Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor Dettie » 01 Okt 2023, 09:52

Dit thema wordt geheel verzorgd door PMotte!
Zelf weet ik niets van Science Fiction dus dat wordt wel een verrassing denk ik zomaar.
Ik ken alleen het heel enge Dag van de Triffids...

Elke dag een nieuw boek over dit onderwerp

zie http://www.leestafel.info

Dettie

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor PMotte » 01 Okt 2023, 10:51

Flatland, a Romance of Many Dimensions by a Square
Edwin A. Abbott


Afbeelding

In het Nederlands: Vlakland.

Flatland: A Romance of Many Dimensions (Nederlands: Platland: een roman van vele dimensies) is geschreven door Edwin Abbott Abbott (1838 - 1926) in 1884 en probeert de lezer op informele wijze de mogelijkheid (de wiskundige waarschijnlijkheid zelfs) van meerdere dimensies uit te leggen.

Flatland volgt de avonturen van A Square (Nederlands: Een Vierkant), die op een dag wordt bezocht door een cirkel (die eigenlijk een bol blijkt te zijn die als cirkel verschijnt in Flatland) en die hem uit z'n tweedimensionale wereld tilt en hem meeneemt naar lijnland en puntland om hem duidelijk te maken dat er meer dimensies zijn dan alleen de twee van Flatland. Wanneer A Square aan de bol vraagt of er misschien zelfs meer bestaan dan de drie waar de bol vandaan komt, wordt deze boos en stopt hem weer terug in zijn tweedimensionale wereld.

Er zijn meerdere vervolgen op geschreven, zoals Bolland door Dionijs Burger en Flatterland: Like Flatland, Only More So door Ian Stewart, die de lezer de huidige (wetenschappelijke) stand van zaken op dezelfde simpele en effectieve wijze proberen uit te leggen. In de film Dimensions wordt deze aanpak visueel uitgelegd aan de hand van tweedimensionale wezens in het werk van Maurits Cornelis Escher.

Hier kun je Flatland als e-boek krijgen.

In het Nederlands: Vlakland. Er zijn meerdere Nederlandse uitgaven, maar spijtig genoeg is de vertaler me niet bekend.
Gek genoeg is de Nederlandse vertaling soms geklasseerd als Genre Thrillers & misdaad :lol:
Het boek is erg bekend onder wiskundigen (logischerwijs), maar het is ook een cultboek onder sf-lezers, al zijn het vooral de echte fans die het hebben gelezen. Qua genre steunt het eigenlijk op de utopie.

ISBN 9788671716611, Paperback, 98 pagina's, Mollusca Press, 21 september 2019,
Laatst gewijzigd door PMotte op 04 Okt 2023, 18:39, 4 keer totaal gewijzigd.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor PMotte » 01 Okt 2023, 10:56

Citaat van de dag

Everything is becoming science fiction. From the margins of an almost invisible literature has sprung the intact reality of the 20th century.
uit: Fictions of Every Kind (1971)

J.G. Ballard (1930-2009), Britse schrijver, bij het grote publiek het best bekend voor The Empire of the Sun (1984), dat werd verfilmd, en handelt over een kind van Britse ouders tijdens WOII in gebieden bezet door Japan. Ballard heeft vooral echter vooral veel sciencefiction geschreven, maar het erg autobiografische The Empire of the Sun maakt duidelijk dat zijn sf vaak steunde op eigen ervaringen.
Laatst gewijzigd door PMotte op 04 Okt 2023, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor Dettie » 01 Okt 2023, 11:42

Nou dat ziet er prima uit Peter!

Lekker hoor, wat een luxe, niets te hoeven doen. Dankjewel!

Dettie

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor PMotte » 01 Okt 2023, 12:44

Dettie schreef:Nou dat ziet er prima uit Peter!


Dank je wel.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor Renate » 01 Okt 2023, 12:45

Science Fiction genoeg zou ik zeggen.
Philip K. Dick
Jack Vance
Ursula Le Guin
Terry Pratchett (hoewel, is dat niet eerder fantasy?)

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor PMotte » 01 Okt 2023, 12:50

Misschien komen ze nog aan bod.
Eerlijk gezegd, ik ga gewoon mijn bibliotheek af vanaf A naar Z, en haal er de belangrijkere werken uit.
Maar suggesties zijn welkom, want er zitten gaten in mijn bibliotheek.
Terry Pratchett: ja, dat is eigenlijk fantasy. Maar de genres liggen dicht bij elkaar, en je kunt het ook wel als komische sciencefiction beschouwen. Hij gooit er zo veel atypische fantasy-elementen in, dat hij toch wel een eind van de hedendaagse doorsneefantasy à la Tolkien afstaat, en hij soms een sf-tintje krijgt. Hij rekent zichzelf echter duidelijk bij fantasy. Dat blijkt uit uitspraken zoals die waarin hij zei dat hij niet van magisch-realisme hield, want "magical realism is fantasy which my friend at university writes."
Laatst gewijzigd door PMotte op 01 Okt 2023, 15:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor Renate » 01 Okt 2023, 14:30

Ja Terry Pratchett neemt in zekere zin het hele genre op de hak.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor Marjo » 01 Okt 2023, 18:16

Ik ben heel benieuwd. Science-fiction is niet echt mijn genre, maar wie weet kan je me nog verrassen!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor Renate » 01 Okt 2023, 20:17

Ik heb een periode gehad dat ik veel science fiction las. Het laatste waren de boeken van Douglas Adams, die begonnen met het Transgalactisch lifters handboek. Dat is ook echt een klassieker in het genre. (42)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor Dettie » 02 Okt 2023, 10:51

Frank Herbert - Duin ken ik wel. Niet gelezen hoor, maar ik ken iemand die ze verslond.

Dettie

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor PMotte » 02 Okt 2023, 11:46

En na Abbott kwam Adams in mijn bibliotheek, dus...
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor Renate » 02 Okt 2023, 15:09

Ik heb 5 delen gelezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor Dettie » 02 Okt 2023, 18:20

Het Transgalactisch Liftershandboek zou ik ooit nog wel eens willen lezen.
Ik hoor er zoveel positieve dinegn over.

Dettie
die het leuk vindt eens heel wat anders te zien.

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor PMotte » 02 Okt 2023, 18:40

Ik heb er ook 5 gelezen.
De eerste vier heb ik in een bundel met het opschrift: "A Trilogy in Fou Parts". Daarmee heb je direct een idee van het soort humor van Adams: hij steekt graag draak.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor Renate » 02 Okt 2023, 19:23

Inderdaad. Dat kun je ook al zien aan sommige namen, zoals Amro Bank (Ik weet niet wat ze daarvoor in het Engels hebben).

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor PMotte » 03 Okt 2023, 10:30

Afbeelding

Hitchhiker's guide - The hitchhiker's Guide to the Galaxy
Douglas Adams


In het Nederlands: Het Transgalactisch Liftershandboek.
Ja, er is een Nederlandse vertaling, maar sinds de film wordt het ook in het Nederlands nogal eens met de Engelse titel verspreid.

Ter gelegenheid van Douglas Adams’ vijfenzestigste verjaardag werd de reeks in omnibussen uitgebracht, waarvan de eerste bundel de eerste drie delen bevat, en daarmee heb je ook direct het beste van de reeks in handen, want vanaf deel drie zakt het wat in.

Als de aarde wordt opgeblazen omwille van de aanleg van een intergalactische snelweg, ontspringt alleen Hugo Veld de dans, omdat de buitenaardse lifter Amro Bank toevallig zijn vriend is. Dit is het begin van een bizarre reis door de ruimte, die vaak aardse toestanden op de korrel neemt en precies daaraan zijn onweerstaanbare humor ontleend.

ISBN 9789022582220 | Gebonden | 584 pagina's | Boekerij | 10 oktober 2017
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor PMotte » 03 Okt 2023, 10:30

Citaat van de dag
Everything's science fiction until someone makes it science fact.

Marie Lu (1984-)
Chinese schrijfster, geboren in Wuxi (China), maar afgestudeed aan de Universiteit van Zuid-Californië in 2006. Woont momenteel in Los Angels. Schrijft young adult science fiction en fantasy.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor Dettie » 03 Okt 2023, 12:46

Ik heb even een kleiner plaatje geplaatst Peter.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor Dettie » 03 Okt 2023, 12:58

Mooi dat citaat van Asimov bij zijn themaboek!

Dettie

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor PMotte » 03 Okt 2023, 13:05

Dettie schreef:Ik heb even een kleiner plaatje geplaatst Peter.


Het was inderdaad te groot

Dettie schreef:Mooi dat citaat van Asimov bij zijn themaboek!


Dank je wel.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor PMotte » 04 Okt 2023, 10:32

Afbeelding

Foundation
Isaac Asimov



Eerste deel van de Foundation trilogie. Hiermee tilde Isaac Asimov het idee van galactische rijken op naar een heel ander niveau dan tot dan toe het geval was geweest. Maar vooral: hij introduceerde psychohistorie, een wetenschap bedacht door zijn personage Hari Seldon waarmee de toekomstige ontwikkeling van een maatschappij kon worden voorspeld. Daardoor lanceerde hij het idee om van een intuïtieve benadering van een menswetenschap over te gaan op een statistische benadering. Zijn idee werd later in alle ernst op universiteiten onderzocht. Asimov heeft zelf opgemerkt dat het woord ouder was, en het werd waarschijnlijk voor de eerste keer gebruikt in 1934. Tijdens de 67e wereld-sf-conventie in Montreal vermeldde Paul Krugman, nobelprijswinnaar economie, Hari Seldon als de inspiratie voor zijn studie van economie, omdat die het dichtst bij psychohistory kwam. O.a. de studie van de economische geschiedenis heeft overeenkomsten met psychohistorie.


Asimov is ook bekend voor "positronische breinen", een type 'brein' dat in robots zit, maar dat niet veel meer is dan een technisch-wetenschappelijke term die verder weinig betekent, en voor zijn drie wetten van de robotica, die slim in elkaar zetten en waarover sommige onderzoekers hebben opgemerkt dat die in AI-systemen zouden moeten worden ingewerkt.


Asimovs schrijfstijl is soms wat droog, en soms wat melodramatisch, maar zijn ideeën zijn veel beter doordacht dan zelfs zijn fans inzien. In "The Martian Way" besluiten kolonisten op Mars afkomstig van de aarde om onafhankelijk te worden, en daarom halen ze water van de planetoïden. Die beslissing is niet ingegeven door technische of wetenschappelijke mogelijkheden i.v.m. water op de planetoïden, maar is een politieke beslissing, omdat ze dan niet meer afhankelijk zijn van water van de aarde.


(Peter Motte)


ISBN 9789022979365 | Pocket | 156 pagina's | A.W. Bruna Uitgevers bv | 1987
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor PMotte » 04 Okt 2023, 10:32

Citaat van de dag

Science fiction may be defined as that branch of literature which deals with the response of human beings to advances in science and technology.

bron: Isaac Asimov "Escape Into Reality" (1957) in The Humanist, herdrukt in Is Anyone There? (1967), pp. 288–289

Isaac Asimov (1920-1992)
Amerikaanse schrijver van sciencefiction, detectives en populair-wetenschappelijk werk, professor biochemie
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor Dettie » 05 Okt 2023, 10:27

Het boek van Ballard trekt me wel erg aan. Ik heb zoiets eens gelezen maar dat speelde zich af in China. Over een enorm warenhuis vol gangenstelsels en verdiepingen etc. Iemand kon de uitgang niet meer vinden.
Ondertussen las je hoe de winkeliers vergroeiden met het gebouw. Was ook ene enorm goed boek, maar dit boek van Ballard lijkt me ook enorm goed.

Dettie

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor PMotte » 05 Okt 2023, 10:28

Afbeelding

De torenflat
J.G. Ballard

De veertig verdiepingen hoge torenflat is voorzien van alle denkbare winkels, services en gemakken. Het is een wereld op zich waarin, zodra alle appartementen betrokken zijn, allerlei maatschappelijke processen in werking treden, processen die leiden tot een totale onttakeling van het gebouw. De lezer beleeft dit alles mee door de ogen van drie personen, die elk een ‘klasse’ en tevens een gedeelte van het gebouw vertegenwoordigen.


Halverwege het gebouw is er een openbaar zwembad, dat een ontmoetingsplaats wordt tussen de mensen van de verschillende lagen. Uit de onderlaag is dat Richard Wilder, een tv-cameraman geobsedeerd door de gedachte naar de bovenste laag te klimmen. De architect Arnold Royal woont in de bovenlaag en voelt zich verwant met de meeuwen op het dak. De middenlaag wordt vertegenwoordigd door de arts Robert Laing, één van de weinigen die uiteindelijk het spoor vindt voor een nieuw leven.


In het zwembad komen de eerste barstjes in de maatschappelijke structuur naar voren door afgunst en wantrouwen tussen de verschillende klassen. Er ontstaat een klassenoorlog in de torenflat, waarvan de bewoners zich geleidelijk volledig in het gebouw terugtrekken en elke mogelijkheid tot relativeren door contact met de buitenwereld verliezen. Alsof ze aan hun smartphone hangen. Van gescheld heen-en-verglijden de tegenstellingen tot geweld, en de torenflat gaat langzaam ten onder.


Dit boek werd verfilmd, maar een bekender verfilmd werk van J.G. Ballard is "The Empire of the Sun", dat autobiografisch is en vooral de periode behandelt dat de heel jonge Ballard tijdens WO II als een Britse onderdaan gevangen was in een Japans kamp. Als je dat boek vergelijkt met zijn andere werken, vind je bv. het zwembad uit "De torenflat" terug als het zwembad bij hem thuis, dat hij op een bepaald moment leeggelopen en verwaarloosd terugvond.


Een zwembad komt ook wel eens in ander werk van J.G. Ballard terug, o.a. in een van de korte verhalen. Ballards korte verhalen behoren volgens sommigen tot zijn beste werk.


(Peter Motte)


ISBN 9789022990636 | Pocket | 222 pagina's | A.W. Bruna Uitgevers bv | 1977
Vertaald door Irvin Pardoen
Laatst gewijzigd door PMotte op 05 Okt 2023, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten