Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 13 Jan 2023, 13:50

Renate schreef:Ik vind elitair altijd zo'n merkwaardig woord. Het is een wat beladen term geworden.
Ben ik elitair, omdat ik nog niet dood gevonden zou willen worden gevonden met een Bouquetreeks-boekje? Of omdat ik niets moet hebben van roddelbladen? Ben ik elitair omdat ik niets van volkszangers of André Rieu moet hebben?


haha ja, vreselijk elitair Renate (grapje, grapje)

Sommige mensen o.a. die wél romannetjes en roddelbladen lezen, zouden het denkelijk wel elitair/neerbuigend vinden. Maar dan ben ik ook elitair en neerbuigend, en dat terwijl ik vroeger veel van die romannetjes las totdat ik er teveel achter elkaar las en alles hetzelfde bleek te zijn. Toen was het over.
Ik heb me ook verbaasd over André Rieu, ik zag een opname die in Maastricht gemaakt was waar hij optrad en er kwamen zelfs mensen uit Japan om hem te zien. Ik hou niet van zijn muziek terwijl ik naderhand wel snapte wat het aantrekkelijke is.
Hij schenkt mensen vrolijkheid en plezier. Niets meer of minder en ik denk dat romannetjes dat ook doen. Je hoeft verder niet na te denken, je neemt het tot je en het is weer over en klaar. Het is puur vermaak, even gedachten stopzetten denk ik. Dat moet je liggen.
Mij ligt dat niet omdat ik graag nadenk over dingen. Soms kan ik mensen wel benijden die dat niet hebben.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Marjo » 13 Jan 2023, 19:40

'ik denk dat alleen stijl en vorm het ook niet is. De laatste tijd vind ik wel dat ook een soort schokkende inhoud meespeelt met de beoordeling of iets literatuur is, zoals bijvoorbeeld het verhaal van Vuijsje - Alleen maar nette mensen.
Het was niet slecht geschreven maar om het nou het predicaat literatuur te geven zoals gedaan is, vind ik zelf te ver gaan.
Maar ja, het voldeed wel aan de literatuureisen. Ontwikkeling van de persoon, een nieuwe kijk op dingen etc.'


Zo zie je maar dat we zelf ook na kunnen denken...en literatuureisen? Ook die verschillen misschien wel van persoon tot persoon.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Marjo » 13 Jan 2023, 19:42

'Soms kan ik mensen wel benijden die dat niet hebben.'


Joh, gelukkig denk je wèl na! Je zal het zelf dan niet weten misschien, maar wel saai hoor, als je nergens over nadenkt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 17 Jan 2023, 11:47

Marcel
Erwin Mortier


Marcel is het veelgeprezen debuut van Erwin Mortier over een Vlaamse plattelandsjongen die opgroeit in een familie vol geheimzinnige verhalen en duistere gewoontes. Langzaam ontdekt hij het geheim en de schande die sinds de oorlog aan de familie kleeft.

In het middelpunt van het verhaal staat een klein jongetje, dat door zijn grootouders wordt opgevoed, ergens op het Vlaamse platteland. Tegelijk draait het verhaal om Marcel, die enkele decennia eerder aan het Duitse Oostfront is gesneuveld en wiens portret deel uitmaakt van de verzameling portretten die grootmoeder, 'als de averechtse baker van haar ras', van alle overlevende familieleden aanlegt.

In een suggestieve stijl geeft Erwin Mortier een scherp, ironisch en soms hilarisch beeld van de familie en de kennissenkring, die moeten leven met een verleden dat ze beurtelings willen verbloemen en onthullen. De jongen kijkt die wereld in, begrijpt haar niet, en wordt gefascineerd door de ogen van Marcel op dat portret in het zonlicht, 'dat hem al half heeft weggevaagd'. Intussen hopen de grootouders dat hun kleinkind ooit getuigenis af zal leggen van de pijnlijke familiegeschiedenis, en dat de jongen een nieuw, schoon begin zal vormen.

Bekroond met de Gerard Walschapprijs, de Van der Hoogtprijs en het Gouden Ezelsoor. Daarnaast werd het boek genomineerd voor de Libris Literatuurprijs en de longlist van De Gouden Uil.

ISBN 9789023443186 | E-Pub | 151 pagina's | De Bezige Bij | 31 oktober 2013

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 17 Jan 2023, 11:48

Citaat van de dag

Wat is de invloed van literatuur?

Literaire werken bieden nieuwe manieren om de werkelijkheid te begrijpen. Zo hebben ze ook een impact op hoe je je in die werkelijkheid gaat gedragen. De precieze effecten van een literair werk zijn daardoor onvoorspelbaar. Maar hoewel onvoorspelbaar en onmeetbaar, effecten zijn er in elk geval. Via fictionele verhalen bouw je je referentiekader uit, diep je uit wat je al weet, en word je steeds opnieuw weer aan het denken gezet.

Bron: https://karakters.nu/kader-filosofen-ov ... literatuur filosofen over het nut van literatuur.

-

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Marjo » 17 Jan 2023, 12:52

'Maar hoewel onvoorspelbaar en onmeetbaar, effecten zijn er in elk geval.'
Sfeer dus veelal.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 17 Jan 2023, 13:26

Ik zelf dacht dat het sloeg op je leven zelf. Dat het lezen van literatuur jouw kijk op het leven veranderd. Dus van invloed is op jouw leven.
Het heeft effect op jouw leven. Maar zeker ben ik er niet van.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Renate » 17 Jan 2023, 16:26

De titel en auteur van het boek zijn abusievelijk niet vervangen.

Ja, Renate is weer aan het zeuren. :)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 17 Jan 2023, 16:33

Nee hoor, ik ben blij dat je het zegt, het staat zo slordig

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Marjo » 17 Jan 2023, 20:54

De gevolgen van het lezen bedoel je? Als die er zijn. Ik denk trouwens wel dat ze dat bedoelen.
Ik hoor wel eens mensen zeggen dat het een of andere boek hun wereld heeft veranderd. Ik heb dat nog nooit meegemaakt. Onbewust misschien, dat kan zomaar. De sfeer kan dat wel doen, al denk ik niet met blijvend effect.
Ik heb net een vreselijk boek gelezen over wat vrouwen zoal meegemaakt hebben bij de nonnen, daar blijft een akelige sfeer van hangen. Maar dat verdwijnt weer.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2023, 10:40

Ja ik heb dat wel gehad bij boeken. Gerard Reve bijvoorbeeld. Ik kreeg het boek Brieven aan Simon Carmiggelt cadeau en was verbijsterd dat iemand zomaar durfde te zeggen wat er in hem omging. Ikzelf was opgegroeid in een omgeving waar nergens over gepraat werd. Het was voor mij echt verbijsterend, dat dat zomaar kón!
Ook boeken van Fay Weldon, over emancipatie van de vrouw, waren voor mij een openbaring. En zo zijn er nog wel meer boeken geweest die echt invloed hebben gehad.
Er is ook een boek waar ik nog steeds de griezels van krijg en als jong meisje dagenlang van slag van was. Dat was Het slot van de blauwe vogels van Konsalik. Brrr.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2023, 12:01

Post voor mevrouw Bromley
Stefan Brijs


'Post voor mevrouw Bromley' is een aangrijpende historische roman waar de lezer zich makkelijk een paar dagen in kan verliezen.

Stefan Brijs’ ‘Post voor mevrouw Bromley’ speelt zich af in augustus, 1914. In Londen melden duizenden jongemannen zich aan om te gaan vechten tegen de Duitsers. Martin Bromley, zeventien en te jong voor het leger, probeert de twee jaar oudere John Patterson te overreden samen in dienst te gaan, maar die wil zijn droom om te gaan studeren niet opgeven. Uiteindelijk slaagt Martin er met een list in naar het front te vertrekken en blijft John achter in een stad waar de druk op dienstweigeraars toeneemt.


Het boek prijkte op de longlist van de Libris Literatuurprijs en de AKO Literatuurprijs. Duitsland en Frankrijk verwierven de vertaalrechten. De Franse vertaling Courrier des tranchées (door Daniel Cunin) werd genomineerd voor de Prix Fémina Étranger.


ISBN 9789025472337 | Paperback | 512 pagina's | 21e druk | Atlas Contact | 27 juli 2021

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2023, 12:02

Citaat van de dag

Wat is een literaire canon?

De literaire canon is een verzameling van die teksten die als de beste worden beschouwd, met de grootste literaire verdienste. Men zou ze meesterwerken kunnen noemen, teksten die de tand des tijds doorstaan hebben, en stuk voor stuk als erg belangrijk worden gezien.
Er gebeurt echter iets opvallend als we die canon-lijsten bestuderen: bijna alle aanwezige auteurs zijn blank, mannelijk en behoren tot de rijkere klasse. Dat is een situatie die vragen uitlokt: waar zijn de vrouwen, de niet-westerse schrijvers, de homoseksuelen en de arbeiders in deze lijsten?

Bron: Kwaliteitsoordelen in metaliteraire teksten

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Marjo » 18 Jan 2023, 12:48

Over Ruebsamen zei Dettie:

'Het is een boek dat je bijblijft, een boek dat je even op je grondvesten laat schudden.
Een prachtig verhaal. Het heeft alles in zich om een klassieker te worden, als het dat al niet is.'

Dus: een klassieker. Die ik nog niet gelezen heb.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2023, 13:21

ja, ik vond het echt een geweldig boek. Toen ik het voorbij zag komen bij Bol, dacht ik o jaaa, zo mooi en wilde het gelijk weer lezen, maar ik heb het niet meer. Misschien toch weer eens ophalen in de bibliotheek.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Marjo » 18 Jan 2023, 18:49

Dat is jammer! Ik plak tegenwoordig een rood plakbandje op een boek waarvan ik weet dat ik het echt niet kwijt wil.
Want ja, soms ben je dat toch heel even vergeten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2023, 22:19

Ja is ook een goed idee. Maar mijn boek bleef achter in Castricum.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 19 Jan 2023, 11:28

Het lied en de waarheid
Helga Ruebsamen


Louise Benda woont tot haar vijfde levensjaar op Java. Overdag speelt ze buiten, ’s nachts leeft ze in een geheimzinnige wereld waarin werkelijkheid en fantasie moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn. In 1939 vertrekt de familie Benda naar Europa. Louise wil het liefst terug naar huis, maar de oorlog breekt uit en ze duikt onder met haar vader. Louise heeft een gevoelige radar voor de dingen die om haar heen gebeuren en een rijke fantasie. Ondertussen registreert ze de signalen uit de half verborgen wereld van de volwassenen, die ze in haar naïviteit niet altijd kan duiden. Later waagt zij zich aan een reconstructie van haar verleden.

Het lied en de waarheid, werd zeer lovend besproken en werd genomineerd voor de Gouden Uil, de Libris Literatuurprijs en onderscheiden met de F. Bordewijk Prijs 1998.
In 2001 ontving Helga Ruebsamen de Annie Romein-prijs en in 2003 de Anna Bijns Prijs, beide voor haar gehele oeuvre. De jury roemde haar sprankelende, baldadige en hartstochtelijke stijl.

ISBN 9789025422844 | Hardcover | 395 pagina's | Contact | 26 augustus 2000

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 19 Jan 2023, 11:29

Citaat van de dag

Wat is een literatuur?

Het vaak gehoorde argument dat literatuur gekenmerkt wordt door ‘mooie taal’ of ‘extra aandacht voor formulering, is niet dat wat bepaalt of literatuur goed is. Het is de diepere laag die bepaalt wat literatuur is.

Bron: Kwaliteitsoordelen in metaliteraire teksten

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 20 Jan 2023, 12:44

Honger
Knut Hamsun


Toen Knut Hamsun in 1888 met het Deense schip Thingvalla terugkeerde uit Amerika en aankwam in Kristiania, zoals Oslo in die tijd heette, riep de stad zoveel slechte herinneringen in hem op dat hij weigerde van boord te gaan. Hij voer verder mee naar Kopenhagen en begon aan het schrijven van Honger:

Het negentiende-eeuwse Kristiania is een meedogenloze plek, en het werk is dun gezaaid. Dwalend door de straten van de Noorse hoofdstad zoekt een berooide jonge schrijver inspiratie terwijl hij wanhopig probeert de eindjes aan elkaar te knopen. Tot het uiterste gedreven, slapend onder de sterrenhemel met een lege maag, wordt het gedrag van de schrijver steeds irrationeler en verandert zijn wereld in chaos.

De achtergrond van Honger zijn Hamsuns eigen pogingen om in Kristiania te overleven in de winters van 1880-81 en 1885-86. Met de publicatie in 1890 van deze krachtige roman schreef hij literatuurgeschiedenis. Het boek is een klassieker die tot op de dag van vandaag zijn fascinatie heeft behouden. Het boek werd in 2002 opgenomen in de lijst van de honderd belangrijkste boeken uit de wereldliteratuur.

Knut Hamsun (1859-1952) wordt beschouwd als een van de grootste schrijvers van Noorwegen. Hamsuns werk heeft veel invloed gehad op de Europese en Amerikaanse literatuur en inspireerde auteurs als Frans Kafka, James Joyce, Ernest Hemingway en Henry Miller. In 1920 ontving Hamsun de Nobelprijs voor de Literatuur

ISBN 9789492068835 | Hardcover | 272 pagina's | Uitgeverij Oevers | 14 april 2022
Vertaald door Edith Koenders & Adriaan van der Hoeven

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 20 Jan 2023, 12:44

Citaat van de dag

Wat is internationale literatuur?

Wereldliteratuur is een term die door de 19e-eeuwse Duitse schrijver Johann Wolfgang von Goethe is bedacht om literaire werken aan te duiden die erin zijn geslaagd om de eigen nationale en taalkundige grenzen te overstijgen.
Wereldliteratuur bestudeert specifiek de overeenkomsten tussen alle nationale literaturen: zij gaat doelgericht op zoek naar dat wat universeel en gemeenschappelijk is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 21 Jan 2023, 12:44

De nieuwe man
Thomas Rosenboom


Scheepsbouwer Berend Bepol is een tevreden man als hij aan het begin van de twintigste eeuw zijn scheepswerf bij Wirdum, aan het Groninger Damsterdiep, overziet. Ruim tien jaar later is de situatie echter veranderd. De welvaart, die geen einde leek te hebben, is verdwenen, zijn dochter Ilse is nog steeds ongehuwd en wie hem moet opvolgen is een groot raadsel. Uiteindelijk weet hij zijn meesterknecht Niesten aan zijn dochter te binden en daarmee heeft hij tegelijk het voortbestaan van de werf veiliggesteld. Maar de altijd zwijgende Niesten wordt voor Bepol een obsessie, zeker als die ook nog een spectaculaire order uit Duitsland in de wacht weet te slepen. De helse obsessie leidt tot een even magistraal als fataal hoogtepunt, zoals alleen Rosenboom dat weet op te wekken.

ISBN 9789021447421| Paperback | 320 pagina's | Querido | 2 juli 2013

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 21 Jan 2023, 12:44

Citaat van de dag

Waarom is literatuur goed voor je?

Lliteratuur kan het leven van mensen verrijken. Het kan hun wereld verruimen als ze via het lezen van literatuur kennismaken met mensen, ideeën, ervaringen, situaties die buiten hun eigen leefwereld liggen. Het kan hen leren hun eigen zienswijzen, opinies en vooroordelen te doorprikken en relativeren.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 23 Jan 2023, 12:20

De val
Albert Camus


De val beschrijft het leven van Jean-Baptiste Clamence, eens een gevierd advocaat in Parijs. In een café op de Amsterdamse Zeedijk verhaalt hij over zijn leven, en over die ene nacht waarin hij getuige is van een dramatisch voorval. Dit en zijn reactie daarop hebben zijn leven totaal veranderd. Aan al zijn zekerheden is een einde gekomen.

Albert Camus (1913-1960) groeide op in een arme wijk in Algiers, studeerde filosofie en werd later journalist. In 1957 werd hij uitgeroepen tot winnaar van de Nobelprijs voor de Literatuur. Drie jaar later kwam hij om bij een auto-ongeluk.
In de romans van Albert Camus wordt het absurde van de twintigsteeeuwse samenleving afgezet tegen een persoonlijke moraal van vriendschap en menselijkheid. Een of meer personages worden steevast door de loop van de gebeurtenissen, nooit uit eigen vrije wil, schuldig aan een misdaad.
De vreemdeling, De pest en De val zijn de bekendste werken van Camus, en worden nog steeds veel gelezen en besproken.

ISBN 9789403149400 | Paperback | 96 pagina's | De Bezige Bij 8e druk | 16 september 2019
Vertaald door Dolf Verspoor

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Berichtdoor Dettie » 23 Jan 2023, 12:21

Citaat van de dag

Waarom is lectuur geen literatuur?

Lectuur is een verzamelnaam voor boeken, stripboeken, pamfletten, tijdschriften en kranten. Over het algemeen wordt het gezien als een lagere, in vergelijking met literatuur, populaire vorm van geschreven fictie.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten