Thema juni 2006 - verhalenbundels

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2006, 09:16

Citaat van de dag 14 juni 2006

Het is toch wel iets merkwaardigs, die uitvinding van de boekdrukkunst. Victor Hugo heeft haar "Le plus grand événement de l'histoire" genoemd, en daar heeft hij dik gelijk in, de ondergang van het Romeinse rijk, de Franse revolutie en de Russische meegerekend.

Anne H. Mulder

ingeske
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 Jun 2006, 14:32
Locatie: Kessel, België

Verhalen - Edgar Allan Poe

Berichtdoor ingeske » 15 Jun 2006, 14:55

Ik heb vorig jaar met mijn verjaardag deze verhalenbundel gekregen en ben er echt trots op. Als ik in mijn 'ken je klassiekers'-periode zit, lees ik er enkele verhalen uit. Ik vind deze echt wel goed en soms verbaas ik me erover dat dit in de 19de eeuw geschreven is, want sommigen lijken zeer modern. Hij prijkt in mijn boekenkast beneden in de inkomhal en mag er nog jarenlang blijven staan.


Tussen haakjes: mooie citaten!

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 15 Jun 2006, 18:28

De verhalen van Edgar Allen Poe las ik toen ik een jaar of 18 was, alweer een hele tijd geleden. Te lang om ze me nog te herinneren.
Ik weet nog dat ik ze schitterend vond.

Groetjes. Tiba.

ingeske
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 Jun 2006, 14:32
Locatie: Kessel, België

Alle verhalen - Roald Dahl

Berichtdoor ingeske » 15 Jun 2006, 19:54

Nog een verhalenbundel die te smaken is, maar toch van een eenvoudiger kaliber is: Alle verhalen van Roald Dahl. Die is ook te verkrijgen in de bib.

I.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2006, 19:58

hoi ingeske, welkom bij Leestafel.

Laat ik nou denken dat ik Alle verhalen van Roald Dahl al gemeld had maar nee, na het nagekeken te hebben blijkbaar niet.
Dat lijkt me ook een erg leuk boek, zijn dat zijn 'griezel'verhalen? Of is het van alles door elkaar?

Bernadet

ingeske
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 Jun 2006, 14:32
Locatie: Kessel, België

Alle verhalen - Roald Dahl

Berichtdoor ingeske » 15 Jun 2006, 20:07

Je vindt Alle verhalen zelfs bij de jeugdboekenafdeling! Er zitten hier en daar 'griezelige' kantjes aan. Maar geen gruwelijke moorden en veel bloed. Gewoon een klein beetje anders dan een normale verhalenbundel...
Een van de eerste verhalen is bijvoorbeeld 'De hospita'. Een jongen belt aan voor onderdak en doet dan enkele rare ontdekkingen in dat gastenhuis. De vrouw maakt opmerkingen waar je over gaat nadenken, de hond is opgezet en... Ik zou nog teveel gaan verklappen!
Het is wel een geweldig dikke gaffer.

Ingeske

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2006, 20:14

Ik ken vrij veel verhalen van Roald dahl. o.a. het verhaal over de lift en over de aansteker. Ze zijn ook niet bloederig maar wel lekker apart en een beetje griezelig. en dat verhaal wat jij noemt was ook zoiets, lekker griezelig apart.

Bernadet

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 15 Jun 2006, 21:18

Heb juist eens de lijst themaboeken overlopen. Waar blijf je ze halen. Veel schrijver ken ik maar de boeken die hier staan niet :?

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Jun 2006, 10:25

Verhalen uit de Vikingtijd
vertaald door Marcel Otten


De rijkdom van deze vertellingen is kenmerkend voor de blik op de wereld die de Vikingtijd met zich meebracht.

Verhalen uit de vikingtijd! Dat spreekt tot de verbeelding. Er zijn saga's waarvan de geschiedenis zich voornamelijk op IJsland afspeelt en er zijn saga's die verhalen over de ''oude tijd''. In de meeste gevallen is er sprake van een historische kern, maar gewoonlijk komen er duidelijk onhistorische en fantastische zaken bij, bovennatuurlijke gebeurtenissen en sprookjesmotieven. Daarbij wordt uitbundig gebruik gemaakt van mythen en legendes, folklore, oude heldenverhalen en stukjes uit de geschiedenis.

De in dit boek geboden selectie geeft een goede doorsnede van de verhalen uit de Vikingtijd. Al deze verhalen zijn illustratief voor de avonturiersdrang van de IJslander en Noren en hoe ze in betrekkelijk korte tijd de halve wereld ontdekten. Daarmee raken we aan het literair-historische belang van dit boek: de overlevering van vele strofen van heldenliederen en de grote geografische spreiding van verhalen: van de Dnjepr tot in de Baltische landen en verder.

Recensie Biblion:
Sagas zijn IJslandse prozaverhalen uit de middeleeuwen met een snel handelingsverloop, veel dialogen en een grote aandacht voor genealogieën. Marcel Otten is inmiddels bekend geworden door zijn goed toegankelijke vertalingen van IJslandse sagas zoals D´e saga van Njal´ en D´e saga van Grettir´. Deze bundel bevat een aantal korte sagas, die zich niet alleen op IJsland, maar ook in verre gebieden afspelen die door de vikingen veroverd, bereisd of bezocht werden.
De vikingtijd duurde ongeveer van de 8e tot de 11e eeuw. De zeer lezenswaardige selectie van Otten beslaat een doorsnede van de IJslandse sagas en de sagas uit de zogenaamde óude tijd´, waarin historische feiten, mythologie en fantasie, bovennatuurlijkheid en oude heldenverhalen een wonderbaarlijke combinatie met elkaar zijn aangegaan. Ook spelen menselijke sluwheid, machtshonger en de liefde een belangrijke rol. De meest bekende saga is wel D´e saga van Erik de Rode´. Zij bevat immers het relaas van de ontdekking van Groenland en Noord-Amerika. Met kaartjes, inleiding en thematische index.

Uitgever Ambo/Anthos Uitgevers ISBN 9026319096 Bindwijze Paperback Verschijningsdatum maart 2006 Aantal pagina's 361

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Jun 2006, 10:25

Citaat van de dag 16 juni 2006

Ik streef net als genieën
naar de onsterfelijkheid.
Maar ik reik slechts tot de knieën
der middelmatigheid.

Hans Dorrestein
(16 juni is de geboortedag van Dorrestein)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Jun 2006, 11:52

De prinses die wilde trouwen met de man die de mooiste winden laat en andere verhalen
Stefan Frello


Zeven Deense sprookjesachtige verhalen met trollen, heksen en tovenaars. Een verhaal valt uit de toon en vertelt over het leven van een alleenstaande mussenmoeder en haar jongen. Sommige verhalen zouden zich in het heden af kunnen spelen, andere ademen een sfeer van lang geleden. In alle verhalen (behalve die van de mussen) spelen personen tussen de 15 en 20 jaar de hoofdrol. Sommige verhalen zijn romantisch, andere een beetje spannend met soms iets lugubers.
Vlot taalgebruik met heel af en toe ouderwets/formeel woordgebruik. Overzichtelijke bladspiegel met duidelijke letter en goed bij de verhalen passende zwartwit-inkt/houtskoolillustraties, wisselend van grootte. Leuk (voor)leesboek met een uitnodigende titel voor kinderen vanaf ca. 9 jaar. .
Bron: Biblion

Uitgever Terra - Lannoo, Uitgeverij ISBN 9020949314 Bindwijze Harde kaft Verschijningsdatum oktober 2002 Aantal pagina's 111 Vert. van: Rimtursen og andre eventyr. - Gyldendal. Illustrator: C.R. Schierbeck Vertaler: F. Mortier

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Jun 2006, 11:53

Citaat van de dag 17 juni 2006

Nogal wat mensen kunnen hun woorden moeilijk onder gedachten brengen.

T. Verhoeven

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Jun 2006, 13:58

Pff die Verhoeven heeft gelijk, ik heb er vaak moeite mee..
Dat boek trouwens, lijkt me heel leuk!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jun 2006, 09:45

Ik moest zo lachen om de titel!


Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jun 2006, 09:45

Teruggevonden verhalen
Alberto Moravia


Alberto Moravia vertelt over het alledaagse leven van gewone mensen die onverwachts voor een ingrijpende gebeurtenis komen te staan, wat steeds leidt tot verrassende wendingen.
Het zijn fascinerende verhalen, teruggevonden in Moravia's nalatenschap; ze werden nooit eerder in boekvorm gepubliceerd. Ze bevatten de bekende thema's uit zijn omvangrijke werk: voyeurisme, verveling, burgerlijkheid, het onvermogen om te handelen. De verhalen laten zich lezen als moderne sprookjes, als parabels over het leven, en zijn nog even fris als toen ze werden geschreven.
Vertaling Marieke van Laake Oorspronkelijke titel Racconti dispersi 1928-1951

paperback 272 blz isbn 90-284-2103-3 Uitgever Wereldbibliotheek, Verschijningsdatum mei 2006

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jun 2006, 09:46

Citaat van de dag 18 juni 2006

Een woord teveel is een gedachte te weinig.

Anoniem

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Jun 2006, 14:24

Ik twijfel herhaaldelijk: zal ik dat boek van het thema eens lezen?? Ik heb tenslotte ontdekt dat er toch ook wel hele mooie verhalen zijn..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Jun 2006, 10:46

Ja Marjo, dat heb ik ook, er zijn toch wel erg mooie verhalenbundels zo te merken. Weer iets nieuws ontdekt!

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Jun 2006, 10:47

Vrouwvreemd
Ellen Ombre


Acht verhalen van levens ver van de geboorteplek, beschreven vanuit een feilloze herinnering en met restanten van verbroken illusies nog in de handen.
Een meisje dat wennen moet aan het leven in Nederland.
Een vrouw die teruggaat en een jeugdvriendin opzoekt, merkt dat er van de gemeenschappelijke band niets is overgebleven.
Gedrag van Nederlandse ontwikkelingswerkers in Benin.

In alle verhalen heeft het koloniale verleden haar invloed. De afgedwongen slaafse mentaliteit om blindelings vertrouwen te stellen in Europa en grootse verwachtingen te koesteren, speelt iedereen parten. Vooral het verlangen om het eigen verleden zo snel mogelijk van je af te werpen en te vergeten. Om met deze thema's subtiel om te gaan is niet iedereen toevertrouwd. Ellen Ombre kan het wel. Zij schrijft met de scherpte die ook de relativering verdraagt. Haar toon is vaak haast huiselijk, 'niets aan de hand' en daarom ben je als lezer geneigd haar heel dichtbij te laten komen en dan laat ze eventjes fijntjes 'het achterste van haar tong zien'. Van de vele Surinaamse schrijvers slaagt zij er als één van de weinigen in om negatieve ervaringen om te zetten in positieve!

Paperback | Arbeiderspers | 1996 ISBN: 9029531924

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Jun 2006, 10:47

Citaat van de dag 19 juni 2006

Het papier is geduldig maar de lezer niet.

Anoniem

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Jun 2006, 13:15

Van jouzelf dus..grapje!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Jun 2006, 17:10

Was het maar waar zoiets zou ik nooit bedenken. Ik kan ook nooit slagzinnen of zo verzinnen.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Jun 2006, 20:26

Kan ik ook niet. Jammer, niet van jou dus.
Maar niettemin waar!

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 20 Jun 2006, 20:32

Ik soms wel en mijn zoontje kan "rijmen en dichten zonder zijn gat op te lichten" :lol: :lol: :lol: die komt dikwijls met van die zinnen waarvan je zegt hoe komt hij er op. :shock:

Inge

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Jun 2006, 20:37

Opschrijven Inge!! Doe je dat?
Wij zeggen: rijmen en dichten zonder ons hemd op te lichten...


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 gasten