Thema januari 2006 - Winter

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Jan 2006, 11:08

De winter
Gary Paulsen


Brian is in de zomer met een vliegtuig neergestort in de wildernis van Canada. Maanden later is hij nog steeds niet gered. Langzamerhand wordt het echter kouder en moet Brian zich voorbereiden op de winter, hoewel hij geen idee heeft wat dat inhoudt. Hij merkt dat het voedsel schaars wordt en dat alle dieren, klein en groot, op zoek zijn naar eten. Op een van zijn tochten staat Brian plotseling oog in oog met een wolf. De kop van het beest zit onder het bloed en hij heeft een groot stuk vlees in zijn bek. Er komen nog meer wolven aan..
Vertaler: W. Barens

ISBN 902062086X Gebonden, 155 pagina's Met illustraties Verschenen: januari 2001 Kluitman

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Jan 2006, 11:09

Citaat van de dag 22 januari 2006

winter, jij bent een slechtaard
in de huizen verstop je je
als een kind zie ik je alle scholen
binnen hollen met je lichaam
in een tas o winter jij bent
een slechte meester

Hans Lodeizen

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 23 Jan 2006, 17:01

Leuk gedichie :D !

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Jan 2006, 11:44

Drie slechte schaatsers
Tim Krabbé


Precies datgene waar Pieter bang voor was, gebeurt: terwijl hij samen met zijn tienjarige zoon Wouter op vakantie in Israël is, wordt in Nederland de Elfstedentocht gereden. Wellichtde enige in jaren. Gelukkig vriest het nog in Nederland als hij terugkeert van zijn vakantie.

Pieter is een verwoed schaatsliefhebber en tijdens lange eenzame tochten op natuurijs voelt hij zich volmaakt gelukkig. Bijna volmaakt, want het liefst zou hij een tocht met Wouter maken. Maar die houdt niet van sport, laat staan van schaatsen. Nog mooier zou het zijn als hij gedurende een van zijn schaatstochten Wouter én Elleke, zijn ex-vrouw, tegenkwam. Hij weet dat die kans klein is, maar wanneer het geluk zijn pad kruist, herkent hij het, al is het anders verpakt dan hij zich had voorgesteld.

Tim Krabbé speelt een fraai spel met werkelijkheid en fictie, met waarheid en verzinsels. Met Drie Slechte Schaatsers heeft hij een ontroerend en humoristisch verhaal geschreven, waarin geluk te vinden is in geel boerderijlicht en liefde zich in heel andere gedaantes voordoet dan verwacht.

ISBN 9044605178 Extra informatie: Gebonden, 46 pagina's Verschenen: oktober 2004 Prometheus

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Jan 2006, 11:44

Citaat van de dag 23 januari 2006

Mijn zoon was zeven jaar; zijn schaatsen
waren veel te groot. wij zagen vissen en
een kikker onder ijs, suisden langs riet,
langs elf verzonnen steden, aten bevroren
chocola en zaten op de wal. Wij vonden
in het veen een potscherf. Heel de wereld
lag helder en droog aan onze voeten.

Anna Enquist

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Jan 2006, 11:49

De ijsbreker
en andere verhalen
Joke Verweerd


In het ijs onder zijn schaatsen dreunde de kracht van de ijsbreker dichterbij. Hij moest maken dat hij over de vaargeul kwam... Halverwege het grote, gladde vlak van de plas lag, als een ritssluiting, de geul. Struikelend en op handen en voeten zocht hij zijn weg over de vastgevroren schotsen.

Hij verloor zijn muts en schaafde zijn handen. Van ver dreigde het zoeklicht van de ijsbreker. Zijn gezicht werd nat, waren het tranen? 'O God,' dacht hij, 'ik zal nou toch niet kapot gaan, net nu ik thuis een eigen kleine ijsbreker heb liggen?'

Wederom weet Joke Verweerd, met een scherp oog voor menselijke gevoelens, in deze bundel een haast tastbare sfeer neer te zetten. Een sfeer die de lezer direct omringt en vasthoudt tot het einde. De ijsbreker bevat ruim vijftien verhalen.

De auteur:
Joke Verweerd is zowel in binnen- als buitenland bekend geworden door haar romans De wintertuin, De rugzak en Permissie. Zie ook de homepage van Joke Verweerd

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Jan 2006, 11:49

Citaat van de dag 24 januari 2006

Bij schaatsen over dun ijs ligt onze veiligheid in onze snelheid

Ralph Waldo Emerson

Wolvin
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 Jan 2006, 17:31
Locatie: Kortrijk
Contact:

Berichtdoor Wolvin » 25 Jan 2006, 13:52

winter
Kusjes koude sneeuwdruppels
blauwen mijn lippen
zachten de trekken
van de winterzomervogels
sneeuwmannen en vrouwen
grijnzen me grijswit aan
bevroren
in hun koepel
luchtkille adem
wolkjes blazen zich weg
praten de lucht in.
Een winterzon
wil maar niet verwarmen.
Als al de woorden in mijn hoofd eruit zouden kunnen, dan zou ik aan tien levens nog niet genoeg hebben...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jan 2006, 11:04

Winterlicht
verhalen, liedjes, knutsels en recepten
D. Monson


Dit boek bevat verhalen, gedichten, liedjes (met notenschrift), knutselwerkjes en recepten rond het thema 'winter'. De rode draad zijn Sonja, haar ouders en Alwine, haar grootmoeder.Veel traditionele gebruiken komen aan de orde. Bij de knutselwerken wordt gebruik gemaakt van natuurlijke materialen. Het taalgebruik is niet overal even eenvoudig. De sfeervolle waterverftekeningen ondersteunen de tekst en hebben veel zeggingskracht. De liedjes zijn voorzien van bladmuziek. Het boek is met veel zorg uitgevoerd. Het is voorzien van een gekartonneerde kaft, stevige bladzijden. De lay-out doet rustig aan. Het boek begint met een voorwoord waarin het thema uitgelegd wordt en eindigt met een nawoord. De doelgroep is het gehele gezin. Voor jongere kinderen is veel uitleg nodig. Vanaf ca. 10 jaar.

Uitgever Christofoor, Uitgeverij ISBN 9062386350 Bindwijze Harde kaft Verschijningsdatum oktober 1998 Aantal pagina's 80 blz.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jan 2006, 11:05

Citaat van de dag 25 januari 2006

Het ijzelt en de struiken zijn van glas.
Wij lopen samen door het witte gras.
Er zijn van die momenten dat ik wilde
dat alles nu maar bleef zoals het was.

Jean-Pierre Rawie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 26 Jan 2006, 13:19

Die seizoenen gedichtenbundel van vandaag lijkt me mooi zeg!

groetjes

Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jan 2006, 13:48

Ja mij ook, ik weet alleen niet of ie nog te koop is.

Bernadet

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 26 Jan 2006, 13:55

Ik heb het boek net besteld... Weer bedankt Bernadet, voor deze, naar ik hoop, mooie bundel.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 26 Jan 2006, 13:56

op boekwinkeltjes toevallig????

Groetjes
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Jan 2006, 12:16

De geur van ieder seizoen
De mooiste gedichten over de jaargetijden


Ze zeggen dat je, als de blaren vallen
Met de treurnis één wordt, en de
Zwarte zweep van de dood hoort knallen.
Er is zeker nog niet genoeg ellende.

Zo opende Gerrit Komrij de eerste seizoensbundel die bij Uitgeverij 521 verscheen: De geur van ieder najaar. Deze bundel vol herfstgedichten was de eerste van een serie van vier bloemlezingen over de seizoenen. In deze bundels werden telkens poëtische reizen door de jaargetijden gemaakt. De mooiste gedichten over de seizoenen zijn nu samengebracht in een schitterende, gebonden uitgave: De geur van ieder seizoen. In 180 gedichten komen alle facetten van de jaargetijden aan bod.

Recensies:
‘een alleraardigste bloemlezing (...) de selectie is geslaagd (...)Lezen in dit boek is een haast duizelingwekkende ervaring (...)lees deze bloemlezing en je wordt overtuigd.’ - PZC
‘Deels blijven de gedichten een impressie, maar ook zijn er tussen die diep gelaagd blij of schrijnend ontroeren. Men zal daar wellicht citaten uit in het geheugen bewaren.’ - NBD
‘De magische cyclus van seizoenen heeft al veel Nederlandse schrijvers geïnspireerd tot de mooiste gedichten. Anna Enquist, Ivo de Wijs, Annie M.G. Schmidt en Lucbert en zo'n honderd andere dichters beschrijven op eigen wijze een jaargetijde.’ - Natuurbehoud/Natuurmonumenten
‘Dat de seizoenen voor het dichtende deel der natie een inspiratiebron zijn, bewijst deze bundel weer eens. Met De geur van ieder seizoen verzamelde Uitgeverij 521 de beste Nederlandse poëzie over onze jaargetijden en maakte zo een boekje waar je het hele jaar door van geniet. Kunnen we straks, met het korten der dagen, het hart verwarmen aan bijvoorbeeld Vasalis:

De wind schuift in de glazen wolken
lichtende wakken hemel open
en wervelt glinsterende kolken
omhoog uit gele bladerhopen.

Want zeg nu zelf, zoveel moois verzoent je toch weer helemaal met razende herfststormen, tintelende wintertenen en ander rillerig ongemak?’ - Seasons

ISBN 9076927553 Samensteller: Uitgeverij 521

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Jan 2006, 12:17

Citaat van de dag 26 januari 2006

Poëzie is de trilling van de stemvork als antwoord op een andere stemvork

J.B. Charles

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 27 Jan 2006, 13:18

Alweer zo'n mooie bloemlezing!
Help, mijn kast is overvol!

Groetjes. Tiba.

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 28 Jan 2006, 11:21

Ja Wil, toevallig hé? Ik werd ineens zo hebberig... ben gaan kijken en jawel het boek was te koop!!

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 28 Jan 2006, 11:25

Ik moest heel hard lachen, want ik had het ingetikt om te kopen en toen ik ging betalen (een halve minuut later) was het weg...


en ik dacht..dat moet Lizzy geweest zijn.
twee zielen één gedachte :)

Groetjes Wil

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 28 Jan 2006, 11:28

Snelle Lizzy... had ik even geluk.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 28 Jan 2006, 11:35

Hij is je gegund!

Je moet er alleen wel heel veel uit plaatsen nu natuurlijk :)

Groetjes,
Wil

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 28 Jan 2006, 11:36

Dat beloof ik...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2006, 12:08

Dooi
Rascha Peper


Wekenlang zit Ruben Saarloos met zijn woonschip vastgevroren in het ijs voor de kust van een onbewoond eilandje aan het IJsselmeer. Het gedwongen Robinson Crusoë-bestaan valt hem zwaar en zijn isolement in de kou maakt hem nog somberder en norser dan hij normaal gesproken al is. Totdat hij op zekere dag bezoek krijgt van een mysterieuze schaatster. Wat richt deze zwijgzame roodharige vrouw aan in het leven van de eenzame schipper dat de eindelijk inzettende dooi, waarnaar hij zo heeft uitgezien, hem opeens welgevallig wordt?

Dooi is een meeslepende, melancholieke novelle over een onverhoeds maar hevig toeslaande verliefdheid in het leven van een man die de liefde als een allang gepasseerd station beschouwt. Er wordt een geheimzinnige en gesloten wereld in opgeroepen, waarin erotiek en dood op wonderbaarlijke manier verstrengeld blijken te zijn en waarin zich gebeurtenissen voltrekken die de lezer nog geruime tijd na de laatste bladzij in hun greep zullen houden.

ISBN 9020458000 Gebonden, 158 pagina's Verschenen: februari 2000 Nieuw Amsterdam

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2006, 12:09

Citaat van de dag 27 januari 2006

Tjibbe, Sjoerd en Wibbe zouden het wel rooien,
Tjibbe, Sjoerd en Wibbe zaten mooi te klooien,
zijn in een wak gereden,
volledig overleden,
zo heb je het over vriezen,
zo heb je het over dooien.

Herman Finckers

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 28 Jan 2006, 12:30

Wat goed dat je "Dooi' plaatste,
gek genoeg had ik er niet aan gedacht bij winterboeken,
terwijl het toch echt over de winter gaat, en het tot mijn favoerieten van Rascha Peper behoort.

Erg mooi boek!

Groetjes,
Wil


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 gasten