Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

Berichtdoor Dettie » 01 Sep 2023, 11:56

Alles wat met de mens te maken heeft zowel in de titel en/of inhoud

Zie http://www.leestafel.info

Hopelijk inspireert het jullie!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

Berichtdoor Renate » 01 Sep 2023, 12:23

Dat is wel een onderwerp waar je alle kanten mee op kunt. Zo'n beetje alle boeken gaan over mensen, met uitzondering van fantasy, of dierenverhalen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

Berichtdoor Dettie » 01 Sep 2023, 13:10

Ja dat is ook wel eens lekker, soms is het een maand lang flink zoeken en nu heb ik eens keus genoeg! Heerlijk!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

Berichtdoor Renate » 01 Sep 2023, 14:28

Dat is waar. Aan de andere kant is het misschien ook een wat nietszeggend thema. Maar goed, gemak dient de mens.
Ik zal niet zeggen dat bijna alles wat ik de laatste tijd gelezen onder dit thema valt, want ik neem aan dat je toch wel een soort selectie maakt.
De boeken over muziek vallen af, hoewel musici natuurlijk ook mensen zijn.
Maar misschien zou 'Ghost rider - Langs helende wegen' van Neil Peart iets zijn. Staat in de bibliotheek bij de reisboeken.
Neil Peart was de drummer van een bekende Canadese band. Dit boek schreef hij naar aanleiding van een motorreis door Canada en de VS. Daar begon hij aan nadat binnen een jaar z'n dochter en z'n vrouw waren overleden. Het boek gaat niet alleen over de reis, maar in zekere zin ook over het verwerken van de dood van z'n geliefden. Het gaat ook over z'n ontmoetingen met andere mensen, waarbij hij soms wel wat veroordelend is naar bepaalde groepen mensen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

Berichtdoor Dettie » 01 Sep 2023, 14:47

Aan de andere kant is het misschien ook een wat nietszeggend thema. Maar goed, gemak dient de mens.

Mogelijk is dit voor jou een nietszeggend thema, maar ik ben altijd blij dat ik elke maand weer een thema gevonden heb!
Wacht nu eerst maar eens af wat er komt voor je zegt dat het waarschijnlijk nietszeggend is. Je kunt achteraf nog altijd zeggen dat het je niet zo boeide, maar nu zeg je al iets voordat je weet wat ik ga plaatsen. Ik knap zo ontzettend af op dat negatieve als je net aan iets begint, de lol is dan helemaal weg.
Misschien kun je zelf eens met een paar thema's bedenken, ik heb er vaak genoeg naar gevraagd.

Het zou gewon eens leuk zijn als gezegd werd, ik ben benieuwd wat je ons deze maand weer brengt of wat een bijzonder of leuk onderwerp.
Maar ik zoek me steeds rot en dan ook passende citaten erbij en dan amper reactie of negatief. Het maakt zo moedeloos.


Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

Berichtdoor Renate » 01 Sep 2023, 15:41

Ho ho, zo was het niet bedoeld. Ik wilde je echt niet kwetsen. Het is moeilijk genoeg om iedere maand een thema te verzinnen. Ik schreef ook al dat ik aannam dat je toch wel een soort selectie maakte. Ik schreef ook 'misschien'.
Soms krijg ik bijna het gevoel dat ik beter niet meer kan reageren en zeker geen grapjes meer kan maken., want dat wordt toch steeds negatief uitgelegd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

Berichtdoor Dettie » 01 Sep 2023, 17:00

Het komt wel vaak negatief over inderdaad. Ik kan niet weten dat het een grapje is.
Een 'nietszeggend thema' klinkt niet erg leuk, maar dat komt ook omdat je de stem er niet bij hoort, op schrift hoor je de intonatie niet en weet je niet hoe het bedoeld is.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

Berichtdoor Dettie » 01 Sep 2023, 18:24

Excuses, ik kom net tot de ontdekking dat mijn bloedsuiker (ik heb diabetes) heel laag is, gebeurt zelden en dat heeft tot gevolg dat je enorm chagrijnig wordt. Dan is alles verkeerd en is de wereld niets aan en zie je in alles een aanval.
Gauw wat gegeten en de wereld is gelijk heel anders.
Bij deze dus mijn excuses,

Dettie.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

Berichtdoor Dettie » 02 Sep 2023, 12:29

Onafhankelijke mensen
Halldór Kiljan Laxness


Tegen de stroom in probeert de IJslandse schapenboer Bjart van het Zomerhuis zijn zelfstandigheid te handhaven. Na achttien jaar in dienst te hebben gewerkt, wil hij niets liever dan zijn eigen kudde schapen hoeden. Alles zet hij daarvoor op het spel, zelfs zijn eigen bestaan en dat van zijn naasten.

‘Virtuoos en lichtend, alsof over de woorden een zuidelijke glans ligt.’ – NRC Handelsblad

Halldor Kiljan Laxness (IJsland, 1902-1998) werd in 1955 gelauwerd met de Nobelprijs voor Literatuur. Bij De Geus verschenen onder meer Het visconcert, Het herwonnen paradijs, De klok van IJsland, Aan de voet van de gletsjer en Salka Valka

ISBN 9789044517835m| Hardcover | 608 pagina's | De Geus | 1 september 2010
vertaald door Marcel Otten

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

Berichtdoor Dettie » 02 Sep 2023, 12:29

Citaat van de dag

Ik ben een moderne vrouw, intelligent, onafhankelijk. Met andere woorden een vrouw die geen man vindt.

Shelley Winters (1920 -2006)
Amerikaans actrice

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

Berichtdoor Dettie » 03 Sep 2023, 08:55

De meeste mensen deugen
Rutger Bregman


De mens is een beest, zeiden de koningen. Een zondaar, zeiden de priesters. Een egoïst, zeiden de boekhouders. Al eeuwen is de westerse cultuur doordrongen van het geloof in de verdorvenheid van de mens. Maar wat als we het al die tijd mis hadden?

In dit boek verweeft Rutger Bregman de jongste inzichten uit de psychologie, de economie, de biologie en de archeologie. Hij neemt ons mee op een reis door de geschiedenis en geeft nieuwe antwoorden op oude vragen. Waarom veroverde juist onze soort de aarde? Hoe verklaren we onze grootste misdaden? En zijn we diep vanbinnen geneigd tot het kwade of het goede? Adembenemend, weids en revolutionair – De meeste mensen deugen herschrijft niet alleen de geschiedenis, maar werpt ook nieuw licht op onze toekomst.

ISBN 9789082942187 | Paperback | 528 pagina's | De correspondent | 13 september 2019
vertaald door Marcel Otten

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

Berichtdoor Dettie » 03 Sep 2023, 08:55

Citaat van de dag

Er zijn teveel vluchtelingen, zeggen de mensen. Er zijn te weinig mensen, zeggen de vluchtelingen.

Ernst Ferstl (1955-)
Oostenrijks onderwijzer, dichter en aforismeschrijver

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

Berichtdoor PMotte » 03 Sep 2023, 13:17

Renate schreef:Dat is wel een onderwerp waar je alle kanten mee op kunt. Zo'n beetje alle boeken gaan over mensen, met uitzondering van fantasy, of dierenverhalen.


Da's discutabel.
Gaat Reinaert de Vos echt niet over mensen? Ik denk juist van wel.
Het hangt allemaal van het boek of verhaal af.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

Berichtdoor Dettie » 04 Sep 2023, 10:00

20 bijzondere mensen die de wereld hebben ontdekt
Gabriella Santini


20 verhalen van vrouwen en mannen die dankzij grote dromen, moed en wilskracht de wereld verbaasden met hun grote ontdekkingen!
'De liefde voor alle levende wezens is de edelste eigenschap van de mens,' Charles Darwin
'Ik wil overal heen, als het maar vooruit gaat,' David Livingstone
'Avontuur is gewoon een slechte planning,' Roald Amundsen


ISBN 9789036639798 | Hardcover | 88 pagina's | De correspondent | 2 juli 2020
vertaald door Marcel Otten

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

Berichtdoor Dettie » 04 Sep 2023, 10:00

Citaat van de dag

Je kunt de gewoonste dingen heel bijzonder maken door ze te doen met heel bijzondere mensen

Auteur onbekend

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

Berichtdoor PMotte » 04 Sep 2023, 10:40

John W. Campbell zei: "Ofwel schrijf je een verhaal met gewone mensen in bijzonderen omstandigheden, ofwel met bijzondere mensen in gewone omstandigheden. Bijzondere mensen in bijzondere omstandigheden is iets van het bijzondere te veel."
Naar mijn gevoel heeft hij gelijk. En het verklaart waarom ik niet dol ben op superhelden.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

Berichtdoor Dettie » 04 Sep 2023, 10:59

Als het fictie is, dan is het denkelijk wel waar. Je krijgt dan een soort afkeer van die 'supermensen'. Maar nu denk ik ineens aan Tarzan, dat was ook een bijzonder mens in bijzondere omstandigheden of Ayla in de Stam van de Holenbeer.
Maar non-fictie bijvoorbeeld een boek over Nelson Mandela, Malala, Gandhi of zo is nooit teveel bijzonder.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

Berichtdoor Marjo » 04 Sep 2023, 15:13

Nou, even inhaken, ieder mens is bijzonder en ieder mens kan in allerlei situaties verzeild raken.
Wordt er niet ook gezegd dat de realiteit vaak nog bijzonderder, eigenaardiger is dan wat men verzint?

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

Berichtdoor PMotte » 04 Sep 2023, 15:34

Ja, maar het ging wel om supermensachtige toestanden.
In elk geval had John Wood Campbell jr. daardoor een graad van realisme in sf gestopt, waardoor hij de valstrikken van holle sensationele verhalen vermeed die geen enkele band met de realiteit of met echte menselijke ervaring hebben.
Je kunt natuurlijk stellen dat Gandhi een speciaal geval is, maar hij keek niet me X-stralen door muren.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

Berichtdoor Dettie » 05 Sep 2023, 08:50

Angstige mensen
Frederik Backman


Het bezoeken van een open huis is meestal geen kwestie van leven of dood, maar het wordt precies dat wanneer een bankrover na een mislukte overval een appartement binnenvalt waar op dat moment een bezichtiging plaatsvindt. Onder de aanwezigen bevinden zich onder anderen een zevenentachtigjarige vrouw die lang genoeg heeft geleefd om niet bang te worden als ze wordt bedreigd met een pistool, een jong stel dat op het punt staat voor het eerst een kind te krijgen maar het over niets eens lijkt te kunnen worden, en een mysterieuze man die zich heeft opgesloten in het toilet.

Tijdens deze bezichtiging die ineens een gijzeling is geworden leren de aanwezigen elkaar steeds beter kennen en onthullen ze tegen wil en dank verrassende waarheden over zichzelf. Ieder van hen heeft een leven met verdrietige momenten, pijnlijke herinneringen, geheimen voor hun naasten en passies waar ze zich voor schamen. Als de gijzelaars na enige tijd worden vrijgelaten maar de politie de gijzelnemer niet in het appartement aantreft, vormt dat het begin van een serie verwarrende verhoren, waarin niemand lijkt te kunnen uitleggen wat er in het appartement is gebeurd.

Angstige mensen is een hilarische en tegelijkertijd aangrijpende roman over de kracht van vriendschap, vergeving en hoop – de dingen die ons redden, zelfs in de meest angstige tijden.

ISBN 9789021406428 | Hardcover | 352 pagina's | Volt | 28 september 2020
vertaald door Edith Sybesma

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

Berichtdoor Dettie » 05 Sep 2023, 08:51

Citaat van de dag

Vrijwel alle mensen hebben wel iets aardigs, als je maar diep genoeg graaft.

Simon Carmiggelt (1913 - 1987)
Nederlands journalist, schrijver en dichter

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

Berichtdoor Dettie » 06 Sep 2023, 09:39

Het taaldier mens
Jan Pekelder

Binnen de levende natuur is de mens het enige dier dat taal gebruikt. De meeste diersoorten beschikken over communicatiesystemen, soms zelfs zeer verfijnd, maar het is geen taal. Wanneer, waar en hoe is de taal ontstaan en waarom is ze uniek? Hoe heeft ze zich door de eeuwen heen ontwikkeld? Hoe verklaren we de verschillen tussen talen? Waar komen de overeenkomsten vandaan? Hoe wordt ze gebruikt en soms ook misbruikt? Hoe bloedlink maar ook hoe verrukkelijk kan taal zijn?

In toegankelijke, korte teksten geef Jan Pekelder - voor zover de stand van het onderzoek het toelaat - op speelse wijze antwoord op al deze vragen aan de hand van heldere voorbeelden. Meestal uit het Nederlands, soms ook uit andere talen. Het is door de taal dat de mens erin is geslaagd binnen de dierenwereld een overheersende plaats in te nemen. Sterker, de wereld waarin wij leven bestaat dankzij de taal. Dit heeft een onthutsend gevolg: er zijn zoveel werelden als talen. Elke taal schept haar eigen werkelijkheid...

ISBN 9789088031083 | Paperback | 176 pagina's | Uitgeverij Lias| 11 september 2020

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

Berichtdoor Dettie » 06 Sep 2023, 09:40

Citaat van de dag

De taal is de mensen gegeven om zijn gedachten te verbergen.

Stendhall (1783-1842)
Frans schrijver

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2023, 08:28

De diepst verborgen herinnering van de mens
Mohamed Mbougar Sarr


Als de jonge Senegalese, in Parijs woonachtige schrijver Diégane Faye een legendarische literaire klassieker uit 1938 in handen krijgt, móét hij de mysterieuze schrijver ervan zien te vinden. Deze T.C. Elimane werd na de verschijning van zijn roman als ‘de zwarte Rimbaud’ gevierd, maar na een schandaal en de daaropvolgende racistisch getinte haatcampagne is hij van de aardbodem verdwenen.


De labyrintische zoektocht naar Elimane zal Diégane tachtig jaar later naar Senegal, Frankrijk en Argentinië voeren, in een verslavend verhaal dat verweven is met de complexe erfenis van het kolonialisme.
Winnaar van de Prix Goncourt 2021


ISBN 9789025472825 | Paperback | 464 pagina's | Atlas Contact | 14 oktober 2022
Vertaald door Jelle Noorman

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2023, 08:28

Citaat van de dag

De herinnering van elk mens is zijn of haar privéliteratuur

Aldus Huxley
Engels schrijver 1894-1963


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten