Thema oktober 2006 - nobelprijswinnaars voor de literatuur

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Okt 2006, 11:00

ik ook niet! :?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Okt 2006, 15:23

'Al te luide eenzaamheid 'van Habral


ha, eindelijk nog een Hrabal liefhebber! Dankzij Marjo, die een verslag schreef over Al te luide eenzaamheid, heb ik dat ook gelezen en was compleet verkocht. Ik heb dat verhaal in een bundel dat Drie novellen heet. Naast deze titel bevat de bundel: Gekortwiekt en Het stadje waar de tijd stil is blijven staan ISBN 9057131978 uitgeverij Ooievaar.
Verder heb ik nog Verpletterde schoonheid:
Deze bevat: Zwaar bewaakte treinen, eveneens Al te luide eenzaamheid, Ik heb de koning van Engeland bediend en Adagio lamentoso ISBN 9025124731 uitgeverij Bert Bakker

Hier staan de verslagen van enkele boeken van Hrabal
http://www.leestafel.info/boekenarchief ... ple14.html

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 22 Okt 2006, 21:41

Ha! Jaroslav Seifert vandaag :D !

Tiba.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 22 Okt 2006, 23:04

Ha! Jaroslav Seifert vandaag



Ken ik helemaal niet Tiba...een aanrader?

Groetjes,
Wil

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 23 Okt 2006, 00:14

En of het een aanrader is!

Leestafel kreeg ook de toelating van vertaalster Jana Beranová om de gedichten die ze vertaalde te plaatsen uit de bundel "En vaarwel!"
Enkele van zijn gedichten staan hier:

http://oscar.messageboard.nl/7067/viewt ... c&&start=0

Ik ontdek nu juist dat dat niet in de lijst met toestemmingen staat.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Okt 2006, 11:49

The poetry of
Jaroslav Seifert


Jaroslav Seifert werd geboren in een arbeidersgezin en groeide op in een arbeiderswijk in Praag.
Hij verliet de school om journalist te worden en maakte carrière bij de linkse pers.
Op het einde van de jaren 20 kwam hij voor het eerst in conflict met de communistische partij en stapte over naar de sociaal-democraten. Aanvankelijk schreef hij vooral revolutionaire gedichten, later meer lyrische poëzie.
In 1936 kreeg hij de staatsprijs voor literatuur.
In 1948 smolten de communistische partij en de sociaal-democratische partij samen, maar weer verzette hij zich tegen de ideologie van de machthebbers. Hij kreeg geruime tijd publicatieverbod. Zijn gedichten circuleerden echter met veel succes ondergronds. Erkenning bleef niet uit. In 1966 kreeg hij de eretitel "nationaal kunstenaar".
Tijdens de Praagse lente van 1968 ijverde hij voor de rehabilitatie van vervolgde collega's. Na de inval van de sovjettroepen belandde zijn werk in het ondergrondse circuit, maar werd ook naar het buitenland gesmokkeld en daar gedrukt.
In 1981 verschenen zijn mémoires.
De bekroning van zijn werk volgde in 1984: de nobelprijs literatuur. De jury prees de "frisheid, gevoeligheid en rijke inventiviteit" van zijn gedichten.
Hij overleed in Praag op 10 januari 1986.
Zijn poëzie is vol fantasie, rijk aan treffende details en verwijst herhaaldelijk naar zijn jeugdjaren.
Werken van Seifert: 'Stad in tranen' (1921), 'De handen van Venus' (1936), 'De helm van de aarde' (1945), 'Moeder' (1954), 'Het afgieten van klokken' (1967), 'De komeet van Hailey' (1969), 'De pestzuil' (1977), 'De paraplu van Piccadilly' (1979), 'Alle kleuren van de wereld' (1981), 'Mozart in Praag'(1985).

© Tiba.
Laatst gewijzigd door Dettie op 23 Okt 2006, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Okt 2006, 11:49

Citaat van de dag 22 oktober 2006

“Poëzie was met ons vanaf alle begin”

Jaroslav Seifert

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 23 Okt 2006, 14:34

En Golding bewijst dat niet alle Nobelprijswinnaars van die droogstoppels zijn. Hij is iemand die nog steeds gelezen wordt. Hij blijft populair bij de jeugd die voor de lijst moet lezen..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Okt 2006, 15:14

Ach die arme nobelprijswinnaars, worden ze droogstoppels genoemd :D

Ik begin wel te denken dat Mulisch toch wel een beetje gelijk heeft. Veel nobelprijswinnaars zijn toch wel winnaars met een politiek tintje. De meesten staan/strijden ergens voor.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Okt 2006, 10:10

Heer der vliegen
William Golding


Een groep schooljongens overleeft een vliegtuig-crash op een onbewoond eiland, zonder volwassenen. Ze verzamelen op het strand, wachtend op redding. Ze beginnen zich te organiseren, kiezen een leider, maken huisjes, en zoeken naar voedsel. De redding blijft echter langer uit dan gehoopt, en wat begon als een hechte groep kruimelt uit mekaar, als afwijkende meningen beginnen te botsen...

Dit begint als een doodgewone avonturen-roman. Robinson Crusoë in het meervoud, zo je wilt. De vervagende hoop en de groeiende angsten zullen dit scouts-kamp veranderen in iets veel primitiever. Elk heeft zijn eigen angsten, oncontroleerbaar bij nacht. Die angsten gaan het rationele denken vervangen, en weldra zal deze groep goed opgevoede schooljongens veranderen in een groep anonieme wilden.

Volgens de cover schreef de Times over dit boek: Golding weet precies hoe jongens zijn; hij heeft een meeslepende verbeelding; en het levendige realisme waarmee hij de desintegratie beschrijft van hun onbeproefde en onzekere beschaving onder de druk van de rauwe natuur draagt de lezer naar de bloedige ontknoping. Goldings boek uit 1954 is geschreven in een prachtige, beeldende, maar ook moraliserende en didactische stijl. In 1963 werd het verfilmd, waarna het boek nog populairder werd, ook in Nederland.

Paperback | 223 Pagina's | Athenaeum-Polak & Van Gennep | 2002 ISBN: 9025317529

Voor meer informatie over William Golding, http://www.william-golding.co.uk/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Okt 2006, 10:11

Citaat van de dag 23 oktober 2006

The writer probably knows what he meant when he wrote a book, but he should immediately forget what he meant when he’s written it.

William Golding

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 24 Okt 2006, 11:25

Hallo Tiba,

Ik heb twee delen toneelwerk van Pinter. Het is een van mijn favouriete toneelschrijvers. Wat ze er op toneel van maken, moet je iedere keer maar weer afwachten. Ik heb tot op heden niet het geluk gehad een zeer goede Pinter voorstelling bij te wonen.

tiba schreef:Ik heb De huisbewaarder ooit op toneel gezien, lang geleden.
Was wel indrukwekkend.

Tiba.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 24 Okt 2006, 12:12

En Golding bewijst dat niet alle Nobelprijswinnaars van die droogstoppels zijn. Hij is iemand die nog steeds gelezen wordt


Deze schrijver ken ik niet eens :oops: :oops: :oops: .

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Okt 2006, 13:10

Lord of the Flies (Heer der vliegen) is een vrij bekend boek van hem, dat ken je ook niet Tiba?
Marjo heeft ooit nog een verslagje gemaakt van Rites of Passage http://www.leestafel.info/boekenarchief ... imple.html

Dat boek heb ik een hele tijd terug ook gelezen en was toen diep onder de indruk ervan.
Maar ja, bij sommige nobelprijswinnaars zit ik ook met mijn ogen te knipperen, heb ik ook nog nooit van gehoord. Gek he dat je ze dan niet kent ondanks die nobelprijs, daar sta ik toch wel van te kijken (voor mezelf dan)

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 24 Okt 2006, 13:55

Maar je bent dus helemaal de enige niet! Integendeel!!
Dus wat heeft zo'n prijs dan voor zin?
Een korte opsteker en geld in je laatje, maar verder??

leni
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 Okt 2006, 13:35
Locatie: Portugal

Berichtdoor leni » 24 Okt 2006, 19:25

Het is logisch dat je een heleboel Nobelprijswinnaars niet kent. De wereld is zo groot..en als een boek of gedichtenbundel niet is vertaald in het Nederlands is die auteur gewoon onbekend in onze lage landen. Gelijk welke belangrijke auteur uit Belgie of Nederland die de prijs zou krijgen zou je toch wel kennen hoor. En wat de appreciatie -betreft, daar had ik het al eens over, smaken verschillen.Ik hou erg van bepaald eten dat veel mensen niet lusten zoals, uier, varkensoren,hersenen(mag je nu nt meer eten , jammer) zo zie je maar..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Okt 2006, 08:54

De kolonel krijgt nooit post
G. Garcia Marquez


De korte, uit 1961 daterende roman De kolonel krijgt nooit post is door Márquez zelf bij tal van gelegenheden zijn meest geslaagde boek genoemd. Het is het verhaal van een tragikomische kolonel, die de zware last moet torsen van armoede en een astmatische vrouw. Zijn enige trots in de algehele misère is zijn magere vechthaan met lange poten, die voor hem en voor het hele stadje het symbool is geworden van de trotsering van alle ellende in het aangezicht van de volstrekte wanhoop.

Recensie(s):
NBD|Biblion:
In deze kleine roman geeft de Zuid-Amerikaanse schrijver van o.a. "Het kwade uur" en "Honderd jaar eenzaamheid" door middel van zijn hoofdpersoon, de kolonel, op indringende wijze een beeld van de machteloosheid van zijn volk. Deze kolonel met een revolutionair verleden, woont in een fictief Zuid-Amerikaans stadje (Macondo) waar hij al 15 jaar tevergeefs wacht op het bericht dat hij zijn pensioen zal krijgen. Samen met zijn astmatische vrouw leeft hij in bittere armoe. Zijn enige en laatste trots is een magere vechthaan die voor hem en voor de hele stad het symbool is geworden van de trotsering van alle ellende. Bij gelegenheid door de Nobelprijswinnaar 1982 zijn meest geslaagde boek genoemd.

Pocket | 98 Pagina's | Uitgeverij Meulenhoff | 2004
ISBN: 9046130487

Meer over marquez klik http://www.kunstbus.nl/verklaringen/gab ... rquez.html

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Okt 2006, 09:15

Citaat van de dag 24 oktober 2006

Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt.

Gabriel Garcia Marquez
Laatst gewijzigd door Dettie op 26 Okt 2006, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Okt 2006, 09:15

Party tijdens de blitz
De Engelse jaren
Elias Canetti


Een belangwekkende vondst in de nalatenschap van Elias Canetti is het teruggevonden manuscript met het vervolg op zijn befaamde trilogie: zijn bewogen jaren in Engeland tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Canetti betoont zich ook in deze onvoltooid gebleven herinneringen, net als in de driedelige autobiografie De behouden tong, Fakkel in het oor en Het ogenspel, een eminent en stijlvast observator en portrettist.

Superieur, trefzeker en hier en daar een tikje kwaadaardig portretteert Canetti de mensen die zijn pad kruisen: Bertrand Russell, T.S. Eliot, Dylan Thomas en Herbert Read, de conservatieve politicus Enoch Powell en de mede-emigrant Oskar Kokoschka.

Canetti's fascinatie voor excentriekelingen levert fonkelende prozastukken op over verarmde adellijken en echt arme emigranten, ijdele dichters, een wereldwijze stratenveger en - een stuk proza van extreme openhartigheid - over zijn affaire met de later beroemde schrijfster iris Murdoch.

ISBN 9029562838 Ingenaaid, 224 pagina's Met illustraties Verschenen: juli 2005 Arbeiderspers

Voor meer informatie over Elias Canetti, klik http://www.kunstbus.nl/verklaringen/elias+canetti.html

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Okt 2006, 09:16

Citaat van de dag 25 oktober 2006

'Soms is het mij te moede alsof alle woorden waardeloos zijn, en ik vraag me af waarvoor ik heb geleefd. Daar heb ik geen antwoord op. Maar de kracht van de vraag neemt af, ik ga zitten en maak weer woorden.'

Elias Canetti
fragment uit:
Slotsom Aantekeningen 1992-1993

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 26 Okt 2006, 15:59

Ik moet mezelf even corrigeren, heb weldegelijk een pracht voorstelling gezien. Maanlicht door Toneelgroep Amsterdam, hoe kon ik dat vergeten!

rotor schreef:Hallo Tiba,

Ik heb twee delen toneelwerk van Pinter. Het is een van mijn favouriete toneelschrijvers. Wat ze er op toneel van maken, moet je iedere keer maar weer afwachten. Ik heb tot op heden niet het geluk gehad een zeer goede Pinter voorstelling bij te wonen.

tiba schreef:Ik heb De huisbewaarder ooit op toneel gezien, lang geleden.
Was wel indrukwekkend.

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Okt 2006, 09:07

Geboortegrond
Czeslaw Milosz


Milosz (1919-2004), Pools dichter, essayist en romancier (Nobelprijs 1980), in Litouwen geboren, emigreerde om politieke redenen naar de Verenigde Staten.
Het boek, waarvan het origineel reeds in 1959 verscheen, is grotendeels een autobiografie waarin de auteur terugblikt op zijn jeugdjaren in het Pools Litouwse Wilno en de relaties tussen de verschillende nationaliteiten in dit gebied. Hierbij geeft Milosz ook zijn visie op het marxisme en op de verhouding tussen Oost- en West-Europa. Vervolgens schetst hij zijn reiservaringen in Europa en in het bijzonder Frankrijk vóór de Tweede Wereldoorlog, de situatie in Polen tijdens de oorlog en zijn breuk met het communistische Polen, dat hij tot 1950 als cultureel attaché diende. Hoewel een groot deel van dit bekende werk van Milosz een beschouwelijk karakter heeft, is het geschreven in een levendige en beeldrijke taal.

Boek ▪ Paperback ▪ Aantal pagina's: 320 ▪ ISBN: 9045007959 ▪ Nederlands ▪ Atlas ▪ 2005 vertaler Gerard Rasch

Voor meer informatie over Czeslaw Milosz, klik http://nl.wikipedia.org/wiki/Czeslaw_Milosz

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Okt 2006, 09:08

Citaat van de dag 26 oktober 2006

'Bij zonsondergang steunend op een stok kan ik lijken op een tuinman die een grote boom gekweekt heeft.'

Czeslaw Milosz

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Okt 2006, 10:19

De elegieën van Oxópetra
Odysséas Elýtis


Odysséas Elýtis (pseudoniem voor Odysseas Alepoudhelis) werd in 1911 te Iraklion op Kreta geboren en stierf 1996 in Athene. Hij vertaalde uit een half dozijn talen o.a. Eluard, Gide, Rimbaut, Brecht, Eliot, Pound, Lorca, Ungaretti, Maiakowski. Hij publiceerde essays en kritieken, maar is vooral om zijn poëzie bekend. Hij schreef in totaal vijftien, overwegend surrealistische poëziebundels. In 1979 ontving hij de Nobelprijs.

Tweetalig: Grieks-Nederlands, dubbelnummer ! Poëzie: Odysseas Elytis (Griekenland) Vertaling, inleiding en tekstverklaring: Guido Demoen Omslag in vierkleurendruk en illustraties: Odysseas Elytis Uitgeverij POINT, 96p. ISBNnr 90-71152-66-9

Voor meer informatie over Odysséas Elýtis, klik http://nl.wikipedia.org/wiki/Od%C3%BDsseas_El%C3%BDtis

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Okt 2006, 10:20

Citaat van de dag 27 oktober 2006

"Poëzie kan het geweten van de mensen veranderen."

Odysséas Elýtis


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 160 gasten