Thema mei 2006 - vrolijke boeken

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Mei 2006, 13:56

ja ik moest er ineens aan denken, dat kwam door een boek dat Desiree had opgegeven (die komt nog). Ik wist dat jij het een heel leuk boek vond
Ik vond het trouwens ook een erg leuk boek, daar word je vrolijk van! :D

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 05 Mei 2006, 14:08

Ik heb 2 boeken in die zin en als ik me een tijdje down voel lees ik ze en voel me dan weer beter. Het zijn boeken die in al hun absurditeit alles relativeren. Het ander boek heet "ik ben niet oke maar jij ook niet" van Susan Young. Met als ondertitel "handboek voor neuroten". Dat boek verhaalt over dagelijkse toestanden waarin mensen enorm kunnen opgaan maar moesten ze de boel een beetje relativeren zouden ze er zelf de humor van inzien. Ook gewoon hilarisch.

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Mei 2006, 10:31

Hoe kluts ik een muts
Nina Kilham


'Hoe kluts ik een muts' gaat over jasmine, een bekende kookboekschrijfster. Jasmine's recepten zijn overheerlijk, smakelijk, sappig en druipend van het vet. Zo vet zelfs dat jasmine's uitgever er geen brood in ziet en haar nieuwste boek niet wil publiceren. maar jasmine geeft de strijd niet op. Zij zal de wereld wel laten zien wat lekker eten is... in een tijd waarin iedereen op de lijn let en je niet slank genoeg kunt zijn, is dit een opvallend thema.

'Hoe kluts ik een muts' is nina killhams' debuutroman. Het is waarschijnlijk het smakelijkste boek allertijden. Bij het lezen ervan loopt het water je in de mond. Op humoristische wijze roept Nina Killham beelden op van tafels overladen met taarten, sappige vleesgerechten en romige hapjes. Een vermakelijk boek dat ons op bijna sarcastische wijze met onze neus op onze hedendaagse obsessies drukt. Al lezende dringt de vraag zich op of Nina Killham op Jasmine, de tonnetjesronde en sympathieke kookboekenschrijfster uit ´hoe kluts ik een muts´ lijkt.

Uitgave in Sirene februari 2003 Omvang 288 pagina's Oorspronkelijke titel How to cook a tart Vertaald door Saskia Kotte / Studio Imago ISBN 9058311953

Lees ook het interview met Nina Kilham, klik hier
http://www.trendystyle.net/literaircafe ... llham.html

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Mei 2006, 10:32

Citaat van de dag 5 mei 2006

Vele mensen eten slechts opdat de mond ook wat te doen zou hebben terwijl zij hun krant lezen.

Helmut Arntzen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Mei 2006, 08:51

Lente in Parijs
Stephen Clarke


De Engelse Paul West, een mix van Hugh Grant en David Beckham, krijgt een baan in Parijs en ontdekt hoe de Fransen wérkelijk zijn. Ze eten gigantische porties onwelriekende kaas en wassen zich met knoflookzeep. Staken is hun nationale sport en ze kunnen niet vergaderen. Paul leert hoe je onbeschofte obers aftroeft, hoe je de perfecte vinaigrette maakt en waarom je geen huis moet kopen op het Franse platteland. Tijdens zijn speurtocht naar Mademoiselle Right krijgt Paul veel charmante plaagstoten te verduren. Make amour, not war!

Lente in Parijs is de debuutroman van Stephen Clarke. Het boek is gebaseerd op waargebeurde belevenissen van een Engelsman die tijdelijk in Parijs gaat wonen en werken. Paul West komt naar Parijs om Engelse teamrooms op te zetten en moet daarbij samenwerken met een team van Fransen die niet allemaal even goed Engels spreken. De rare uitdrukkingen en woorden die zijn Franse collega’s gebruiken staan allemaal in het boek beschreven. Ook gaat het in het boek vaak over staken (de Fransen staken meteen als ze het ergens niet mee eens zijn) en over de vele merde (hondenpoep) die in Parijs erg veel op straat te vinden is. Paul West krijgt genoeg aandacht van de vrouwen om afleiding van zijn werk te vinden.
Het boek is met erg veel humor geschreven en staat vol met grappige opmerkingen.

Uitgever House of Books B.V. ISBN 9044314300 Bindwijze Paperback Verschijningsdatum februari 2006 Aantal pagina's 253

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Mei 2006, 08:52

Citaat van de dag 6 mei 2006

Het geheim van vreugde is het leed te kunnen hanteren.

Anaïs Nin

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 07 Mei 2006, 10:13

Als ik de kaft zie van het themaboek dat vandaag op de site staat, moet ik al glimlachen :) .

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Mei 2006, 11:09

Joe Speedboot
Tommy Wieringa


De derde roman van Wieringa is gesitueerd in Lomark, een beperkt en door verdere beperkingen bedreigd dorp in het oosten van het land.
In dit dorp bevindt zich Fransje, een zwaar gehandicapte - in de loop van het boek blijkt de oorzaak - schrijver en van een tomeloze inzet voorziene dagboekenier. Het is een jongen met een willoos lichaam, maar met een weergaloos sterke arm (symbool voor het schrijverschap?). Als een metoriet is de overrompelende, grenzen verleggende, titelheld Joe Speedboot in het dorp gekomen en ook in het leven van Fransje.
De lotgevallen en de Werdegang van vrienden worden verteld; de meest absurdistische scènes volgen elkaar op. Liefdesgeschiedenissen doen zich gelden; er is jaloezie onder vrienden; uitersten worden verkend en er zijn prachtige zijlijnen. Onder leiding van Joe Speedboot ontwikkelt Fransje zich tot vooraanstaand armworstelaar.
In een krachtige, de verbeelding van de lezer vervoerende stijl, wordt een schitterend geïntensiveerde werkelijkheid beschreven.

Uitgever Bezige Bij, De ISBN 9023414330 Bindwijze Paperback Verschijningsdatum januari 2005 Aantal pagina's

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Mei 2006, 11:10

Citaat van de dag 7 mei 2006

Zoek de kleine dingen die aan het leven
vreugde en voldoening geven.

Confucius

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 08 Mei 2006, 13:00

Leuk om Joe Speedboot weer langs te zien komen,


Voor mij toch de verrassing van het afgelopen jaar.
En inderdaad een boek wat je met een glimlach leest.

Groetjes,
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Mei 2006, 08:06

Het recept voor liefde
Anthony Capella


Het recept voor liefde is zo smakelijk dat je maar één ding wilt: verder lezen! Een heerlijke feel good roman: sexy, romantisch, humoristisch en ontroerend, met onweerstaanbare personages, een Italiaanse sfeer, en de meest sensuele beschrijvingen van tongstrelende gerechten.

Italiaanse mannen zulke goede minnaars? De Amerikaanse Laura Patterson, studente kunstgeschiedenis in Rome, heeft andere ervaringen. Een vriendin raadt haar aan op zoek te gaan naar een chef-kok, want een man die kan koken kan beslist ook beminnen.

Tomasso, knap en onweerstaanbaar charmant, hoort dit gesprek aan, is in zijn Italiaanse eer aangetast en vastbesloten om Laura te verleiden. Hij geeft zich uit als kok van het exclusieve restaurant waar hij ober is, en nodigt haar uit om bij hem te komen eten. Tomasso kan echter nog geen pizza bakken; het is zijn vriend Bruno die de chef-kok is. Bruno is verlegen en onhandig, maar een kunstenaar als het om voedsel gaat. Bruno belooft zijn vriend te helpen en terwijl hij de meest tongstrelende Italiaanse gerechten voor Laura klaarmaakt, verliest hij in stilte zijn hart aan haar.

Ondertussen wordt Laura betoverd door Tomasso en de fantastische maaltijden die hij haar voorzet. Deze man lijkt een lot uit de loterij, maar iets klopt er niet, want hoe kan iemand die zulke subtiele, fantasievolle gerechten creëert, zo’n fantasieloze minnaar zijn.

Jaar : 2004
ISBN : 90 269 8349 2
Bindwijze : paperback
Pagina's : 408

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Mei 2006, 08:09

Dagboek van een herdershond
naar het boek "Kroniek eener Parochie" van
Jacques Schreurs


Tegen de achtergrond van de opkomst van de mijnbouw in de jaren rond de Eerste Wereldoorlog speelt dit humoristisch verhaal rond de naieve kapelaan Erik Odekerke. Altijd in gesprek met zijn 'engelbewaarder', en vaak in botsing met de conservatieve pastoor Bonhomme. Door zijn onhandigheid weet hij de bevolking vaak tegenover zich. Gelukkig is er ook nog pastoor Lumens, een gemoedelijke vriend voor onze kapelaan. Als een rode draad door de vertelling heen weeft zich de belangstelling van menig man, inclusief Erik Odekerke, voor Miete van der Schoor. Haar aantrekkingskracht veroorzaakt dan ook menig conflict in de gemeenschap.

De Boekerij, Paperback, 184 blz. ISBN: 902253863x

Voor meer (erg leuke) informatie, klik http://home.tiscali.nl/hcdeboer/relig1.htm

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Mei 2006, 08:09

Citaat van de dag 9 mei 2006

Er bestaat slechts één geneesmiddel tegen grote zorgen: kleine vreugden.

K.M.Waggerl

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Mei 2006, 14:35

Ik ken de kapelaan alleen van de televisie. Geen idee of het leuk is om ook te lezen. En Toon Tellegen, tja, niet mijn humor.
Wat ben ik toch een zuurpruim hè..

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 10 Mei 2006, 21:36

Als Marjo de komende weken nu eens het recept voor liefde gaat lezen, dan zie ik ze niet als het volgende personage terug:
Wat ben ik toch een zuurpruim hè..

Hopelijk wel als een sappige, zoete nectarine.

Tot juni, groetjes, Irene

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Mei 2006, 23:03

"recept voor liefde"?????

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 10 Mei 2006, 23:14

Haha Marjo, ik moet nu echt lachen.
:lol:
"Recept voor liefde" is de titel van het vorige boek (of dat van de dag ervoor).
Of had je dat door?

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Mei 2006, 08:50

Bijna iedereen kon omvallen
Toon Tellegen


Boven de tafel hing een lamp. Soms kwam de olifant op bezoek en vroeg of hij even aan die lamp heen en weer mocht slingeren. De eekhoorn vond dat altijd goed. Dan slingerde de olifant, flapperend met zijn oren, heen en weer - zó hoog dat hij zelfs tegen het plafond botste en de lamp vervaarlijk kraakte. Telkens als hij laag over de tafel heen kwam, riep hij: 'Eekhoorn!' en zwaaide hij naar de eekhoorn. De eekhoorn zwaaide terug en hoopte dat zijn lamp het zou houden. Daarna aten zij zoete boomschors en spraken over de oceaan of over dieren die vaak jarig waren en anderen die dat nooit waren.
'Wij zijn vrienden, hè, eekhoorn?' vroeg de olifant soms.
'Ja,' zei de eekhoorn.
'Speciale vrienden?'
'Speciale vrienden.

'De dierenverhalen van Toon Tellegen (1941) zijn een wereld apart. Hij kreeg er twee keer de Gouden Griffel voor, een keer een Zilveren, en de Woutertje Pieterse Prijs. En voor alles bij elkaar kreeg hij de Theo Thijssenprijs.

Hardcover | 123 Pagina's | Querido Kinderboek | 2005 ISBN: 9045100827 Met tekeningen van Anne Buul

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Mei 2006, 08:50

Citaat van de dag 10 mei 2006

Als je ergens niet goed in bent,
zorg dan dat ze om je kunnen lachen.



Remco Jonckers

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Mei 2006, 10:22

Dat had ik dus niet door Tiba..Behalve een zuurpruim ook nog kort van geheugen dus..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Mei 2006, 10:36

ah arme Marjo.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Mei 2006, 12:46

Gelukkig is er vanavond weer een chat met Bernadet!!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Mei 2006, 12:58

Is morgen ook goed Marjo?

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 11 Mei 2006, 13:02

Dat had ik dus niet door Tiba..


Ik moest het ook 2 keer lezen, Marjo, maar begin stilletjesaan te wennen aan de dubbele bodems en cryptische omschrijvingen van Irene...

Is morgen ook goed Marjo?


Haha, dat was mij dus niet opgevallen... :D .

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Mei 2006, 13:03

hij gaat lekker...ik ben vanavond niet eens thuis.
Ik zou wel eens aan vakantie toe kunnen zijn.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 139 gasten