Thema oktober 2006 - nobelprijswinnaars voor de literatuur

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema oktober 2006 - nobelprijswinnaars voor de literatuur

Berichtdoor Dettie » 01 Okt 2006, 10:56

Te beginnen met de Nobelprijswinnaar 2005, Harold Pinter!



Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 31 Mar 2008, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 01 Okt 2006, 11:37

Ik moet zeggen dat ik me erg op deze maand verheug.

groetjes,
Wil

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 01 Okt 2006, 20:23

Sluit ik me helemaal bij aan Wil...

groetjes, Irene

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Okt 2006, 22:02

Ik ben totaal niet op de hoogte van wie prijswinnaars zijn, dus het zal een maand vol verrassingen worden..
Maar eigenlijk zijn andere themamaanden dat ook, er komen steeds boeken op de site waar ik nog nooit van gehoord heb..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Okt 2006, 09:23

De huisbewaarder
en andere stukken
Harold Pinter


De belangrijkste toneelstukken van de winnaar van de Nobelprijs voor literatuur 2005.

De kamer / De dienstlift / Het verjaardagsfeest / Een beetje pijn / De huisbewaarder / De collectie / De minnaar / De thuiskomst / Theevisite / Verraad

Harold Pinter debuteerde in de jaren vijftig als toneelschrijver, schreef de scenario's van een aantal bekende films, o.a. The Go-Between, The Last Tycoon en The French Lieutenant's Woman, dichtte en publiceerde een roman, regisseerde toneelstukken en films, en is vanaf de val van de regering-Allende in Chili actief als voorvechter van de mensenrechten.
De meeste stukken van Pinter spelen zich in één kamer af, waarin de bewoners en bezoekers zich bedreigd voelen door krachten die ze niet in de hand hebben. Ze worden er onder invloed van de sfeer niet zelden toe verleid zich te gedragen op manieren die henzelf en de anderen in existentiële nood brengen. Happend naar adem zoeken ze uit een uitweg.

In "The Room/De kamer" tast de komst van een blinde neger het veilige bestaan van een middelbaar echtpaar aan.
De eenakter "De Dienstlift" gaat over moordenaars die op instructies wachten om de zoveelste moord uit te voeren.
Zijn eerste lang-durend toneelstuk, ‘the birthday party', (Een kostganger wordt door twee indringers vernederd en weggevoerd) werd in 1958 geschreven, het had een echt Kafkiaans karakter en werd zwaar bekritiseerd.
Met The Caretaker (De Huisbewaarder) realiseerde hij in 1959 zijn internationale doorbaak dat werd bekroond met de Evening Standard Award. Het is in 1963 verfilmd door Clive Donner en won dat jaar op het filmfestival in Berlijn de Zilveren Beer.

Harold Pinter (1930) werd als zoon van een joodse kleermaker geboren in een arbeidersbuurt in Londen. Voor zijn gehele oeuvre, bestaande uit toneelstukken, gedichten, een roman en diverse filmscenario's werd hem in 2005 de Nobelprijs voor literatuur toegekend.

ISBN 9023419790 Gebonden, 554 pagina's Verschenen: december 2005 De Bezige Bij Vertalingen van o.a. Gerard Reve en Gerrit Kouwenaar

Voor meer informatie over Harold Pinter, klik http://boeken.vpro.nl/personen/24479762/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Okt 2006, 09:24

Citaat van de dag 1 oktober 2006

"Ik heb nu 29 toneelstukken geschreven; dat vind ik wel genoeg.''

Harold Pinter

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 02 Okt 2006, 12:59

Ik heb De huisbewaarder ooit op toneel gezien, lang geleden.
Was wel indrukwekkend.

Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Okt 2006, 15:47

"Goodbye Mr Sloane", dat was het toneelstuk dat ik op de middelbare school zag. Ik weet er niets meer van.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 02 Okt 2006, 22:52

Marjo schrijft:

Ik ben totaal niet op de hoogte van wie prijswinnaars zijn, dus het zal een maand vol verrassingen worden..


Toch even plagen, Marjo: tussen de prijswinnaars zitten ook een aantal dichters ;) (Neruda, Milosz, Seifert, Elytis, Seferis, Eliot, Brodsky, Tagore, Szymborska). Die ken ik een beetje. Naar de rest ben ik enorm benieuwd.
Laat de verrassingen maar komen :)

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Okt 2006, 09:41

Hebzucht
een amusementsroman
Elfriede Jelinek


De bepaald niet onaantrekkelijke Kurt Janisch heeft een oogje op have en goed van alleenstaande vrouwen, is bezeten van een verlangen naar geld en bezit. En als agent weet hij waar hij zijn slachtoffers moet zoeken: op plattelandswegen, waar hij de kentekens van de vrouwen noteert.
Het eerste slachtoffer is Gerti, een vrouw van middelbare leeftijd die uit de stad naar de landelijke streek is verhuisd. Hij maakt haar seksueel afhankelijk van hem om haar huis te pakken te krijgen.
En dan is er nog een jong meisje, nog geen zestien jaar, en eveneensin de ban van de agent. Omdat ze zijn plannen in gevaar kan brengen maakt hij haar van kant. Wanneer haar lijk, in een plastic zeil gewikkeld, in het meer wordt gevonden, krijgt de oudere geliefde argwaan. Ze begint te vermoeden waar het de agent om te doen is.
Moeiteloos voegt Elfriede Jelinek misdaadverhaal, lezen en pulproman samen tot een groteske puzzel. En natuurlijk gaat het boek ook over de huidige nieuwe tijd waarin niets anders heerst dan ongeremde, grenzeloze hebzucht. Hoe ironisch kan een ondertitel zijn?

De auteur: Elfriede Jelinek (1946) groeide op in Wenen en studeerde theaterwetenschappen, kunstgeschiedenis piano, orgel en compositie. Ze schrijft proza, gedichten, toneelstukken en filmscenario's. In Nederland werd ze beroemd met de romans De pianiste (1986), Lust (1989) en Uitgesloten (1991). In 1998 verscheen bij Querido De kinderen van de doden en in 2002 Geeft niet. Een kleine trilogie van de dood. Jelinek ontving talrijke onderscheidingen voor haar werk, onder andere de Georg Büchner-Prijs 1998 voor haar oeuvre. In 2004 ontvangt Elfriede Jelinek de Nobelprijs voor literatuur voor 'de vloeiende muzikaliteit van de stemmen en tegenstemmen in romans en toneelstukken die met buitengewone taalijver het absurdisme en de onderdrukkende macht van de maatschappij onthullen'.

Paperback | 391 Pagina's | Em. Querido's Uitgeverij | 2003 ISBN: 9021468034 Oorspronkelijke titel: Gier Vertaling: Inge Arteel en Dirk van Hulle

Voor meer informatie over Elfriede Jelinek, klik http://boeken.vpro.nl/personen/22545186/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Okt 2006, 09:42

Citaat van de dag 2 oktober 2006

"Beslissend voor het leiderschap is niet dat men vooroploopt, maar dat men de kracht heeft alleen te zijn."

Elfriede Jelinek

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 03 Okt 2006, 12:41

Leuk zo "achteruit" alle Nobelprijswinnaars.

ik ben nogal een liefhebber van Coetzee, ook "wachten op de barbaren'vond ik zeer de moeite waard.

groeten,
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Okt 2006, 17:03

Ja dat is een boek dat ik nog steeds eens wil lezen, maar ja zo zijn er nog zovéél boeken die ik wil lezen.
Ik heb tot nu toe alleen Elizabeth Costello van hem gelezen en heb De meester van Petersburg nog staan.
Ken jij dat boek ook Wil?

Bernadet
die expres een ander boek had geplaatst dan jij had opgegeven in de hoop dat het nieuw voor je was. Maar ik had wijzer moeten wezen...

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 03 Okt 2006, 22:45

die expres een ander boek had geplaatst dan jij had opgegeven in de hoop dat het nieuw voor je was. Maar ik had wijzer moeten wezen...


ha ha, wat aardig..ik kende het al ja, vond het indrukwekkend...In ongenade is mijn favoriet, maar dit boek is wat mij betreft een zeer goede tweede.
Elizabeth Costello heb ik ook gelezen, vond ik vrij moeilijk,
en de meester Van Petersburg ken ik ook.
ik was een peirode zo onder de indruk van zijn schrijfstijl dat ik alles van hem las wat ik te pakken kon krijgen.

Zijn laatste boek heb ik ook, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.

Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Okt 2006, 09:45

Wachten op de barbaren
J.M. Coetzee


Ik raak met mijn lippen haar voorhoofd aan. 'Wat hebben ze met je gedaan?' mompel ik. Mijn tong is traag, ik sta van uitputting te wankelen op mijn benen. 'Waarom wil je me dat niet vertellen?'

Tientallen jaren al bestuurt de oude, beschaafde magistraat naar ieders tevredenheid het dorpje aan de grens van het Rijk. Wanneer de regering het decreet uitvaardigt dat de barbaren in het grensgebied moeten worden vervolgd, kan de oude man daar niet veel begrip voor opbrengen. Hij voelt meer sympathie voor die zogenaamde barbaren, een nomadenvolk dat niemand kwaad doet. Aanvankelijk probeert hij de machthebbers dan ook tot rede te brengen, maar hij raakt daardoor steeds meer in het conflict betrokken. Als hij een erotische relatie krijgt met een van de slachtoffers van het overheidsgeweld - een door de martelingen van haar ondervragers kreupel en blind geworden meisje - voelt hij zich geroepen tot een wilde actie. Hij komt in de gevangenis terecht en wordt zelf als een barbaar behandeld.
Op subtiele wijze beschrijft Coetzee in de oude man niet simpelweg een bestuurder met een gewetensconflict, maar iemand die heen en weer geslingerd wordt tussen medeplichtigheid, onverschilligheid en verzet.

J.M.Coetzee (Kaapstad 1940) publiceert essays, verhalen en romans. Hij schrijft regelmatig voor de New York Review of Books en doceert literatuurwetenschappen in Chicago en in Adelaide, waar hij woont. Coetzee ontving twee keer de Booker Prize (voor Leven en wandel van Michael K. en In ongenade) en in 2003 de Nobelprijs.

Roman Vertaald door: Peter Bergsma Gebonden | 240 blz. | ISBN 90 5936 009 5

Voor meer informatie over J.M. Coetzee, klik http://boeken.vpro.nl/personen/22550457/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Okt 2006, 09:46

Citaat van de dag 4 oktober 2006

"Schrijven doe je omdat je niet weet wat je wilt zeggen. Schrijven onthult wat je wilde zeggen.
Eigenlijk construeert het soms wat je wilt of wilde zeggen.”

J.M. Coetzee

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 04 Okt 2006, 10:12

Ik heb alleen nog maar In Ongenade gelezen van Coetzee, dat smaakte naar meer om iets van die schrijver in handen te nemen.
Heeft iemand iets gelezen van Jelinek?
Schijnt hele moeilijk te doorgronden boeken te schrijven.

groetjes, irene

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 04 Okt 2006, 11:35

Nee, stop, ik lees de thema's niet meer! Iedere keer weer een hele hoop boeken die ik ook wil lezen. Ik kan het niet meer aan :cry: Mijn lijst wordt veel te lang :cry: :cry: :cry: wordt er bijna depri van. Gelukkig staat de winter voor de deur. Lekker in de zetel met een dekentje over mijn voeten, met een lekker boek en een pot thee. :) Alleen de "tijd" ontbreekt nog :lol:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Okt 2006, 11:58

PetraO heeft Jelinek gelezen.

Ja erg hè Inge. Ik kende geen van de Italiaanse boeken en deze die nu aan bod komen ken ik ook al niet.. Gewoon doorlezen denk ik dan maar..
ooit, eens, zal ik toch wel iets ervan kennen.

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 04 Okt 2006, 14:10

Coetzee staat ook hoog op mijn lijstje!

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Okt 2006, 15:41

Haha volgens mij heb je een breeeeeed lijstje in plaats van een lang lijstje! (Ik ook hoor). Soms denk ik wel eens als ik in m'n kast kijk oh, ik wil NU lezen en niets anders dan lezen! Zulke mooie en interessante boeken staan er nog. Maar ja, niet alles ken zei de hen.

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 04 Okt 2006, 23:24

Ha ja, een heel breeeed lijstje. En heel weinig tijd momenteel :cry: . Lees toch elke avond een stukje verder in "Spijkerschrift". De rest volgt ooit wel :) .

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Okt 2006, 08:49

De samenzwering
Imre Kertész


Na de val van een obscure dictatuur in Latijns Amerika moet geheim agent Antonio Rojaz Martens zich voor een volksgericht verdedigen. Terwijl hij in gevangenschap zijn ter dood veroordeling afwacht, legt hij op papier rekenschap af van zijn daden. Martens wordt zijn rol in de zaak Salinas ten laste gelegd: het tragische geval van een vader en zijn zoon, die door een samenzwering binnen het staatsapparaat valselijk zijn beschuldigd, gemarteld en vermoord. Zelf vindt Martens dat hij verkeerd heeft gedaan. Hij heeft wel momenten van twijfel gekend, maar dat maakt hem des te menselijker.

Met zijn scherpzinnige en analytische blik legt Imre Kertész de absurde logica van een totalitair systeem bloot, waarin angst en schluld regeren en er geen plaats is voor onschuld. Een indrukwekkend verhaal, geschreven met de scherpzinnige blik die al het werk van Kertész kenmerkt, maar ook met wrange humor. Dit verhaal over schuld en onschuld, daders, slachtoffers en meelopers heeft een universele zeggingskracht. De samenzwering verschijnt voor het eerst in Nederlandse vertaling.

ISBN 9023418611 Oorspronkelijke titel: Detektiveschichte Vertaling: Henry Kammer Gebonden, 123 pagina's Verschenen: november 2005 De Bezige Bij .

Voor meer informatie over Imre Kertész, klik op de afbeelding http://www.ned.univie.ac.at/lic/autor.a ... _id;16573/

Hij ontving de Nobelprijs in 2002
Laatst gewijzigd door Dettie op 05 Okt 2006, 08:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Okt 2006, 08:51

Citaat van de dag 4 oktober 2006

" Ik had kennelijk de behoefte om de nooit meer ongedaan te maken daad dat ik een roman had geschreven en daarmee een aantal jaren van mijn leven had verdaan, te rechtvaardigen door een zeker vervolg aan die daad te geven - waarbij ik helemaal vergat dat het juist mijn onzekerheid was geweest die me tot het schrijven van die roman had gebracht."

Imre Kertész

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Okt 2006, 09:52

Een half leven
V.S. Naipaul


In een uithoek van India waar de onafhankelijkheidsbeweging nog geen grote rol speelde, kwam de vader van Wilie Chandran in opstand tegen de toekomst die op grond van zijn hoge kaste voor hem was uitgestippeld. Hij gaf gehoor aan de oproep van Mahatma Ghandi om het Britse onderwijs te boycotten, trouwde met een onaantrekkelijke vrouw uit een lage kaste en keerde zo de voorouderlijke traditie de rug toe. De gevolgen hiervan zag hij als een vorm van zelfopoffering.
Wilie Chandran rebelleert op zijn beurt tegen zijn milieu. Hij gaat studeren in London, waar hij terechtkomt in het naoorlogse immigrantenwereldje, de seksualiteit verkent en zich bekwaamt in het schrijven van verhalen die hij zelf niet bedenkt. Als hij kennismaakt met Ana, een plantersdochter uit een Portugese kolonie in Afrika, voelt hij zich voor het eerst geaccepteerd en geliefd, zonder kaste- of rassenvooroordeel. Maar ook het leven van Ana in het plantersmilieu tijdens de laatste decennia van het kolonialisme kan hij niet blijvend delen.
In 'Een half leven' belicht V.S. Naipaul opnieuw de menselijke zoektocht naar liefde en erkenning.

Uitgever Contact ISBN 9045006863 Plaats Amsterdam Jaar 2001

Voor meer informatie over V.S. Naipaul, klik http://boeken.vpro.nl/boeken/4158881/


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 gasten