Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de literatuur in

Berichtdoor Dettie » 08 Jan 2023, 11:02

Dettie schreef: Ze willen meer bieden dan ontspanning bijv. je aan het denken zetten.


En dat is waar ik zo van hou. Ik vind het heerlijk als een boek nog 'nadendert' dat je er nog een tijdje mee rondloopt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de literatuur in

Berichtdoor Marjo » 08 Jan 2023, 16:38

Dat klopt!
Ik moet al die 'citaten' nog eens goed lezen, maar dit is zeker een voorwaarde. Hoewel het niet altijd zo hoeft te zijn dat ik me persoonlijk aangesproken voel, maar dat wel weet dat het voor anderen kan gelden.

En dus is er een groot grensgebied: waar wordt iemand door getriggerd?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de literatuur in

Berichtdoor Dettie » 09 Jan 2023, 11:25

Winnie de Poeh
de volledige verzameling verhalen en gedichten
A.A. Milne & Ernest H. Shepard



A.A. MILNE werd in 1882 in Londen geboren. Het blad Punch nam zijn eerste korte humoristische schetsen op. Dat werd het begin van zijn carriere. Daarnaast schreef hij ook toneelstukken. Toen in 1924 zijn eerste bundel kindergedichten verscheen, had hij al naam gemaakt als toneelschrijver en romancier. Milne zei altijd dat het vooral aan zijn vrouw Daphne en zijn zoon Christopher Robin te danken was dat hij zich liet inspireren om de knuffeldieren van zijn zoon tot leven te brengen in Winnie de Poeh en Het huis in het Poeh-hoekje.


E.V. Lucas, de directeur van Methuen-Uitgeverij en een vriend van A.A. Milne, noemde E.H. Shepard als de meest geschikte illustrator voor de Winnie de Poeh-verhalen. De hechte samenwerking tussen de auteur en de tekenaar maakte dat A.A. Milnes boeken hun blijvende aantrekkingskracht verkregen.


E.H. SHEPARD werd bekend als 'de tekenaar van Poeh', maar hij was daarnaast een kunstenaar met een zekere faam. Shepard werd in 1879 geboren en al jong viel zijn tekentalent op. Hij won een beurs voor de Royal Academy of Arts en werkte later, net als Milne, voor het blad Punch als illustrator en cartoonist. Shepards geestige en met voelbaar plezier gemaakte illustraties in Winnie de Poeh en de vrienden van het Honderd-Bunders- Bos zijn niet weg te denken uit de Poeh-vertellingen. Zelfs Milne, die eerst nog twijfelde of Shepard wel de juiste kandidaat was om zijn verhalen te illustreren, was geweldig in zijn sas met het uiteindelijke resultaat.
E.H. Shepards illustraties staan als klassieken te boek en zijn tekeningen van Winnie de Poeh zijn over de hele wereld bekend en beroemd.


ISBN 9789038801858 | Hardcover | 432 pagina's | Van Goor | 28 november 2014
Vertaald door Mies Bouhuys

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de literatuur in

Berichtdoor Dettie » 09 Jan 2023, 11:25

Citaat van de dag

Wat is jeugdliteratuur?

Jeugdliteratuur, ook wel kinder- en jeugdliteratuur, is literatuur die kinderen (tot twaalf jaar) en jongeren (tot achttien) aanspreekt en meestal speciaal voor hen is geschreven. De onderwerpen focussen op hun wereld en klinken in hun taal. Tussen de jeugdliteratuur en de volwassenenliteratuur zit een overgang: de adolescenten-literatuur, voor jongeren vanaf ongeveer 18. Deze adolescentenliteratuur wordt tegenwoordig ook wel aangeduid als young adult. 


Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 10 Jan 2023, 12:20

Kitchen
Banana Yoshimoto


Van alle plekken van de wereld houd ik denk ik het meest van de keuken.
Het maakt niet uit waar hij staat of wat voor een het is, zolang het een keuken is, een plek waar je een maaltijd kunt koken, voel ik me niet ellendig.


Kitchen is een tijdloos boek over rouw, opgroeien, de eenzaamheid van de grote stad, benauwende gendernormen, de liefde voor eten en een ode aan de meest troostrijke plek van elk huis: de keuken. Het bestaat uit de novelle Kitchen en het korte verhaal ‘Moonlight Shadow’.

Toen Kitchen in 1988 in Japan verscheen stond de literaire wereld op zijn kop: het debuut van Banana Yoshimoto werd een megahit, overladen met prijzen en stond meer dan een jaar onafgebroken in de bestsellerlijsten. Men sprak zelfs van ‘Bananamania’, zo geliefd was Kitchen onder Japanse lezers.
Van het boek zijn wereldwijd meer dan vijf miljoen exemplaren verkocht, maar in Nederland wist het het grote publiek destijds niet te bereiken. Nu, ruim 30 jaar later, is het eindelijk weer beschikbaar in een sprankelende nieuwe vertaling van Maarten Liebregts.

Banana Yoshimoto (1964), het pseudoniem van Mahoko Yoshimoto, is een van de meest gelezen Japanse auteurs ter wereld. Ze heeft inmiddels een enorm oeuvre opgebouwd aan korte verhalen en romans. Ze koos het pseudoniem ‘Banana’ vanwege haar liefde voor de bananenbloem en omdat ze het genderneutraler vindt dan haar eigen naam.
Maarten Liebregts (1984) vertaalde eerder werk van Mieko Kawakami (Borsten en eitjes) en Toshikazu Kawaguchi (Voordat de koffie koud wordt).

ISBN 9789493248441 | Hardcover | ca. 140 pagina's | Das Mag uitgeverij | 6 september 2022
Vertaald door Maarten Liebregts

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 10 Jan 2023, 12:20

Citaat van de dag

Waarom verwijs je naar literatuur?

Er zijn verschillende goede redenen om te verwijzen naar literatuur:
Je geeft andere auteurs de eer die hen toekomt.
Je laat zien dat je de informatie niet verzonnen hebt, maar gebruik maakt van betrouwbare bronnen.
Je laat het verband zien tussen je eigen werk en dat van anderen

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Marjo » 10 Jan 2023, 14:43

Ik vraag me af: door de keuze van de themaboeken ben jij nu degene die bepaalt of iets literatuur is? Of haal je de titels van "literaire' sites?

Het citaat van vandaag geeft maar weer aan hoe wisselvallig de kijk is op wat literatuur is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 10 Jan 2023, 15:55

Ja daarom plaatste ik dat citaat ook, zoals jij ook al zo vaak zegt, kun je eigenlijk wel benoemen wat literatuur is?

En verder:
Ik zoek op literaire werken, literaire schrijvers, literaire canon, literaire werken internationaal, vrouwelijke literaire schrijvers, nobelprijs literatuur, moderne literaire werken enz. Dus niet wat ik literair werk zou noemen, zou niet durven!
Maar ik wil ook niet alleen maar boeken plaatsen van de oude 'gevestigde' schrijvers, waarvan iedereen wel weet dat ze onder de noemer literatuur vallen. Dat zou te makkelijk zijn. Maar het is nog best een puzzel, maar wel een heel leuke puzzel. Ik geniet er wel van.

En jullie? Vinden jullie het een leuk thema?

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Renate » 10 Jan 2023, 16:57

Het is een thema waar je wel een jaar mee vooruit kunt en waar waarschijnlijk ook genoeg over te discussiëren valt, zoals over de vraag: "Wat is literatuur?" .

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Marjo » 10 Jan 2023, 19:02

Ja, prima thema! Er komen (toch nog) boeken langs die ik niet ken.

'boeken van de oude 'gevestigde' schrijvers, waarvan iedereen wel weet dat ze onder de noemer literatuur vallen.'


Nou gezien het citaat van vandaag is dat dan maar de vraag!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2023, 12:04

De avond is ongemak
Marieke Lucas Rijneveld


‘De avond is ongemak’ van Marieke Lucas Rijneveld is het schrijnende verhaal van een gereformeerd boerengezin dat wordt getroffen door de dood van een kind. Door de ogen van Jas, die zich ophoudt in het niemandsland tussen kindertijd en volwassenheid, zien we hoe de familieleden elk op hun eigen manier omgaan met het verlies. Vader en moeder zijn volledig verlamd door verdriet en zien niet hoe Jas en haar zusje Hanna en haar broer Obbe ondertussen langzaam ontsporen.
Het is een verbluffend romandebuut dat is doortrokken van seksualiteit, geloof en de smerigheid van het bestaan.

Marieke Lucas Rijneveld geldt als een van de grootste nieuwe talenten van de Nederlandse letteren. In 2015 debuteerde hij met de meermaals herdrukte dichtbundel ‘Kalfsvlies’, die werd bekroond met de C. Buddingh’-prijs voor het beste poëziedebuut. Met ‘De avond is ongemak’ won Marieke Lucas Rijneveld als eerste Nederlandse schrijver de International Booker Prize.

ISBN 9789025463854 | Hardcover | 272 pagina's | Atlas Contact | 29 april 2020

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2023, 12:04

Citaat van de dag

Wat is literatuur?

In de praktijk worden teksten "literair" genoemd omdat ze door gezaghebbende literaire wetenschappers van hogere waarde worden geacht dan andere teksten. Het is met andere woorden geen waardevrije term, maar eerder subjectief en evoluerend met de tijd. Degenen die beslissen of een tekst literatuur is en wat dus tot de literaire canon van een taal mag worden gerekend, zijn critici, uitgevers en andere literatoren die samen het tijdelijke beeld over literatuur bepalen. Door de beperkte houdbaarheid van literaire opvattingen krijgen bloemlezingen in verschillende perioden dan ook soms een heel andere nadruk en inhoud.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2023, 12:16

Marjo schreef:Ja, prima thema! Er komen (toch nog) boeken langs die ik niet ken.

'boeken van de oude 'gevestigde' schrijvers, waarvan iedereen wel weet dat ze onder de noemer literatuur vallen.'


Nou gezien het citaat van vandaag is dat dan maar de vraag!


Ha ja, maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel. Tolstoj, Dostojevski, Bordewijk, Frederik van Eeden enz. worden literair genoemd.

Het citaat is natuurlijk één van de vele citaten over literatuur. De een neemt het begrip ruimer dan de ander. Ik denk dat als je bijvoorbeeld Boudewijn Buch zou vragen wat literatuur is, je een heel bevlogen antwoord zou krijgen. Daarentegen heb je Kees 't Hart waarvan jij de link plaatste een heel andere opvatting. Ik vind het wel leuk om al die verschillende begrippen te plaatsen en misschien tot een conclusie te komen over literatuur... of niet haha.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Marjo » 11 Jan 2023, 18:48

Of niet, ja, het is veel te ingewikkeld.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 12 Jan 2023, 10:46

De blinde passagier
Jan Brokken


Schilderijenrestaurator Maurice Schotel vindt geen bevrediging meer in zijn werk en besluit mee te varen op een vrachtschip. Al snel trekt hij zich het lot aan van twee verstekelingen die tussen de containers hun leven op het spel zetten om de nieuwe wereld te bereiken. Dan raakt Schotel verwikkeld in een affaire met Adriana, de vrouw van de roerganger. Achtervolgd door rampspoed steekt het schip de Atlantische Oceaan over, maar hoe ver ze ook varen, de hoofdpersonen komen niet los van hun verleden.

25 jaar na verschijning blijkt Jan Brokken’s ‘De blinde passagiers’ dankzij het vluchtthema, het zoeken naar vrijheid en het najagen van een geluk dat altijd elders lijkt te liggen, nog altijd relevant

Jan Brokken won de Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs en de ICODO-prijs.

ISBN 9789025459963 | Paperback | 416 pagina's | Atlas Contact | 7 juli 2020

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 12 Jan 2023, 10:46

Citaat van de dag

Welke vormen van literatuur zijn er?

Binnen de literatuur worden gewoonlijk de volgende drie genres onderscheiden: proza, poëzie en drama.
Proza is al het geschreven werk dat geen poëzie, drama of lied is. Artikelen, autobiografieën, biografieën, romans en essays behoren tot het genre proza.
Poëzie is het type literatuur waarin woorden vooral gekozen worden voor hun kracht, schoonheid en klank om gevoelens mee uit te drukken. Vaak zijn teksten in poëzievorm op rijm geschreven en is er sprake van een metrum.
Drama ofwel toneel is een vorm van literatuur die bedoeld is om voor een publiek te worden opgevoerd. De acteurs vertellen het verhaal door middel van hun woorden en acties.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 12 Jan 2023, 10:48

Marjo schreef:Of niet, ja, het is veel te ingewikkeld.


Haha ja die reactie verwachtte ik al.
Dat gepuzzel vind ik juist wel leuk. Maar als ik eerlijk ben, ga ik meestal op mijn gevoel af.
Je voelt dat iets goed is, niet alleen omdat het goed geschreven is maar omdat het iets met je doet, je aan het denken zet of iets op een andere manier laat zien dan de normale gedachtegang is.
Dit thema wakkert ook helemaal mijn liefde voor lezen weer aan. Heerlijk!

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Marjo » 12 Jan 2023, 19:05

Dat is een fijne bijkomstigheid.
Je hebt gelijk: je persoonlijke indruk is vaak bepalend. Maar wat zegt dat dan over die toch wel 'elitaire' jury's?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Renate » 12 Jan 2023, 20:36

Ik vind elitair altijd zo'n merkwaardig woord. Het is een wat beladen term geworden.
Ben ik elitair, omdat ik nog niet dood gevonden zou willen worden gevonden met een Bouquetreeks-boekje? Of omdat ik niets moet hebben van roddelbladen? Ben ik elitair omdat ik niets van volkszangers of André Rieu moet hebben?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 13 Jan 2023, 12:04

Verpletterde schoonheid
Bohumil Hrabal


De Tsjechische schrijver Bohumil Hrabal (1914-1997) wordt algemeen beschouwd als een van de grootste schrijvers uit Oost-Europa. In zijn oeuvre observeert hij de werkelijkheid, en geeft hij de realiteit als wonderschoon surrealisme weer, vol ironische verdraaiingen en absurdistische uitvergrotingen.

Ter gelegenheid van zijn honderdste geboortedag verschenen zijn drie mooiste romans in één band.

Zwaarbewaakte treinen, Hrabals succesvolste roman uit de jaren zestig, verhaalt over een jongen met een seksueel probleem die ten einde raad zijn man-zijn met een verzetsdaad wil bewijzen.
Ik heb de koning van Engeland bediend beschrijft de lotgevallen van een klein kelnertje dat verlangt naar een maatschappelijke erkenning die hem nooit ten deel zal vallen.
Al te luide eenzaamheid gaat over het leven van een papierpletter, die alle boeken die hem interesseren van de ondergang redt. Zijn bedrijfje moet echter wijken voor een nieuwe gigantische papiermachine.

ISBN 9789044625325 | Paperback | 416 pagina's | Prometheus | 31 oktober 2013

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 13 Jan 2023, 12:04

Citaat van de dag

Wat is een literaire canon?

Een literaire canon is in het algemeen een lijst boeken die voor een gegeven taal als klassiek en cultureel belangrijk voor dat taalgebied gezien worden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 13 Jan 2023, 12:12

Marjo schreef:Je hebt gelijk: je persoonlijke indruk is vaak bepalend. Maar wat zegt dat dan over die toch wel 'elitaire' jury's?


Je 'persoonlijke indruk' is denk ik te eenvoudig gezegd. Ik zal niet durven aanschuiven bij de jury. Wel als lezer maar niet als kenner.
De elitaire jury heeft vaak wel een gedegen opleiding in letterkunde. Die weten waar ze op moeten letten en wat de dan heersende normen zijn die iets tot literatuur maken. Dat wat geschreven is, is qua stijl en inhoud zo goed dat zij er het predicaat literatuur aan durven geven.

Ik zelf vind soms iets zo goed geschreven en zo vernieuwend, iets zo mijn visie veranderd dat ik het persoonlijk als wezenlijke literatuur, als iets blijvends ervaar.

Vind jij dat de term literatuur onzin is?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Marjo » 13 Jan 2023, 12:24

O nee, aanschuiven bij een jury! Echt niet. Vooral omdat ik reageer met gevoel en het vaak niet kan onderbouwen. (zoals jij wel weet)
Het is dus de vraag, de aloude vraag: beoordeel je een boek alleen op stijl en vorm? Dan heb je die opleiding nodig.
Maar als het er om gaat wat een boek doet met de lezer, dan wijken meningen toch wel af. Dat moet kunnen vind ik.

Wij zijn intussen ervaren lezers, durf ik te zeggen, en weten echt wel welke boeken meer richting pulp gaan en welke in het hele grote grensgebied vallen, de boeken die door een jury afgedaan zouden (kunnen) worden als geen-literatuur.

De term is geen onzin, maar je moet wel weten wat er precies bedoeld wordt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 13 Jan 2023, 13:40

Ik denk dat alleen stijl en vorm het ook niet is. De laatste tijd vind ik wel dat ook een soort schokkende inhoud meespeelt met de beoordeling of iets literatuur is, zoals bijvoorbeeld het verhaal van Vuijsje - Alleen maar nette mensen.
Het was niet slecht geschreven maar om het nou het predicaat literatuur te geven zoals gedaan is, vind ik zelf te ver gaan.
Maar ja, het voldeed wel aan de literatuureisen. Ontwikkeling van de persoon, een nieuwe kijk op dingen etc.

Dettie


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten