Thema september 2006 - Italiaanse schrijvers

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Sep 2006, 12:46

Geschiedenis van de
klassieke Italiaanse letterkunde
Frans van Dooren


De periode van 1200 tot 1700 (het Duecento tot en met het Seicento) geldt in de Italiaanse letterkunde als de klassieke bloeiperiode. Zij bracht een groot aantal literaire genieën voort, die tot op de dag van vandaag een niet geringe invloed uitoefenen. In dit chronologisch opgezette overzicht voert Frans van Dooren ons door de eeuwen en langs alle literaire topfiguren.

Naast de maggiori Dante, Petrarca, Boccaccio, Ariosto, Machiavelli en Tasso, die uiteraard de hun toekomende ruime aandacht krijgen worden enkele honderden andere schrijvers behandeld: mannen en vrouwen, dichters en prozaïsten, dramaturgen en librettisten, biografen en historici; geleerden en filosofen. Alles wat men over de Italiaanse letterkunde en haar beoefenaars wil weten staat in dit boek. Maar bovendien is het, door de bevlogen toon, de gedegen kennis en het inlevingsvermogen van de auteur, een grote stimulans om nog meer te willen lezen van die mooie Italiaanse literatuur.

Frans van Dooren, classicus en italianist, houdt zich al meer dan veertig jaar intensief bezig met de studie en lectuur van de Italiaanse letterkunde. Hij vertaalde onder anderen Dante, Petrarca, Machiavelli, Michelangelo en Leopardi. In 1990 ontving hij voor zijn vertaalwerk de Martinus Nijhoffprijs.

Amsterdam, Querido, 1999, 420 pp. ISBN 90-253-0868-6.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Sep 2006, 12:46

Citaat van de dag 1 september 2006

"Geld maakt je handen vuil, wanneer de sommen klein zijn. Maar in grote hoeveelheid maakt het ze schoon."

Pitigrilli

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Sep 2006, 13:06

Christus kwam niet verder dan Eboli - Carlo Levi

Lijkt me ook alweer zo'n mooi boek. Kent iemand het?

bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Sep 2006, 18:30

No..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Sep 2006, 09:51

Christus kwam niet verder dan Eboli
Carlo Levi


is het wereldberoemde en succesvol verfilmde boek waarin Carlo Levi verslag doet van zijn verbanning naar een desolaat bergdorp in Zuid-ltalië.

In het zuiden van Italië ligt een onherbergzaam gebied, waarvan de inwoners zich in barre omstandigheden door het leven moeten zien te slaan. Het was naar dit gebied, het Siberië van ltalië, dat Carlo Levi in 1935 wegens anti-fascistische activiteiten werd verbannen. Hij genoot er een beperkte bewegingsvrijheid, maar werd als arts en gecultiveerd mens door de notabelen als een der hunnen gezien. De overige dorpelingen hoopten vooral dat Levi hun medische zorg zou kunnen bieden. Op basis van zijn dagboek beschrijft Levi in Christus kwam niet verder dan Eboli op aangrijpende en ook humoristische wijze de beslommeringen in een verarmd, achtergebleven, maar desondanks herkenbaar Italiaans dorp. Het boek is tegelijkertijd een vlammend pamflet tegen de verwaarlozing van het zuiden door de Italiaanse overheid en een ontroerend eerbetoon aan de kracht en schoonheid van de streek en haar eenvoudige bewoners.

Carlo Levi (1902-1975) was een der grootste kunstenaars in het naoorlogse Italië. Hij werd opgeleid tot arts, maar wierp zich na voltooiing van zijn studie op het schilderen.
Bron: www.casa-in-italia.com
Uitgeverij Spectrum

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Sep 2006, 09:52

Citaat van de dag 2 september 2006

"Ach, arme bomen. Elk nieuw boek reduceert de hoeveelheid zuurstof in onze atmosfeer."

Umberto Eco

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Sep 2006, 11:36

De onverschilligen
Alberto Moravia


De onverschilligen is de debuutroman en een van de hoogtepunten uit het werk van Alberto Moravia. Hij schreef dit boek op tweeëntwintigjarige leeftijd.
Het verhaal speelt zich af in het fascistische Rome in de tweede helft van de jaren twintig. De hoofdpersonen zijn door hun onvermogen om werkelijk te haten en lief te hebben, veroordeeld tot een onverschilligheid die het hun onmogelijk maakt hun uitzichtloze levens te veranderen. Moravia schildert in deze roman het gegoede burgermilieu, waaruit hij zelf afkomstig was, ten tijde van een periode van moreel verval.

Wereldbibliotheek Oorspronkelijke titel Gli indifferenti Vertaling F. de Matteis-Vogels paperback 13 x 21cm 280 blz isbn 90-284-2178-5

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Sep 2006, 11:37

Citaat van de dag 3 september 2006

"Hoe gelukkiger men is, hoe minder aandacht men aan zijn geluk besteedt."

Alberto Moravia

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 04 Sep 2006, 11:44

Dat ziet er aan het begin van de maand meteen al goed uit..lijkt me een boeiend boek "De onverschilligen'..komt op mijn lijst.
De thematiek doet me een beetje denken aan "kentering van een huwelijk" van Sandor Marai, maar misschien vergis ik me.

Wil

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Sep 2006, 11:44

Dit boek heeft grote indruk op mij gemaakt, ergens in de jaren 70 denk ik. Zou ik het nu nog kunnen lezen, vraag ik me af..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Sep 2006, 13:31

Dat is apart, zulke enthousiaste reacties! irene had achter Moravia "diverse titels" gezet. Dat ik dan uitgerekend dit boek kies!

Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 04 Sep 2006, 14:43

Je mag me gewoon Roel noemen, dat is mijn echte naam. Rotor is een personage uit een roman waar ik aan jaren aan bezig ben. Dat klinkt ijdel, maar ik heb deze naam simpelweg gekozen, omdat ik een aparte naam zocht en doen dacht ik ineens aan deze die in mijn roman gebruik. Zomaar ineens.

Nou, Jom ik bedoel eerder invloeden van.
Bedankt voor de verduidelijking.
Bestond de commedia dell árte toen al?

Ja, de middeleeuwse psyche.

Zouden er boeken die in de huidige, moderne tijd uitkomen, nog over 700 jaar nog worden gelezen? Kans is heel klein, zeker gezien die razendsnelle ontwikkelingen die de mensheid steeds verder de technologische weg opsturen. Geen plaats meer voor handwerk, geen plaats meer voor rust.


Jom schreef:O nee, Rotor, het heeft helemaal niets van een schelmenroman.
Vind ik.
In de hemel heeft het burleske wel de facto sancto een blasfemisch en relativerend smaakje,
maar het is toch anders dan op aarde waar alles al vlug makkelijker en tastbaarder blijft.
En Dante is geen hemelquichote : hij laat de molenwiekende vooroordelen over het algemeen rustig verder draaien. Al steekt er in hem voelbaar, tussen de regels en de beelden in, reeds die lichte tegenbries van humanisme op.

Maar van Zion tot la Mancha of van de divina commedia naar de commedia dell’arte is toch nog wel een groot eind.
(Je kan her en der kiemen zien en kleine scheuten zelfs, maar toch.)


Luchtige sprongen over water ?
Ach, Rotor, in de hemel is veel lucht dat wel maar het was toch vooral happen naar betekenissen.
En je wordt er op de duur in ondergedompeld maar het is wel eerder in de middeleeuwse psyche dan in water.

Maar dat ontcijferen loont zó de moeite.
Elke terzine, elke drie verzen, valt er wat knaps te raken, iets knaps van over 700 ( zevenhonderd !) jaar, iets van toen dat nog leeft.
g

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 04 Sep 2006, 14:59

Ik geloof dat ik dit boek heb gelezen, daarnaast heb ik nog een ander staan. Maar beide boeken staan op de nominatie om uit de boekenkast verwijderd te worden. Ik had me er veel van voorgesteld, jaren geleden, maar het werd een grote teleurstelling.
Let op Marjo, daar ben ik weer, de stijl was een complete afknapper. Ik vond dit zo saai geschreven, dat ik er niks mee kon aanvangen. Moravia is een echte realist en als ik dat eerder geweten had, had ik het boek niet gekocht! Ik was afgegaan op een lovende recensie in de Volkskrant. Nee, geef mij dan maar Calvino. Ik heb ook een boek van Pasolini gelezen en dat was enigsinds vergelijkbaar. Toch nog indrukwekkend qua verhaal, maar qua stijl een grote teleurstelling. Bij Moravia was de stijl zo opdringerig saai, dat het hele verhaal werd overschaduwd.

Bernadet schreef:De onverschilligen
Alberto Moravia


De onverschilligen is de debuutroman en een van de hoogtepunten uit het werk van Alberto Moravia. Hij schreef dit boek op tweeëntwintigjarige leeftijd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Sep 2006, 16:07

Nou ja, dat weet ik niet meer hoor. Ik zal eens kijken of ik dit boek nog heb staan. Vaak verdwijnen de boeken die indruk gemaakt hebben niet..
Ik heb Calvino gelezen in het Italiaans, maar het kan me niet echt bekoren. Misschien waren dat speciale beginnersboekjes en heb jij andere gelezen?

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 05 Sep 2006, 09:31

Ja, kijk eens, wie weet wat er nog meer voor "vergeten" boeken boven water komen.
Hé, Marjo, je leest italiaans!!! Van Calvino heb ik, als de titel goed heb: het pad van de spinnepoten gelezen. Het jeugdig elan van het boek sprak me zo aan. Het verhaal ben ik finaal vergeten.
Ga vanavond toch echt even kijken wat ik nou van Moravia heb staan en zoek ook even naar de passages in Banville.

Marjo schreef:Nou ja, dat weet ik niet meer hoor. Ik zal eens kijken of ik dit boek nog heb staan. Vaak verdwijnen de boeken die indruk gemaakt hebben niet..
Ik heb Calvino gelezen in het Italiaans, maar het kan me niet echt bekoren. Misschien waren dat speciale beginnersboekjes en heb jij andere gelezen?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Sep 2006, 10:24

De natuurlijke chaos der dingen
Andrea Canobbio


Wanneer tuinarchitect Claudio Fratta door de mooie Elisabetta Renal wordt gebeld over de renovatie van de monumentale tuin van haar familie, realiseert hij zich dat zij de vrouw is die hij vijf maanden eerder uit een verongelukte auto heeft gered. Maar beseft zij wel wie hij is? En welk mysterie gaat er schuil achter het auto-ongeluk?
Naarmate Claudio zich meer in Elisabetta en de gruwelijke moord die aan haar ongeluk voorafging verdiept, ziet hij dat er een relatie moet zijn met het verhaal van zijn eigen familie, met het faillissement van zijn vader en de dood van zijn jongere broer. Wanneer er dan ook nog een hevige passie ontvlamt tussen Claudio en de getrouwde Elisabetta dreigt hij ten onder te gaan in een web van intriges. Wat hij weet van zijn eigen, ontwrichte familie blijkt samen te hangen met de duistere kanten van de Renals.


Andrea Canobbio (Italië, 1962) studeerde economie en werkt als redacteur bij uitgeverij Einaudi. Eerder schreef hij vier romans. Zijn werk werd bekroond met de Grinzane Cavour en de Mondelloprijs en hij werd genomineerd voor de Premio Strega, de belangrijkste literaire prijs van Italië. De natuurlijke chaos der dingen is zijn wereldwijde doorbraak. Andrea Canobbio woont en werkt in Turijn.

Oorspronkelijke titel: Il naturale disordine delle cose Vertaler: Jan van der Haar
Paperback Omvang: 369 Blz. ISBN: 9029074884 Verschenen: 24 mei 2004 Uitgeverij Meulenhoff

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Sep 2006, 10:25

Citaat van de dag 4 september 2006

Als wij willen dat de dingen blijven zoals zij zijn, dan zullen de dingen moeten veranderen.

Giuseppe di Lampedusa 1896-1957, Italiaans schrijver

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Sep 2006, 13:30

Dat is nogal diepzinnig, geloof. Ik snap het niet..(dit citaat)

Het boek van vandaag 'Non ho paura' is erg mooi!!!
De film ook, prachtige natuuropnamen.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 05 Sep 2006, 14:08

Blijkbaar zijn de dingen niet goed of perfect, ze moeten eerst veranderd, verbeterd worden, pas dan zal men willen dat ze blijven...

Dat zie ik erin.

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Sep 2006, 14:44

Aha, dat zou wel eens kunnen Tiba! Je moet het dus eigenlijk omdraaien. Dingen zullen moeten veranderen voordat wij willen dat de dingen blijven zoals ze zijn?

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 05 Sep 2006, 15:05

Ja, dat is het, Marjo, :D .

Tiba.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 05 Sep 2006, 18:48

Hallo Marjo,

Ik heb de boeken even opgescharreld. Ik zocht ze al tevergeefs in de boekenkast, was even vergeten dat ik ze al eruit gegooid had.
Wat heb ik nou van Moravia gelezen. Cecilia en de ontrouw. En dan heb nog De onverschilligen staan, Moravia's debuut, dat ik nog niet gelezen heb.
Moet ik Moravia nog eens proberen?

Trouwens ik heb met de titel van Calvino gegoocheld! De juiste titel is pad van de spinnenesten. Calvino is een neo-realist, de stroming die na de WO II in Italië in literatuur en film furore maakte. Zoals de debuut film van Luchino Visconti - Obsessione (een bewerking van The postmen always rings twice).

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Sep 2006, 20:23

Ik weet niet wat ik van Calvino gelezen heb, maar in het Italiaans heb ik alleen nog maar boeken voor beginners gelezen en dat is echt geen literatuur.
Ik heb "de conformist" van Moravia hier en heb er al in gelezen ook. Het is goed te pruimen..

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 06 Sep 2006, 11:00

Wat is boek voor beginners? Is dat de titel?

Goed te pruimen, klinkt ook weer niet al te enthousiast!
Dit boek is volgens mij verfilmd door Bernardo Bertolucci.

Marjo schreef:Ik weet niet wat ik van Calvino gelezen heb, maar in het Italiaans heb ik alleen nog maar boeken voor beginners gelezen en dat is echt geen literatuur.
Ik heb "de conformist" van Moravia hier en heb er al in gelezen ook. Het is goed te pruimen..

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Sep 2006, 19:32

Ik heb iets over een verfilming gelezen, dat klopt. Met best te pruimen bedoel ik dat het leesbaar is, en niet bepaald een snelleesboek.
Hij schrijft mooie zinnen, nogal beschouwend allemaal. Maar mijn aandacht is wederom gevangen en ik lees door..
Ik heb verschillende boekjes in het Italiaans gelezen die voor beginners zijn, je weet wel easyreaders A, B en C. Ik heb niet bijgehouden hoe ze heetten.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten