Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 17 Aug 2021, 20:06

Bij Toon Tellegen is altijd alles verrassend. Gewoon eens lenen bij de bibliotheek, het zijn fijne verhaaltjes.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Renate » 18 Aug 2021, 08:13

Zal ik beslist doen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 18 Aug 2021, 09:14

De herinneringen van het hart
Jan-Philipp Sendker


De twaalfjarige Bo Bo woont met zijn oom U Ba in Kalaw, een dorpje in Birma. Hij is een heel stil, introvert en ietwat eenzaam kind. Zijn linkerwang wordt ontsierd door een lang, diep litteken en hij heeft een bijzondere gave: hij kan in de ogen van mensen zien wat ze voelen; niets blijft voor hem verborgen. Een keer per jaar komt zijn vader hem opzoeken. Zijn oom zorgt dan dat hij zelf niet thuis is. Aan zijn moeder heeft Bo Bo amper herinneringen.

Op een dag vindt Bo Bo geheime notities van zijn oom over het verleden van zijn familie. Bo Bo smeekt hem er meer over te vertellen, en stukje bij beetje onthult U Ba een verhaal over een grote liefde die bijna kapotging door de politieke onrust in het land. Het is ook een verhaal over moed, over de kunst van het vergeven, en over Bobo’s moeder, die nog in leven is en aan een mysterieuze aandoening lijdt. Bo Bo raakt ervan overtuigd dat hij de enige is die zijn moeder kan genezen en zijn familie weer kan verenigen. Hij loopt weg in de hoop zijn ouders te vinden. Maar zullen die wel blij zijn met zijn komst?

ISBN 9789022589410 | Paperback | 352 pagina's | Boekerij | april 2020

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 18 Aug 2021, 09:14

Citaat van de dag

Haar hart was een geheime tuin en de muren waren erg hoog...

William Goldman (1931-2018)
Amerikaans scenario- en romanschrijver

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 18 Aug 2021, 09:24

De herinneringen van het hart
Jan-Philipp Sendker


Ik denk dat ik dit boek ga lezen, het lijkt me een mooi verhaal.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Renate » 18 Aug 2021, 12:05

Het trekt mij ook wel. Maar eerst de boeken die ik heb liggen, dan kijken naar Toon Tellegen en dan hopen dat de bibliotheek dit boek heeft. En ik weet niet wat er nog meer op m'n pad zal komen, zoals een boek van Ed Mann (muzikant die met Frank Zappa heeft gewerkt) aan het schrijven is. Ik heb de eerste 2 hoofdstukken gelezen en die maken me heel nieuwsgierig.

Voor het boek van Toon Tellegen moet ik weer naar de Centrale Bibliotheek in Den Haag en dat geldt ook voor het boek van Sendker.
Daar moet ik eerst weer aan toe zijn. Te veel herinneringen aan m'n vader, waarmee ik altijd naar de bibliotheek ging. Bovendien komt de bus ook langs de halte waar ik altijd uitstapte om m'n vader in de revalidatiekliniek (waar hij is overleden) te bezoeken.
Dat wordt nog een probleem als ik naar de opticien moet voor controle van m'n contactlenzen. Ook daar ging ik altijd samen met m'n vader naar toe en dan aten we vervolgens een hapje bij een zaak waar je een extra bord kon krijgen. En ook bij deze reis komt de bus weer langs de halte waar ik uitstapte om m'n vader te bezoeken.
Laatst gewijzigd door Renate op 18 Aug 2021, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 18 Aug 2021, 12:14

Als je het boek van Ed Mann wilt recenseren dan moet je het zeggen, dan kan ik het eventueel aanvragen.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Renate » 18 Aug 2021, 12:17

Dat wordt een Engels boek en het moet eerst uitkomen. En Engelse boeken worden hier niet besproken. Of het ooit vertaald wordt? Ik denk het niet. Er is zelfs een Nederlander die een boek over Frank Zappa heeft geschreven en ook dat is alleen in het Engels verschenen. Voor een publicatie in het Nederlands is het toch te veel een niche-onderwerp.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 18 Aug 2021, 13:11

Ja dat is de vraag natuurlijk. Wij plaatsen wel Engelse boeken, het komt alleen weinig voor.

Er is overigens vanavond laat wel een film over Zappa. Op NPO2 om 22.55 in Het uur van de Wolf. Misschien kan je het opnemen?

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Renate » 18 Aug 2021, 14:43

Dat ziet er interessant uit. Ik had iets anders op willen nemen, maar dit trekt me meer. Kan ik lekker in het weekend in stukjes naar kijken, tijdens m'n ontbijt en tijdens m'n lunch, als er geen andere leuke dingen op TV zijn. (Onder leuke dingen versta ik dan kinderprogramma's of iets dergelijks, of iets leuks op Discovery of National Geographic. Op zondagochtend is dat wel het geval, want dan wil ik nog wel eens tijdens m'n ontbijt naar autoprogramma's kijken.)

Ik bewonder Zappa als muzikant, maar niet bepaald als mens.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 19 Aug 2021, 08:58

Schommelingen van het hart
Lisette Lewin


Twee jaar voordat hij stierf aan tuberculose schreef Tsjechov in Jalta aan de Zwarte Zee, hoestend en bloed spuwend, De Kersentuin. Op zoek naar zijn nagedachtenis dwaalde Lisette Lewin in 1983 een week in de badplaats die, nog onder het communisme, onveranderd leek sinds De dame met het hondje er haar geliefde ontmoette. De volgende decennia maakte de schrijfster meer zoektochten naar oorden waar haar geliefde schrijvers werkten en geluk of ongeluk beleefden.

Verbluft en ontroerd stond zij in hun werkkamer bij hun schrijftafel, waar haar helden hun meesterwerken schiepen, zoals in het geval van Thomas Mann in Zürich. Ze ging op zoek naar Poesjkin in Odessa, Petersburg en in zijn ballingsoord op het familielandgoed Michailovskoje, en naar Theodor Herzl als jonge gefrustreerde toneelschrijver in Wenen. Ze beroerde de toetsen van de schrijfmachine van Michail Zosjtsjenko en zocht Marcel Proust in Parijs en Cabourg.
In Schommelingen van het hart zijn alle literaire queestes van Lisette Lewin gebundeld: ontroerend, geestig, informatief, maar bovenal vol liefde.

ISBN 9789038845647 | Paperback | 272 pagina's | Nijgh en Van Ditmar | januari 2005

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 19 Aug 2021, 08:58

Citaat van de dag

De geest wordt rijk door wat hij ontvangt, het hart door wat het geeft.

Victor Hugo (1802-1885)
Frans schrijver, dichter, essayist en staatsman

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Marjo » 20 Aug 2021, 11:39

Die van vandaag van Japin is een must natuurlijk!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 20 Aug 2021, 11:40

Ja vind ik ook! Mooi boek ook.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 21 Aug 2021, 08:21

De zwarte met het witte hart
Arthur Japin


In 1837 worden Kwasi en Kwame, twee Afrikaanse prinsjes, aan koning Willem I geschonken als onderpand voor de illegale slavenhandel van de Nederlandse regering. In Delft worden de zwarte jongens als Hollanders opgevoed.
Terwijl Kwasi zich uit alle macht aanpast en een echte Nederlander wil worden, vecht Kwame om zijn Afrikaanse identiteit te behouden en op een dag te kunnen terugkeren naar zijn volk.


Jaren later, aan het begin van de twintigste eeuw, kijkt de bejaarde prins Kwasi Boachi vanaf zijn Javaanse theeplantage terug op hun buitengewone levens. Pas dan ontdekt hij het complot waarmee de Nederlandse regering zijn Indische carrière heeft gedwarsboomd.


De zwarte met het witte hart is een van de hoogtepunten uit de naoorlogse Nederlandse literatuur en betekende de definitieve doorbraak van Arthur Japin. Er zijn meer dan 350.000 exemplaren van verkocht.


ISBN 9789029573665| Paperback | 400 pagina's | Druk 53 | Arbeiderspers |november 2010

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 21 Aug 2021, 08:21

Citaat van de dag

Denk niet wit, denk niet zwart maar denk in de kleur van je hart.

Frank Boeijen (1957-)
Nederlands zanger, dichter en muzikant

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 22 Aug 2021, 13:12

Begraaf mijn hart bij de bocht van de rivier
Dee Brown


Begraaf mijn hart bij de bocht van de rivier verhaalt - na een inleidend hoofdstuk tot 1492 - van de periode van 1830-1890, het tijdvak waarin een difinitief einde kwam aan de vrijheid van de oorspronkelijke bewoners van de Verenigde Staten van Amerika.
Dee Brown heeft die catastrofale periode beschreven vanuit het gezichtspunt van de Indianen.

«Dit is het einde van een legende, de onthulling van een bittere waarheid, nooit tevoren werden de ontzettende gebeurtenissen beschreven als in deze Indiaanse geschiedenis van hun ondergang. Met bloed en tranen is dit boek beschreven.» - C.W. Ceram

«Een op historische stukken en getuigenissen steunende documentaire, maar duizendmaal spannender en dramatischer dan welk wild-westverhaal voor de televisie ook, of alle zeventig boek van Karl May. Een huiveringwekkende tragedie.» - Willem Brandt

«Los van zijn waarde als leesevenement heeft het gigantische succes van dit boek de mythe doen wijken voor de historische waarheid.» - Elseviers Literair Supplement «Een hard verslag over de ontsluiting van het Amerikaanse westen, en een van de beste boeken op dit gebied.» - De Volkskrant

ISBN 9789062656714 | Hardcover | 506 pagina's | In de Knipscheer | mei 2011
Vertaald door Jos Knipscheer

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 22 Aug 2021, 13:13

Citaat van de dag

Denk niet wit, denk niet zwart maar denk in de kleur van je hart.

Frank Boeijen (1957-)
Nederlands zanger, dichter en muzikant

(Nieuw citaat vergeten, zie ik)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 22 Aug 2021, 13:55

Het hart in de fles
Oliver Jeffers & Robbii Albright(ill)


Aaaah dit zondagboek was zo'n prachtig boek, helaas heb ik het niet meer, maar zo moooooi

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Marjo » 22 Aug 2021, 18:28

Als je je het boek na 10 jaar nog herinnert zal dat wel kloppen. Ik ken het niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 23 Aug 2021, 18:34

Het is een kinderkoesterboek. Ik had hem in Castricum en herlas het af en toe. Op een of andere manier troostte het boek mij steeds.
Ik herkende veel en werd er blij van.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 24 Aug 2021, 11:08

Het hart in de fles
Oliver Jeffers

Er was eens een doodgewoon meisje. Op een dag gebeurde er iets wat haar verdrietig maakte. Dus stopt ze haar hart in een fles en hing die om haar hals. Maar daarna leken de dingen leger dan ze geweest waren. Zou ze weten hoe en wanneer ze haar hart terug moest krijgen?

Oliver Jeffers is de illustrator van onder andere de razend populaire prentenboekenserie 'De krijtjes'. Zijn prentenboeken zijn uitgegeven in meer dan 30 talen, en hebben internationaal veel prijzen gewonnen. Zo won Oliver met 'De krijtjes staken!' een Zilveren Griffel in 2015, het vervolg 'De Groeten van de krijtjes' won de Goodreads Choice Award 2015 en met 'Een vriendje voor altijd' won Jeffers datzelfde jaar de titel Junior Book of the Year bij de Irish Book Awards.

Naast prentenboeken maken, doet Oliver Jeffers nog veel meer. Zo maakte hij een serie kunstwerken waarbij het gebruikmaakte van bestaande schilderijen. Oude familieportretten doopte hij in een felle kleur verf, waardoor er nog maar een gedeelte van het originele schilderij te zien is, wat een supergrappig effect geeft. Verder maakt Oliver van alles. Van losse tekeningen en grappige projecten tot stadsgidsen met leuke illustraties. In al zijn werk zie je de bijzondere en grappige elementen terug, die zijn prentenboeken tot zo’n enorm succes maken. Het favoriete krijtje van Oliver Jeffers is het regenboogkrijtje.

ISBN 9789049924348 | Hardcover | 36 pagina's | Dutch Media | december 2010
Vertaald door Bies van Ede

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 24 Aug 2021, 11:08

Citaat van de dag

Dans met je hart en je voeten zullen volgen

Auteur onbekend

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 25 Aug 2021, 10:11

Rauw hart
Ineke Riem


Rugo Vlielander is geboren in de verkeerde tijd. De jonge kunsthistoricus verafschuwt alles wat modern is. Op zoek naar een plek waar hij ongestoord zijn proefschrift kan voltooien, komt Rugo terecht in een oud landhuis in het hart van Frankrijk, eigendom van de excentrieke landheer Emmy.

Rugo kan zich maar moeilijk concentreren, want hij is niet de enige op het rommelige landgoed. Uit de moestuin stijgen de wijsjes op van Swaan, een kwieke oud-Amsterdammer. En dan is er Does, een jonge vrouw. Blote voeten, geur van paarden. Ze zwerft rond in verwassen T-shirts met popiconen uit de jaren tachtig erop, leest Asterix en de Bhagavad Gita. ‘Hou jij eigenlijk wel van de natuur?’ vraagt ze aan Rugo. ‘Of alleen op schilderijen?’


ISBN 9789029505468 | Paperback | 248 pagina's | Arbeiderspers | oktober 2017

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 25 Aug 2021, 10:11

Citaat van de dag


Min de stilte in uw wezen;
Min de stilte die bezielt;
Zij die alle stilte vrezen;
Hebben nooit een hart gelezen;
Hebben nooit geknield.

Guido Gezelle 1830-1899
Vlaamse rooms-katholieke priester, lyrisch dichter en hekeldichter, taalwetenschapper en vertale


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten