Thema november 2006 - slavernij

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema november 2006 - slavernij

Berichtdoor Dettie » 01 Nov 2006, 11:07

En begonnen met het bekendste boek over slavernij (denk ik)



Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 31 Mar 2008, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 01 Nov 2006, 14:12

Dat was niet wat mij het eerst te binnen schoot :oops: , maar je hebt wel gelijk!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Nov 2006, 16:59

Wat schoot jou dan het eerst te binnen Berdine?
Ik dacht wel meteen aan de Hut..
En ik zou zomaar geen andere boeken weten..dus ik ben heel benieuwd wat er langs gaat komern deze maand.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 01 Nov 2006, 17:38

Ik was nog niet helemaal omgeschakeld vandaag..ik dacht..he..heeft de schrijver van de negerhut van Oom Tom ook een nobelprijs voor de literatuur gewonnen ......

vergeten op de kalender te kijken :)

Groetjes Wil

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 01 Nov 2006, 19:52

Marjo schreef:Wat schoot jou dan het eerst te binnen Berdine?


Het eerste wat mij, en waarschijnlijk ook Wil, te binnen schoot is Beminde van Toni Morrison. Maar dat is natuurlijk van geen kanten het bekendste boek over slavernij.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 01 Nov 2006, 22:03

Het eerste wat mij, en waarschijnlijk ook Wil, te binnen schoot is Beminde van Toni Morrison.


Ja klopt, ook al omdat ik dat vrij recent gelezen heb, en omdat het zoveel indruk maakte toen.

De negerhut van oom Tom heb ik ook wel gelezen , maar héél lang geleden.

Groetjes,
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Nov 2006, 22:18

Ik zocht dus ook naar de titel De negerhut van Oom Tom maar dat schijnt niet meer te mogen. Het heet nu De hut van Oom Tom.
Moet je ook maar weten. Ik heb vroeger de film gezien op t.v. tranen met tuinen gehuild.

Ik moest wel lachen om je Wil, dat je dacht hee zij ook een nobelprijs? :D

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 01 Nov 2006, 23:02

Ik moest wel lachen om je Wil, dat je dacht hee zij ook een nobelprijs



Ja precies...erg he..ik had er een :oops: icoontje bijgezet,
althans dat dacht ik...

de maandwisseling was nog niet helemaal tot me doorgedrongen.

Groetjes,
Wil

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Nov 2006, 00:04

Ik denk toch dat het altijd de Hut van oom Tom heeft geheten..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Nov 2006, 09:15

Afbeelding

Oorspronkelijke titel: Uncle Tom's Cabin, or Life amongst the lowly
Geschreven door Harriët Beecher-Stowe ( 1811 - 1896 ) Vertaald en bewerkt door C. van Rietschoten
Uitgave: "Goede Lectuur" - Amsterdam
Serie E
Uitgegeven begin dertiger jaren

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Nov 2006, 09:26

De hut van Oom Tom
Harriët Beecher-Stowe
Slavenhouder Shelby verkoopt zijn favoriete slaaf Tom aan de gewetenloze Haley. Deze eist echter ook de kleine Jim, het zoontje van Eliza, de slavin van mevrouw Shelby. Als Eliza dit hoort, vlucht zij met haar kind over de bevroren rivier, springend van schots op schots. Haar man, George Harris, was al eerder vertrokken om werk te zoeken in Canada, zodat hij z'n gezin kon laten overkomen. Eliza wordt aan de overkant opgevangen door een Quakers familie en ontmoet daar tot haar grote vreugde haar man George weer.
Tom wordt op een veiling verkocht. Als hij tijdens de bootreis op de Mississippi rivier het dochtertje, Eva, van de heer St. Clare redt, is deze hem zo dankbaar, dat hij Tom koopt en hem mee neemt naar zijn huis in New Orleans. Hier is Tom gelukkig totdat Eva ziek wordt en sterft. Het noodlot slaat opnieuw toe als St. Clare in een café wordt doodgestoken. Tom wordt dan naar een veiling gebracht, waar hij door Simon Legree gekocht wordt, samen met het Mulatto meisje Emeline. Op de farm van Legree werkt ook Cassey, een mooie slavin, die Tom helpt bij het werk. Zij vertelt hem dat zij twee kinderen gehad heeft, die door haar man zijn verkocht.
Intussen zijn George, Eliza en Jim per boot naar Canada gevlucht waar zij veilig aankomen. Zij zijn vrij!
In Legree's huis willen Cassey en Emeline vluchten. Tom niet, hij wil de andere slaven niet in de steek laten omdat hij godsdienstbijeenkomsten voor hun verzorgt, waarin hij ze troost schenkt, door het evangelie te prediken.
Tom wordt vreselijk gemarteld door Legree als hij merkt dat de twee vrouwen weg zijn. Dan komt op een dag George Shelby, de zoon van zijn vroegere goede meester langs. Net op tijd om nog wat woorden met Tom te wisselen voordat Tom aan zijn verwondingen sterft. George begraaft hem en vertrekt naar huis. Op de boot ontmoet hij Cassey en Emeline en ook de Franse Madame Thoux, die de zuster blijkt te zijn van George Harris, de man van Eliza. Cassey hoort dit verhaal en valt flauw, want Eliza is haar verloren gewaande dochter!
In Canada vinden zij elkaar weer en worden gelukkig. George gaat studeren aan de universiteit en later zullen ze vertrekken naar Afrika en daar gaan helpen om het land op te bouwen.

Hardcover | 519 Pagina's | Athenaeum-Polak & Van Gennep | 2005 ISBN: 902530320X

Voor meer informatie over de schrijfster, klik Hier!(Engels) Harriët Beecher-Stowe

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Nov 2006, 09:26

Citaat van de dag 1 oktober 2006

Abraham Lincoln ontving in 1862, ten tijde van de Amerikaanse Burgeroorlog, een vrouwelijke gast op het Witte Huis. Hij begroette haar met de woorden: 'This is the little lady who wrote the book that started this big war'. De naam van die vrouw was Harriet Beecher Stowe.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Nov 2006, 21:30

Dat is dus iets van de dertiger jaren inderdaad, dat het 'negerhut' heette. Toen het nog 'mocht'. En eigenlijk foutief vertaald!
Ik had in de bieb gekeken, en daar stond deze oude uitgave natuurlijk niet meer.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Nov 2006, 10:05

Susanna du Plessis
De nijd ten spijt
Hilde Neus-Van der Putten


Op de vraag wie de meest wrede plantagemeester in Suriname is kent vrijwel niemand het antwoord. Heel anders ligt het voor de meest beruchte slaveneigenares. Velen kennen de gruwelijke verhalen over deze vrouw. Susanna du Plessis, uit hun jeugd: de mishandelingen en moorden, het kind dat ze verdronk op weg naar haar plantage Nijd en Spijt.

Alida het meest bekende slachtoffer van Susanna wordt jaarlijks herdacht met de Miss Alida verkiezing in Suriname. Hilde Neus-van der Putten, geïntrigeerd door de verhalen over deze vrouw, besloot de waarheid over het leven en de wreedheden van du Plessis te achterhalen. Deze waarheidsgetrouwe schets von Susanna du Plessis en haar tijd is de eerste biografie over deze beruchte blanke vrouw uit de Surinaamse plantagegeschiedenis.

ISBN 9068325213 Ingenaaid, 181 pagina's Met illustraties Verschenen: juni 2003 KIT Publishers

Voor meer informatie over Susanna du Plessis, klik http://www.inghist.nl/Onderzoek/Project ... sanna%20du

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Nov 2006, 10:05

Citaat van de dag 2 november 2006

"Slavernij kan men overal aantreffen. Het is een onkruid dat in iedere grond groeit."

Edmund Burke Engels
politicus en filosoof (1729-1797)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Nov 2006, 11:36


De bekende wereld
Edward P. Jones


De zwarte slaaf Augustus Townsend koopt zichzelf, zijn vrouw en zijn zoon vrij door kasten en tafels te maken. Augustus zweert nooit zelf eigenaar te worden van andermans leven. Jaren later begint zijn zoon Henry een eigen plantage met drieëndertig slaven, tot afschuw van zijn ouders. Maar zijn vroege dood lijkt samen te vallen met de afsluiting van een oude wereld en het begin van een nieuwe.

Als de onzekere weduwe van Henry de slaven niet in het gareel weet te houden, ontsnappen ze en proberen ze de hun bekende wereld te ontvluchten. Ook sommige blanken hebben moderne ideeën, al weten ze nog niet hoe ze ervoor kunnen uitkomen. Zoals de sheriff en zijn vrouw, die de jonge zwarte slavin Minerva opvoeden als hun dochter zonder dat iemand dat mag weten. Wanneer de duidelijke verhoudingen vervagen wordt de bekende wereld met haar gruwelijke systeem steeds minder vertrouwd en dreigt ze langzaam uiteen te vallen.


Ingenaaid, 401 pagina's
Verschenen: maart 2005
Em. Querido's Uitgeverij BV

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Nov 2006, 11:37

Citaat van de dag 3 november 2006

Ik ben liever een vrije pauper dan een rijke slaaf.

Martin Luther King

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 04 Nov 2006, 14:51

Even bijbenen:
Bernadet schrijft:

En begonnen met het bekendste boek over slavernij (denk ik)


Ja dit was ook hét boek dat in mijn hoofd opkwam.

Susanna du Plessis
De nijd ten spijt

Hilde Neus-Van der Putten

Op de vraag wie de meest wrede plantagemeester in Suriname is kent vrijwel niemand het antwoord. Heel anders ligt het voor de meest beruchte slaveneigenares. Velen kennen de gruwelijke verhalen over deze vrouw. Susanna du Plessis, uit hun jeugd: de mishandelingen en moorden, het kind dat ze verdronk op weg naar haar plantage Nijd en Spijt.


Vreselijk verhaal. Ik heb de link geopend, daarin staat dat bijna niets bewezen is en dat het verhaal over het verdronken kind ook nog in ivm anderen opduikt. Als ik het goed begrijp dus wellicht legendevorming.
Neemt niet weg dat er ongetijfeld verschrikkelijke dingen gebeurd zijn, hetzij door haar hand, hetzij bij anderen.
Los daarvan: ik vermoed dat dit een aangrijpend boek is, het lezen waard. Las iemand het?

De bekende wereld
Edward P. Jones


Alweer een onbekend boek. Interessant maandthema!

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Nov 2006, 16:32

Tiba schreef:Vreselijk verhaal.


Ja slavernij was ook vreselijk. We weten de helft niet eens maar wat die mensen moesten ondergaan lijkt me verschrikkelijk.

bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Nov 2006, 10:47

Roots (De geketenden)
Alex Haley


Niemand heeft het fenomeen van de slavernij met meer succes onder de aandacht gebracht dan de Amerikaanse auteur Alex Haley. In 1976 publiceerde hij zijn vermaarde werk ROOTS, waarin hij als zwarte Amerikaan terug gaat tot 1750 om zijn Afrikaanse afkomst in beeld te brengen. Het boek was wereldwijd een overweldigend succes, net als de Tv-serie die erop gebaseerd was.
De trotse Kunta Kinte, Haley’s Afrikaanse voorouder die ten prooi viel aan de slavendrijvers, leeft als romanpersonage zelfs vandaag nog in de harten van vele lezers.

ROOTS handelt meer over het in slavernij leven op de Amerikaanse plantages dan over de feitelijke slavenhandel, die vanaf 1444 het Afrikaanse continent teisterde. In de 350 jaar die hierop volgden zijn er volgens Professor D. Curtin ongeveer 11,5 miljoen Afrikanen als slaaf weggevoerd naar overzeese gebieden.
Er is door de eeuwen heen veel gedocumenteerd over deze roemruchte tijd, zoals in logboeken van kapiteins van slavenschepen, geschiedkundige werken en eigentijdse correspondentie. Haley koos er echter voor om ook met eigen ogen het land te verkennen dat Kunta Kinte zo dierbaar was. Een monument van een werk was het gevolg van zijn inspanningen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Nov 2006, 10:48

Citaat van de dag 4 november 2006

De afschaffing van de slavernij werd in Guadeloupe plechtig afgekondigd.
... Op het moment dat de gouverneur de gelijkheid afkondigde
van het blanke ras, het gekleurde ras en het zwarte ras,
bevonden zich op het podium slechts drie mannen,
die samen om zo te zeggen de drie rassen vertegenwoordigden:
een blanke, de gouverneur;
een mulat die de parasol boven zijn hoofd hield;
en een neger die zijn hoed voor hem droeg.

(Victor Hugo, Zelf gezien, blz. 176, 19 mei 1848)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Nov 2006, 14:04

Gisteren zag ik een flard van een prgramma met Jenny Mathurin. Vaag ben ik van plan nog eens te gaan kijken of het ergens via de pc te bekijken is (het was een programma van Rik Felderhof)]
Jenny Mathurin had het over de slavernij, en dat dat nog steeds doorwerkte in de huidige maatschappij. Toen werden al gezinnen uit elkaar gerukt, mannen als dekstieren gebruikt, kinderen bij hun moeders weggehaald zogauw als ze nuttig konden zijn voor de baas.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Nov 2006, 15:14

Ja gek is dat he Marjo, dat je dan een soort toegespitste oren hebt.
Het woord slavernij valt dan gelijk op.

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 05 Nov 2006, 22:43

Het boek was wereldwijd een overweldigend succes, net als de Tv-serie die erop gebaseerd was.


Zeg dat wel: zoveel zomers geleden stoven de buren die een praatje maakten naar huis als "roots" op TV kwam...ze wilden geen enkele aflevering missen.

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Nov 2006, 10:12

Met eigen ogen
Een hedendaagse kijk op de Surinaamse slavernij
Clark Accord en Nina Jurna


In 2003 was het 140 jaar geleden dat in de Nederlandse koloniën de slavernij werd afgeschaft Dat gebeurde op 1 juli 1863. In Suriname is deze dag, Keti Koti, een nationale feestdag die eik jaar groots wordt gevierd. In Nederland is het slavernijverleden sinds het debat over het slavernij. monument een veelbesproken onderwerp.

Clark Accord en Nina Jurna laten in dit boek via interviews in Nederland en Suriname zien hoezeer de erfenis van de slavernij nog doorwerkt. Een erfenis die volgens sommigen te verwerpen is, terwijl anderen er juist kracht en zelfbewustzijn aan ontleden.

Zo vertelt een Surinaamse natuurgenezer zijn verbondenheid met zijn oermoeder Ma Chefe. Maar tegelijk uit een Nederlandse luitenant zijn bewondering voor generaal Fourgeoud, die in de achttiende eeuw op gevluchte slaven joeg. Een Surinaamse minister beschrijft zijn onvergetelijke indrukken, toen hij als patholoog-anatoom skeletten ontdekte van een oude slavenbegraafplaats.

Opmerkelijk zijn de verhalen van zo op het oog witte Nederlanders die slavenvoorouders blijken te hebben gehad. En wat te denken van een slavenhouder in de familie? Meer dan velen zich realiseren is de Surinaamse én de Nederlandse geschiedenis doortrokken van sporen van de slavernij.

ISBN 9068325337 Ingenaaid, 112 pagina's Verschenen: juni 2003 KIT Publishers


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten