Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Renate » 23 Mar 2023, 13:28

Waarschijnlijk dacht hij daar zelf anders over, wat natuurlijk niet wil zeggen dat het zo was. Ik denk dat er een stukje onzekerheid in zit. Bij een concert heb je altijd de spanning van het optreden, je staat per slot van rekening voor een zaal met mensen die een behoorlijk bedrag hebben betaald om je te zien zingen. Ik kan me voorstellen dat dat iets met een mens doet.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Marjo » 23 Mar 2023, 13:44

Dat zou het met mij zeker doen, maar het is zijn beroep!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Renate » 23 Mar 2023, 14:53

Zeker, maar ook beroepsmusici kunnen last hebben van spanning. Er zit echt wel een verschil tussen lekker ontspannen zingen in de badkamer, zonder dat er iemand naar je kijkt en op een podium staan, waar iedereen elke fout die je maakt kan horen.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Marjo » 23 Mar 2023, 17:32

Ach, waarschijnlijk wel.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 24 Mar 2023, 11:19

Uit de tijd vallen
een verhaal in stemmen
David Grossman


Na het avondeten staat hij plotseling op, neemt afscheid van zijn vrouw en vertrekt naar 'daar' om - één keer, heel kort - hun dode zoon te zien. Anders is het verdriet niet meer uit te houden, nadat hij er vijf jaar over zweeg.

Onderweg sluiten zich tot zijn verbazing meer en meer mensen bij hem aan, allemaal vaders en moeders die geen vrede kunnen vinden met de dood van hun kinderen. In de veelstemmige stoet bevinden zich een stadschroniqueur, die alles moet optekenen, een hertog, een oude rekenonderwijzer, een vroedvrouw en een schoenmaker. Zij passeren in een lange optocht de centaur.

Deze ongelukkige - 'half schrijver, half schrijftafel' - probeert het verdriet om de dood van zijn zoon al jaren in woorden te vatten. Schrijven, zegt hij, is de enige manier om iets te begrijpen. Tegen de stadschroniqueur met zijn droge aantekeningen brult hij: 'Schrijf nu dan alsjeblieft op in koeienletters: ik moet het herscheppen in de vorm van een verhaal! Begrepen?' Het lukt hem uiteindelijk om daar de juiste woorden voor te vinden, maar de prijs die hij betaalt is hoog. Met het afronden van zijn verhaal, is hij zijn zoon definitief kwijt.

Uit de tijd vallen verkent in precieze en tegelijkertijd poëtische taal de pijn en het verdriet van ouders die een kind verloren hebben. Vijf jaar na de dood van zijn in de oorlog gesneuvelde zoon Uri slaagt David Grossman op ongeëvenaarde wijze in deze bijna onmogelijke onderneming. Waar het nodig is zelfs met vertwijfelde humor.
Uit de tijd vallen ontleent zijn overweldigende kracht en meesterschap paradoxaal genoeg aan de combinatie van ontroostbaarheid over het verlies en de distantie daartoe. Zoiets, mompelt de centaur, kan alleen in een verhaal lukken.

Grossman heeft al lang naam en faam als een groot verteller. Uit de tijd vallen leest als een onsentimenteel verhaal, dat ons tot lang na de laatste bladzijde niet loslaat.

ISBN 9789059366107 | Paperback | 144 pagina's | Uitgeverij Cossee | 15 mei 2015
Vertaald door Ruben Verhasselt

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 24 Mar 2023, 11:19

Citaat van de dag

Het kleine verdriet uit zich, het grote heeft geen stem.

Seneca (5 v Chr - 65 na Chr.)
Romeins schrijver en stoïcijns filosoof

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 26 Mar 2023, 10:32

Een stem door de telefoon
Richard Weiner



In dit beklemmende verhaal uit 1919 komen veel thema's uit het werk van de Tsjechische schrijver Richard Weiner [1884-1937] in compacte vorm samen. Eenzaamheid, de zinloosheid van het menselijk bestaan, de doelloosheid van het leven...
Het zijn thema's deelt die hij deelt met zijn Duits schrijvende tijdgenoot Franz Kafka.


In 'Een stem aan de telefoon' probeert de hoofdpersoon, een eenzelvige stedeling te ontkomen aan zijn eenzaamheid door gezelschap te zoeken in een van de vele Praagse koffiehuizen. Als hij gebeld wordt door een onbekende vrouw, begint een tijd vol spanning en vertwijfeling. Wie is die vrouw, wat wil zij van hem, is zij een voorbode van de dood?


Uit het Tsjechisch vertaald door Hank Geerts en van een - zeer informatief en interessant - nawoord voorzien door Kees Mercks.
Deel 9 in de serie 'Moldaviet'.


ISBN 9789078068266 | Paperback | 60 pagina's | Uitgeverij Voetnoot | 3 maart 2008
Vertaald door H. Geerts

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 26 Mar 2023, 10:32

Citaat van de dag

Ik volbreng deze tocht voor mijn hart en voor jou onbekende vrouw naar wie ik verlangd heb zonder lief te hebben, en voor jou, die ik lief heb om je stem en om wat je zegt zonder dat ik haar begeer.

citaat uit: Een stem aan de telefoon
Richard Weiner

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 27 Mar 2023, 10:06

De meeste stemmen gelden
Marianne Schoevers


Koning Hugo is al jarenlang de koning van Bilgondrië. Hij is erg populair maar eigenlijk wil hij liever brugwachter worden. Op een dag besluit hij daarom dat er maar verkiezingen moeten komen. De mensen en kinderen in Bilgondrië mogen zelf gaan beslissen wie van koning Hugo’s zeven dochters de nieuwe koningin wordt. Maar die zeven prinsessen zijn wel een beetje raar…


De burgemeester van de hoofdstad vindt daarom dat er helemaal geen nieuwe koningin moet komen. Hij heeft een veel beter idee. Maar is die burgemeester wel te vertrouwen?
Het worden superspannende verkiezingen met knotsgekke televisie-uitzendingen en boze demonstraties. Maar ook met twee geheimzinnige gordijnenmakers, een pikdonkere geheime gang en gestolen schoenen. En dan is er nog een schoenmaker, maar wat die er mee te maken heeft…


ISBN 9789076268750 | Paperback | 96 pagina's | Imagebooks/Allmedia | 13 september 2006
Leeftijd 10+

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 27 Mar 2023, 10:07

Citaat van de dag

De lach is onze stem in het kwadraat.

Kees van Kooten (1941-)
Nederlands cabaretier en schrijver

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Marjo » 27 Mar 2023, 14:03

Goh, heb je hier een citaat van van Kooten. Ik hoorde net dat de Bie overleden is. Dit waren toch iconen samen!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 27 Mar 2023, 14:13

ja dat hoorde ik ook net! Dat waren zeker iconen! Weer een tijdperk voorbij... Jammer hoor.
Er is op de radio natuurlijk gelijk muziek gedraaid o.a. deze https://www.youtube.com/watch?v=lWpfR_Oadz8

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Renate » 27 Mar 2023, 14:26

Tja, we worden allemaal ouder en dat geldt ook voor iconen. We raken onze helden kwijt en soms komen er nieuwe voor in de plaats.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Marjo » 27 Mar 2023, 14:28

Dat zeg je goed: soms...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 30 Mar 2023, 09:46

Stemmen van de oude zee
Norman Lewis


Norman Lewis vestigt zich kort na de Tweede Wereldoorlog in Spanje, in de hoop daar nog iets terug te vinden van de oude wereld die door de oorlog vernietigd is. Hij wordt visser in het afgelegen kustplaatsje Farol, aan de Costa Brava.

Stemmen van de oude zee beschrijft de drie opeenvolgende zomers die hij doorbrengt in de bijna middeleeuwse gemeenschap, waar het leven zich afspeelt rond de jaarlijkse sardinevangst, de bar en het vereffenen van vetes met naburige dorpen. Met vertedering en verdriet beschrijft Lewis de strijd van de dorpelingen om dit wankele bestaan voort te zetten en het te beschermen tegen de verlokkingen van het toerisme.

Na een paar jaar ontdekt Lewis dat het spirituele en culturele isolement van Spanje ten einde is en dat het land langzaam wordt veroverd door het 'Noorden van geld en vrijheid'. Binnen enkele jaren heeft de levensstijl een grotere verandering ondergaan dan tijdens de hele vorige eeuw. De eigen identiteit is met de komst van de buitenlandse toeristen langzaam verdwenen.

Met voorwoord van Cees Nooteboom

ISBN 9789025403973 | Paperback | 288 pagina's | Atlas | 1e druk 1994 laatste druk 12 oktober 2007

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 30 Mar 2023, 09:46

Citaat van de dag

De stem van de zee spreekt tot de ziel

Kate Chopin (1851-1904)
Amerikaans schrijfster

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 31 Mar 2023, 10:45

Het stemmetje in je hoofd
Ethan Kross



Als je een vreemde vertelt dat je in jezelf praat, dan vindt hij of zij je waarschijnlijk een beetje raar. Maar eigenlijk hebben we allemaal een innerlijke stem in ons hoofd. Als we met onszelf praten, hopen we onze innerlijke coach te bereiken, maar meestal worden we geconfronteerd met onze innerlijke criticus.
Soms, als we iets moeilijks moeten doen, worden we door de innerlijke coach geholpen: focus. Je kunt het!
Vaak genoeg worden we echter afgekraakt door onze innerlijke criticus: ik kan er niets van. Ze zullen me uitlachen.


In Het stemmetje in je hoofd verkent de gevierde psycholoog Ethan Kross de zwijgende gesprekken die we met onszelf hebben. Kross combineert baanbrekend gedrags- en hersenonderzoek met voorbeelden uit het gewone leven – van een honkbalpitcher die zijn taak vergeet tot een Harvard-student die een dubbelleven als spion leidt – en verklaart hoe we onze innerlijke stem kunnen benutten voor een gezonder, bevredigender en productiever leven.
Op basis van diepgravend onderzoek en aangrijpende verhalen geeft Het stemmetje in je hoofd ons de instrumenten om het belangrijkste gesprek te voeren dat er is: het gesprek met onszelf.


ISBN 9789044637052 | Paperback | 264 pagina's | Prometheus | 24 februari 2021

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 31 Mar 2023, 10:46

Citaat van de dag

Het stemmetje in ons, dat vroeger ons geweten was, is nu een smartphone.

Auteur onbekend

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 31 Mar 2023, 10:47

Alweer de laatste dag van de maand... Nu had ik een onderwerp voor april opgeschreven en kan het nergens meer vinden, het had iets met het feit dat de maand mei en de herdenkingen eraan komen, geen oorlogsboeken, maar wat dan wel??
Ik ga maar weer zoeken :-)

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Marjo » 31 Mar 2023, 12:52

Misschien herdenken an sich? Al weet ik niet of je daar boeken bij vinden kan.
Geheugen? Vergeten? Gedenken (toch iets anders dan herdenken)
Geen idee...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 01 Apr 2023, 10:10

De stem
Suzanna Esther


Maarten Brugman is een wat sullige, ingedutte en gescheiden man die op een bepaald ogenblik een stem gaat horen die hem de weg wijst richting een minder saai bestaan. Hij wil in eerste instantie niets weten van De Stem, maar wanneer hij merkt dat De Stem hem adviezen geeft waar hij daadwerkelijk iets aan heeft, accepteert hij De Stem en geeft haar zelfs een naam: Amelie.Amelie geeft hem op geestige wijze onder meer advies over hoe hij zijn aantrekkelijke leidinggevende Lisa mogelijk zou kunnen veroveren. Lisa krijgt van haar baas een voorstel voor een nieuw project; een project dat in de relationele sfeer grote veranderingen met zich meebrengt.

'De Stem' is een estafette van met elkaar verweven personages die het stokje van het verhaal vloeiend overnemen... "Een uiterst ingenieus verhaal over intriges, machtsmisbruik, fraude, verleiding en vriendschappen. Een fraai geschreven roman die neigt naar een psychologische thriller." - Recensent Hanneke Tinor-Centi

Over de auteur Suzanna Esther, een gepassioneerd auteur en columniste, schrijft al vanaf haar tiende levensjaar dagelijks in dagboeken. Haar passie voor taal heeft zij omgezet in de studie Literatuurwetenschappen en later, door haar interesse in het analyseren van het leven en de mens, in een studie Psychologie.

ISBN 9789492221940 | Paperback | 176 pagina's | Futuro uitgevers | 14 maart 2018

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 01 Apr 2023, 10:10

Citaat van de dag

De mooiste bandjes zijn nog steeds de stembandjes.

Wim de Bie (1939-2023)
Nederlands cabaretier, schrijver en programmamaker.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Renate » 01 Apr 2023, 11:25

Tja, die stembandjes. Die weten wat. Enigszins aangetast door maagzuur en er een keer aan geopereerd. Het is heel leuk als je niet mag praten en er dan mensen tegen je praten, of je gebeld wordt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Dettie » 01 Apr 2023, 11:57

Ik zou eens geopereerd worden aan bulten op mijn stembanden, ik lag al in het ziekenhuis en toen waren die bulten weg! Kon ik weer lekker naar huis, hoera!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2023 - Leestafel laat haar STEM horen

Berichtdoor Renate » 01 Apr 2023, 14:28

Nee, bij mij niet. Er moest wat weggehaald worden en ik kon dezelfde dag weer naar huis, waarna ik een paar dagen niet mocht praten. Lastig, als je gebeld wordt door iemand bij wie je de katten moet verzorgen.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten