Thema februari 2006 - Scandinavische schrijvers

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Feb 2006, 10:54

De saga van Grettir
Onbekend -Marcel Otten (vertaler)


De saga van Grettir is de laatste grote IJslandse saga, waarschijnlijk geschreven rond 1325, zo'n veertig jaar na De saga van Njal op het einde van IJslands 'Gouden Eeuw'. De anonieme auteur laat zien dat hij de stof en de literaire techniek van de eerdere saga's tot een hoog niveau heeft weten te tillen.

De saga van Grettir verhaalt over de held Grettir, een goedmoedige man die verkeerde keuzes maakt in het leven en zich niet wenst te voegen naar het wettelijke gezag, daardoor verbannen wordt uit IJsland, hetgeen hij weigert, twintig jaar lang een zwervend bestaan leidt en het moet opnemen tegen beren, spoken en trollen en uiteindelijk tegen de halve IJslandse bevolking. Hij wordt ten slotte gedood op een klipeiland in het noordelijkste puntje van IJsland, Drangeiland, waar hij zich had teruggetrokken.

De saga verhaalt over het conflict tussen de christelijke wereld en de heidense wereld, het conflict tussen het verlangen naar individuele vrijheid en de knellende banden die worden opgelegd door de samenleving.
Oorspronkelijke titel: Grettis saga

ISBN 9026317905 Gebonden, 319 pagina's Verschenen: augustus 2003 Ambo/Anthos Uitgevers

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Feb 2006, 10:55

Citaat van de dag 26 februari 2006

Er zijn zoveel boeken in de bibliotheken, maar het boek dat je lezen wilt is altijd net uitgeleend.

Tom Masson

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Feb 2006, 11:04

De klok van IJsland
H. Laxness


Jon Hreggvidszoon, een arme pachtboer, wordt na een juridisch rammelend proces ter dood veroordeeld voor de moord op de beul van de Deense koning. In de nacht voor zijn onthoofding wordt hij bevrijd door de mooiste vrouw van IJsland, Sn[ae]frid. Een Nederlandse vissersboot brengt hem naar Rotterdam, waar hij meteen beroofd wordt.

Na vele omzwervingen weet hij uiteindelijk Denemarken te bereiken, waar hij gerechtigheid hoopt te vinden. De zaak van de boer wordt echter inzet van hoog politiek machtsspel en hij groeit uit tot een symbool van de hongerende en mishandelde IJslandse bevolking. Jon Hreggvidszoon is taai en sluw en weet ondanks alles zijn bijtende spotzucht te behouden.

Heel vermakelijk en smeuïg, zoals alleen hij dat kan, schildert Laxness de reacties van de boer op zijn telkens veranderende omgeving.

Hardcover | 507 Pagina's | Uitgeverij De Geus | 2005 ISBN: 9044505874

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Feb 2006, 11:05

Citaat van de dag 27 februari 2006

Van alle vreemde bevliegingen, is de
bevlieging om altijd nieuwe boeken te
willen lezen een van de vreemdste.

Augustine Birrell

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 01 Mar 2006, 00:28

Het maandthema Scandinavische schrijvers loopt ten einde.
Heel vroeger las ik er een aantal, en dacht er iets van te kennen. Niet dus. Ik zag in de voorbije maand zoveel schitterende, nog ongelezen boeken passeren...
Bedankt alweer, Bernadet om die elke dag opnieuw op te zoeken.

Ben heel benieuwd wat je voor het thema "muziek" van maart in petto hebt!

Groetjes. Tiba.

bianca
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 Dec 2004, 09:57
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact:

Berichtdoor bianca » 01 Mar 2006, 08:35

Ik vond dit ook een leuk thema. Een hoop boeken die ik voorbij zag komen staan op mijn lijstje.
Mijn website over bookcrossing
http://www.bi-sa.nl/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Mar 2006, 11:22

Dankjulliewel! Leuk om te lezen, ik dacht dat dit thema niet zo aansloeg, maar blijkbaar wel!

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Mar 2006, 11:23

Tea-Bag
Henning Mankell


Een jong zwart meisje, vluchtelinge, komt terecht op een Spaans strand nadat de boot die volgepropt was met soortgenoten gezonken is. Velen vonden de dood, zij overleeft maar dat is dan ook alles. Ze wordt in een kamp ondergebracht dat bestaat uit barakken en tenten, lekkende douchecabines en smerige toiletten. Aan de andere kant van het hek zag ze de zee die haar had laten gaan, maar verder was er niets, niets van al die dingen waar ze van gedroomd had. Een ding had ze gemeen met de anderen : ze hadden niets om naar uit te kijken.

Pienter als ze is, komt ze er al vlug achter dat je best de nationaliteit aanneemtdie een bepaald land op zijn grondgebied wil toelaten. Ze slaagt erin een vals paspoort te stelen en via het water en de weg, te voet ofmet een gestolen fiets uiteindelijk Zweden te bereiken. Daar ontmoet ze Jesper Humlin, een interresant personage. Ik heb eigenlijk medelijden met die man, hij is een echte 'underdog'. Overal krijgt ie op zijn kop. Zijn vriendin, Andrea, met wie hij niet eens samenwoont zeurt hem constant aan het hoofd dat ze kinderen wil, véél en meteen. Als hij niet wil dreigt ze ermee een boek te gaan schrijven. Dat wil hij niet want zelf is hij een niet erg succesvolle dichter en hij weet van Andrea dat ze meer talent in huis heeft dan hijzelf. Maar kinderen wil hij ook (nog) niet en zeker al niet met haar, dat weet hij wel maar hij durft het haar niet te zeggen.
Dan zijn uitgever en agent, Olof Lundin, die wil uiteraard meer verdienen aan de schrijfsels van Jesper en eist dat deze een goedverkopende misdaadroman gaat schrijven. Dat wil Jesper ook niet. Hij wil alleen maar gedichten schrijven en reist het hele land rond om lezingen te geven. Andrea gelooft er niks van en beschuldigt hem ervan dat hij haar ontrouw is.
Dan is er ook nog zijn moeder die van hem verlangt dat hij 24u per dag beschikbaar is voor haar, ze belt hem zelf 's nachts uit bed omdat ze voor hem gekookt heeft. Oesters dan nog wel, en die lust hij niet. Bovendien komt hij te weten dat zijn hoogbejaarde moeder, 87 is ze, iets bijverdient door ....jawel...telefoonseks te verkopen !

De dialogen in 'Tea Bag' zitten vol fijne humor, niet hilarisch, maar het tovert een brede glimlach op je gezicht. Tenminste dit geldt voor het eerste deel van het boek. Tot wanneer Jesper de vluchtelinge, Tea Bag en haar vriendinnen op één van zijn lezingen ontmoet. Hij raakt zo in de ban van de meisjes en de verhalen van hun vlucht dat hij er een boek wil over schrijven.
Hier verandert de sfeer in het boek helemaal, het wordt diep ernstig, schrijnend zelfs. Het is een verhaal over mensenhandel en al wat dit met zich meebrengt : prostitutie, drugsverslaving, stelen om te overleven.
Mankell heeft de mensen uit alle continenten die in Europa illegaal leven een stem willen geven. Hij is daarin op zijn geëngageerde, pakkende manier in geslaagd.
Oorspronkelijke titel: Tea-Bag Vertaler: Clementine Luijten

ISBN : 9044502344 Ingenaaid, 317 pagina's Verschenen: februari 2005 Uitgeverij : De Geus

© Christine

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Mar 2006, 11:23

Citaat van de dag 28 februari 2006

Wat niet waard is tweemaal gelezen te worden, dat was helemaal niet de moeite waard om te lezen.

Friedrich Rückert

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Mar 2006, 14:06

Eigenlijk ben ik het daar helemaal mee eens..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Mar 2006, 14:07

Ja daarom plaatste ik het ook, het is echt een Marjo-uitspraak!

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Mar 2006, 14:16

Is dat zo? Was ik me niet eens van bewust. Trap er dus met open ogen in..


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 132 gasten