Thema juli 2006 - archeologie
Twee manen lang
Zestig dagen leven als in de IJzertijd
Anneke Boonstra
Met zes mensen midden in de winter zestig dagen terug naar de Ijzertijd - dat is het ongekende avontuur dat in dit boek beschreven wordt. In het Prehistorisch Openluchtmuseum te Eindhoven sloten zes amateurarcheologen zich gedurende twee maanden op in een kleine, primitieve leefwereld, hermetisch afgesloten van de buitenwereld. Ze leefden onder barre omstandigheden in weer en wind, zonder enig modern comfort. Kleding, huizen, voedsel, dekens en gereedschap waren geheel gemaakt volgens de tradities van onze verre voorouders.
Wat bewoog de zes tot dit populair-wetenschappelijke experiment? Welke oplossingen vonden ze voor vuur maken, potten bakken, koken, ijzer winnen en het slachtenvan een schaap? Wat deden ze bij ongesteldheid? En waarom hield één deelnemer er vroegtijdig mee op?
Twee manen lang is het boeiende en aangrijpende verslag van een reis naar de ijzertijd.
Dagboekfragmenten en verslagen van deelnemers geven een indringende kijk op alledaagse beslommeringen, zoals de zoektocht naar voedsel, de onderlinge verhoudingen, ruzies en spanningen.
Maar ook feesten, muziek en godenmaaltijden komen aan bod.
En ten slotte bevat dit rijk geillustreerde boek een groot aantal recepten en tips voor wie de IJzertijd zelf wil beleven.
ISBN 90.6011.976.2 ) 192 pagina's / rijk geillustreerd in kleur en zwart-wit Uitgeverij Walburg Pres, Zutphen
Zestig dagen leven als in de IJzertijd
Anneke Boonstra
Met zes mensen midden in de winter zestig dagen terug naar de Ijzertijd - dat is het ongekende avontuur dat in dit boek beschreven wordt. In het Prehistorisch Openluchtmuseum te Eindhoven sloten zes amateurarcheologen zich gedurende twee maanden op in een kleine, primitieve leefwereld, hermetisch afgesloten van de buitenwereld. Ze leefden onder barre omstandigheden in weer en wind, zonder enig modern comfort. Kleding, huizen, voedsel, dekens en gereedschap waren geheel gemaakt volgens de tradities van onze verre voorouders.
Wat bewoog de zes tot dit populair-wetenschappelijke experiment? Welke oplossingen vonden ze voor vuur maken, potten bakken, koken, ijzer winnen en het slachtenvan een schaap? Wat deden ze bij ongesteldheid? En waarom hield één deelnemer er vroegtijdig mee op?
Twee manen lang is het boeiende en aangrijpende verslag van een reis naar de ijzertijd.
Dagboekfragmenten en verslagen van deelnemers geven een indringende kijk op alledaagse beslommeringen, zoals de zoektocht naar voedsel, de onderlinge verhoudingen, ruzies en spanningen.
Maar ook feesten, muziek en godenmaaltijden komen aan bod.
En ten slotte bevat dit rijk geillustreerde boek een groot aantal recepten en tips voor wie de IJzertijd zelf wil beleven.
ISBN 90.6011.976.2 ) 192 pagina's / rijk geillustreerd in kleur en zwart-wit Uitgeverij Walburg Pres, Zutphen
Nee het is manen. Ik vond het zo toepasselijk omdat het boek ook twee manen lang heet. Het is de cyclus van de maan van volle maan, eerste kwartier, halve maan, laatste kwartier naar weer volle maan. dat is korter geloof ik dan een maand. Eén maan gemeten in tijd is dan de hele cyclus.
Dus 3 manen lang in zijn moccasins lopen is dan 3 x volle maan zien.
Bernadet
Dus 3 manen lang in zijn moccasins lopen is dan 3 x volle maan zien.
Bernadet
Dit vond ik nog.
Door de zwaartekracht van de aarde is de de Maan altijd met dezelfde kant naar de aarde is gericht. De andere helft, de achterkant, krijgen we dus nooit te zien. Maanlicht is weerkaatst Zonlicht, de Maan verspreid immers zelf geen licht maar ontvangt haar licht van de Zon. Terwijl de Maan om de aarde draait, zien we hoe het door de Zon verlichte gebied iedere dag weer anders is. Het stuk van de Maan dat we zien noemen we de schijngestalten van de Maan. De cyclus van schijngestalten van de Maan duurt 29,53 dagen.
Eigenlijk wel een leuke opmerking Wil. Gelijk weer wat geleerd over de maan en dat het 29,53 dagen duurt.
Groetjes
Bernadet
Door de zwaartekracht van de aarde is de de Maan altijd met dezelfde kant naar de aarde is gericht. De andere helft, de achterkant, krijgen we dus nooit te zien. Maanlicht is weerkaatst Zonlicht, de Maan verspreid immers zelf geen licht maar ontvangt haar licht van de Zon. Terwijl de Maan om de aarde draait, zien we hoe het door de Zon verlichte gebied iedere dag weer anders is. Het stuk van de Maan dat we zien noemen we de schijngestalten van de Maan. De cyclus van schijngestalten van de Maan duurt 29,53 dagen.
Eigenlijk wel een leuke opmerking Wil. Gelijk weer wat geleerd over de maan en dat het 29,53 dagen duurt.
Groetjes
Bernadet
KLEUR !
Bij Grieken en Etrusken
René van Beek, Herman Brijder, Vinzenz Brinkmann
De klassieke oudheid blijkt veel kleuriger te zijn geweest dan tot nu toe werd aangenomen. Grote marmeren beelden waren bont beschilderd in de kleuren rood, blauw, groen en geel. Ook kleine terracotta beeldjes en Grieks aardewerk waren bedekt met kleuren die de hedendaagse beschouwer verbaasd doen staan.
In deze publicatie wordt ingegaan op de bonte verscheidenheid van de Griekse en Etruskische oudheid. Specialisten uit de archeologische wereld schrijven over de ontdekking van kleur op de antieke beelden, het (natuurwetenschappelijk) onderzoek naar kleur in de oudheid en de kitscherige kleuren op Grieks aardewerk.
Een van de meest aansprekende resultaten van dat onderzoek is de reconstructie van een aantal beschilderde Griekse beelden uit de vijfde eeuw voor Christus die de Griekse tempel op het eiland Aegina sierde. En ook die tonen aan dat niet alleen de Etrusken, maar vooral ook de Grieken het bont maakten.
Paperback 208 pagina's ISBN 90 400 9143 9 uitgeverij Waanders
Bij Grieken en Etrusken
René van Beek, Herman Brijder, Vinzenz Brinkmann
De klassieke oudheid blijkt veel kleuriger te zijn geweest dan tot nu toe werd aangenomen. Grote marmeren beelden waren bont beschilderd in de kleuren rood, blauw, groen en geel. Ook kleine terracotta beeldjes en Grieks aardewerk waren bedekt met kleuren die de hedendaagse beschouwer verbaasd doen staan.
In deze publicatie wordt ingegaan op de bonte verscheidenheid van de Griekse en Etruskische oudheid. Specialisten uit de archeologische wereld schrijven over de ontdekking van kleur op de antieke beelden, het (natuurwetenschappelijk) onderzoek naar kleur in de oudheid en de kitscherige kleuren op Grieks aardewerk.
Een van de meest aansprekende resultaten van dat onderzoek is de reconstructie van een aantal beschilderde Griekse beelden uit de vijfde eeuw voor Christus die de Griekse tempel op het eiland Aegina sierde. En ook die tonen aan dat niet alleen de Etrusken, maar vooral ook de Grieken het bont maakten.
Paperback 208 pagina's ISBN 90 400 9143 9 uitgeverij Waanders
Dat boek over leven in de ijzertijd lijkt me leuk
Ja Wil, het trekt me ook aan! Het is meestal enorm boeiend om lezen hoe mensen zich in primitieve omstandigheden behelpen (en wij ondertussen comfortabel leven, ha!).
Kleur! lijkt me ook interessant want van de kleur op beelden e.d. blijft haast niets meer over. We maken ons dan een verkeerde voorstelling hoe het echt was.
Groetjes. Tiba.
Een liefde uit vervlogen tijden
Michelle Paver
Antonia is archeologe, net als haar vader, en samen werken zij aan de opgraving van een Romeinse villa in de heuvels aan de voet van de Franse Pyreneeën. Maar Antonia wordt niet slechts gedreven door het werk in de ruïnes en de bijzondere vondsten: zij is gefascineerd door de klassieken en in het bijzonder door de liefdesgedichten van Cassius, beroemd dichter en soldaat in het Romeinse leger. In een grot in de omgeving van de villa denkt zij aanwijzingen over Cassius' leven te kunnen vinden.
In het gezelschap van haar vriend Myles, een losbol die steeds dieper in de verslavings-en geldproblemen zak, en Patrick, een studiegenoot van Myles, die haar fascinatie voor archeologie deelt, probeert Antonia bewijzen te vinden dat aan Cassius' prachtige gedichten een grote liefde ten grondslag heeft gelegen.
Gaandeweg geeft zij toe aan haar gevoelens voor Patrick, met gevolgen die gepast zouden hebben in een klassieke tragedie...
Verweven met de gebeurtenissen rond de opgraving in het heden, is het verhaal van de onmogelijke liefde tussen Gaius Cassius en Tacita in een tijd waarin het contact tussen een soldaat en de welgestelde dochter uit een patriciërsfamilie niet werd geaccepteerd
Paperback | 416 Pagina's | Unieboek/van Reemst | 2001 ISBN: 9041010084
Michelle Paver
Antonia is archeologe, net als haar vader, en samen werken zij aan de opgraving van een Romeinse villa in de heuvels aan de voet van de Franse Pyreneeën. Maar Antonia wordt niet slechts gedreven door het werk in de ruïnes en de bijzondere vondsten: zij is gefascineerd door de klassieken en in het bijzonder door de liefdesgedichten van Cassius, beroemd dichter en soldaat in het Romeinse leger. In een grot in de omgeving van de villa denkt zij aanwijzingen over Cassius' leven te kunnen vinden.
In het gezelschap van haar vriend Myles, een losbol die steeds dieper in de verslavings-en geldproblemen zak, en Patrick, een studiegenoot van Myles, die haar fascinatie voor archeologie deelt, probeert Antonia bewijzen te vinden dat aan Cassius' prachtige gedichten een grote liefde ten grondslag heeft gelegen.
Gaandeweg geeft zij toe aan haar gevoelens voor Patrick, met gevolgen die gepast zouden hebben in een klassieke tragedie...
Verweven met de gebeurtenissen rond de opgraving in het heden, is het verhaal van de onmogelijke liefde tussen Gaius Cassius en Tacita in een tijd waarin het contact tussen een soldaat en de welgestelde dochter uit een patriciërsfamilie niet werd geaccepteerd
Paperback | 416 Pagina's | Unieboek/van Reemst | 2001 ISBN: 9041010084
Schimmenrijk
Rosita Steenbeek
Schimmenrijk gaat over een jonge vrouw, Lisa, beeldhouwster. Ze woont in Italië, samen met haar vriendin Heleen. Ze is helemaal weg van Lorenzo, een archeoloog uit het gebied van de Etrusken.
Na zijn plotselinge dood is Lisa kapot van verdriet en blijft met allerlei vragen zitten, zeker als gesuggereerd wordt dat Lorenzo zelfmoord zou hebben gepleegd. Lisa gaat, als de eerste verlamming na zijn dood is geweken, op zoek naar antwoorden.
Ze komt terecht in de wereld van grafrovers: mensen die een grote liefde en belangstelling hebben voor de overblijfselen van de Etruskische cultuur, maar die hun opsporingen en opgravingen clandestien verrichten. In die wereld van graftomben komt ze veel te weten over leven en dood, over Lorenzo en over zichzelf.
Schimmenrijk is een heel sfeervol geschreven boek met een verrassend einde.
Bron: Dossier lezen
Uitgiftejaar 2001 Uitgeverij: Ooievaar, Amsterdam Pagina's: 247
Rosita Steenbeek
Schimmenrijk gaat over een jonge vrouw, Lisa, beeldhouwster. Ze woont in Italië, samen met haar vriendin Heleen. Ze is helemaal weg van Lorenzo, een archeoloog uit het gebied van de Etrusken.
Na zijn plotselinge dood is Lisa kapot van verdriet en blijft met allerlei vragen zitten, zeker als gesuggereerd wordt dat Lorenzo zelfmoord zou hebben gepleegd. Lisa gaat, als de eerste verlamming na zijn dood is geweken, op zoek naar antwoorden.
Ze komt terecht in de wereld van grafrovers: mensen die een grote liefde en belangstelling hebben voor de overblijfselen van de Etruskische cultuur, maar die hun opsporingen en opgravingen clandestien verrichten. In die wereld van graftomben komt ze veel te weten over leven en dood, over Lorenzo en over zichzelf.
Schimmenrijk is een heel sfeervol geschreven boek met een verrassend einde.
Bron: Dossier lezen
Uitgiftejaar 2001 Uitgeverij: Ooievaar, Amsterdam Pagina's: 247
De schatkamer van het oude Griekenland
Roland en Françoise Etienne
De Griekse beschaving spreekt al eeuwen lang tot de verbeelding. Dat is begonnen bij de Romeinen en duurt nog steeds voort. Wat is daarvan de oorzaak? Waarom hebben zo veel Griekse kunstvoorwerpen hun weg gevonden naar het Westen? Dit boek gaat over de archeologie van het oude Griekenland en - tegelijkertijd daarmee - over onze eigen cultuur.
Houten, Unieboek. 1992. ISBN:9026963467 vert. Jan Buitkamp. Paperback, 160 p. zw-w en kleurenfoto's
Roland en Françoise Etienne
De Griekse beschaving spreekt al eeuwen lang tot de verbeelding. Dat is begonnen bij de Romeinen en duurt nog steeds voort. Wat is daarvan de oorzaak? Waarom hebben zo veel Griekse kunstvoorwerpen hun weg gevonden naar het Westen? Dit boek gaat over de archeologie van het oude Griekenland en - tegelijkertijd daarmee - over onze eigen cultuur.
Houten, Unieboek. 1992. ISBN:9026963467 vert. Jan Buitkamp. Paperback, 160 p. zw-w en kleurenfoto's
Ahmed Osman (Archeologie - Literatuur)
Het juli-onderwerp van het forum deed me vrij snel denken aan Ahmed OSMAN, Egyptisch archeoloog én schrijver (o.a. Uit Egypte heb ik Hem geroepen. Over het Ontstaan van het Christendom). Deze Kopt heeft na vele jaren onderzoek een eigenzinnige (en interessante) mening hierover ontwikkeld. Samengevat: Archeologische bronnen primeren op literaire bronnen. In die mate zelfs dat hoe ouder de literaire bronnen, hoe voorzichtiger je moet zijn met het waarheidsgehalte van hun inhoud. Een geschrift is steeds een herschrijven, een copiëren van oudere ideeën en geschriften. Zelden kan je spreken van zuivere originaliteit. Onvermijdelijk sluipen er onnauwkeurigheden of soms 'regelrechte' (!) fouten in al dat, weliwaar aangenaam en boeiend, geschrijf. Toegepast op het ontstaan van het Christendom komt Osman op die manier (het slechts dan laten gelden van literaire bronnen, in casu de bijbel, wanneer er ook archeologische vondsten van zijn) tot een summier en een ander verhaal dan we doorgaans gewend zijn...
Het hele boek is daarom 'ontluisterend' en merkwaardig (en te weinig gekend?). Ook voor de geïnteresseerden in Egyptologie, een aanrader!
Pieter.
Het hele boek is daarom 'ontluisterend' en merkwaardig (en te weinig gekend?). Ook voor de geïnteresseerden in Egyptologie, een aanrader!
Pieter.
Mijn bladen greep ze en liet ze los. Was ze dan niet bevreesd dat één van de bladen door de wind gedreven ergens in de bewoonde wereld zou neervallen en de ligging van het paradijs zou verraden? Maar ze lachtte mij, de eeuwige zorgbedenker, toe...
De schatkamer van het oude Griekenland
Roland en Françoise Etienne
Dit boek las ik ooit. Voor zover ik me herinner een boek om in te grasduinen met de meest gekende archeologische sites van Griekenland.
Groetjes. Tiba.
Roland en Françoise Etienne
De Griekse beschaving spreekt al eeuwen lang tot de verbeelding. Dat is begonnen bij de Romeinen en duurt nog steeds voort. Wat is daarvan de oorzaak? Waarom hebben zo veel Griekse kunstvoorwerpen hun weg gevonden naar het Westen? Dit boek gaat over de archeologie van het oude Griekenland en - tegelijkertijd daarmee - over onze eigen cultuur.
Houten, Unieboek. 1992. ISBN:9026963467 vert. Jan Buitkamp. Paperback, 160 p. zw-w en kleurenfoto's
Dit boek las ik ooit. Voor zover ik me herinner een boek om in te grasduinen met de meest gekende archeologische sites van Griekenland.
Groetjes. Tiba.
Graven in de archeologie
Een spannend samenspel van wetenschap en toeval
Christine T. Waslander (eindred.)
Archeologie is populair, getuige de gestaag groeiende belangstelling bij een breed publiek. Kramen, tijdschriften, boeken, cd-roms, radio en televisie besteden regelmatig aandacht aan archeologische onderwerpen. Ook de archeologische musea mogen zich verheugen in een toenemend aantal bezoekers. En steeds vaker wil men goed geïnformeerd op reis. Maar wat zeggen die overblijfselen uit voorbije culturen ons, wat kunnen we er ermee, beleven we er plezier aait, leren we er iets van?
Archeologie spreekt tot de verbeelding, bij kinderen maar ook bij volwassenen. Er bestaat dikwijls een romantisch beeld van de archeoloog, die de ene spectaculaire vondst na de andere doet. Hoe gaat een opgraving echter precies in zijn werk, wat doet een oudheidkundige en vooral "Wat heb je eraan"? Tegenwoordig wordt daar vaak nog aan toegevoegd: 'Wat levert het op?"
Het behoort tot de taak van archeologen om aan een breder publiek dan alleen vakgenoten of subsidiegevers duidelijk te maken wat het werk inhoudt en wat de betekenis kan zijn. Doet zij of hij dat niet, dan schiet men een belangrijk doel voorbij: een beter begrip te kweken voor de menselijke activiteiten in het verleden. Met Graven in de archeologie wordt door een team van deskundigen een tipje van de sluier opgelicht door meer feitelijk inzicht te geven in het werk van de oudheidkundige.
Afgewisseld met anekdotes, en voorzien van chronologische tabellen, een verklarende woordenlijsten een beknopte bibliografie worden tal van aspecten uit de archeologische praktijk in woord en beeld gebracht.
Redactie: René van Beek en Jos Beelen
Fotoredactie: Peter Homan
ISBN 9051178409 Meppel : Edu'Actief, cop. 1997 Collatie 100 p. : ill. ; Annotatie (Cultuurhistorische reeks).
Een spannend samenspel van wetenschap en toeval
Christine T. Waslander (eindred.)
Archeologie is populair, getuige de gestaag groeiende belangstelling bij een breed publiek. Kramen, tijdschriften, boeken, cd-roms, radio en televisie besteden regelmatig aandacht aan archeologische onderwerpen. Ook de archeologische musea mogen zich verheugen in een toenemend aantal bezoekers. En steeds vaker wil men goed geïnformeerd op reis. Maar wat zeggen die overblijfselen uit voorbije culturen ons, wat kunnen we er ermee, beleven we er plezier aait, leren we er iets van?
Archeologie spreekt tot de verbeelding, bij kinderen maar ook bij volwassenen. Er bestaat dikwijls een romantisch beeld van de archeoloog, die de ene spectaculaire vondst na de andere doet. Hoe gaat een opgraving echter precies in zijn werk, wat doet een oudheidkundige en vooral "Wat heb je eraan"? Tegenwoordig wordt daar vaak nog aan toegevoegd: 'Wat levert het op?"
Het behoort tot de taak van archeologen om aan een breder publiek dan alleen vakgenoten of subsidiegevers duidelijk te maken wat het werk inhoudt en wat de betekenis kan zijn. Doet zij of hij dat niet, dan schiet men een belangrijk doel voorbij: een beter begrip te kweken voor de menselijke activiteiten in het verleden. Met Graven in de archeologie wordt door een team van deskundigen een tipje van de sluier opgelicht door meer feitelijk inzicht te geven in het werk van de oudheidkundige.
Afgewisseld met anekdotes, en voorzien van chronologische tabellen, een verklarende woordenlijsten een beknopte bibliografie worden tal van aspecten uit de archeologische praktijk in woord en beeld gebracht.
Redactie: René van Beek en Jos Beelen
Fotoredactie: Peter Homan
ISBN 9051178409 Meppel : Edu'Actief, cop. 1997 Collatie 100 p. : ill. ; Annotatie (Cultuurhistorische reeks).
Nu slaapt Toetanchamon
Patrick Bernauw
Vlak na het overlijden van archeoloog Howard Carter in 1939 brengt lady Evelyn, dochter van Lord Carnavon die het werk van Carter financierde, een bezoek aan het nichtje van de onderzoeker. Het meisje geeft haar een doos met brieven die Carter in het verleden aan Evelyn heeft geschreven. Aan de hand van deze geschriften kijkt ze terug naar de tijd dat ze met haar vader en Carter in Egypte verbleef.
Als 12-jarig meisje was ze verliefd op de archeoloog die ze oom Howard mocht noemen. Uit de brieven blijkt dat Carter ook niet ongevoelig was voor haar charmes. Heel spannend is het gedeelte waarin de ontdekking van het graf van Toetanchamon wordt beschreven en de verschijning van een zwarte cobra aangeeft dat er mogelijk duistere krachten in het spel zijn. Kort na de blootlegging van het graf sterft Evelyns vader en doen er steeds meer geruchten de ronde dat er een vloek op het graf zou rusten. Ook andere medewerkers van Carter overlijden aan een geheimzinnige ziekte.
Rond 1929 zijn er tweeëntwintig mensen gestorven die met het graf of wetenschappelijk werk van de farao in aanraking waren gekomen. In meeslepende vertelstijl met goede dialogen, afgewisseld door brieffragmenten, heeft de auteur van deze geschiedenis een boeiend kinderboek weten te maken.
Vanaf ca. 12 jaar..
Hasselt ; Amsterdam : Afijn Jaar van publikatie cop. 2004 Paginering 144 p Jeugd leeftijdsaanduiding C ISBN 9059330641
Patrick Bernauw
Vlak na het overlijden van archeoloog Howard Carter in 1939 brengt lady Evelyn, dochter van Lord Carnavon die het werk van Carter financierde, een bezoek aan het nichtje van de onderzoeker. Het meisje geeft haar een doos met brieven die Carter in het verleden aan Evelyn heeft geschreven. Aan de hand van deze geschriften kijkt ze terug naar de tijd dat ze met haar vader en Carter in Egypte verbleef.
Als 12-jarig meisje was ze verliefd op de archeoloog die ze oom Howard mocht noemen. Uit de brieven blijkt dat Carter ook niet ongevoelig was voor haar charmes. Heel spannend is het gedeelte waarin de ontdekking van het graf van Toetanchamon wordt beschreven en de verschijning van een zwarte cobra aangeeft dat er mogelijk duistere krachten in het spel zijn. Kort na de blootlegging van het graf sterft Evelyns vader en doen er steeds meer geruchten de ronde dat er een vloek op het graf zou rusten. Ook andere medewerkers van Carter overlijden aan een geheimzinnige ziekte.
Rond 1929 zijn er tweeëntwintig mensen gestorven die met het graf of wetenschappelijk werk van de farao in aanraking waren gekomen. In meeslepende vertelstijl met goede dialogen, afgewisseld door brieffragmenten, heeft de auteur van deze geschiedenis een boeiend kinderboek weten te maken.
Vanaf ca. 12 jaar..
Hasselt ; Amsterdam : Afijn Jaar van publikatie cop. 2004 Paginering 144 p Jeugd leeftijdsaanduiding C ISBN 9059330641
Laatst gewijzigd door Dettie op 22 Jul 2006, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten