Thema november 2006 - slavernij

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Nov 2006, 09:52

Citaat van de dag 29 november 2006

"Vrijheid kan nooit ongebondenheid betekenen, slechts afwezigheid van dwang."

H.J. Jordan
Uit: De causale verklaring (1940)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Nov 2006, 17:56

Heel veel boeken die ik totaal niet kende..maar ik heb er ook eigenlijk niet een genoteerd in mijn boekje.
Dat heft ook te maken met de stapel die ik nog moet lezen, ik ben met teveel tegelijk bezig, maar ook wel omdat het onderwerp me niet direct raakt. Interessant genoeg om er over te willen lezen als ik het toevallig tegenkom, maar niet dat ik zeg "daar wil ik alles over weten"..

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 30 Nov 2006, 20:50

Ik heb door omstandigheden de themamaand niet zo goed kunnen volgen als ik anders gedaan zou hebben,
Ga me er met terugwerkende kracht op een later tijdstip nog wel wat meer in verdiepen denk ik, het is wel een thema waar ik nog wel wat meer over wil lezen.

groetjes,
Wil

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 30 Nov 2006, 22:26

Dit was voor mij een geweldig verrassend thema.
Ik zou niet verder gekomen zijn als een hele oude bestseller: Als de katoen rijpt ( ik weet niet eens de auteursnaam meer..)
Fantastisch Bernadet, en eventuele andere leestafelaars die voor al deze titels gezorgd hebben.
Vele titels die langs zijn gekomen heb ik genoteerd, maar of ze ooit gelezen worden...
I hope so. In ieder geval hoop ik heel oud te worden en hopelijk ben ik dan ook nog in de omstandigheid:c.q. heb ik dan ook de financiële middelen, om een boek te kopen!
groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Dec 2006, 00:10

Ha altijd leuk enthousiaste reacties!
Dankjulliewel! :D

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Dec 2006, 12:32

Landskinderen van Curaçao
Janny de Heer


'Ah mi yu'. Ach mijn kind.
In deze drie verhalen staat het landskind van Curaçao centraal. Maar wie is een yu di tera ? Is dat de slaaf die uit Afrika weggeroofd, gedwongen werk verricht op de plantage of is het ook het kind van de koloniaal, geboren op Curaçao ?

In deze drie langere verhalen speelt steeds een op Curaçao geboren man of vrouw de hoofdrol, in drie verschillende eeuwen. Het eerste gaat over de slavin Rosa, die in 1816 een speciale positie inneemt op de plantage van Panhuys, speelkameraad is van de zoon des huizes, maar opeens ervaart hoe hard de wereld kan zijn.
In het tweede kan de zoon van een Nederlandse planter op Curaçao, die in 1789 na een mislukte studie in Leiden teruggaat, pas later het tweede huwelijk van zijn vader met een mulattin begrijpen.
In het slotverhaal komt de Curaçaose Sonja er in 1960 achter dat ze haar man vele jaren onterecht de schuld heeft gegeven van de dood van hun zoontje.
Het zijn allemaal yu di tera: Landskinderen van Curaçao.

De Heer woonde vier jaar op Curaçao en ging van het eiland houden. Met haar verhalen probeert ze de essentie van de sfeer te treffen en daarin is ze geslaagd.

Paperback | 162 Pagina's | Uitgeverij Conserve | 1999 ISBN: 9054291257

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Dec 2006, 12:32

Citaat van de dag 30 november 2006

"Wie veel schatten vergaart, heeft veel te verliezen."

Lao-Tse
Chinees filosoof (+/- 600 v.C.)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Dec 2006, 09:49

Christenslaven
De slavernij-ervaringen van Cornelis Stout in Algiers (1678-1680) en
Maria ter Meetelen in Marokko (1731-1743)


Zeerovers stroopten in vroeger eeuwen de Middellandse Zee af op zoek naar buit én naar levende koopwaar voor de slavenmarkten in Noord-Afrika. Ook schepen op de Atlantische Oceaan waren niet veilig. Dat ervoer de Schiedamse kuiper Cornelis Stout, die in 1678 met zijn gezin op weg was naar Suriname. Het schip werd geën-terd en de opvarenden werden in Algiers als slaven verkocht. Cornelis Stout en zijn gezin hadden enkele zware jaren, maar dankzij het vredesverdrag van 1680 tussen Algiers en Nederland kwam er een einde aan hun slavernij. Terug in Nederland schreef Cornelis zijn belevenissen op. Zijn handgeschreven 'Reisbeschryvinge' berust in de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag.

Minder gelukkig was Maria ter Meetelen. Met haar echtgenoot kapitein Claas van der Meer vertrok ze in 1731 uit Spanje naar Nederland. Ten noordwesten van Lissabon werd hun schip door Marokkanen gekaapt en opgebracht naar Salé. Daar begon Maria's twaalfjarige sla-venbestaan, dat zich grotendeels afspeelde in Meknès. Na het overlijden van haar man was hertrouwen met een Nederlandse christenslaaf van enige positie de enige mogelijkheid om buiten de harem van de Sultan te blijven. Deze laatste gaf de kordate Maria zowaar toestemming te trouwen met Pieter Jansz lede. Twaalf bange jaren bleek Maria een meesterlijke overlevingsstrateeg. In 1743 werd zij eindelijk vrijgekocht, samen met haar man en hun twee kinderen. Vijf jaar na hun terugkeer verschenen Maria's avonturen in druk. De Koninklijke Bibliotheek bezit een van de enige twee bewaard gebleven exemplaren.

Gebonden,
Co-auteur: M.Jacobs


ISBN 9057304406
Gebonden, 351 pagina's
Met illustraties
Verschenen: december 2006
Walburg Pers

Ik kwam dit boek tegen toen ik zocht naar boeken over religie, nog even hier erbij geplaatst natuurlijk.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Dec 2006, 12:25

Een vers van de pers boek..
Het is een bewerking denk ik van oude verhalen? Lijkt wel interessant..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Dec 2006, 14:07

Er staat bij het laatste verhaal De Koninklijke Bibliotheek bezit een van de enige twee bewaard gebleven exemplaren.
Dus ik neem aan dat ze deze verhalen, misschien in moderne spelling, nu in boekvorm uitgeven.
Krijg alweer gelijk de kriebels. Dit wil ik ook wel lezen.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Dec 2006, 17:55

Tijd he.. dat heb ik van de sint niet gekregen, helaas..alleen maar vulling.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Dec 2006, 18:06

Flauw van die Sint! Ja zeg dat, tijd en genoeg energie dat zou heerlijk zijn.
48 uur per dag of zoiets :D

Bernadet


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten