Thema juni 2006 - verhalenbundels

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema juni 2006 - verhalenbundels

Berichtdoor Dettie » 01 Jun 2006, 09:22

Een nieuwe maand, een nieuw thema. Hopelijk weer een leuke maand.

Elke dag staat op de homepage een nieuwe verhalenbundel.
Klik hier http://www.leestafel.info

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 01 Jun 2006, 11:18

Het begint al met een heel aantrekkelijke verhalenbundel, Bernadet.
Ik ben benieuwd wat voor interessants je ons deze maand weer op de (lees)tafel zult voorschotelen :D .

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Jun 2006, 12:11

"Gods speelgoed" heb ik. Het zijn vreemde verhalen, die je niet achter elkaar moet lezen. Dus heb ik dit nooit helemaal uitgelezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Jun 2006, 10:21

Gods speelgoed
Michel Faber


Na de internationale doorbraak van Michel Faber met zijn grootse roman Lelieblank, scharlakenrood, presenteert Podium onder de titel Gods speelgoed nu ook de verhalenbundel Some Rain must Fall and Other Stories waarmee Faber in 1998 debuteerde, grote aandacht van de pers trok en verscheidene prijzen won.

Michel Faber is een literaire kameleon. Uit Gods speelgoed spreekt gedurfdheid, inventiviteit, liefde voor de taal en gevoel voor humor en timing. Telkens weer verrast Faber de lezer in deze verhalenbundel met een ongebruikelijk perspectief, zoals dat van God of van de hand van de treurige Nina, die haar dagen slijt in een conservenfabriek of van het overleden slachtoffer van een misdrijf.

Ook aan onverwachte wendingen is geen gebrek. Daarbij slaagt deze auteur er altijd in genoeg ruimte te laten voor de fantasie van de lezer. Faber schrijft speels, maar ook ontroerend, zowel met bijtende spot als milde menselijkheid. Een feest voor de lezer.
Oorspronkelijke titel: Some rain must fall and other stories
Vertalers: Harm Damsma en Niek Miedema

ISBN 9057591510 Ingenaaid, 272 pagina's Verschenen: maart 2004 Podium b.v. Uitgeverij

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Jun 2006, 10:21

Citaat van de dag 1 juni 2006

De reden waarom we van een lang verhaal een kort
maken is, dat we er dan nog een kunnen vertellen.

Shoemaker

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jun 2006, 10:30

Kruik en kling
D. Hooijer


Hoe zonderling is een vrouw die in haar woonboot op de tafel slaapt en met haar ex-echtgenoot telefonisch de toestand van de wolken bespreekt? Hoe eenzaam is een jongen die zich verschanst in een met lege wijnflessen bedekte kuil op de hei, of een vrouw die onder haar tuinbank een zwerver vindt waarna ze hem voorzichtig wast met biotex? En hoe eigenzinnig is mooie Sarie, die mannen opdoet langs de snelweg? De kaptein die verliefd wordt op een zeemeermin? Frietman Bert van de Bikbar die met zijn kar bij het kerkhof staat?

In de verhalen van D. Hooyer zijn vrijwel alle personages zonderling, eenzaam of eigenzinnig. Maar vaker nog zijn ze het alle drie tegelijk. De fundamentele onmogelijkheid om anders te zijn dan ze zijn, hoezeer ze dat soms ook proberen, is een van de eigenschappen die de personages in deze bundel met elkaar delen.

D. Hooyers debuutbundel Kruik en kling is minstens even eigenzinnig als de figuren die erin voorkomen. Hier is een auteur aan het woord die het talent bezit om personages, thematiek en stijl met elkaar te doen samenvallen, en dat op een onnadrukkelijke, bijna terloopse manier. Alle verhalen, hoe tragisch ze vaak ook zijn, hebben een ondertoon van lichte spot, die soms relativerend werkt en soms ook situaties een absurdistisch karakter geeft.

ISBN 9028209778 Ingenaaid, 184 pagina's Met illustraties Verschenen: december 2001 Oorschot B.V.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jun 2006, 10:30

Citaat van de dag 2 juni 2006

Het zou absurd zijn om, als ik terugdenk aan
mijn eigen verhalen, niet te wensen dat ze beter
geweest waren. Maar als ze veel beter waren
geweest zouden ze niet zijn uitgegeven.

Raymond Chandler

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 03 Jun 2006, 16:00

Leuk...Campert..Heb veel van zijn verhalenbundels gelezen,
prachtig van taal en altijd met een melancholieke glimlach.
Had ook nog wel bij de vorige maand gepast.
Ook al zullen ook in deze smaken wel weer verschillen.

Groetjes,
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Jun 2006, 08:44

De lijst Mallebrootje
Remco Campert


Het Tweede-Kamerlid uit Elst, Drs. Mallebrootje, dook in februari 1996 op in de columns van Remco Campert in de Volkskrant. In de loop der tijd ging hij zich steeds meer profileren.
Hij bleek een vrouw en 'twee bliksemse boys' te hebben, vegetariër, verkeers- en pluimveedeskundige te zijn, vaak in zijn pied-à-terre op de Haagse Denneweg te verblijven, en uitvinder en ontwerper te zijn van o.a. de duwfiets, de inburgeringscursus voor siamese poezen, de accu voor glimwormen, een afwerkplek voor konijnen en een closetrol voor kleinvee. Zijn taalgebruik is bij vele kamerleden terug te horen.
In januari 1997 verschijnt het 'jonge ding uit de achterban' in zijn leven en wordt zijn onmisbare assistente. Vanaf dat moment verneemt de lezer niets meer over vrouw en kinderen van de volksvertegenwoordiger...
In dit boek zijn de columns over Drs Mallebrootje verzameld die eerder in de 'Volkskrant' verschenen en later in de boeken 'CaMu 1996' tot en met 'CaMu 2001'; verder bevat het een aantal Mallebrootje-columns uit 2002.

Uitgever Bezige Bij, De ISBN 9023411471 Bindwijze Paperback Verschijningsdatum januari 2003 Aantal pagina's 172

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Jun 2006, 08:44

Citaat van de dag 3 juni 2006

Wij zijn best bereid om een verhaal twee keer te
vertellen, maar nooit om het meer dan eens aan
te horen.

W.H.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Jun 2006, 10:09

Zo gaan die dingen
Thomas Verbogt


Verbogt voert er meestal een hoofdpersoon in op die ook Verbogt heet. Die man maakt allemaal zeer herkenbare dingen mee. Hij zit midden in een verbouwing, hij heeft liefdesverdriet, hij gaat naar de kapper en naar de dokter en zijn portefeuille wordt gerold.

Van dat laatste doet hij aangifte, met frisse tegenzin: 'In mijn directe omgeving is weliswaar een politiebureau, maar ik woon in een buurt waarin de politie dag en nacht de handen vol heeft aan overvallen, huisvredebreuk en grondig lichamelijk geweld. Ze zien mij aankomen met mijn gestolen portefeuille, maar wat moet gebeuren, moet nu eenmaal gebeuren.' Hoofdagent Bert staat hem te woord: 'Met deze Bert heb ik van tien over drie tot kwart voor vijf in een klein kamertje doorgebracht, waar Bert en ik de gang van zaken rond de portefeuille op ons gemak hebben doorgenomen.'
De dialoog die zich ontspint tussen deze Bert en onze held is meesterlijk.

Verbogt ligt überhaupt vaak met de autoriteiten overhoop. En de autoriteiten zijn in dit geval niet alleen politieagenten, maar ook loodgieters, kapsters, verpleegsters, ex-vriendinnen en straatenquêteurs.
Dat overhoopliggen uit zich niet in woeste scheldpartijen, maar in stille verbazing en verbijstering.
Maar niet altijd.

Iets over het midden van de bundel is er sprake van pillen die de hoofdpersoon moet slikken om zijn woede te kunnen onderdrukken. Het verhaal Spicks And Specks zet meteen goed in: 'Het probleem is dat ik er vandaag geen geslikt heb.' Het loopt prompt verschrikkelijk uit de hand in de kapperswinkel.

En zo gaan er wel meer dingetjes mis.
Bron: Het Parool

Paperback | 190 Pagina's | Veen, L.J. | 2004 ISBN: 9020402951

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Jun 2006, 10:10

Citaat van de dag 4 juni 2006

Maar men kan geen punt achter een verhaal zetten.
Verhalen hebben hun eigen wetten.
Men is niet in staat om de loop van de verhalen te veranderen.
Een verhaal is uitgestorven of een verhaal zal tot het einde der tijden leven.

Kader Abdollah
Uit: De reis van de lege flessen

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 05 Jun 2006, 10:42

He..heb ik dit citaat gister over het hoofd gezien..?
En Tiba ook volgens mij..

Wat kan die man het toch mooi zeggen.
Prachtig citaat.

groetjes,
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Jun 2006, 12:06

Ja mooi he Wil, in al zijn boeken staan juweeltjes van zinnen.

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 05 Jun 2006, 12:19

Heb ik inderdaad over het hoofd gezien :( . Mooi citaat!

De bundel van Verbogt lijkt heel interessant/merkwaardig.
Wordt genoteerd!

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Jun 2006, 10:20

Alle verhalen
Arthur Japin


Door de enorme successen die Arthur Japin met zijn romans heeft, zou bijna worden vergeten dat hij ook een schrijver van korte verhalen is. Niet minder dan vier van de Magonische verhalen waarmee hij in 1996 als schrijver debuteerde, waren al bekroond voordat ze werden gebundeld. Bovendien werden er vier verfilmd. Magonische verhalen van japin, die voorheen ook al voor toneel, radio en televisie schreef, werd zeer goed ontvangen, en dat geldt ook voor zijn tweede bundel De vierde wand (1998), waarin reisverhalen zijn opgenomen en fictieve verhalen over theater en werkelijkheid.

Deze vuistdikke verzameling is een drieluik, want naast Magonische verhalen en De vierde wand bevat dit boek een aantal niet eerder gepubliceerde of verspreid verschenen verhalen, waaronder het prachtige 'Dooi' (over een zangeres die kerstavond doorbrengt op een anonieme kamer in een hotel langs de snelweg).

Alle verhalen is de oogst van een verhalenverteller pur sang.

Paperback | 412 Pagina's | Arbeiderspers | 2005 ISBN: 9029562927

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Jun 2006, 10:21

Citaat van de dag 5 juni 2006

De eigenlijke functie van een criticus is
het verhaal te behoeden voor de kunstenaar
die het schiep.

David Herbert Lawrence

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 06 Jun 2006, 18:14

Mooi....Marquez...deze bundel heb ik, en is voor de liefhebber van Marquez een aanraders..prachtige verhalen.

Groetjes,
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Jun 2006, 21:05

Ik kan geloof ik al een hele maand vullen met Alle verhalen van.....

Deze leek me ook wel erg mooi Wil.

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 06 Jun 2006, 23:30

Ik heb ooit een verhalenbundel van Marquez gelezen, maar niet deze (hier staan wellicht recentere verhalen in).
Maarre, het verhaal van Erendira is me altijd bijgebleven...

Groetjes. Tiba.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 07 Jun 2006, 10:11

hier staan wellicht recentere verhalen in).


Volgensm ij staan hier alle verhalen in,ook de bundels verhalen die hij schreef.
het is een enorm dik boek.

groetjes,
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jun 2006, 10:50

Alle verhalen
Gabriel García Márquez


Voor het eerst zijn in dit boek alle schitterende korte en langere verhalen van de Colombiaanse Nobelprijswinnaar Gabriel García Márquez (Aracataca 1928) bijeengebracht. Vroege verhalen, waarin Márquez in speelse en wrede, maar vooral absurde vertellingen probeert de onwerkelijkheid werkelijkheid te laten worden, zoals Ogen van een blauwe hond en Tubal-Kaïn smeedt een ster, dat voor deze bundel voor het eerst in het Nederlands werd vertaald.

Of de verhalen die zich afspelen in het legendarisch geworden Macondo, ´een soort vergrootglas van de Latijns-Amerikaanse werkelijkheid´. ´De uitvaart van Mamá Grande´ is bijvoorbeeld een satire op de plaatselijke matriarchale maatschappij - mannen zijn bij García Márquez gewoonlijk zwakkelingen, fantasten en dromers, de vrouwen hebben eerder standvastige karakters. In Macondo spelen ook verhalen als ´In ons dorp zijn geen dieven´ en ´Een dinsdagsiësta. Het fameuze verhaal van ´De ongelooflijke maar droevige geschiedenis van de onschuldige Eréndira en haar harteloze grootmoeder´ vertelt de geschiedenis van een onschuldig hoertje dat op barbaarse wijze wordt geëxploiteerd door haar kolossale grootmoeder.

En ten slotte zijn er twaalf verhalen die achttien jaar met de schrijver over de wereld hebben gezworven, van schrijftafel naar schrijftafel. Deze verhalen gaan over de voor Latijns-Amerikanen vreemde realiteit van Europa. De thema´s eenzaamheid, liefde en dood (in allerlei bizarre verschijningsvormen) maken ze tot typische Márquez-verhalen, luchtig van toon en opzet, maar zich afspelend in die sfeer waar het alledaagse en het lugubere elkaar geheel en al doordringen.

ISBN 9029068051 Gebonden, 624 pagina's Verschenen: juni 2000 Uitgeverij Meulenhoff

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jun 2006, 10:50

Citaat van de dag 6 juni 2006

Vertel alsof je verhaal uitsluitend van belang
is voor de kleine wereld van je personages,
van wie jijzelf er een had kunnen zijn. Alleen
zo krijg je leven in je verhaal.

H. Quiroga

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Jun 2006, 11:53

Het wonderlijk verhaal van Hendrik Meier
en zes andere verhalen
Roald Dahl


'Een schrijver is iemand die verhalen uitvindt.' Roald Dahl zegt dat zelf in een van de verhalen in dit boek. Na de fantastische avonturen van Sjakie en de Chocoladefabriek en Daantje, de Wereldkampioen heeft hij nog heel wat uitgevonden. Dat bewijst deze 'toverbal' vol verhalen. In die verhalen gebeurt ontzettend veel. Een jongetje dat met dieren kan praten, redt een schildpad van de soep. Een lifter laat zien hoe vingervlug hij is. Een dromerig vogelvriendje wordt het slachtoffer van een gewelddadig verjaarsgeschenk. En naast deze en andere personages is er dan ook nog de held van het titelverhaal: de rijke ijdeltuit Hendrik Meier. Schraapzucht drijft hem tot wat eigenlijk niet kan. Na jaren oefenen slaagt hij erin te zien zonder ogen...

Uitgever de Fontein Jeugd ISBN 9026109342 Bindwijze Harde kaft juni 1998 Aantal pagina's 190 eerste Ned uitgave 1978

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Jun 2006, 11:53

Citaat van de dag 7 juni 2006

Als de geheime geschiedenis van boeken kon
worden geschreven, en de intieme
gedachten van de schrijvers overal konden
worden aangetekend, hoevele onnozele
boeken zouden dan belangwekkend worden,
en hoevele vervelende verhalen zouden de
lezer boeien

W.M. Thackeray


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten