Thema april 2023 - Vader-/moederland

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema april 2023 - Vader-/moederland

Berichtdoor Dettie » 01 Apr 2023, 10:23

Toch mijn briefje weer gevonden! Het thema van de maand april is vader-/moederland.

(Bijna) elke dag een nieuw boek op http://www.leestafel.info

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema april 2023 - Vader-/moederland

Berichtdoor Marjo » 01 Apr 2023, 13:59

Prima natuurlijk. Maar een link met de meimaand????

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2023 - Vader-/moederland

Berichtdoor Dettie » 01 Apr 2023, 14:02

Haha deze reacties had ik al verwacht.

Maar toch ja die link, je vecht voor je vader-/moederland.
Er zijn ook heel veel oorlogsboeken met vaderland in de titel.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema april 2023 - Vader-/moederland

Berichtdoor Marjo » 01 Apr 2023, 14:09

Ik zou er zelf niet opgekomen zijn denk ik, maar het kan.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema april 2023 - Vader-/moederland

Berichtdoor Renate » 01 Apr 2023, 14:31

Is er een verschil tussen vaderland en moederland?
Het heel grappig, we hebben het over vaderland en moedertaal.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2023 - Vader-/moederland

Berichtdoor Dettie » 01 Apr 2023, 14:49

Nee, ik denk niet dat er verschil is. Misschien hooguit als je vader of moeder zelf uit een ander land komt?

ik heb het even opgezocht bij Wikipedia:
Een moederland is een staat die het gezag uitoefent over een of meer andere staten, die het heeft gesticht of onderworpen met een koloniaal statuut.
Het vaderland is het land van herkomst, thuisland, dat voor de bevolking vaak een belangrijke betekenis heeft

Bij Onze Taal staat dit:
Moederland en vaderland kunnen allebei ‘land van oorsprong’ betekenen, ‘land waar iemand vandaan komt’. Ook voor ‘land waar men zich thuis voelt’ kunnen beide termen gebruikt worden, al is vaderland gebruikelijker in die betekenis. Maar er zijn ook wel verschillen tussen de woorden.
Een belangrijke betekenis van moederland is ‘land dat koloniën heeft’. Moeder- is in moederland dan net zo gebruikt als in moederbedrijf, een ‘bedrijf in relatie tot de dochterondernemingen’. Moederland kan dus een koloniale betekenis oproepen.
Vaderland roept dan weer gemakkelijk associaties op met het begrip natie en met patriottisme.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2023 - Vader-/moederland

Berichtdoor Dettie » 02 Apr 2023, 09:15

Het laatste vaderland
Matteo Righetto


‘Het laatste vaderland’ van Matteo Righetto gaat over Jole, de vijftienjarige dochter van een tabaksboer in de hooggelegen, bergachtige grensstreek tussen Italië en Oostenrijk, die voor het eerst met haar vader meegaat om tabak over de grens te smokkelen. Zonder de extra inkomsten zal het gezin verhongeren.

Jole beseft hoe gevaarlijk de tocht zal zijn, met grenswachters, wilde dieren, hoge bergpassen en woeste weersomstandigheden, maar ze is ook razend trots dat haar vader haar meevraagt. Als hij echter op een gegeven moment niet terugkeert van een smokkeltocht, gaat Jole in haar eentje naar hem op zoek.
Een paar jaar later zal ze het heft – en haar vaders geweer – opnieuw in handen moeten nemen om het voortbestaan van haar familie veilig te stellen.

‘Het laatste vaderland’ bevat de drie korte romans ‘Over de grens’, ‘Het laatste vaderland’ en ‘Het beloofde land’, die in Italië verschenen als de ‘Trilogie van het vaderland’.

ISBN 9789025470463 | Paperback |480 pagina's | Atlas Contact | 21 mei 2021
Vertaald door Pietha de Voogd en Manon Smits

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2023 - Vader-/moederland

Berichtdoor Dettie » 02 Apr 2023, 09:15

Citaat van de dag

Het vaderland: het land waarvan we de gewoonten gewend zijn

Alexander Otto Weber (1868-1927)
Duits schrijver

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2023 - Vader-/moederland

Berichtdoor Dettie » 03 Apr 2023, 09:41

Dichter
diverse auteurs


In DICHTER lees je 50 gedichten over de Canon van Nederland - de lijst van 50 thema's die chronologisch een samenvatting geeft van de vaderlandse geschiedenis van Nederland. Eens in de zoveel jaar bekijkt een commissie de lijst opnieuw, in 2020 voor het laatst. Op de site www.canonvannederland.nl staat die nieuwe canon. Handig als je tijdens het lezen van deze DICHTER even wilt opzoeken hoe het ook alweer precies zat.


Als je op school zit, krijg je les over de canon (en met een beetje geluk, van iemand die ook van geschiedenis houdt).
Omdat dichters alles toch weer op een andere manier zien en verwoorden, maakten we deze DICHTER.
Dichters schreven gedichten over de 50 onderwerpen van de canon. Ook leuk als je niet meer in de klas zit!


ISBN 9789059308930| Paperback | PLINT | 25 september 2020
Leeftijd 6 - 106 jr.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2023 - Vader-/moederland

Berichtdoor Dettie » 03 Apr 2023, 09:42

Citaat van de dag

De taal is ons vaderland waar we nooit uit kunnen emigreren

Irina Grivnina (Oezbekistan 1945-)
Schrijfster

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2023 - Vader-/moederland

Berichtdoor Dettie » 04 Apr 2023, 10:51

Hotel moederland
Yusuf Atilgan


In mei 2016 werd 'De lanterfanter' uitgegeven, het debuut van Yusuf Atilgan uit 1956, dat door de Nederlandse en Vlaamse pers lovend werd ontvangen.
Hotel Moederland is zijn tweede roman, die veertien jaar na zijn debuut verscheen, en tot de canon van de moderne Turkse literatuur behoort.

De eenzame Zebercet houdt een familiehotel draaiende in een kleine provincieplaats. Het hotel heeft betere tijden gekend, gasten zijn schaars, de dagen monotoon. Op een avond arriveert een vrouw uit Ankara in het hotel, een gebeurtenis die Zebercets leven op zijn kop zet. Ze blijft maar één nacht, maar zegt de volgende ochtend terug te komen. De tijd verstrijkt echter zonder dat ze verschijnt, en hoe kleiner de kans wordt dat ze daadwerkelijk zal terugkeren, hoe meer Zebercet door haar geobsedeerd raakt; een obsessie die de storm in zijn hoofd voedt en uiteindelijk gruwelijke consequenties zal hebben...

Yusuf Atilgan (1921-1989) liet slechts drie romans en een handvol korte verhalen na, maar geldt als een van de pioniers van de moderne Turkse literatuur. Atilgan behoort tot de vijftigers in Turkije, die het individu en het gevoel van vervreemding in een snel veranderende samenleving centraal stellen in hun werk. Uit het Turks vertaald door en met een nawoord van Hanneke van der Heijden.

ISBN 9789491921339 | Paperback |202 pagina's | Uitg. Jurgen Maas | 14 april 2017

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2023 - Vader-/moederland

Berichtdoor Dettie » 04 Apr 2023, 10:51

Citaat van de dag

Verdedig het moederland Aarde tegen de verdedigers van het vaderland.

Heinrich Wiesner (1925-)
Zwitsers aforist

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2023 - Vader-/moederland

Berichtdoor Dettie » 05 Apr 2023, 13:07

Vaderland
Fernando Aramburu


Bittori zit bij het graf van haar man, Txato, die twintig jaar geleden door de ETA is vermoord. Ze vertelt hem dat ze heeft besloten terug te keren naar het huis en het dorp waar ze ooit woonden, om uit te zoeken wat er toentertijd precies is gebeurd. Ze wil de mensen in de ogen kijken die hebben toegekeken toen zij en haar familie verdreven werden.

Wanneer Bittori terugkeert is vooral buurvrouw Miren op haar hoede. Vroeger waren ze beste vriendinnen, maar nu zit haar zoon als ETA-terrorist in de cel. Het is Bittori's donkerste vermoeden dat Mirens zoon iets met de dood van haar man te maken heeft.

Fernando Aramburu ontketende met Vaderland een literaire sensatie in Spanje: er werden anderhalf miljoen exemplaren van verkocht en de roman werd bekroond met drie grote Spaanse literatuurprijzen.

ISBN 9789028452763 | Paperback | 576 pagina's | Wereldbibliotheek | 1 december 2022
Vertaald door Hendrik Hutter

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2023 - Vader-/moederland

Berichtdoor Dettie » 05 Apr 2023, 13:07

Citaat van de dag

Een schildpad legt 1000 eieren zonder dat er een haan naar kraait, maar als een kip een ei legt moet het hele vaderland het horen.

Maleisisch spreekwoord

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema april 2023 - Vader-/moederland

Berichtdoor Renate » 05 Apr 2023, 13:54

Prachtig.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2023 - Vader-/moederland

Berichtdoor Dettie » 06 Apr 2023, 13:00

Vaderland
Rob Marrevee


Rob en zijn vrouw adopteerden twintig jaar geleden twee broertjes van vier en één uit Ethiopië. Dat het zwaar zou worden wisten ze. Dat de afstand onoverbrugbaar zou blijken niet... Het verlies van de oorspronkelijke ouders en cultuur heeft diepgaande, levenslange consequenties voor de twee broers.

Vaderland is het verhaal van Rob Marrevee, een zelfbewuste adoptievader. Hij schreef het om de achterkant van het mooie verhaal van zijn twee opgroeiende en ontwortelde Ethiopische zoons te laten zien. Het is een aangrijpend en tragikomisch relaas over goede bedoelingen en teleurstellingen. Over liefde, vertrouwen, trots, onmacht en schuldgevoel. Rob: ‘Als ik had geweten wat het voor impact de adoptie op de jongens zou hebben, had ik het niet gedaan. Al is dat soms lastig uit te leggen. In Ethiopië hadden ze ook geen schijn van kans.

Mijn zoon is teruggegaan naar Afrika om te zeggen dat hij het moeilijk heeft. Daar snappen ze daar niets van. Ze willen wel graag, de jongens, maar de realiteit is dat het niet lukt. Dat zit in het lijf.’ “Had me maar daar gelaten! Liever daar dan geadopteerd.”

Dit boek laat je niet alleen de intensiteit van adoptie voelen, het gaat ook over het ouderschap, school, de hulpverlening en helpt iedere ouder en persoon die met kinderen werkt om eerlijk en beter te kijken en verbinding te maken.

Rob Marrevee is systemisch coach voor ambitieuze mannen in leiderschap en ondernemerschap. Hij maakt en geeft theatervoostellingen over adoptie, waarin dit boek een grote rol speelt. Met persoonlijke verhalen en anekdotes weet hij het publiek aan zich te binden en ze de werkelijkheid te laten voelen.

ISBN 9789491863738 | Paperback | 216 pagina's | Leessst | 7 juli 2022

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2023 - Vader-/moederland

Berichtdoor Dettie » 06 Apr 2023, 13:00

Citaat van de dag

Niemand kan zijn vaderland liefhebben met een lege maag.

William Cowper Brann (1855-1898)
Amerikaans auteur

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2023 - Vader-/moederland

Berichtdoor Dettie » 07 Apr 2023, 10:45

Migrant in het vaderland
Ineke van Geest


Het land waar ik geboren ben, Nederlands-Indië, noem ik mijn moederland. De groene overweldigende vegetatie, de kleurrijke wereld van vogels en dieren, de slingerende rivieren, de blauwe meren, watervallen, hoge bergen, de warmte, het aardse geven mij vertrouwde en koesterende gevoelens van het veelbelovende begin van mijn leven. In de bedding van het grootse en tegelijkertijd het intieme voelde ik me veilig en bemind. Mijn vaderland, Nederland of zoals men in Indië zei "Holland", is het gebied voor de meer afstandelijke en rationele zaken, zoals opleiding, carrière en de verdere ontwikkeling van mijn leven.

Tussen die twee "landen" bevindt zich een niemandsland: het Jappenkamp, ofwel de kolonisatie door Japan van Nederlands-Indië. Hiermee veranderden de normen en waarden fundamenteel. De overheerser bepaalde de dagelijkse gang van zaken. Noch Indië noch Holland speelde daarin een rol. We verbleven ineens in Japan. Plotseling eindigde de veiligheid en het koesterende van mijn beginjaren. Ontberingen, wreedheden, vernederingen, voedselgebrek, ziektes, verveling, op mezelf teruggeworpen zijn vormden de wetten van dit tijdperk.

Toen de draad van mijn niet-oorlogse leven weer opgepakt kon worden, zat ik op de boot naar het mij onbekende vaderland, waar voor mij de chaos pas echt begon. Mijn verzonken Atlantis was ingeruild voor een door mij als boosaardig ervaren spookland. Hoewel blank en blond, de taal sprekend dwaalde ik in een diepe duisternis rond.

'Migrant in het Vaderland. Van Nederlands-Indië via het Jappenkamp naar Holland' vertelt het ontroerende verhaal van Ineke van Geest.

ISBN 9789057305917 | Paperback | 160 pagina's | WalburgPers | 1 maart 2015

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2023 - Vader-/moederland

Berichtdoor Dettie » 07 Apr 2023, 10:45

Citaat van de dag

Het moge schoon en heerlijk zijn voor het vaderland te sterven; ik voor mij acht het ruim zo schoon, voor het vaderland te leven

John Owen (1616-1683)
Engel puriteins theoloog

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema april 2023 - Vader-/moederland

Berichtdoor Renate » 07 Apr 2023, 15:57

Zou het niet geweldig zijn als niemand meer voor 'het vaderland' wilde sterven?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2023 - Vader-/moederland

Berichtdoor Dettie » 07 Apr 2023, 17:10

Ja zeg dat Renate!
Ik dacht hetzelfde toen ik dit citaat plaatste.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2023 - Vader-/moederland

Berichtdoor Dettie » 08 Apr 2023, 11:30

Voor moedertaal en vaderland
Johan Vanhecke


Verguisd, belachelijk gemaakt, onleesbaar verklaard. Nochtans is hij de enige Vlaamse auteur wiens volledige werk in het Frans en het Duits vertaald werd, en van wie veel werken ook in andere talen verschenen.
Een schrijver die bij de uitgave van zijn ‘honderdste boekdeel’ in Brussel gevierd werd door tienduizenden lezers.
De eerste man die het aandurfde op het Belgische grondgebied een roman in het Nederlands te publiceren.
Hij stond aan de wieg van de eerste Vlaamse krant, hij promootte onderwijs voor vrouwen, hij ijverde voor het gebruik van de volkstaal in openbare besturen en in rechtszaken, en vocht tegen iedereen die het Nederlands als cultuurtaal door het Frans wilde laten verdringen.
De schrijver die het lezen van boeken populair maakte bij het gewone Vlaamse volk, en die zich veel minder conservatief opstelde dan men laat uitschijnen.
De man die ijverde voor de ontvoogding van de Vlaamse Belgen en hun met De Leeuw van Vlaanderen hun eigen epos gaf, heeft eindelijk een biografie: Hendrik Conscience.

ISBN 9789464340129 | Hardcover | 568 pagina's | Uitgeverij Vrijdag | 18 juni 2021

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2023 - Vader-/moederland

Berichtdoor Dettie » 08 Apr 2023, 11:30

Citaat van de dag

Wie een taal spreekt die zijn moedertaal niet is, die wordt naar beneden gedrukt, onherroepelijk. Waarom hebben gekoloniseerde volkeren zoalszwarten, indianen, enz. de reputatie gekregen dat ze zo kinderlijk zijn? Omdat zij gedwongen waren tegen hun meesters talen te spreken die ze niet goed kenden.

W.F. Hermans (1921-1995)
Nederlands schrijver

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2023 - Vader-/moederland

Berichtdoor Dettie » 10 Apr 2023, 10:31

Vaderland
Burkhard Bilger



De Duitse ouders van Burkhard Bilger emigreerden na de Tweede Wereldoorlog naar de Verenigde Staten. Over het verleden werd weinig tot niet gesproken. Burkhards belangstelling voor zijn achtergrond groeit met de jaren en wordt extra aangewakkerd wanneer zijn moeder een anekdote vertelt uit 2000, toen ze het plaatsje in de Elzas bezocht waar haar vader had lesgegeven. Voor de school ontmoette ze een oude man, aan wie ze vertelde dat haar vader Karl Gönner er tijdens de oorlog woonde en directeur van de school was. Had hij hem misschien gekend? De man keek haar verbijsterd aan en zei: ‘Jazeker, ik heb zijn leven gered.'

Dit is het begin van Vaderland, een biografie die Bilgers familieverhaal combineert met de geschiedenis van de omstreden Duitse/Franse Elzas waar zijn ouders vandaan kwamen. Bilger onderzoekt het naziverleden van zijn grootvader, die ook het vertrouwen had van het Franse verzet. Hij werd na de oorlog gevangengenomen maar uiteindelijk vrijgesproken. Bilger baseert zich op interviews, archiefonderzoek in de Elzas, dagboeken en brieven van familieleden en onderzoek ter plaatse.

Vaderland van Burkhard Bilger is een zeldzaam goed geschreven, ingetogen en invoelende familiegeschiedenis.

ISBN 9789026327971 | Paperback | 320 pagina's | Ambo|Anthos | 26 april 2023

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2023 - Vader-/moederland

Berichtdoor Dettie » 10 Apr 2023, 10:32

Citaat van de dag

Geschiedenis: opeenstapeling van vaderlanden die in gevaar zijn en die dus moeten gered worden.

Herwig Hensen (1917-1989)
Vlaams auteur


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten