Thema April 2006 - Steden

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Apr 2006, 12:25

New Delhi

Apen
Elisabeth Barillé


Marion Calissano neemt het vliegtuig naar New Delhi, daarmee de laatste wens vervullend van haar buurvrouw en vriendin Katherine Külher, een wijze oude vrouw die een einde aan haar leven heeft gemaakt. Zij heeft Marion in haar laatste brief gevraagd haar as bij Rishikesh in de Ganges uit te strooien.

In het pension in Delhi waar ze verblijft maakt ze kennis met Michèle Orsoni, een mooie Parisienne die zich buitengewoon cynisch uitlaat over India, zijn pseudo-goeroes en charlatans, de smerigheid, de armen, mismaakten en kreupelen en de barbaarse gebruiken.
Ook Michèle is op weg naar Rishikesh, maar ze krijgt een telefoontje uit Parijs dat haar moeder plotseling is overleden. ze moet terug en vraagt Marion om een gunst: ze was op zoek naar haar man François, die een halfjaar geleden, toen ze hier met hem op vakantie was, besloot in India te blijven. Marion aanvaardt de opdracht. Dat is het begin van een meeslepende reis in de sporen van anderen.
Oorspronkelijke titel: Singes Vertaald door Floor Borsboom

ISBN 9029562757 Ingenaaid, 240 pagina's Verschenen: augustus 2005 Arbeiderspers

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Apr 2006, 12:25

Citaat van de dag 26 april 2006

New Delhi is de hoofdstad van India . De stad is gelegen in het Nationaal Hoofdstedelijk Territorium van Delhi en vormt samen met de stad Delhi en een aantal kleinere steden één stedelijk gebied. Meestal worden in India de beide steden samen Delhi genoemd. De gemeente New Delhi heeft totaal 292.300 inwoners (2005).

New Delhi is in 1912 door de Britten gesticht om als nieuwe hoofdstad van Brits-Indië te fungeren. De stad was officieel gereed in 1929 en werd in 1931als hoofdstad in gebruik genomen. Van 1912 tot 1931 fungeerde Delhi als tijdelijke hoofdstad; tot 1912 was Calcutta de hoofdstad.

Doordat New Delhi een planmatig aangelegde Britse stad is, heeft de stad een opvallend Brits-koloniaal uiterlijk, dit in tegenstelling tot het veel grotere en oudere Delhi. De stad kent ook enkele grote parken, naar Brits voorbeeld. Het resultaat is dat de hoofdstad van India het minst op een Indiase stad lijkt wat achitectuur en stadplanning betreft

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Apr 2006, 11:47

Tokio

DroomNummerNegen
David Mitchell


Aan de vooravond van zijn twintigste verjaardag arriveert Eiji Miyake in Tokio. Als peuter is hij door zijn moeder in de steek gelaten en toen hij elf was is zijn tweelingzusje verdronken. Eiji heeft maar één doel: hij moet en zal zijn vader vinden, die hij nog nooit heeft ontmoet.

In de hectische hoofdstad van het moderne Japan begint hij aan zijn tot mislukken gedoemde zoektocht. Hij wordt vanaf de eerste pagina meegezogen in een maalstroom van videogames, herinneringen en nachtmerries. Niets blijft hem bespaard.

In een overrompelende stijl beschrijft Mitchell hoe Eiji zich een weg moet banen door een grenzeloos niemandsland vol geisha's, gangsters, hackers, detectives en goochelende pizzakoeriers.

Eiji jaagt voort op zijn ontdekkingsreis door deze vervreemdende onderwereld. Terwijl hij zich met simpele baantjes in leven houdt, komt hij op het spoor van zijn vader. Hij sluit vriendschap met zijn huisbaas en wordt verliefd op een pianospelende serveerster. Tenslotte keert hij terug naar het zuidelijk eilandje Yakushima, waar alles wat echt belangrijk voor hem is begon en eindigde.
Oorspronkelijke titel: number9dream Vertaler: Aad van der Mijn

ISBN 9021474816 Ingenaaid, 429 pagina's Verschenen: november 2003 Querido

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Apr 2006, 11:58

De stad is gelegen in de prefectuur Tokio in de regio Kanto op het eiland Honshu. In de prefectuur wonen zo'n 12 miljoen mensen. De Tokio-Yokohama agglomeratie is de grootste ter wereld en telt 35,5 miljoen inwoners.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Apr 2006, 16:38

Het zal best dat Asher Lev in New York speelt, maar dat feit is niet bij mij blijven hangen. Een boek moet ergens spelen natuurlijk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Apr 2006, 17:22

New York: Ada Harris gaat naar New York, Paul Gallico

New York: De goede mensen van New York, Thisbe Nissen

New York: Diamanten bij het ontbijt, Truman Capote

New York: Het vreugdevuur der ijdelheden, Tom Wolfe

Deze titels had ik van Lizzy gehad. Op een kleine vreemde beschrijving van het boek van Wolfe na is er niets over te vinden!

New York Trilogie van Paul Auster gaf Desiree op maar daar vond ik ook geen goede beschrijving van dat het zich echt in New York afspeelt.

Maar morgen heb ik nog een ander boek over new York.

Het boek van Lev leek nog het meest op een beschrijving van een roman dat zich echt afspeelt in New York. snappie?

bernadet

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 28 Apr 2006, 18:23

En Stad van Dromen van Beverly Swerling? Dat gaat over het onstaan van New York (en dan vooral Manhattan).

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Apr 2006, 19:38

Sttttttt die had ik voor morgen staan! ;)

bernadet

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 28 Apr 2006, 20:09

Oeps, sorry, nu heb ik het verklapt. :oops: :oops:

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Apr 2006, 20:56

Ik heb niets gezien hoor..
Die andere titels van Lizzy ken ik niet, dus dat zou ik niet weten. Zoals ik van de meeste boeken in dit thema eigenlijk niet eens weet of de stad die genoemd wordt wel een belangrijke rol speelt. In Schaduw van de wind wel, daar loop je echt door de straten van Barcelona.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Apr 2006, 08:53

Nou jij bent ook een mooie... zit ik me scheel te zoeken naar boeken waarin de stad duidelijk naar voren komt, zegt ze "Zoals ik van de meeste boeken in dit thema eigenlijk niet eens weet of de stad die genoemd wordt wel een belangrijke rol speelt". ;)

De meeste steden-boeken zijn reisboeken of thrillers waarin alleen een stad genoemd wordt maar vaak reizen die thriller-figuren van stad naar stad of land naar land.

En van veel boeken zijn maar twee of drie regeltjes te vinden. Dat schiet ook niet op. Maar dat is niet alleen bij stedenboeken hoor.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Apr 2006, 09:00

New York

Mijn naam is Asjer Lev
Chaim Potok


Het boek
Mijn naam is Asjer Lev is het verhaal van Asjer. Hij groeit op in het orthodox-joodse milieu van New York. Op jonge leeftijd wordt al duidelijk dat hij een groot tekentalent heeft. Zijn grote streven is dan ook om kunstenaar te worden. Volgens het orthodox-joodse denkbeeld is alle kunst nutteloos en Asjer botst daardoor behoorlijk met zijn omgeving, vooral met zijn vader. Uiteindelijk ziet hij zich gedwongen afscheid te nemen van zijn familie en vrienden.


De auteur
Chaim Potok (1929-2002) was amateur-schilder en rabbijn in New York. Hij schreef vele romans, waaronder het wereldberoemde Uitverkoren, over het hedendaagse jodendom en de tegenstelling tussen traditie en moderniteit. Eerder verscheen De gave van Asjer Lev als Rainbow Pocket.

Oorspronkelijke Nederlandse uitgave:
Uitgeverij BZZTôH, ‘s-Gravenhage 1984

ISBN: 9041704671
Uitgave als Rainbow Pocket:
Februari 2004
NUR: 302
Omvang: 448 pag.
Rainbow Pocketboek nr: 712

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Apr 2006, 09:01

New-York is een catastrofe - maar een schitterende.


Le Corbusier

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Apr 2006, 09:07

Moet je kijken wat een verschil in beschrijving! Bij deze beschrijving zou ik niet denken dat het over het ontstaan van New York gaat. Het staat er in feite wel maar als je verder leest krijg je niet die indruk.

Stad van dromen

Voor wie heeft genoten van boeken als De fatale kust, Ségou, Centennial en Een kleine geschiedenis van Amsterdam, is Stad van dromen een feest om te lezen, een prachtige mengeling van feiten en fictie – geschreven door een schrijfster van wereldformaat.

Stad van dromen is een meeslepend en schitterend epos over twee families – de ene Nederlands, de ander Engels – vanaf de tijd dat Nieuw Amsterdam een ruige en ordeloze nederzetting was, tot aan het eind van de Amerikaanse Vrijheidsoorlog, toen de Engelsen werden verslagen en New York de droomstad werd van een nieuwe natie.

De roman begint in 1661, wanneer broer en zus Turner na een lange en hachelijke overtocht van een klein houten schip strompelen. Ze zoeken een nieuw leven in de Nederlandse kolonie Nieuw Amsterdam.

Beiden leggen zich toe op het behandelen van zieken. Lucas Turner is barbier en chirurgijn; Sally weet alles van geneeskrachtige planten. Ze hebben een sterke band en werken goed samen. Maar in de jonge kolonie leidt verraad en moord ertoe dat ze aartsvijanden worden. Sally trouwt met de Nederlander De Vries, wiens naam door een latere generatie wordt verengelst tot Devrey. Ook broer Lucas sticht een gezin.

Hun afstammelingen – waaronder zich menig toegewijde arts bevindt, maar ook een piraat en een hoerenmadam – zullen een bepalende rol spelen in de toekomst van de geneeskunst en van de stad, maar geen van hen zal kunnen ontkomen aan de gevoelens van wraak waarvan de kiem in het verleden is gelegd.

Stad van dromen volgt de geschiedenis van de families Turner en Devrey – met als achtergrond een stad waar slaven levend werden verbrand op Wall Street; waar toekomstige presidenten over Broad Way liepen en discussieerden over de toekomst van Amerika; en waar een van de eerste echte ziekenhuizen ter wereld zijn oorsprong vond in de voormalige werkplaats van een scheepstimmerman. Tegen het panoramische decor van de strijd voor vrijheid die de jonge natie voerde, en met zijn rijkdom aan historische en medische details, is dit een betoverend verhaal.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Apr 2006, 12:59

Ik waardeer je zoektochten ten zeerste Bernadet, maar ik wéét pas of een boek ook over de stad gaat als ik het zelf gelezen heb. Ik heb niet zoveel van deze themaboeken gelezen. Maar bij Asher Lev, tja, voor mijn gevoel deed de stad er niet toe. Het had ook Boston, of Londen kunnen zijn, weet ik veel.
Bij "stad van dromen" denk ik meer aan een beschrijving van de stad zelf. Zoals je ook een boek over Parijs en een over Londen hebt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Apr 2006, 13:31

Ja dat is waar dat je het als je het gelezen hebt pas écht weet.
Dat zat ik ook nog te denken.

Vaak weet ik als een thema afgelopen is ineens boeken!
Of kom ik opeens boeken tegen van een vorig thema.

Bernadet

Hermine
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 Feb 2006, 09:43
Locatie: Mortsel

Berichtdoor Hermine » 29 Apr 2006, 19:32

Blij dat je 'Stad van Dromen' vermeld hebt. Pràchtboek!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Apr 2006, 08:28

New York

Stad van dromen
Beverly Swerling


Het boek
Rond 1650 komen Sally en Lucas Turner via Rotterdam vanuit Liverpool aan in de Nieuwe Wereld: Nieuw Amsterdam. Meteen bij aankomst weet Lucas zijn beroep, barbier, aan te wenden om een goede woonplaats te krijgen: hij moet de gouverneur Peter Stuyvesant van zijn galstenen afhelpen. Hij doet een gewaagde operatie: hij opereert door in het lichaam te snijden, iets wat de meeste dokters nog niet durfen in die tijd; die purgeerden en tapten enkel bloed af. Ook blijkt al snel dat Sally heel goed is in het kruiden zoeken en maken van diverse geneesmiddeltjes. De broer en zus bouwen binnen de ommuurde stad een kleine praktijk op en buiten de muren, waar het gevaar van indianenaanvallen loert, een kruidentuin.
En zo begint de bewogen geschiedenis van de families Turner en De Vries die gemarkeerd wordt door de medische wetenschap en de geneeskunde, door liefde en haat, jaloezie en concurrentie, avontuur en oorlog, te midden van blanken, negers en indianen, temidden van genezers, soldaten, hoeren en slaven, met op de achtergrond het grootse panorama van het ontstaan van de metropool New York.

4 hoofdthema's in dit fascinerende boek: de medische geschiedenis, het rascisme tussen blank, zwart en rood, de geschiedenis van New York en de geschiedenis van de families Turner en De Vries. De medische geschiedenis omhelst de pioniers op medisch gebied die meer durfden dan alleen maar bloed aftappen met heuse bloedzuigers of werkten met purgeermiddelen, zalfjes en kruidenmengsels. De barbiers, mensen die niet alleen met de schaar en het scheermes om konden gaan, waren de eerste die durfden te snijden met hun instrumenten en beweerden door operaties ziektes te kunnen genezen. Deze vaardigheid van het mes ging over van vader op zoon (dochter) zoals in Lucas' familie de Turners. De nazaten van Sally hadden het kruidengenezen in hun vingers: dit werden apothekers.
De geschiedenis van New York, eerst Nederlands, vervolgens Engels en eindigend met de strijd om de zelfstandigheid. Op enkele kleine details na en wat geschiedsvervalsing ten behoeve van het verhaal, die de schrijfster zelf aangeeft, schijnt dit de echte geschiedenis te zijn van New York. 20 jaar research heeft de schrijfster voor dit boek gepleegd. Geen wonder dat ze de sfeer zo mooi weet neer te zetten.
Tenslotte de familiegeschiedenis. De nazaten van Lucas en Sally Turner vallen uiteen in de Turners, de chirurgen, en de Devreys (De Vries), de apothekers. Doordat Lucas Sally min of meer verkocht om zich zo de slagersvrouw Marit eigen te maken, is de eeuwenlange familievete ontstaan. De opbouw van de vete en de familie wordt gevolgd door de wraak van Jennet (squaw DaSilva). De geschiedenis staat bol van liefde, wraak en verraad. Niet alleen beroemde artsen maar ook een beruchte hoerenmadam voeren de familie aan.

Het boek is prachtig opgebouwd: van Nederlandse nederzetting tot Amerikaans New York, van broddel-dokteren tot de eerste ziekenhuizen, van de eerste New York-pioniers tot een grote New Yorkse familie. 'Stad der dromen' is een waar meesterwerk zoals de 2 delen van 'Ségou' van Maryse Condé. Het ademt dezelfde mooie sfeer uit als Jeffrey Lent's 'De herfst'. Het is mooier als 'De fatale kust' van Robert Hughes. Het heeft dezelfde toegankelijkheid van geschiedenis lezen als 'De kleine geschiedenis van Amsterdam' van Geert Mak.Bron: (Gedeeltelijk overgenomen van) hotel-boekenlust

Imprint: De Boekerij Uitvoering: Gebonden, 816 blz. Oorspr. titel: City of Dreams Vertaling: Hans Kooijman ISBN: 9022530566

-----

Deze recensie stond op de site gisteren, ik vind het een héél verschil met het andere verslag.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Apr 2006, 09:38

En als laatste een grapje voor de Leestafeldames

Hoe word ik een City Babe ?


Jaaa, hoe wordt je dat? Dat kan je allemaal in dit boek lezen! :)

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Apr 2006, 13:17

Iets voor mijn dochter die net in Amsterdam woont misschien, maar niet voor mij..
Dit thema heeft niet echt geleid tot noteringen in mijn boekje, maar het was wel leuk!

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 30 Apr 2006, 14:50

Erg leuk inderdaad!!!

Hier nog wel wat noteringen,
maar al die steden en landen, dat zijn onderwerpen naar mijn hart... ik voelde me net als bij het landen thema weer helemaal op reis.

Dank je wel!

groetjes
Wil

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 30 Apr 2006, 15:33

Ja Bernadet, er zijn veel boeken langsgekomen die ik wel wil lezen. Bedankt voor de maand april. Nu op naar mei.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Apr 2006, 15:47

Jij ook bedankt Lizzy! Ik had veel aan je lijst! Helaas net niet van die boeken van New York maar door daar naar te zoeken vond ik toch weer andere 'steden'boeken.

En nu op naar de blije mei!

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 30 Apr 2006, 21:23

Ik vond het ook een heel leuk thema en heb heel interessante boeken zien voorbij komen :D .
Alweer veel bijgeleerd aan nieuwe boeken en gelukkig toch af en toe een bekend.

Groetjes. Tiba.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 30 Apr 2006, 22:16

Het thema steden leek me niet echt gemakkelijk.
Zeker niet om daarover boeken te zoeken.
Honderdduizend complimenten voor jou Bernadet, dat je er toch weer in geslaagd bent.
Menig boek is hier in het zuiden genoteerd. Vele steden heb ik op mijn verlanglijstje gezet om eens te gaan bezichtigen.

Groetjes, Irene


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten