Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 13 Mar 2023, 11:33

Citaat van de dag

Eerste stem: `Hoe voel je je vanmorgen?`
Tweede stem: `Prima.`
Eerste stem: `Sorry, verkeerd verbonden.`

Gene Brown (1926-)Amerikaans pedagoog

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Renate » 13 Mar 2023, 13:47

Klinkt als een leuk boek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 14 Mar 2023, 11:02

De stem van de plant
Monica Gagliano


De stem van de plant van wetenschappelijk onderzoeker Monica Gagliano bewijst dat planten en bomen met elkaar communiceren en een heel eigen leven leiden. Aan de hand van vele onderzoeken en experimenten laat zij zien dat planten en bomen wel degelijk kunnen luisteren, leren, overleggen en beslissen. Ze beschikken over vaardigheden die we – volkomen onterecht – tot nu toe alleen aan onszelf en aan dieren toeschreven. En waarom zou het ook anders zijn?


Het is tijd dat wij ons botanisch bewustzijn vergroten en gaan luisteren naar de plant. Dat is namelijk de hoogste tijd, zegt die plant, want onze natuurlijke omgeving verdient veel meer respect dan we haar nu geven.
Een aanrader voor de lezers van Peter Wohlleben.


ISBN 9789020215793 | Paperback | 192 pagina's | AnkHermes | 16 augustus 2019
Vertaald door Geraldine Hamstra

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 14 Mar 2023, 11:02

Citaat van de dag

In 2050 communiceren planten met ons. De communicatie wordt tot stand gebracht via interactieve apps, augmented reality en holografische toepassingen

Kathy Steppe
Bron: https://www.ugent.be/bw/nl/faculteit/10 ... steppe.htm

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 15 Mar 2023, 11:46

De stem van mijn vader
Robert Bloemendal & Rob de Lange

Philip Bloemendal, een naam die velen misschien niet kennen, maar zijn stemgeluid wel. Gedurende een groot deel van de twintigste eeuw, in de bewogen periode na 1945, was hij bij de meeste mensen bekend als 'de stem van het Polygoonjournaal' en vele andere producties die hij opluisterde met zijn nog altijd onovertroffen stemgeluid.

Philips stem was altijd wel ergens op de achtergrond aanwezig: in het Polygoonjournaal in de Cineac, bij serieuze reportages via andere media of bij grappige reclamefilmpjes. Vooral voor de generaties die dat hebben meegemaakt, is het de stem van ‘herrijzend Nederland’, van de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog, de groeiende industrie, van de hoogconjunctuur en de toenemende welvaart, van de bevolkingsgroei, van het toenemende autobezit ...
De stem die commentaar gaf als Hare Majesteit de Koningin weer een brug of een weg had geopend, de Deltawerken in gebruik stelde of de afdeling van een ziekenhuis met de nieuwste technologie opende, de stem die soms guitig commentaar bij de Huishoudbeurs of voetbalwedstrijden gaf.

Zoon Robert Bloemendal en schrijver Rob de Lange hebben het roerige leven en de carrière van Philip nu opgetekend. Tussen 1982 en 1988 nam Robert al wandelend met zijn vader diens verhaal op. Dat leverde 16 uren aan geluidsmateriaal op. Dit boek is daar de neerslag van. Er wordt een beeld geschetst van de turbulente tijd waarin Philip opgroeide en volwassen werd, van een markant man, zijn bewogen leven en de manier waarop hij, ondanks verschrikkelijke tegenslagen, zichzelf en zijn rol in het openbare leven uitvond.

Op meerdere plaatsen in de tekst zijn QR-codes afgedrukt. Deze codes zijn via het internet gelinkt aan beelden en geluidsopnames in het archief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

ISBN 9789023259220| Paperback | 160 pagina's | Uitgeverij Koninklijke van Gorcum | 1 oktober 2022

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Marjo » 15 Mar 2023, 15:45

Lijkt me leuk om eens te doen. Luisteren bedoel ik.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Renate » 15 Mar 2023, 15:57

Nu ik een tablet heb, zou ik daar eindelijk gebruik van kunnen maken. Dan moet ik eerst weten hoe alles werkt.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Marjo » 15 Mar 2023, 16:14

Ja, hoe alles werkt...dat is soms een dingetje!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Renate » 15 Mar 2023, 18:05

Vooral als er geen handleiding bij het apparaat zit en de handleiding die ik op internet vond nu ook niet uitblinkt in duidelijkheid. Gelukkig heb ik ook nog een boek over tablets uit de bibliotheek gehaald en van de fabrikant heb ik ook nog een link naar een handleiding gekregen die ook weer wat meer duidelijkheid verschafte.
Tja, dat krijg je misschien als je voordelig een oud modelletje op de kop tikt. Wel nieuw in doos overigens, met gratis beschermhoes met toetsenbord voor 75 euro. En nee, niet van de vrachtwagen gevallen, maar gewoon bij een winkel, die GSM's en dergelijke repareert.
Ik wilde iets hebben waarmee ik sms-jes kon ontvangen en waarmee ik van de zomer op m'n balkon op internet kan. Ik heb er een simkaart bij gekregen, waarvan de leverancier dan weer zegt dat die niet voor tablets bedoeld is, dus we zien het allemaal wel.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Marjo » 15 Mar 2023, 20:59

Maar: je hebt nog een handleiding die je begrijpt. Ik kreeg bij het laatste aangeschafte apparaat (oven) een handleiding met pictogrammen! Universeel, dat wel, maar ik begrijp het allemaal niet zo goed.(!)

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor berdine » 16 Mar 2023, 09:38

Oh, zo herkenbaar! Wij zijn meer thuis in letters dan in plaatjes, Marjo! Als je veel geluk hebt vind je op Youtube een filmpje waar iemand het laat zien.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Renate » 16 Mar 2023, 09:57

O heerlijk, gewoon een geschreven handleiding, desnoods met een paar illustraties. Wat ik nog erger vind zijn instructievideos op YouTube en dan vaak nog in het Engels.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 16 Mar 2023, 11:05

Alle stemmen tellen
Rudy B. Andeweg & Monique Leyenaar


Het is meer dan een eeuw geleden dat in Nederland alle burgers het recht kregen om hun stem uit te brengen, en om zelf gekozen te worden. Dit boek brengt de oorzaken, gevolgen en vooruitzichten van het algemeen kiesrecht in beeld vanuit een internationaal vergelijkend perspectief.

Twintig wetenschappers brengen bijeen wat wij weten van de invoering, van de effecten op burgers, politiek en beleid, en van de discussies over toekomstige veranderingen in het gebruik van de stembus. Liep Nederland voorop of juist achteraan bij de invoering van kiesrecht voor mannen en iets later voor vrouwen? Hoe hebben burgers de afgelopen eeuw gebruik gemaakt van dat nieuwe recht? Hoe zijn politieke partijen en het partijstelsel ermee omgegaan? Heeft algemeen kiesrecht ook geleid tot een getrouwe afspiegeling van de bevolking in de Tweede Kamer? Heeft het nieuwe democratische mandaat van het parlement ook doorgewerkt in de regering en in de ontwikkeling van de verzorgingsstaat? Wordt het kiesrecht in de toekomst uitgebreid, bijvoorbeeld naar 16-jarigen? Gaan we de stembus vaker gebruiken (referendums?) of juist niet (afschaffing Europese verkiezingen?)? Hebben burgers intussen andere methodes gevonden om hun invloed te doen gelden? Of gaan we de opkomstplicht weer invoeren?

ISBN 9789462985056 | Paperback | 340 pagina's met illustraties | Amsterdam University Press | 23 januari 2018

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 16 Mar 2023, 11:06

Citaat van de dag

Het enige wat niet bij meerderheid van stemmen te regelen valt, is het geweten

Harper Lee
Amerikaans auteur 1926-2016

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2023, 12:49

De man met de mooie stem
Lilian Rubin

In haar lange carrière als therapeut ontving Lillian Rubin regelmatig patiënten die een bijzondere, soms onorthodoxe behandeling vereisten. In dit boek beschrijft zij deze fascinerende en uitdagende cases. Daarbij vertelt ze over haar patiënten, maar ook over haar eigen worstelingen als therapeut, over het keurslijf van de therapeutische regels en over de moed om die af en toe te overtreden.

Zo lezen we over de man met de mooie stem en het mismaakte lichaam, over de vrouw die pas na maanden uit de hoek van de behandelkamer durft te kruipen en over het geheime leven van de vrouw met de witte hoed. Al haar verhalen getuigen van een grote bewondering voor mensen die het moeilijk hebben, maar erin slagen weer op te staan.

ISBN 9789026318160 | Paperback | 170 pagina's | Ambo | 27 september 2003
Vertaald door Stanneke Wagenaar & R. van de Weijer

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2023, 12:50

Citaat van de dag

Een stem kan volgens psychologen net als een nootje of pollen een allergische reactie oproepen. Bij pollen of noten wordt die reactie veroorzaakt door het op tilt slaan van je immuunsysteem. Gek genoeg kan zo’n allergische reactie zich ook voordoen in sociale situaties. Je kunt allergisch raken voor bepaalde stemmen. Elke keer dat je die stem weer hoort, wordt je reactie heftiger en je weerstand ertegen groter. Al ga je er misschien niet van niezen of slechter door ademen.

Bron: https://stemacteren.nl/blog/wat-maakt-een-stem-mooi

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 19 Mar 2023, 12:17

Stemmen van de ziel
Hans Siepel


"Wat is dementie? Medici twijfelen niet aan het antwoord op die vraag. Het is een ziekte van de hersenen. Hersencellen worden aangetast waardoor het denkproces van de mens wordt vernietigd. Dit boek, dat het dementieproces van mijn moeder schetst, laat zien dat aan dementie ook een heel andere betekenis gegeven kan worden. Dementie als de stem van de ziel.
Het is waar dat de ziekte de hersencellen aantast en dat ze zich terugtrekken uit 'onze werkelijkheid'. Maar naar welke werkelijkheid gaat de geest dan? Het verhaal van mijn dementerende moeder laat die andere betekenis van dementie zien. De geest van een dementerende houdt niet op te bestaan wanneer hersencellen worden aangetast. Integendeel. De diepere lagen komen in de nevelen van de dementie aan de oppervlakte. De ziel spreekt.
Dit boek vertelt over die andere werkelijkheid die met de bril van de ziel zichtbaar werd. Als je in die werkelijkheid durft te treden, krijgt dementie zo veel meer betekenis dan slechts het dichtslibben van hersenvaten. Dit boek, de strijd van mijn dementerende moeder en het waarom van dat gevecht, maakt dát duidelijk."

Dat schrijft Hans Siepel in zijn ontroerende en vaak verbijsterende boek Stemmen van de ziel. Hij heeft de moed en de kracht gehad om zijn moeder te begeleiden om het grootste geheim van haar leven te vertellen, dwars door de nevelen van haar dementie. Een geheim, dat haar leven en dat van hun gezin decennialang heeft bepaald. Door haar signalen serieus te nemen, volgde hij een ongebruikelijke en vaak heel moeilijke weg, met onduidelijke uitkomst. Beide vonden op die weg een nieuwe en andere werkelijkheid. Daar mocht zijn moeder eindelijk haar verhaal vertellen. Een bijzonder document, dat een heel nieuwe kijk geeft op dementie.

ISBN 99789089549150 | Paperback | 194 pagina's | Elikser | 23 november 2016

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 19 Mar 2023, 12:17

Citaat van de dag

Het is belangrijk om een niet-nostalgische blik te hebben en te zeggen, laten we vooruit kijken, want als we dat niet doen, horen we alleen stemmen die ons vertellen terug te gaan


Moshin Hamid (1971-)
Pakistaans schrijver

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 20 Mar 2023, 11:59

Het boek van Fatima
Een stem tegen de stilte
Fatima Noori


Dit is mijn verhaal. Ik ben Fatima, een Afghaans meisje. Als achtjarige moest ik alles wat ik had achterlaten. Samen met mijn gezin begonnen we aan een tocht waarvan we niet wisten waar hij zou eindigen. We stonden op een weg waarop we niet meer achteruit konden en voor ons zagen we enkel een zwart gat.

Met mijn boek wil ik laten zien dat mensen op de vlucht veel meer zijn dan de stempel die ze krijgen: ‘vluchteling’. We zijn gewoon mannen, vrouwen en kinderen zonder enige hoop, die een nieuw leven willen opstarten. Want vluchten doe je niet zonder reden. En al helemaal niet om elders te gaan profiteren. Je krijgt een inkijk in mijn tocht van Afghanistan naar België en je volgt mee hoe ik een nieuw leven opbouw. Achter elke vlucht zit een verhaal.

ISBN 9789002274350 | Paperback | 128 pagina's | Davidsfonds | 2 november 2021

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 20 Mar 2023, 12:00

Citaat van de dag

Als een stem in je zegt: 'Je kan niet schilderen', doe het dan in elk geval en de stem zal zwijgen.

Vincent van Gogh
Nederlands schilder

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 21 Mar 2023, 11:13

Stilte, geste, stem
René Ten Bos



Dieren praten in gebaren. in zijn nieuwe boek gaat René ten Bos in op deze oude filosofische gedachte. hij laat zien dat het gebaar een dimensie opent die vooraf gaat aan de taal. Juist daarom wordt het verbonden met een morele oprechtheid die talige wezens kwijt lijken te zijn. Door taal kunnen mensen hun gevoelens immers verborgen houden. Zij kunnen bij verliefdheid, woede of jaloezie bijvoorbeeld zeggen dat er niets of iets anders aan de hand is.


Stilte, geste, stem is een filosofisch drieluik over de momenten waarop non-verbaliteit in de plaats treedt van gesproken taal. Stilte verwijst daarbij naar de afwezigheid van taal en geluid. Geste staat voor het moment waarop het doen belangrijker wordt dan het zeggen. Stem duidt ten slotte op het pure geluid dat (nog) geen taal is. Op de hem eigen meeslepende en aanstekelijke wijze ontsluit Ten Bos een veelal onderdrukt domein van affecten, waarin de mens keer op keer de controle dreigt kwijt te raken.


René ten Bos is filosoof en organisatiedeskundige. Hij is als hoogleraar verbonden aan de Radboud Universiteit. Bij Uitgeverij Boom verschenen eerder: Modes in management (2002), Rationele engelen (2005) en Het geniale dier (2008).


ISBN 9789085068334 | Paperback | 235 pagina's | Boom | 1 januari 2011

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 21 Mar 2023, 11:13

Citaat van de dag

Het verschil tussen mensen en dieren is dat dieren naar de stem van hun instinct luisteren.

C. Buddingh' (1918-1985)
Nederlands dichter en letterkundige

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 23 Mar 2023, 12:41

Stemmen uit de kelder
Bob Dylans basement tapes
Greil Marcus


Stemmen uit de kelder is het langverwachte boek van Greil Marcus over de legendarische opnamen die Bob Dylan en The Band in 1967 maakten in de kelder van Big Pink, hun huis in Woodstock, New York: muziek die dertig jaar later nog niets van haar ongelooflijke aantrekkingskracht heeft verloren.

Deze geheime muziek waarvan het niet de bedoeling was dat die ooit op plaat zou worden uitgebracht, volgde op een periode waarin 'folkzanger' Dylan elektrisch versterkt met The Band op tournee was geweest - dit tot ongenoegen van de folkbeweging en de hieraan verbonden burgerrechtenbeweging, die hem tot dan toe als held beschouwden.

Greil Marcus maakt duidelijk dat de opnamen, die in Nederland bekend werden door de 'bootleg' Little White Wonder en later als de Basement Tapes, Dylan's antwoord aan de critici te zijn. De muziek op de Basement Tapes markeert het verval van de idealen die neergelegd zijn in de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring. In een nummer als 'Tears of Rage' uit Dylan zijn woede over het naderende onheil van een op egoïsme gebaseerde maatschappij,
Stemmen uit de kelder voert de lezer daarbij mee naar de fantastische, barbaarse wereld van de traditionele Amerikaanse muziek.
Greil Marcus ontpopt zich als een detectiveschrijver met Bob Dylan als speurder.


ISBN 9789038849256 | Paperback | 238 pagina's | Nijgh & Van Ditmar | 1997

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 23 Mar 2023, 12:41

Citaat van de dag

Mijn stem is altijd goed de dag vóór een concert en de dag erna.

Luciano Pavarotti (1935-2007)
Italiaans operazanger

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Marjo » 23 Mar 2023, 13:06

Gelukkig ook tijdens...


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten