden.
De bloedhond kwam aan met dezelfde schepen als de meeste slaven. Ook hij had de nachtmerrie van de overtocht over zee moeten overleven en ook hij heeft vibraties in zijn lijf uit verre landen. Het grote zwarte beest werd in een kooi gezet op de Plantage en loerde naar iedereen die langs liep. Zowel de plantage-hondjes als de slaven waren doodsbang voor dit grote monster, die werd ingezet, zodra een slaaf probeerde de benen te nemen.
Slaven die probeerde te vluchten hadden last van een Ontlading, een subiet moment van opstand. Ook de Oude Slaaf had hier last van, maar hij had zich zijn hele leven weten te beheersen. Maar toen de grote bloedhond op de Plantage kwam, begon hij van binnen te koken en kreeg hij ernstige aanvallen van Ontlading.
Prachtig Creools vertelsel over een oermythe uit de caribische wereld. Het boekje is niet alleen het simpele verhaal van een vluchtende slaaf die achterna wordt gezeten door een hond. In een geheel eigenzinnige taal (La Créolité) vertelt Chamoiseau over de plantage, maar vooral hoe de slaven er leven en zich voelen en waar ze vandaan komen.
Bron: hotel boekenlust
oorspr. titel: L'esclave vieil homme et le molosse oorspr. taal: Frans vertaler: Eveline van Hemert

Gebonden, 154 pagina's Verschenen: mei 2001 Uitgeverij De Geus

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Nov 2006, 10:58

O jee, gisteren een nieuw citaat vergeten.

Bernadet

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 10 Nov 2006, 12:31

Het verhaal van De oude slaaf en de bloedhond wordt dan in bovenstaande beschrijving simpel genoemd, de schrijfstijl is dat allerminst. Het is zeer poëtisch geschreven, hetgeen inhoudt dat er veel zinnen een paar maal gelezen moeten worden om ze ten volle te kunnen bevatten. Bovendien wordt er rijkelijk gestrooid met ongebruikelijke, vrij onbekende woorden zoals bastiaans, langebeesten, gehenna, miegelen, die het er ook niet duidelijker op maken. Het is meer een proeven van sfeer, dan letterlijk begrijpen wat er staat. Maar tot nu toe wel erg mooi :D

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Nov 2006, 15:10

Miep Diekman! Nooit geweten dat boek over slavernij ging. Niet gelezen dus, al heb ik het vaak gezien..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Nov 2006, 15:22

Het verhaal van De oude slaaf en de bloedhond wordt dan in bovenstaande beschrijving simpel genoemd, de schrijfstijl is dat allerminst


Nee dat staat ook veel gemeld bij de korte beschrijvingen. Dit was de enige beschrijving die een beetje uitgebreid het verhaal vertelde. Vandaar dat ik toch maar voor deze gekozen heb.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Nov 2006, 12:41

Marijn bij de Lorredraaiers
Miep Diekmann


Marijn (15) verliest bij een orkaan op Curaçao beide ouders. Zijn oudste zus en haar man krijgen de zorg over zijn jongste zus en Knikkertje, hun slavin. Marijn gaat in de leer als chirurgijn en besluit aan te monsteren bij een slavenhaler. Via de belevenissen van Marijn krijgt de lezer een goed beeld van hoe schrijnend de slavenhandel was en welke rol de Hollanders hierin vervulden. Het feit dat hij verliefd wordt op hun eigen slavin en dat hij zich realiseert dat een huwelijk met haar moeilijk, zo niet onmogelijk is, maakt de situatie des te schrijnender.
Boeiend geschreven historisch verhaal dat zich afspeelt rond 1681. Gruwelijke details worden niet geschuwd. De schrijfster heeft zich uitvoerig gedocumenteerd.
De nadruk in de flaptekst wordt gelegd op de verliefdheid van Marijn. Lezers die daarvoor het boek uitkiezen, komen bedrogen uit. Deze speelt een rol, maar niet zo prominent als gesuggereerd wordt.
Bron: Biblion

Uitgever Leopold Jaar van publikatie 2000 Paginering 332 p Illustraties Dick de Wilde 1e dr.: 's-Gravenhage : Leopold, 1965 Jeugd leeftijdsaanduiding C ISBN 9025833810

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Nov 2006, 12:42

Citaat van de dag 10 november 2006

"Het doen van onrecht is onwaardiger dan het ontvangen daarvan."

Plato

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 12 Nov 2006, 10:52

"Brazilie Brazilie" heb ik hier op de plank staan...staat al heel lang te wachten om gelezen te worden.
ik had geen idee dat het over slavernij ging eerlijk gezegd,,
Ik zal 'm eens een stuk hoger op de leesstapel leggen.

groetjes,
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Nov 2006, 13:42

Brazilië, Brazilië
João Ubaldo Ribeiro


In “Brazilië, Brazilië” gaat João Ubaldo Ribeiro op zoek naar de wortels van het Braziliaanse volk. Het is geen boek dat zich gemakkelijk laat samenvatten: alles speelt zich af tussen de 17de eeuw (toen de Hollanders een poging deden Bahia te koloniseren) en nu, vooral in de staat Bahia in het noordoosten van Brazilië. In een wervelende familie-saga mengen zich de meest uiteenlopende personages, religies, visies op het leven en (ook magische !) gebeurtenissen. Van zwarte slaven tot rijke afstammelingen van Portugezen en Hollanders, op het platteland en in de stad: Ribeiro dompelt je onder in een Brazilië dat verwart en verrukt. Hij laat je zijn Brazilië proeven en ruiken en voelen en zien. Wie al in Brazilië geweest is, zal ongetwijfeld sferen en beelden herkennen.

Paperback | 717 Pagina's | Anthos | 2004 ISBN: 9041408630


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 gasten