Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 24 Jan 2023, 12:33

Tasmanië
Paolo Giordano


In Tasmanië staat een man centraal die misschien nooit vader zal worden en die geconfronteerd wordt met twijfels en verleidingen. In zijn huwelijk zoekt hij naar evenwicht en hij is – net als de vrienden met wie hij is opgegroeid – altijd vol vertrouwen in de ratio geweest. Maar hoe ga je om met de angst en kwetsbaarheid die je overvallen wanneer je de controle op de wereld om je heen verliest?

Tasmanië is een levendige, gevoelige roman die alleen geschreven had kunnen worden door Paolo Giordano. Met zijn empathische, scherpe blik op het leven van vandaag in al zijn facetten – geloof, wetenschap, klimaat, ouderschap, liefde – beschrijft hij hoe wij allemaal op zoek zijn naar een plek, een Tasmanië, waar nog een toekomst mogelijk is.

Paolo Giordano (Turijn, 1982) studeerde in 2007 cum laude af in natuurkunde en werkte aan een project dat mede gefinancierd werd door het Istituto Nazionale di Fisica Nucleare. Paolo Giordano heeft voor zijn debuutroman De eenzaamheid van de priemgetallen (2009) - verschenen in meer dan veertig landen - vele prijzen ontvangen, waaronder de Premio Strega en de Premio Campiello Opera Prima.

ISBN 9789403110028 | Paperback | 320 pagina's | De Bezige Bij | 22 november 2022
Vertaald door Manon Smits

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 24 Jan 2023, 12:33

Citaat van de dag

Wat is een literair werk?

Een literair werk heeft kenmerken die een ander werk (zoals een gewone reisgids) niet heeft. Als bijvoorbeeld in een boek de personages (de hoofd- of bijpersonen) een duidelijke verandering doormaken (van goed mens naar slecht mens of andersom bijvoorbeeld) dan is er sprake van literatuur. Ook de stijl, de manier waarop het geschreven is, heel belangrijk. Zo kan een boek waar erg weinig in gebeurt toch "literair" worden bevonden. Een opvallend kenmerk van literatuur is dat de schrijver erg zijn best doet bij de keuze en de schikking van de woorden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 24 Jan 2023, 13:08

Het boek Brieven aan Simon C. kreeg ik cadeau van vrienden en was voor mij echt een openbaring.
Iemand die gewoon schreef wat hij voelde! Dat was in mijn omgeving absoluut not-done. En Reve schreef het zomaar op!
Ik was echt verbijsterd én opgelucht. Het kon dus wél. Het boek heeft heel veel voor mij betekend.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 25 Jan 2023, 12:44

Brieven aan Simon C. 1971-1975
Gerard Reve


Brieven aan Simon Carmiggelt, die Reve nog kende uit zijn tijd bij Het Parool.

Carmiggelt schreef dagelijks zijn Kronkel, waar Reve zeer positief over is, en was daarnaast uitgegroeid tot een bekende Nederlander. Ook Reve ging het in deze periode voor de wind; hij was een gevierd schrijver, wiens werk goed verkocht en ook hij werd veel gevraagd voor interviews, lezingen en optreden op televisie.

Ondanks deze successen kenden beiden echter zware depressies en veel alcoholgebruik, waar Reve het veelvuldig over heeft (overigens ook in al zijn andere brieven, maar dat terzijde). Deze depressies vormen de rode draad in de brieven van Reve: hij probeert zowel Carmiggelt moed in te praten (C. dacht kennelijk nogal negatief over zijn eigen werk) en vertelt zijn eigen wederwaardigheden.

Reve schreef veel brieven en in deze brieven leren we de schrijver kennen, voor zover hij dat toelaat.

Bron Brunniepoo

284 pagina's | LJ Veen | 1985

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 25 Jan 2023, 12:45

Citaat van de dag

Waar zijn de literaire citaten in troonredes, toespraken en persconferenties?
Welke politicus kent zijn klassieken zo dat hij schrijvers en dichters kan citeren, zoals in het buitenland gebeurt?

Bron Volkskrant https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... b1413121b/
Artikel Marita Matthijsen

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Marjo » 25 Jan 2023, 15:24

Zou het ook zo zijn dat 'in het buitenland' de mensen beter op de hoogte zijn van hun geschiedenis? Ook daar ontbreekt in ons land de kennis.

Overigens moet ik toegeven dat ik een aantal titels die je hier deze maand hebt laten zien als vallende onder literatuur niet ken. Niet in de zin van 'niet gelezen', dat ook, maar 'nog nooit van gehoord'.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Renate » 25 Jan 2023, 16:09

Misschien heeft het ook te maken met de angst voor elitair te worden versleten. Helaas is dat hier een negatieve kwalificatie. Kijk ook maar naar de muzikale smaak van politici. Zou er iemand zijn die toegeeft dat hij een liefhebber is van het werk van Stravinsky? Nee, met een voorkeur voor volkszangers laat je in ieder geval zien dat je dicht bij het volk staat.
Ook op TV komt literatuur er hier toch maar bekaaid van af. Als er een goed programma is, dan verdwijnt het weer, omdat de kijkcijfers heilig zijn. Liever een bekende Nederlander die toevallig wel eens een boek leest, dan iemand met verstand van zaken, die een diepgravend interview doet. We moeten vooral op de knieën voor de kijker.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Marjo » 25 Jan 2023, 16:40

Zou het echt zo zijn dat ze er niet voor uitkomen? Ik meen toch Rutte wel?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Renate » 25 Jan 2023, 16:43

Geen idee, maar als men al zegt van klassiek te houden, dan is het de Mattheus Passion van Bach, omdat dat nu eenmaal traditie is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 25 Jan 2023, 18:43

Nou... politici en niet voor klassieke muziek gaan... ik denk dat de meerderheid daar juist wel voor gaat, daar mee opgroeien als het ware. Ze zeggen ook van moderne muziek te houden maar dat ze bang zijn om te melden dat ze van klassiek houden... daar geloof ik niet in.
Dat literatuur op TV er bekaaid afkomt is helemaal waar. In De Wereld Draait Door werden nog wel boeken besproken en er is natuurlijk Boeken op Zee maar dat is nu ook opgeheven heb ik begrepen. Dit laatste vond ik overigens enorm saai ondanks de goede boeken die er langskwamen. Maar het werd zo levenloos gebracht.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Renate » 25 Jan 2023, 18:59

Ik weet het, maar ik krijg toch vaak de indruk dat politici niet al te graag toe willen geven dat ze van klassieke muziek houden en bijvoorbeeld naar het Holland Festival gaan. Ik denk dat ze dan toch bang zijn om het verwijt te krijgen elitair te zijn. Er zit natuurlijk een verschil tussen ergens van houden en vertellen dat je er van houdt. En dan denk ik toch dat politici liever zeggen dat ze bijvoorbeeld van André Hazes houden, dan bijvoorbeeld van Stockhausen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 25 Jan 2023, 20:13

Je hebt gelijk
In 2018 werd er een top 150 samengesteld van de tweede kamerleden.
zie https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... kamerleden

en hier een overzicht van Tweede Kamermuziek
https://www.tweedekamer.nl/overzicht-tweede-kamermuziek

Maar een héél enkele keer een klassiek nummer.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Renate » 25 Jan 2023, 20:40

Welke Tweede Kamerleden zouden er in vredesnaam op Dimmu Borgir gestemd hebben? Echt het betere beukwerk.
Een liefhebber van Mötörhead bij het CDA, wie had dat gedacht?
Maar een klassiek nummer bij FvD, dat valt toch tegen.
Denk en Rammstein kan ik ook niet echt rijmen.
De SGP is nog het meest voorspelbaar.

Gelukkig laat ik m'n keuze niet afhangen van de muzikale smaak van politici.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Marjo » 26 Jan 2023, 10:25

Juist! Ieder zijn eigen ding en daar mag je ook voor uit komen...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 26 Jan 2023, 12:07

De diepst verborgen herinnering van de mens
Mohamed Mbougar Sarr


Als de jonge Senegalese, in Parijs woonachtige schrijver Diégane Faye een legendarische literaire klassieker uit 1938 in handen krijgt, móét hij de mysterieuze schrijver ervan zien te vinden. Deze T.C. Elimane werd na de verschijning van zijn roman als ‘de zwarte Rimbaud’ gevierd, maar na een schandaal en de daaropvolgende racistisch getinte haatcampagne is hij van de aardbodem verdwenen. De labyrintische zoektocht naar Elimane zal Diégane tachtig jaar later naar Senegal, Frankrijk en Argentinië voeren, in een verslavend verhaal dat verweven is met de complexe erfenis van het kolonialisme.

[…] hij schrijft zich volledig de canon in, breekt een lans voor de literatuur en de peilloze vreugden van de verbeelding, maar steekt er ook genadeloos de draak mee. […] Het is een boek dat aantrekt en afstoot, geestdrift én ergernis wekt, en het nodig heeft dat er voortdurend in heen en weer wordt gelezen, zodat de portee kan blijven verschijven. - De Groene Amsterdammer

Winnaar van de Prix Goncourt 2021

ISBN 9789025472825 | Paperback | 464 pagina's | Atlas Contact | 14 oktober 2022
Vertaald door Jelle Noorman

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 26 Jan 2023, 12:08

Citaat van de dag

Idealiter verzamelt de canon de beste literaire werken. We merken echter dat bij canonvorming systematisch bepaalde groepen uitgesloten worden. Het lijkt onwaarschijnlijk dat blanke, rijke mannen gewoon betere boeken schrijven. De canon is geen neutrale lijst van goede boeken, maar heeft een duidelijke ideologische functie.

Bron Kwaliteitsoordelen in metalitaire teksten

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 26 Jan 2023, 12:13

Marjo schreef:Zou het ook zo zijn dat 'in het buitenland' de mensen beter op de hoogte zijn van hun geschiedenis? Ook daar ontbreekt in ons land de kennis.

Overigens moet ik toegeven dat ik een aantal titels die je hier deze maand hebt laten zien als vallende onder literatuur niet ken. Niet in de zin van 'niet gelezen', dat ook, maar 'nog nooit van gehoord'.


Ja dat wat je zegt is denk ik wel waar. In het buitenland kennen ze hun geschiedenis veel beter, dat valt me vaak op, dat veel buitenlandse mensen de situatie van hun land in de context van hun geschiedenis kunnen plaatsen. Ik vind dat mooi.

Ja en die titels, ik heb bewust voor de minder bekende titels gekozen. Karakter, Het vallen van de hemel, Nooit meer slapen kennen we allemaal wel.
Hopelijk prikkelde het een beetje.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Renate » 26 Jan 2023, 15:06

Natuurlijk mag iedereen voor z'n eigen smaak uitkomen, maar in de lijstjes komt toch maar bitter weinig klassieke muziek voor.
Hoewel mijn verzameling zo ongeveer van Abba tot Zappa gaat (en nog iets verder), zou ik misschien toch beginnen met het noemen van:
Bach, Glass, Holst, Ten Holt, Mertens, De Meij, Mussorgsky en Stravinsky.

Nu is de vergelijking met literatuur misschien lastig, maar misschien zou je klassieke muziek dan een beetje als het muzikale equivalent van literatuur kunnen beschouwen, waarbij er natuurlijk een heel groot grensgebied is, net als bij literatuur.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 26 Jan 2023, 15:29

Renate schreef:Nu is de vergelijking met literatuur misschien lastig, maar misschien zou je klassieke muziek dan een beetje als het muzikale equivalent van literatuur kunnen beschouwen, waarbij er natuurlijk een heel groot grensgebied is, net als bij literatuur.


Ja misschien zou je het zo kunnen zien, maar er is ook veel moderne muziek die je eventueel ook kunt zien als 'klassiek/literatuur' Neem bijvoorbeeld Queen, of Pink Floyd, Led Zeppelin of de teksten van Bob Dylan etc. Het hoeft niet altijd oudere klassieke muziek te zijn als Bach, Beethoven hoewel o.a. Ten Holt niet echt oud is.
Dat is met literatuur ook zo, er is ook moderne literatuur. Dat hoeft ook niet altijd de klassieke literatuur te zijn zoals Dostojevski of Steinbech etc.

Maar sommige muziekkeus verbaast mij ook.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Renate » 26 Jan 2023, 16:19

Er is ook moderne klassieke muziek, zoals Martland, Mertens, Glass en nog veel meer en er zijn natuurlijk componisten die zich in zekere zin op de grens bevinden.
En ik zeg ook dat er altijd een grensgebied is. Je zou bovendien kunnen beargumenteren dat de teksten van Dylan misschien literatuur zijn, maar dat dit nog niet wil zeggen dat z'n muziek te vergelijken is met klassieke muziek.
Er zijn ook genoeg boeken met een zekere eeuwigheidswaarde, die je desondanks niet onmiddellijk tot het literaire canon zou rekenen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Arthur Conan Doyle (Sherlock Holmes), Edgar Allen Poe, Georges Simenon of Sjöwall & Wahlöö. Zo is dat natuurlijk ook met muziek en er is natuurlijk een groot grensgebied. Net zoals er een groot gebied is tussen laten we zeggen de Bouquetreeks en literatuur.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 27 Jan 2023, 11:05

Wat stilte wil
Arthur Japin



Zingen is Anna’s grote geluk. Zij heeft de stem, het talent en de ambitie, maar een carrière als zangeres is voor een meisje uit haar milieu eind negentiende eeuw ondenkbaar. Met de opkomst van de vrouwenbeweging, het Palingoproer in de Jordaan en de oprichting van het Concertgebouw breekt echter een nieuwe tijd aan. Gesterkt door de eigenzinnigheid en vrijheidszin van schrijvers als Kloos, Verwey, Van Eeden en Van Deyssel, in wier entourage zij terechtkomt, durft Anna haar eigen weg te gaan.

Zij oefent in stil verweer haar stem en zet, als onafhankelijke vrouw, haar eerste eigen stappen in de muziek en de liefde. Dan blijkt dat zij buiten de macht van haar familie heeft gerekend…


ISBN 9789029542869 | Hardcover | 336 pagina's |De Arbeiderspers | augustus 2022

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 27 Jan 2023, 11:07

Citaat van de dag

Ontdek de geschiedenis van de Nederlandstalige literatuur

Of het nou voor een werkstuk voor school is, een verslag voor je studie of gewoon uit eigen interesse: lees HIER over literaire teksten van de middeleeuwen tot nu en leer meer over de schrijvers, thema's en stromingen.

(Prachtige website)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2023, 13:34

Veranderen: methode
Édouard Louis


De grote nieuwe roman van Édouard Louis

‘Eén vraag kwam centraal te staan in mijn leven, vormde het middelpunt van al mijn gedachten, nam alle momenten in beslag waarop ik alleen was met mezelf: hóe kon ik revanche nemen, met welke middelen?’

Jarenlang heeft Édouard Louis slechts één alomvattende wens: hij wil ontsnappen aan zijn verstikkende en achtergestelde jeugd in Noord-Frankrijk. Hij droomt ervan om rijk te zijn en op straat herkend te worden, en om dat te bereiken zal hij tot tweemaal toe zijn leven totaal veranderen; hij laat zijn kansarme geboortedorp achter voor een nieuw leven op de middelbare school in Amiens, om daar vervolgens zijn beste vriendin in de steek te laten om toegang te krijgen tot de elite van Parijs.
Maar nu, op het moment dat hij wereldwijd succesvol is, wil hij eigenlijk alleen maar in een hoekje blijven liggen, weg van alles. Een gat graven en erin verdwijnen om nooit meer te hoeven spreken en bewegen.

In Veranderen: methode vertelt Édouard Louis zijn eigen verhaal, zijn odyssee, op nietsontziende wijze. Hij bewijst hiermee eens te meer waarom hij een van de belangrijkste en meest toonaangevende schrijvers van zijn generatie is.

ISBN 9789403151618 | Paperback | 240 pagina's | De Bezige Bij | 24 maart 2022
Vertaald door Reintje Ghoos

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2023, 13:36

Gisteren nieuw citaat vergeten zie ik.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Renate » 28 Jan 2023, 13:48

Édouard Louis staat nog steeds op m'n lijstje 'te lezen'.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten