Thema april 2022 - Elizabeth

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema april 2022 - Elizabeth

Berichtdoor Dettie » 01 Apr 2022, 10:23

Koningin Elizabeth viert haar 70 jarig jubileum dit jaar, dus... boeken met Elizabeth in de titel of een auteur met de voornaam Elizabeth

Veel plezier!

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema april 2022 - Elizabeth

Berichtdoor Marjo » 01 Apr 2022, 13:19

Er is vast heel veel geschreven over al die Engelse Elizabeths, maar het zou me niets verbazen als je ook andere boeken vindt!
Apart thema!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema april 2022 - Elizabeth

Berichtdoor Renate » 01 Apr 2022, 15:23

Ik vond het ook al zo'n apart thema en vroeg me al af hoe je daar op kwam.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2022 - Elizabeth

Berichtdoor Dettie » 02 Apr 2022, 08:35

Het feest
Elizabeth Day


Martin Gilmour en Ben Fitzmaurice zijn al vijfentwintig jaar beste vrienden, vanaf het moment dat ze elkaar ontmoetten op Burtonbury School. Ze vormen een apart stel: een arbeiderszoon en de golden boy uit een aristocratische familie. Martin weet dat er door anderen vraagtekens worden gezet bij hun vriendschap, maar hij doet alles voor Ben. Hij bewaart zelfs Bens grootste geheim.

Op Bens veertigste verjaardag, omringd door het Britse establishment dat zich laaft aan champagne en drugs, bekruipt Martin voor de zoveelste keer het gevoel dat hij er niet bij hoort. Ook zijn vrouw Lucy, die al vanaf het begin argwaan koestert, voelt dat er onheil in de lucht hangt. Maar Ben zou nooit iets doen om de vriendschap op het spel te zetten. Toch?

Het feest is een vlijmscherpe kritiek op de Britse elite en de ongeschreven wetten van de upper class.

ISBN 9789026352720 | Paperback | 336 pagina's | Nieuw Amsterdam | juli 2020
Vertaald door Eefje Bosch

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2022 - Elizabeth

Berichtdoor Dettie » 02 Apr 2022, 08:35

Citaat van de dag

‘Schrijven vormde een soort verdedigingslinie in mijn leven, en dat doet het nog steeds. Ik vind het prettiger om rustig te kunnen verwoorden wat ik bedoel dan om altijd mijn mening paraat te moeten hebben. Ik hou van observeren, onderzoeken, nadenken.’

Elizabeth Day (1978-)
citaat Flow mei 2020

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2022 - Elizabeth

Berichtdoor Dettie » 02 Apr 2022, 13:24

Marjo schreef:Er is vast heel veel geschreven over al die Engelse Elizabeths, maar het zou me niets verbazen als je ook andere boeken vindt!
Apart thema!


ha nee, het gaat niet alleen over het Engelse koningshuis.Wel over allerlei Elizabethten haha

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2022 - Elizabeth

Berichtdoor Dettie » 03 Apr 2022, 08:32

Elizabeth Finch
Julian Barnes


In ‘Elizabeth Finch’ van Julian Barnes is Neil op een kruispunt in zijn leven aanbeland wanneer hij besluit opnieuw plaats te nemen in de collegebanken. De gescheiden vader en gewezen acteur is toe aan een geestelijke opfrisser en schrijft zich in voor de cursus ‘Cultuur en beschaving’.

Vanaf de eerste lesdag raakt hij in de ban van zijn iets oudere professor. Elizabeth Finch doceert in eloquente, rokerige volzinnen over Sint-Ursula, Goethe, Julianus de Afvallige, de Verlichting, en over de parallellen tussen verleden en heden. Ze is een toonbeeld van ruimdenkendheid, en verwacht hetzelfde van haar cursisten. Alle intellectuele openheid ten spijt blijkt Elizabeth Finch een gesloten figuur die haar privéleven hermetisch afschermt – en daardoor Neil en zijn medecursisten des te meer fascineert.

Neils kalverliefde wordt pas echt een obsessie wanneer hij jaren later onverwacht de schriftelijke nalatenschap van zijn mentor erft: dozen vol aantekeningen die wijzen op haar eigen obsessie. Wat bewoog de mysterieuze Elizabeth Finch nou werkelijk? Wat beoogde ze met dit postume gebaar? Welke opdracht moet Neil voor zijn grote voorbeeld voltooien?

ISBN 9789025472672 | Hardcover | 208 pagina's | Atlas Contact | april 2022
Vertaald door Ronald Vlek

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2022 - Elizabeth

Berichtdoor Dettie » 03 Apr 2022, 08:32

Citaat van de dag

‘Wanneer je een geweldig boek leest, vlucht je niet weg van het leven, integendeel, je dompelt je erin onder..’

Julian Barnes (1946-)
Brits schrijver

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2022 - Elizabeth

Berichtdoor Dettie » 04 Apr 2022, 12:47

De wereld van Harry Potter
Allan Zola Kronzek & Elizabeth Kronzek



Iedereen die J.K. Rowlings boeken over de tovenaarsleerling Harry Potter gelezen heeft, weet dat Harry apetrots is op zijn bezemsteel (een echte Vuurflits!) en dat Hermeliens favoriete vak Voorspellend Rekenen is. Maar niet iedereen weet dat de magische praktijken waarmee Harry op Zweinstein te maken krijgt, niet alleen aan de fantasie van J.K. Rowling ontsproten zijn. Ze hebben vaak ook een historische achtergrond.


Deze reisgids door de magische wereld van Harry Potter laat zien dat bezweringen, bezemstelen, fabeldieren en andere magische zaken vaak een oorsprong hebben die honderden of zelfs duizenden jaren in het verleden ligt. Zo gebruikte men al in de oudheid voorspellend rekenen bij het waarzeggen, en komt de hippogrief voor in verhalen uit de achtste eeuw.
Verder ontdek je in dit boek:

- hoe je theeblaadjes moet lezen;
- waar je een basilisk kunt vinden;
- wie de eerste onzichtbaarheidsmantel droeg;
- waar boemannen vandaan komen;
- waarom men in de oudheid bang was voor uilen;
- en nog veel meer!


Allan Zola Kronzek is goochelaar en leraar in de geschiedenis van de magie. Zijn dochter, Elizabeth Kronzek, is schrijfster en historica.


ISBN 9789022985670 | Hardcover | 299 pagina's | augustus 2002
Vertaald door V Jansen | Leeftijd 14-17 jaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2022 - Elizabeth

Berichtdoor Dettie » 04 Apr 2022, 12:47

Geen citaat zie ik nu, sorry!

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema april 2022 - Elizabeth

Berichtdoor Marjo » 04 Apr 2022, 14:39

Zoals ik verwachtte is dit een maand waar ik nog al eens boeken zal tegenkomen die mij wel wat lijken. En dan is het niet eens heel erg als de bieb ze niet heeft...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2022 - Elizabeth

Berichtdoor Dettie » 04 Apr 2022, 15:13

haha ja, soms wordt het teveel hè. Maar ik zie ook veel voorbij komen waarvan ik denk ooo had ik maar meer tijd!

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2022 - Elizabeth

Berichtdoor Dettie » 05 Apr 2022, 09:49

Er zijn kabelwerkzaamheden vandaag, dus.. geen themaboek. Morgen weer een nieuwe.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2022 - Elizabeth

Berichtdoor Dettie » 06 Apr 2022, 09:59

De betovering van april
Elizabeth Von Arnim



'...Een maand in een paradijs met niets anders te doen dan alles waar je ooit over gedroomd hebt...'

Vier wat achtergrond en karakter betreft totaal verschillende vrouwen brengen een maand door in het Italiaanse San Salvatore. De barrières die hun afkomst en leefwijze aanvankelijk opwerpen, verdwijnen langzaam onder invloed van de paradijselijke plek. Er groeit een vriendschap die wellicht de meest oprechte is die ze ooit in hun leven zullen ervaren.

De betovering van april werd verfilmd onder de titel Enchanted April. De film kreeg drie oscarnominaties en won twee Golden Globe Awards


ISBN 9789052262840 | Hardcover | 267 pagina's | Singel Uitgevers | De Geus
Vertaald door Kathleen Rutten

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2022 - Elizabeth

Berichtdoor Dettie » 06 Apr 2022, 09:59

Citaat van de dag

‘What a blessing it is to love books. Everybody must love something, and I know of no objects of love that give such substantial and unfailing returns as books and a garden.”’

Elizabeth Von Arnim (1866-1941)
Engelse romanschrijfster, geboren als Mary Annette Beauchamp in Australië

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2022 - Elizabeth

Berichtdoor Dettie » 07 Apr 2022, 11:23

Een heerlijke tijd
Elizabeth Jane Howard


De schrijver van de succesvolle Cazalet-reeks legt de hoop en verlangens vast van een Engels meisje op de rand van de volwassenheid, aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog.

In ‘Een heerlijke tijd’ van Elizabeth Jane Howard groeit de vertelster op in voorname armoede in Londen, sterk doordrongen van haar onopvallende bestaan. Hoewel haar broers naar school gaan, krijgt het zestienjarige meisje geen onderwijs. Van haar wordt er slechts verwacht dat ze – op een dag – een goede partij aan de haak zal slaan. Ze is bijna wanhopig van verveling wanneer ze wordt uitgenodigd de kerstdagen te komen vieren bij verre kennissen in hun grote landhuis. Het is de eerste keer dat ze van huis gaat en ze wordt ogenblikkelijk gebiologeerd door haar luxueuze nieuwe omgeving. De dagen worden gevuld met verrukkelijke maaltijden, schaatsen en paardrijlessen; de avonden met spelletjes en een heus bal.

De vertelster is dol op haar gastgezin, op hun luidruchtige familie en vrienden en een geheimzinnige gast van wie ze haar eerste kus krijgt. Maar er komt een eind aan deze heerlijke tijd. Kort na haar terugkeer naar huis breekt de Eerste Wereldoorlog uit. Terwijl de vertelster volwassen wordt en met andere mensen in aanraking komt – onder anderen een militair die van haar houdt – blijft ze haar leven vergelijken met die onvergetelijke kerstdagen.

Elizabeth Jane Howard (1923-2014) is een van de grootste schrijvers van het naoorlogse Engeland, een van de favorieten van Hilary Mantel, maar haar briljante romans werden vaak overschaduwd door haar turbulente privéleven.

ISBN 978902547207 | Paperback | 432 pagina's | Atlas Contact | november 2021
Vertaald door Inge Kok

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2022 - Elizabeth

Berichtdoor Dettie » 07 Apr 2022, 11:23

Citaat van de dag

‘You have to put writing first. If I was mooning after someone... I wouldn't be focused. I wasted a lot of my life on men, but I think a lot of women novelists have.

Elizabeth Jane Howard (1923-2014)
Engels romanschrijfster

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2022 - Elizabeth

Berichtdoor Dettie » 08 Apr 2022, 10:28

De laatste koningin
Jo De Poorter


Op 6 februari 2022 zit Elizabeth II 70 jaar op de Britse troon. De laatste koningin geeft antwoord op de sleutelvragen rond haar recordbrekende koningschap. Het brengt daarnaast ook helderheid bij de talloze onbeantwoorde vragen over de langst regende vorstin aller tijden en zij die haar omringen: Charles, Harry, Meghan, William, Philip, Kate, Camilla, Diana en de anderen.

De laatste koningin put uit 30 jaar verslaggevingservaring van koningshuiskenner Jo De Poorter, die op de eerste rij stond bij tal van grote mijlpalen van de Britse koninklijke familie. Daarnaast is het gebaseerd op uitgebreid biografisch onderzoek en op talloze gesprekken met onder meer paleismedewerkers, privésecretarissen, hofdames en vrienden van de familie.

Dit boek brengt het wervelende verhaal van het bekendste vorstenhuis ter wereld, met veel nog onbekende persoonlijke details en nieuwe, verhelderende historische inzichten. Zo levert het onder meer klaarheid in de misverstanden en commotie rond de Netflixserie The Crown. Wat is waar en wat niet en hoe maakt het de oude spoken op Buckingham Palace weer wakker?

Jo De Poorter is de meest geconsulteerde koningshuisdeskundige van het land. Hij is ook communicatiestrateeg en -trainer in het bedrijfsleven, de media en de politiek. De laatste koningin is zijn vijfde boek.

ISBN 9789464015669 | Paperback | 520 pagina's | Pelckmans | februari 2022

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2022 - Elizabeth

Berichtdoor Dettie » 08 Apr 2022, 10:28

Citaat van de dag

‘Door het verschrikkelijke oorlogsleed aan beide kanten te herinneren, erkennen we hoe kostbaar de vrede is die we sinds 1945 in Europa hebben opgebouwd'

Elizabeth II (1926-)
Koningin van het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2022 - Elizabeth

Berichtdoor Dettie » 10 Apr 2022, 08:40

Mijn duistere Vanessa
Kate Elizabeth Russell


De slimme, ambitieuze, naar het volwassen leven verlangende Vanessa Wye is vijftien als ze voor het eerst seks heeft met Jacob Strane, haar charmante en geraffineerde 42-jarige leraar Engels. De allesverterende affaire die volgt isoleert haar van haar omgeving en zal haar nooit meer volledig loslaten.

Zeventien jaar later wordt Strane in de piek van MeToo door een andere voormalige leerlinge beschuldigd van seksueel misbruik. Vanessa is diep geschokt door het nieuws, want haar relatie met Strane, dat was toch ware liefde?
Wanneer de oud-leerlinge contact met Vanessa opneemt komt zij voor een onmogelijke keuze te staan. Houdt ze vast aan het geloof in haar tienerherinneringen of herdefinieert zij het grootste liefdesverhaal van haar leven en haar seksuele ontwaken?

Op superieure wijze beschrijft Kate Elizabeth Russell de psychologische dynamiek van een van de moeilijkste kwesties van onze tijd. Zowel genuanceerd als ongemakkelijk, gedurfd, krachtig en even fascinerend als verontrustend – Mijn duistere Vanessa gaat door merg en been.

ISBN 9789044646894 | Paperback | 432 pagina's | Prometheus | juli 2020
Vertaald door Gerda Baardman en Monique Ter Berg.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2022 - Elizabeth

Berichtdoor Dettie » 10 Apr 2022, 08:40

Citaat van de dag

Ik schreef vanuit Vanessa omdat dit haar verhaal is. Ik heb zoveel jaar met haar geleefd. Maar soms sloop mijn 30-jarige ik in de tekst, daar moest ik erg voor waken. [...] Door objectiever naar mijn werk te kijken en juist afstand te nemen van Vanessa kon ik de juiste toon treffen – waardoor je als lezer de manipulatie en het misbruik ziet waar zij dat niet ziet en niet wil zien. Dat is de enige manier waarop ik haar recht kon doen.

Kate Elizabeth Russell over Mijn duistere Vanessa

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2022 - Elizabeth

Berichtdoor Dettie » 11 Apr 2022, 09:34

Avondklok in Ramallah
Elizabeth Laird


De familie Aboudi woont in de Palestijnse stad Ramallah. Israëlische tanks blokkeren er de straat. Gewapende troepen houden de inwoners al twee weken binnenshuis. Niemand mag de straat op.

Karim, 12 jaar oud, wordt stilaan gek van verveling. Hij wil gaan voetballen. Hij wil weg van het te kleine appartement waar hij gepest wordt door zijn oudere broer en geconfronteerd wordt met de angst van zijn ouders. Als de avondklok eindelijk wordt opgeheven, vindt Karim een veld, bezaaid met schroot en puin. Samen met zijn vrienden probeert hij er een voetbalveld van te maken.

Maar op een dag komen de tanks terug. En Karim is te laat om terug naar huis te gaan. Hij verbergt zich dan maar in het auto-wrak aan de zijkant van het voetbalveldje. Hoeveel dagen én nachten zullen de tanks nu blijven staan?-Kan Karim verborgen blijven? En zullen de soldaten schieten op hem als ze zijn schuilplaats ontdekken?

ISBN 9789044803181 | Paperback | 254 pagina's | Clavis | oktober 2004
Vertaald door Dick Mulder | Leeftijd 12-15 jaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2022 - Elizabeth

Berichtdoor Dettie » 11 Apr 2022, 09:34

Citaat van de dag

There's a funny thing I've noticed about life. When you really dread something, it turns out not to be so bad. It's the unexpected awful things that get you down.

Elizabeth Laird (1943-)
Nieuw-Zeelandse jeugdschrijfster.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2022 - Elizabeth

Berichtdoor Dettie » 12 Apr 2022, 10:31

Het huis van de reus
Elizabeth McCracken


We schrijven 1950. In een klein stadje in Cape Cod bekruipt Peggy Cort - zesentwintig, bibliothecaresse en klein van stuk - het gevoel dat leven en liefde aan haar voorbijgaan. Tot op een dag een slungel van elf - James Carlson Sweatt, met zijn bijna een meter negentig een plaatselijke bezienswaardigheid - haar bibliotheek binnenstapt en haar leven definitief een andere wending geeft.

De paden van deze twee misfits kruisen elkaar bij de uitleenbalie, en hoewel een vriendschap bepaald niet voor de hand ligt, vatten de bibliothecaresse en 'de reus' genegenheid voor elkaar op die volkomen invoelbaar is. De naar erkenning hunkerende en tot misantropie geneigde Peggy vindt in de leergierige James eindelijk iemand met een veelzijdige belangstelling aan wie ze al haar kennis kwijt kan.

ISBN 9025421288 | Paperback | 336 pagina's | Atlas | 1998
Vertaald door Marijke Versluys

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema april 2022 - Elizabeth

Berichtdoor Dettie » 12 Apr 2022, 10:31

Citaat van de dag

In the last century, I earned my living as a librarian, and I loved it. I'd have to take some classes to get up to speed with 21st-century librarianship..

Elizabeth McCracken (1966-)
Amerikaans auteur


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten