september 2004 thema - kunst

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Sep 2004, 13:42

He wat gek Sarah, ik had ook al een gevoel dat het niet klopte vandaar ook mijn vraag.
Wat vreemd he. Ik ga eens op zoek of ik een andere beschrijving vind.
Zoals je zult begrijpen moet ik het nog lezen.

Bedankt alvast voor je antwoord.
bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Sep 2004, 13:54

Nou Sarah, keus genoeg en allemaal een beetje anders.

Bernadet

Allessandra's familie is redelijk ruimdenkend. Alhoewel het ongepast is voor een jong meisje, staan zij haar toe om haar liefde voor de kunst, waar Florence in excelleerde op alle terreinen, te praktiseren. Haar vader neemt een jonge, veelbelovende kunstenaar is dienst die het plafond in hun kapel gaat beschilderen. Allessandra valt voor de teruggetrokken, verlegen jongen, maar tot haar ergernis is haar huwelijkskandidaat al voor haar gekozen.
Bron: nu.nl/boek

Sarah Dunant waagt zich na enkele thrillers op het pad van de historische roman. Ze vertelt het levensverhaal van zuster Lucretia, die aan het begin van het verhaal ogenschijnlijk aan een tumor overlijdt. Aan de hand van het dagboek van zuster Lucretia ontrafelt zich de geschiedenis van Allessandra Cecchi, zoals de zuster buiten het klooster door het leven ging.

Florence
Het levensverhaal speelt zich af tegen de achtergrond van het laat 15de eeuwse Florence, alwaar achtereenvolgens Lorenzo de Medici, Pierro de Medici en Girolamo Savonarola de scepter over de stad zwaaien. Een bewogen tijd, waarin het niet eenvoudig is voor Allessandra, de dochter van een succesvol handelsman, om zich als zelfstandige vrouw staande te houden. Zeker niet omdat ze de ambitie heeft om de schilderkunst machtig te worden. Deze toen per definitie mannelijke kunstuiting staat daarnaast ook nog eens onder druk door de puriteinse opvattingen van de heerser over de stad: Savonarola.

De strijd om geestesvrijheid van Allessandra wordt door Sarah Dunant op een meeslepende en intrigerende manier verteld. Haar worsteling met de heersende opvattingen en regels neemt de lezer mee door een tijd waarin andersdenkenden werden achtervolgd en gemarteld.
Bron www.8weekly.nl

Florence, 1528. Het is de tijd van de Medici, overdadige luxe, verblindende kunst en seksuele uitspattingen. Maar ook de tijd van de hellepreken van de religieuze fanaticus Savonarola en de toenemende macht van de weelde- en nachtpolitie. De vader van de jonge Alessandra, een rijke stoffenhandelaar, besluit een schilder in huis te nemen om de familiekapel in het palazzo te beschilderen. Een belangrijk moment, dat bepalend zal zijn voor de toekomst van Allesandra, die in het geheim haar hart verpand heeft aan de schilderkunst. Volgens familiegewoonte wordt zij uitgehuwelijkt. Zij trouwt met Cristoforo, de beste vriend van haar broer Tomaso. Maar tijdens het huwelijk blijkt dat Cristoforo een relatie met haar broer onderhoudt. Ondanks de schok en het gevoel bedrogen te zijn door haar familie besluit zij toch bij hem te blijven. De onverwachte vrijheid die haar als getrouwde vrouw ten deel valt, grijpt zij met beide handen aan. Ze pakt haar oude passie, het schilderen, weer op en ontmoet opnieuw de jonge schilder uit haar jeugd, Michelangelo. Er ontwikkelt zich een liefdesrelatie die dramatische gevolgen heeft.
Bron:nnbh

Sarah Dunant, De geboorte van Venus
Heerlijke historische roman om je omgeving door te vergeten.
Dunant beschrijft het leven van een opmerkelijke jonge vrouw. Ze is de dochter van een lakenhandelaar uit Florence in een tijd dat een vrouw niet geacht wordt zich te ontwikkelen (rond 1492).
Ondanks haar enorme kennis is ze in sociaal opzicht tamelijk naief. Het is dan ook de vraag of ze ooit wel echt het leven zal kunnen leiden dat ze voor zichzelf wenst.
10 maart 2004
Bron: Literatuur recent

Florence, 1528. Het is de tijd van de Medici, een tijd van overdadige luxe en schitterende kunst. Maar ook de tijd van hellepreken van de religieuze fanaticus Savonarola en de toenemende macht van de nachtpolitie.

Alessandra is nog maar vijftien als haar vader een jonge mysterieuze schilder in huis haalt om de familiekapel te beschilderen. Een moment dat bepalend zal blijken voor de toekomst van Alessandra, die heimelijk haar hart heeft verpand aan de schilderkunst. Wanneer zij later volgens familietraditie wordt uitgehuwelijkt en haar echtgenoot haar ontrouw blijkt te zijn, is zij in eerste instantie volledig uit het lood geslagen. Maar dan blijkt dat de relatie met haar echtgenoot ook zijn positieve kanten te hebben. Hij geeft haar de vrijheid om haar oude passie, het schilderen, weer op te pakken en zo ontmoet zij opnieuw de schilder uit haar jeugd

www.boekenwijs.nl

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Sep 2004, 15:09

Ik heb het boek niet gelezen..en degenen die het wel gedaan hebben weten niet wat ze lezen. Geen aanbeveling. Als Sarah nu eens haar versie erop zet??

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Sep 2004, 16:23

*Grinnik* Goed idee marjo!!

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 18 Sep 2004, 18:38

Misia, biografie door Misia Sert.

Die Misia lijkt me wel een intrigerende dame!

Groetjes. Tiba.

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 19 Sep 2004, 12:09

Toch heeft het boek me erg geboeid, misschien omdat ik een aantal keren in Florence ben geweest en er toen veel over heb gelezen. De tijd is de tijd van Michelangelo, Botticelli, Da Vinci en andere beroemde schilders. Michalangelo heeft in Florence nauwelijks geschilderd maar wel veel beeldhouwerken gemaakt. De Medici maakte het mogelijk voor kunstenaars zich te ontplooien en vrijheid, van kunst en meningsuiting stond hoog in aanzien. Tot Savonarola kwam en er een onderdrukking van juist de kunsten plaatsvond.

In dat klimaat speelt de roman zich af. Alessandra wil graag schilderen maar dat kan niet. Ook moet zij trouwen, tegen wil en dank, en haar moeder zorgt ervoor dat zij de juiste man krijgt, al lijkt dat in eerste instantie helemaal niet zo. De relatie tussen Christoforo en Alessandra is een vreemde relatie, maar misschien was het voor Alessandra wel de een na beste. Die ene kreeg ze later ook nog!

Als je de geschiedenis een beetje kent is het een zeer boeiend verhaal. Maar als je de beschrijvingen leest, dank voor de samenvatting, Bernadet, daar klopt eigenlijk niets van.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Sep 2004, 14:56

Ik heb het boek van Sarah Dunant hier liggen en als ik het uit heb zal ik er wel een artikel van maken.
Die beschrijving vond ik ook raar Lizzy, je voelt al Hier klopt iets niet!

Ja die Misia Sert lijkt me een zeeeeer interessante dame Tiba, *zucht* alweer een boek op mijn verlanglijstje!

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 23 Sep 2004, 22:44

Een huishouden van Jan Steen. Lijkt me een heel interessant boek, Bernadet. En wat een prachtige schilderijen. Het schilderij "de wereld ondersteboven" of hoe het ook in het Nederlands, schildert wel een huishouden van Jan Steen. Heeeel mooi, blij met de link!

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Sep 2004, 08:35

Ja he Tiba, ik heb al die schilderijen uitgebreid bekeken, schitterend!
Ik maak een mooi archief van van al die boeken en ik denk dat ik er heel wat van ga lezen!

Misia Sert o.a. en die mevrouw Fles vond ik ook wel interessant.

Groetjes
Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 29 Sep 2004, 21:37

De dichter en de dief, Guido Snel.

Klopt de link, Bernadet? Ik kwam terecht op een engelstalige site over joodse literatuur.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Sep 2004, 10:01

Ja klopt tiba, het ging om de schrijver die in het boek genoemd wordt. Net als bijv. meisje met de parel met een link naar Vermeer.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Sep 2004, 12:08

Jammer, jammer het kunst-thema is alweer voorbij. Ik vond het een geweldig thema. Ik hoop jullie ook.

Bernadet

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 30 Sep 2004, 13:29

Heel goed, Bernadet. Het was een interessante maand.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 30 Sep 2004, 19:34

Voor mij is het thema kunst in poëzie nog niet voorbij!!!. Heb hier nog wat gedichten gevonden!

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Sep 2004, 19:51

Kom maar op!!!! :D

Groetjes
Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Okt 2004, 16:20

En het archief is klaar!!!

Veel nieuwe titels!!

http://www.leestafel.info/kunst/index.html

Ben er best trots op al zeg ik het zelf!!

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 30 Okt 2004, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 16 Okt 2004, 00:38

Wat mooi, Bernadet. Het is echt een prachtig overzicht!
Nu wil ik best een rustige tijd om alles nog eens te lezen.


Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Dec 2004, 16:34

Nieuw boek erbij geplaatst Het genie van Rome van Margreet Hofland (over Carevaggio)

http://www.leestafel.info/kunst/productssimple0.html

De link naar de site over dit boek is ook zeer interessant.
Die kan je bekijken door op de afbeelding van het boek te klikken.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Apr 2005, 20:40

Aan het thema kunst toegevoegd Drieluik van Suzanne M Wolfe met link naar de schilder Rogier van der Weyden.

http://www.leestafel.info/kunst/productssimple4.html

bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 11 Apr 2005, 22:26, 2 keer totaal gewijzigd.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 11 Apr 2005, 21:19

Mooi!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Okt 2007, 17:34

De oude Goya
Julia Blackburn


Op 47-jarige leeftijd kreeg de Spaanse schilder Francisco de Goya een ziekte die hem stokdoof maakte. In dit opmerkelijke boek volgt Julia Blackburn Goya in de vijfendertig resterende jaren van zijn leven. Het was een tijd van politiek onrust in Spanje, van oorlog en verwarring, en Goya gaf de wereld die hij om zich heen zag vorm in zijn visionaire schilderijen, tekeningen en etsen.

Toch brachten deze jaren ook tederheid voor Goya, zijn intieme omgang met de hertogin van Alba (die zijn muze lijkt te zijn voor het beroemde schilderij De naakte Maja) en met zijn maîtresse Leocadia, die hem bijstond tot zijn dood.

In De oude Goya geeft Blackburn een intiem portret van de befaamde Spaanse schilder en zijn werk. Ze kijkt als het ware door de ogen van Goya (die twee brillen over elkaar droeg) en laat de lezer voelen hoe hij de wereld zag zonder te horen.

Julia Blackburn wordt beschouwd als een van de meest originele en vindingrijke schrijfster uit Engeland. Eerder verschenen van haar Droomtijd, Het boek van kleur en De melaatse en zijn metgezellen.

Meer over Goya http://nl.wikipedia.org/wiki/Francisco_Goya

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Okt 2007, 17:35

Meisje met de parel
Tracy Chavalier



Halverwege zijn succesvolle carrière schilderde Johannes Vermeer (1632-1676) het gezicht van een meisje met een oorbel. Dit beroemde schilderij, Meisje met de parel, wordt ook wel de Mona Lisa van Nederland genoemd. Het meesterwerk weerspiegelt een wonderbaarlijke hoeveelheid emoties: ernstig vragend, uitdagend lachend, maar bovenal ondraaglijk treurend.

De zestienjarige Griet treedt, door familieomstandigheden gedwongen, als dienstmeisje in dienst bij de vermaarde schilder en kunsthandelaar Johannes Vermeer. De kunstenaar raakt in de loop der jaren steeds meer gecharmeerd van haar schoonheid, haar beheerste optreden en haar fascinatie voor kunst. De groeiende intimiteit tussen hen veroorzaakt spanning en onrust in het geordende huishouden, tot ergernis van Vermeers eigenzinnige vrouw Catharina en haar inwonende moeder. De kunstenaar besluit Griet te vereeuwigen.

Het verhaal speelt zich af in het zeventiende-eeuwse Delft, waar een strikte sociale orde een duidelijke scheiding aanbracht tussen de rijken en de armen, de katholieken en de protestanten, de meesters en de bedienden. Met een geweldig inlevingsvermogen voor deze periode in de Nederlandse gescheidenis, vertelt Tracy Chevalier in Meisje met de parel het fictieve verhaal van een jonge vrouw die op de rand van haar volwassenheid een genie ontmoet.

Meer over Johannes Vermeer, (let ook op de links onderaan die site) http://nl.wikipedia.org/wiki/Johannes_Vermeer
Laatst gewijzigd door Dettie op 31 Mar 2008, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Okt 2007, 17:36

Nicolosia

Joost Dievendal


Joost Divendal komt al vele jaren in Venetië. Tijdens een van zijn eerste bezoeken werd hij plotseling getroffen door een schilderij van Giovanni Bellini (1430-1516). Hij zag de heilige maagd Maria, maar vreemd genoeg had ze een aardse uitstraling alsof het een van de Venetiaanse meisjes buiten was.
Het werd het begin van een jarenlange obsessie. Divendal verdiepte zich in de literatuur over Bellini, leermeester van Titiaan en Giorgione. Ook sprak hij met kenners van de Italiaanse schilderkunst en bezocht hij kerken en musea waar andere Madonna's hangen. Er was maar één conclusie mogelijk: met zijn Madonna had Bellini de vrouw van wie hij hield vereeuwigd, en zij zou later de Madonna worden zoals wij haar nog altijd kennen.

In Nicolosia beschrijft Joost Divendal met aanstekelijk plezier zijn speurtocht naar Bellini's model gedurende maar liefst zeven reizen naar de stad in de lagune. Bezoeken in wisselende seizoenen die hem niet alleen veel over de schilder en zijn model leerden, maar ook over het Venetië waar Bellini zijn lange leven werkte.
Het boek eindigt met de geruchtmakende diefstal van een van Bellini's mooiste Madonna's in 1993. Divendal beseft dat hij zijn liefde voor het meisje dat een Madonna werd alleen kan behouden door haar los te laten.

Bekijk de schilderijen van Bellini, http://www.wga.hu/frames-e.html?/html/b ... /giovanni/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Okt 2007, 17:37

De Rozendief

Inez van Dullemen



Dit in de eerste persoon enkelvoud geschreven verhaal over de bestaande naaldkunstenaar Willem Schenk roept vraagtekens op: is dit een goed ingeleefde, doch gefingeerde biografie, of heeft de schrijfster (1925) gesprekken gevoerd met hem, is zij als 't ware zijn ghostwriter? Aan het eind van zijn leven (geboren begin jaren twintig) kijkt Schenk terug op zijn jeugd als donkerogend buitenbeentje en moederskindje in een gezin met blonde kinderen. Al vroeg is hij zich bewust van een anders zijn, hij heeft een voorliefde voor verkleedspelletjes, liefst in vrouwenkleren, en hij houdt van mannen. Ondanks dat wil hij een normale man zijn, trouwt, krijgt kinderen, maar voelt zich opgesloten in een kooi.

Als zijn wandkleden in Parijs ten toon worden gesteld geeft hij zich in deze stad over aan zijn homofiele geaardheid. Marcel, een veel jongere man, wordt zijn geliefde, jaren duurt deze verhouding.
Na een hartaanval maakt hij schoon schip met zichzelf, hij ruimt zijn geest op, de zolder van al zijn herinneringen. Cursief gedrukte bladzijden geven een indruk van zijn geestesgesteldheid bij het maken van zijn beroemde kleden. De kaft is symbolisch, zijn laatste kleed, waarmee hij zijn doorgeknipte verleden toont

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Okt 2007, 17:37

Leven voor de kunst
Suzette Haksma


De Utrechtse Etha Fles (1857-1948) was schilderes, schrijfster en kunstcritica. Ze speelde een belangrijke rol in een van de meest turbulente periodes van de Nederlandse culturele geschiedenis. Zich bewegend in de kringen van de Tachtigers maakte ze de weg vrij voor kunststromingen als het Franse impressionisme en de Engelse kunstnijverheid.

In Utrecht richtte ze de vereniging Voor de Kunst op, waar ze podium bood voor de moderne kunst en haar makers. Kunstenaars als Jan Toorop, Wally Moes, Jan Veth, Anton Mauve en Anton Derkinderen behoorden tot haar vriendenkring. Fles' kosmopolitische instelling bracht haar ondermeer in Rome, waar ze beschermvrouwe werd van de Italiaanse beeldhouwer Medardo Rosso. Tot het einde van haar leven - Fles woonde toen in Bergen - is ze vele kunstenaars zowel op geestelijk als materieel gebied blijven steunen. Met Leven voor de kunst maakt Suzette Haakma een einde aan de relatieve onbekendheid van de markante Etha Fles. Mede door het beeldmateriaal, de historische documenten uit familie- en gemeentearchieven, de citaten uit Fles' eigen werk én de persoonlijke notities van haar dierbaren, wordt een helder beeld geschetst van deze bijzondere vrouw, geplaatst tegen de achtergrond van de culturele ontwikkelingen tijdens haar leven.

Meer over Etha Fles http://www.devalk.com/kunstenaars/fles/fles.html


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten