Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 15 Jul 2023, 10:15

Citaat van de dag

Welke privileges zijn er?
Huidskleur, geslacht, seksuele identiteit, je tongval én je kansen op goed onderwijs zijn voorbeelden van aangeboren privileges. Ook in Nederland.
Als je met veel privileges geboren bent, is het soms lastig te (h)erkennen hoeveel voordeel je ondervindt van deze meegekregen voorrechten.

Bron: https://www.esthermollema.nl/hoe-gepriv ... d-ben-jij/

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Renate » 15 Jul 2023, 10:51

Dat is ook m'n specialiteit.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 17 Jul 2023, 11:00

Privileges
Jonathan Dee


Een echtpaar in New York dat het al jong gemaakt heeft in de wereld van het geld, komt op het punt dat hun grenzen vervagen.


Het huwelijk van Adam en Cynthia Morey is werkelijk perfect: deze twee jonge, slimme, sociale en chronisch ongeduldige mensen lijken voor elkaar gemaakt te zijn. Ze krijgen vroeg kinderen, worden door het werk van Adam almaar rijker en hebben een onwankelbaar vertrouwen in de toekomst. Corruptie en ongeluk liggen constant op de loer maar de jaren vliegen voorbij en de kinderen groeien op in een vanzelfsprekende overdaad. Juist zij worstelen echter met de privileges.


ISBN 9789046815991 | Paperback | 304 pagina's | Nieuw Amsterdam | 7 november 2003
Vertaald door Joop van Helmond

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 17 Jul 2023, 11:01

Citaat van de dag

Welke privileges zijn er?
Huidskleur, geslacht, seksuele identiteit, je tongval én je kansen op goed onderwijs zijn voorbeelden van aangeboren privileges. Ook in Nederland.
Als je met veel privileges geboren bent, is het soms lastig te (h)erkennen hoeveel voordeel je ondervindt van deze meegekregen voorrechten.

Bron: https://www.esthermollema.nl/hoe-gepriv ... d-ben-jij/

-

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Renate » 17 Jul 2023, 15:41

Een Bouquetreeks boekje.
Dat lees ik nu echt nooit. Er moet ergens nog zo'n boekje liggen, dat ik in therapie als afscheidscadeautje heb gekregen, omdat ik me schaamde als ik kinderboeken las. Dat zou ik dus nooit in bus of trein doen. Dat probleem heb ik niet maar Bouquetreeks gaat me toch echt te ver.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 17 Jul 2023, 15:53

Er staat ook bij dat het voor één keer is naar aanleiding van het 4500ste bouquetreeksboek dat uitgegeven is.

Ik heb ze vroeger wel gelezen en ineens was het over, teveel van hetzelfde. Nooit meer gelezen daarna.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Renate » 17 Jul 2023, 15:58

Ik weet dat het eenmalig is. Ik vond het alleen grappig, omdat het me aan therapie herinnerde.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 18 Jul 2023, 12:02

Voor één keer een bouquetreeks op Leestafel in verband met het bereiken van de 4500ste uitgave

Verloofd met de Spaanse Miljardair
Abby Green


Eva is erfgenaam van een fortuin, alleen kan ze niet bij het geld. Ze staat op de rand van de financiële afgrond en ziet geen andere uitweg dan Vidal Suarez om een lening vragen. Ooit werkte hij als hulpje op hun landgoed, nu is hij miljardair. Destijds was ze stiekem verliefd op hem, en zodra ze hem weer ziet, laaien al haar oude gevoelens op…

Vidal zoekt al jaren naar een manier om wraak te nemen op de familie die hem in zijn jeugd zo vernederde. Nu Eva hem om hulp smeekt, ziet hij een kans. Voor het sluiten van een deal moet hij zijn zakenpartners ervan overtuigen dat hij geen losbandige vrijgezel is. Dus stelt hij als voorwaarde dat Eve zijn tijdelijke verloofde wordt. En dan zal hij haar verleiden, wat geen straf is want ze is hemels mooi, en vervolgens weer keihard laten vallen!

ISBN 9789036012119 | Paperback | 160 pagina's | Harlequin | 9 mei 2023
Boek nr 4475 Vertaald door Judith Amsenga

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 18 Jul 2023, 12:02

Citaat van de dag

Het stemhokje is de enige plaats waar een pauper gelijk is aan een miljardair.

Gloria Steinem (1934-)
Amerikaans feministisch schrijver

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Renate » 18 Jul 2023, 12:30

Je geld of je leven ligt nu op m'n nachtkastje, dus als ik vanavond in bed lig, zal ik daar in beginnen. Gisteren De verloofde van de postbode uitgekregen. Als ik niet in bed lig, lees ik nog wel in een boek over muziek, maar dat ik qua gewicht en vooral qua formaat een beetje onhandig om in bed te lezen. Als ik deze 2 boeken uit heb, heb ik sinds 3 juli weer 8 boeken gelezen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Renate » 19 Jul 2023, 12:11

Je geld of je leven doet een beetje denken aan de boeken van Hendrik Groen. Al is het huis waar Hendrik Groen zit een paradijs in vergelijking met dat uit dit boek. Na de komst van een nieuwe eigenaar wordt er overal op bezuinigd. Het eten is slecht, terwijl er wel smakelijk eten te ruiken is. Op een gegeven moment breekt de groep in bij de keuken, waar ze de lekkerste dingen vinden, waar ze een maaltijd van maken. Helaas gaat dit mis en wordt men betrapt. Men heeft namelijk zo veel wijn gedronken dat men in slaap is gevallen, terwijl men de keuken weer netjes achter had willen laten. Later krijgen de bewoners bij hun medicijnen kalmeringsmiddelen en eetlustremmers, zodat er bespaard kan worden op eten en ze rustig blijven. Er wordt op personeel bezuinigd en de bewoners krijgen nog maar 3 kopjes koffie per dag en mogen nog maar 1 keer per week naar buiten. Een van de leden van de groep ontdekt dat er een fitnessruimte is en ook daar weet men in te breken. De groep wil namelijk een betere conditie krijgen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2023, 12:20

Het klinkt als een superleuk boek!

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2023, 12:27

De nacht valt altijd
Willy Vlautin


Het spannende, gevoelige verhaal van een jonge vrouw die gebukt gaat onder haar familie en uiteindelijk voor de vrijheid durft te kiezen.

Lynette is uitgeput: ze zorgt voor haar fragiele broer Kenny, heeft meerdere slechtbetaalde baantjes en probeert tussendoor ook nog een studie te volgen. Op zoek naar onafhankelijkheid spaart ze al jaren elke cent die ze verdient, in de hoop dat ze ooit een hypotheek zal kunnen betalen voor het huurhuis in Portland dat ze deelt met haar moeder en broer.

Ze is bijna zover, maar als het plan gesaboteerd wordt door haar onverschillige moeder, wendt Lynette zich uit wanhoop tot schimmige kennissen uit haar verleden. Ze wordt geconfronteerd met morele beslissingen die haarzelf en haar geliefden in gevaar kunnen brengen. Hoe ver durft ze te gaan voor haar vrijheid?

Een intrigerend psychologisch portret. Zijn ingetogen proza contrasteert krachtig met wat zijn personages beleven.’ **** de Volkskrant

ISBN 9789029094214 | Paperback | 224 pagina's | Meulenhoff | 21 oktober 2021
Vertaald door Dirk-Jan Arensman

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2023, 12:27

Citaat van de dag

Je hoeft geen geld te bezitten om waardig te zijn

Mahatma Gandhi (1869-1948)
Indiaas politicus

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Renate » 19 Jul 2023, 12:29

Het is ook een leuk boek en je kunt wel begrijpen dat men het idee heeft dat men in een gevangenis beter af is. Fatsoenlijk eten en iedere dag gelucht worden en zo nog het een en ander.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2023, 12:51

Het boek staat nu genoteerd op mijn heeeeel lange nog-te-lezen-lijst

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Renate » 19 Jul 2023, 14:14

Ach ja, ik lees meestal gewoon wat ik in de bibliotheek kan vinden. Momenteel vrij veel boeken over muziek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2023, 11:08

De weekendmiljonair
Abdelkader Benali


De ouders van Osama zijn nieuwkomers in het Rotterdam van midden jaren tachtig. Hun leven wordt op z’n kop gezet als de flamboyante buurvrouw Loes aanbelt met een aanbod dat ze niet kunnen weigeren. Osama is meteen gefascineerd door de eigenzinnige vrouw. Hoewel zijn moeder in eerste instantie gemengde gevoelens heeft bij haar bemoeienissen in hun huishouden, groeit er een hechte vriendschap.

Osama’s vader droomt van rijkdom en terugkeer naar het land van de Atlas. Samen met zijn zoon rijdt hij stad en land af in een Ford Transit om afgedankte meubels op te halen en door te verkopen. Door de voorruit van de bestelbus ontdekken zij een nieuwe wereld. In een omgeving waarin ambitie en inburgering met elkaar botsen, probeert de jonge Osama zijn weg te vinden.

Abdelkader Benali werd in 1975 geboren in Ighazzazen (Marokko). Hij woont vanaf zijn vierde in Nederland. Hij schrijft columns, toneelstukken, poëzie, verhalen en romans, waarvan er al heel wat werden bekroond, o.a. met de Libris Literatuur Prijs. Zijn werk wordt ook in vele talen vertaald. In 2021 hield hij de 25ste Henri Nouwenlezing.

ISBN 9789029529105 | Hardcover | 232 pagina's | Arbeiderspers | 24 september 2019

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2023, 11:09

Citaat van de dag

Ik wil een man die vriendelijk en begripvol is. Is dat te veel om van een miljonair te vragen?

Zsa Zsa Gabor (1918-2016)
In Hongarije geboren Amerikaans actrice

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 21 Jul 2023, 09:32

Vrouwen willen meer dan een roze creditkaart
Ilse De Witte


Vrouwen zijn minder capabel wanneer het om geld gaat, wordt ons verteld. We sparen onvoldoende omdat we spilziek zijn (ál die schoenen!), hebben geen interesse in beleggen op de beurs, zijn niet goed met cijfers, kiezen voor slechtbetaalde baantjes en tonen weinig ondernemerschap. Parttime prinsesjes, middenkadermoeders, frivole shopaholics die zwaaien met een roze creditcard.

MoneyTalk journaliste Ilse De Witte bekijkt de meeste hardnekkige mythes over vrouwen en geld van dichterbij. Wist je bijvoorbeeld dat er een zakgeldkloof bestaat tussen meisjes en jongens? Dat vrouwen even vaak om opslag vragen als mannen, maar vaker 'nee' te horen krijgen? Dat meer dan de helft van alle reclamebeelden vrouwen met muntjes en spaarvarkens laten zien, terwijl mannen doorgaans dikke pakken geld vasthouden? Dat slechts twee procent van alle durfkapitaal in de wereld naar vrouwen gaat?

Vrouwen willen meer dan een roze creditcard brengt het financiële leven van vrouwen in kaart, van eerste baan tot pensioen. Het ontmaskert een ingebakken ongelijkheid en bekijkt hoe we die kunnen wegwerken.

ISBN 9789401486026 | Paperback | 336 pagina's | Lannoo | 20 september 2023

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 21 Jul 2023, 09:32

Citaat van de dag

Geld maakt wel gelukkig, als je het weggeeft

Auteur onbekend

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Renate » 21 Jul 2023, 12:39

Vooroordelen zijn er nog altijd genoeg.
Mijn moeder deed de administratie en de kas van het welfarewerk van het Rode Kruis in Rijswijk. En ze was goed met technische dingen. Talen waren niet haar ding. Ze kon wel uitstekend met geld omgaan.
Mijn vader was zo a-technisch als wat, maar goed met talen.
Ik ben goed met technische dingen en ook redelijk met m'n talen. En ik kan ook goed met geld omgaan. Van m'n moeder heb ik geleerd dat je geen geld uit moet geven dat je niet hebt. Ik kan nog steeds sparen, let op aanbiedingen en dergelijke.

Wat die deeltijd prinsesjes betreft, heeft dat ook niet te maken dat er van vrouwen nog steeds wordt verwacht dat ze zorgtaken en het huishouden op zich nemen? Goed, kinderen kunnen naar de opvang, maar er kunnen ook nog mantelzorgtaken bij komen en naar wie wordt er dan gekeken?

Geld maakt sowieso wel gelukkig, behalve als je het niet hebt. Je kunt hooguit zeggen dat het op een bepaald punt niet veel gelukkiger meer maakt, maar dat neemt niet weg dat mensen ook dan nog steeds meer willen hebben. En dan zou men er misschien beter iemand anders gelukkig mee kunnen maken.
"Geld maakt niet gelukkig" is typisch zo'n uitspraak van mensen die geen geldzorgen hebben.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 21 Jul 2023, 12:59

Even tussendoor. In het citaat staat, geld maakt wel gelukkig, maar dat heb je vast gezien.

Persoonlijk ben ik vrij makkelijk met geld, als ik het heb dan kun je het krijgen.
Heb ik het niet dan houdt het op.

Maar ik moet erbij zeggen dat de afgelopen 5 jaar erg zwaar zijn geweest. Ik had net genoeg om van te eten en mijn vaste lasten te betalen. Maar bioscoop, uit eten, een boek kopen, kleding, schoenen, en dergelijke kopen was nauwelijks tot niet mogelijk. Ik ben daar wel van geschrokken hoe erg weinig geld hebben een sociaal leven beperkt. Ook als er iets stuk gaat is er geen geld om het te maken. Ik snap nu veel beter waarom mensen met heel weinig geld soms alles maar laten gaan. Je gaat de moed opgeven, niets kan gemaakt worden en langzamerhand wordt jouw omgeving meer afbraak dan fijne woonomgeving. Schoonmaken kan daar niet tegenop.

Ik zou het overigens niet kunnen in overdadige weelde te leven als een ander amper iets heeft.
Ook ben ik het met je eens dat Geld maakt niet gelukkig een uitspraak is van mensen die geen geldzorgen hebben.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Renate » 21 Jul 2023, 14:53

Overdadige weelde hoeft niet, maar gewoon leven zonder me zorgen te hoeven maken over geld is wel genoeg.
Ik ben spaarzaam.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 22 Jul 2023, 09:56

Gehannes
Lieke Noorman


Opa kon wonderen verrichten, maar je kon beter niet over hem praten, leerde Lieke Noorman al op jonge leeftijd. Het had iets met geld te maken. Alleen haar moeder raakte nooit over hem uitgepraat en zo werd ‘Opa uit ’s-Gravenhage’ iemand die ze zelden mocht zien, maar die altijd aanwezig was.

Noorman duikt in de geschiedenis van haar grootvader en zijn wonderlijke omgang met geld, van haar moeder die riep ‘bezit is diefstal’ en van haar vader die de visite advies gaf over beleggingen. Ondertussen zaten Lieke en haar zus romantisch te zwijmelen bij het idee van een artistieke, straatarme toekomst.

Omdat bloed kruipt waar het niet gaan kan, slaat de schrijfster op een dag zelf aan het hannesen. Ze koopt teakbomen in Brazilië en gaat op zoek naar betrouwbare financiële helpers, om te ontdekken dat het niet alles goud is wat er blinkt.

ISBN 9789038811499 | Paperback | 272 pagina's | Nijgh & Van Ditmar | 17 mei 2022


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 gasten