Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2021, 08:06

De bibliotheek van Bagdad
Jim Al-Khalili


Vaak wordt aangenomen dat de roemruchte ontdekkingen van de oude Grieken in de donkere middeleeuwen werden vergeten en in de zestiende eeuw, tijdens de Europese renaissance, werden herontdekt. Maar in de negende eeuw stichtte de Abbasidische kalief van Bagdad een van de belangrijkste kenniscentra van de wereld: Bajt al-Hikma, de bibliotheek van Bagdad.
De wetenschappers, denkers en vertalers die hij hier samenbracht, luidden een tijdperk van uitzonderlijke ontdekkingen op elk denkbaar gebied in en gaven daarmee de aanzet tot een gouden eeuw van de Arabische wetenschap. Meer dan zeven eeuwen was de internationale taal van de wetenschap het Arabisch.

Vandaag de dag zou het Westen met een nieuwe blik naar de islamitische wereld moeten kijken, terwijl de islamitische wereld op zijn beurt trots zou moeten zijn op zijn uitzonderlijk rijke erfenis. Jim Al-Khalili brengt een eresaluut aan de bezielende, maar nu in vergetelheid geraakte pioniers die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan onze kennis van de wereld. Iedereen die dit boek leest zal onmiddellijk begrijpen waarom.

ISBN 9789029088787 | Hardcover | 352 pagina's | Boekerij | november 2012
Vertaald door Ronald Cohen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2021, 08:07

Citaat van de dag

Een intellectueel is iemand
die een bibliotheek bezoekt,
zelfs wanneer het niét regent.

André Roussin

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2021, 08:19

Als je een boek reserveert binnen de regio dan gaat het boek gewoon naar die bibliotheek waar het aangevraagd is. Dus vermoedelijk kan je wel in Rijswijk gratis een boek reserveren die in een ander filiaal ligt.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Berichtdoor berdine » 08 Sep 2021, 08:42

Bij ons hangt reserveergeld af van het soort abonnement dat je neemt.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Berichtdoor Renate » 08 Sep 2021, 08:50

Ik ga over het algemeen alleen naar de bibliotheek als het niet regent. Ik heb namelijk weinig zin om door de regen naar de bibliotheek te fietsen. (Dit als reactie op het citaat.)

Het zou inderdaad kunnen dat ik in Rijswijk gratis een boek uit een ander filiaal kan reserveren. Men heeft het aangeboden en dan kon ik het de volgende dag hebben, maar daar heb ik nog geen gebruik van gemaakt. Misschien dat ik dat een andere keer wel doe.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Berichtdoor Renate » 08 Sep 2021, 14:37

Past het boek van vandaag eigenlijk wel in het thema?

Ik heb de indruk dat de ondertitel De kleine Russische bibliotheek gewoon de naam van de serie is waarin dit boek is verschenen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2021, 16:32

Ik had in het eerste bericht bij dit thema al gezegd dat ik ook gebruik zou maken van de Russische bibliotheek, Afrikaanse etc.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Berichtdoor Marjo » 08 Sep 2021, 19:09

'Ik vind uiteindelijk altijd wel iets van m'n gading'...daar begonnen we mee, als reactie op het citaat dat het boek dat je wil lezen net uitgeleend is...

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Berichtdoor Renate » 08 Sep 2021, 19:30

Sorry, dat heb ik dan over het hoofd gezien. Of gewoon niet aan gedacht, omdat ik alleen heb gekeken naar wat er boven het boek stond en ik er niet op gelet heb wat er aan het begin geschreven is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Berichtdoor Dettie » 09 Sep 2021, 08:21

De dubbelganger
De kleine Russische bibliotheek
Fjodor Dostojevski


Goljadkin is een sociaal onhandige jonge man die zijn leven ziet ontsporen wanneer plotseling zijn exacte evenbeeld opduikt. Zijn dubbelganger werkt op hetzelfde departement als hij, maar blijkt veel beter te liggen bij de andere ambtenaren. Hoe sympathiek deze nieuwkomer aanvankelijk ook lijkt, Goljadkins zielsverwant is hij niet: door zijn obsessie en jaloezie stevent Goljadkin af op een totale mislukking.

In De dubbelganger bundelt Dostojevski al zijn psychologisch vernuft, dat hem later zo beroemd en geliefd zou maken. Vladimir Nabokov prees dit verhaal als het beste wat Dostojevski ooit heeft geschreven: ‘Het is een perfect kunstwerk.’

ISBN 9789028223127 | Paperback | 176 pagina's | G.A. van Oorschot | november 2020
Vertaald door Arthur Langeveld, Madeleine Mes

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Berichtdoor Dettie » 09 Sep 2021, 08:22

Citaat van de dag

Bibliotheken zijn de enige plaatsen ter wereld waar de dwaling rustig naast de waarheid slaapt.

P.A.V. Boiste

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Berichtdoor Dettie » 10 Sep 2021, 10:11

Middernachtbibliotheek
Matt Haig



Als je alles waar je spijt van hebt ongedaan kunt maken, zou je dat dan ook doen?

Nora wordt overweldigd door het gevoel dat ze in haar leven verkeerde keuzes heeft gemaakt, en iedereen teleurstelt. Wanneer ze in de Middernachtbibliotheek terechtkomt, een plek tussen leven en dood, krijgt ze de kans om te zien op welke vele manieren haar leven anders had kunnen verlopen. Elk boek dat ze openslaat neemt haar mee naar een ander leven: waarin ze Olympisch zwemkampioen is, wél bij haar ex is gebleven of haar droom om gletsjeronderzoeker te worden daadwerkelijk heeft waargemaakt. In elk bestaan probeert ze haar weg te vinden. Terwijl ze door de Middernachtbibliotheek struint moet ze de ultieme vraag onder ogen komen: wat maakt het leven de moeite waard?


Middernachtbibiliotheek is een betoverende en hartverwarmende roman die toont dat er altijd nog andere mogelijkheden zijn als je het somber inziet. Een ode aan het leven, ook als dat gebreken vertoont.


ISBN 9789048860067 | Paperback | 320 pagina's | Lebowski | juni 2021
Vertaald door Monique ter Berg

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Berichtdoor Dettie » 10 Sep 2021, 10:11

Citaat van de dag

Bibliotheken zijn de enige plaatsen ter wereld waar de dwaling rustig naast de waarheid slaapt.

P.A.V. Boiste

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Berichtdoor Dettie » 12 Sep 2021, 07:11

Het verlaten land
De Berber Bibliotheek
Mouloud Mammeri


Mokrane, zijn geliefde Aazi en hun vrienden zijn als een hechte groep opgegroeid in het Kabylische bergdorp Tasga, waar eeuwenoude tradities nauw zijn verbonden met het dagelijks leven. Maar de tijden veranderen - er woedt een vuur in de wereld - en ook Tasga blijft niet gespaard. Nieuwe waarden en normen dringen sluipenderwijs de hoofden van de dorpelingen binnen.


Een voor een verlaten de jongeren Tasga om verder te trekken - om geld te verdienen in Frankrijk, zich aan te sluiten bij het leger van Franco, hun geluk te beproeven. Hun vriendengroep raakt versplinterd onder de druk van buitenaf. Aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog worden de mannen van het dorp gemobiliseerd voor de strijd, aangezien Algerije nog steeds een Franse kolonie is. Kan Tasga de ontwikkelingen van de nieuwe wereld overleven, en zal de liefde tussen Mokrane en Aazi stand kunnen houden in die botsing van verleden en toekomst?


'Het verlaten land' (1952) was het debuut van de Algerijnse auteur Mouloud Mammeri en een van de eerste Franstalige romans in Algerije. Het is niet alleen een uitzonderlijk verhaal vol dramatische keerpunten, maar ook een monument voor de levens van een groep die de geschiedenisboeken vaak onterecht niet vermelden. Met een nawoord van Asis Aynan


ISBN 9789491921247 | Paperback | 220 pagina's | Lebowski | november 2016
Vertaald door Hester Tollenaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Berichtdoor Dettie » 12 Sep 2021, 07:11

Citaat van de dag

Wat hebben we zonder bibliotheken?
We hebben noch verleden noch toekomst."

Ray Bradbury

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Berichtdoor Marjo » 12 Sep 2021, 09:36

Gisteren in het kader van de monumentendag de bibliotheek in Utrecht bezocht. Een prachtig gebouw, Amsterdamse stijl. Het was het oude postkantoor, en dat was toen van de staat, dat mocht wat kosten. Maar hoe ze de verbouwing aangepakt hebben: erg mooi! Het is nu postkantoor en bieb in één...

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Berichtdoor Renate » 12 Sep 2021, 10:05

Dat oude postkantoor ken ik wel. Ik denk dat ik er wel eens geweest ben toen ik nog in Huizen woonde en ik regelmatig in Utrecht kwam.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Berichtdoor Dettie » 12 Sep 2021, 13:03

Marjo schreef:Gisteren in het kader van de monumentendag de bibliotheek in Utrecht bezocht. Een prachtig gebouw, Amsterdamse stijl. Het was het oude postkantoor, en dat was toen van de staat, dat mocht wat kosten. Maar hoe ze de verbouwing aangepakt hebben: erg mooi! Het is nu postkantoor en bieb in één...


Dat lijkt me echt heel leuk om te zien! Als ik ooit weer eens kan reizen dan komt dit op mijn verlanglijstje.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Berichtdoor Dettie » 13 Sep 2021, 10:26

Bibliotheek der zielen
De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine
Ransom Riggs


Jacob Portman ontdekt een krachtige nieuwe gave. Maar nog voor hij die echt onder controle heeft, moet hij al op een reddingsmissie vertrekken. Samen met Emma Bloom, het meisje dat vuur kan maken met haar handen, en de pratende hond Addison probeert hij zijn bijzondere vrienden te redden uit een zwaarbewaakt fort.

Het drietal reist van hedendaags Londen naar Devil's Acre, de ellendigste achterbuurt die Engeland ooit heeft gehad. En uitgerekend op deze afgrijselijke plek wordt de laatste strijd geleverd. De strijd die het lot bepaalt van de bijzondere kinderen én hun geliefde schoolhoofd mevrouw Peregrine.

Bibliotheek der zielen is de spectaculaire afsluiter van de veelgeprezen succesreeks rond de bijzondere kinderen. Een zenuwslopende Young Adult met meer dan vijftig nieuwe foto's!

ISBN 9789044820577 | Hardcover | 507 pagina's | Clavis | november 2015
Vertaald door Tine Poesen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Berichtdoor Dettie » 13 Sep 2021, 10:26

Citaat van de dag

Wil je van de grond komen, ga dan naar de universiteit; wil je een opleiding, ga dan naar de bibliotheek

Frank Zappa (1940-1993)
Amerikaans musicus

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Berichtdoor Renate » 13 Sep 2021, 15:43

Nou, dan heb ik kennelijk wel een opleiding, want ik heb heel wat tijd in bibliotheken doorgebracht.

Ik bewonder Frank Zappa als musicus, maar wat minder als mens.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Berichtdoor Dettie » 13 Sep 2021, 16:14

Tja Zappa was een vrijgevochten mens die zich niet liet inpakken door regeltjes.
Ik bewonder zulke mensen wel, want ze worden daardoor vaak niet gewaardeerd en daar moet je maar tegen kunnen.
Zijn teksten zijn ook fenomenaal en vaak heel humoristisch. Ik lig soms in een deuk om zijn teksten.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Berichtdoor Renate » 13 Sep 2021, 17:14

Mijn bezwaren tegen Frank Zappa als mens hebben niet zo zeer te maken met zijn vrijgevochten zijn, maar meer met de manier waarop hij anderen behandelde. Als ik lees dat hij z'n vrouw tijdens een etentje regelmatig met een vork zat te prikken, dan heeft dat in mijn ogen weinig te maken met vrijgevochten zijn.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Berichtdoor Dettie » 14 Sep 2021, 08:35

De bibliotheek
Lotte Borg


Thei is jaren geleden verhuisd van Nederland naar Amerika, waar hij een succesvol bedrijf in computergames leidt. Als zijn moeder Ariana, met wie hij geen contact meer had, sterft, voelt hij een drang om terug naar huis te gaan.

In het dorp van zijn jeugd blijkt hij net te laat voor de crematie, maar hij treft in het hotel wel een gezelschap aan van familie en vrienden van zijn moeder dat haar dood viert. Het contact verloopt ongemakkelijk, Thei was niet uitgenodigd en zijn komst is een onaangename verrassing.

De nalatenschap van Ariana blijkt te bestaan uit een manuscript dat verhalen bevat die zich in verschillende historische tijden en culturen afspelen: de Egyptische en de Romeinse tijd, de tijd van de Vikingen en de Ottomaanse tijd. Alle figuren die in het heden optreden, spelen er hun rollen in.

Via de verhalen worden de contouren van de personages in het heden steeds duidelijker en wordt een karmisch netwerk tussen de personen in het heden zichtbaar. Er ontstaat een veelgelaagde inkijk in de levensdraden die tussen de personages gesponnen zijn en er ontvouwt zich een logica die de vreemde en pijnlijke familieomstandigheden begrijpelijk maakt.

ISBN 9789463188951 | Paperback| 226 pagina's | De nieuwe boekhandel | november 2015

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Berichtdoor Dettie » 14 Sep 2021, 08:36

Citaat van de dag

Iets nieuws uitproberen is beter dan vasthouden aan wat je kent.
In een uitleenbibliotheek vraag je toch ook niet voortdurend naar hetzelfde boek?

Auteur onbekend


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten