Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Berichtdoor Dettie » 22 Jun 2021, 16:13

Ja klopt de 1 kind politiek is afgeschaft.
Sinds 2015 geldt in China een tweekindpolitiek en sinds 2021 geldt in China zelfs een driekindpoltitiek.

https://nos.nl/artikel/2382996-china-st ... koppel-toe

dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Berichtdoor Dettie » 23 Jun 2021, 09:44

De dochter van Crusoe
Jane Gardam


Aan het begin van de vorige eeuw wordt de zesjarige Polly Flint achtergelaten bij haar twee vrome tantes, een norse weduwe en een onberekenbare dienstmeid. In hun gele huis aan de Engelse kust, met niets anders dan duinen en een uitgestrekt landschap om zich heen, zit er voor de eenzame wees niet veel anders op dan te lezen. Vooral Robinson Crusoe sluit ze in haar hart, ze delen immers hetzelfde lot: beiden achtergelaten op een verlaten stukje land en beiden de held van hun eigen verhaal.


Polly neemt het boek met zich mee wanneer de aristocratische Mr Thwaite, een mysterieuze kennis van de familie, haar uitnodigt voor een bezoek aan zijn landgoed op de vlaktes van York. Samen met zijn zus ontvangt hij verarmde schrijvers en artiesten. Daar wordt ze verliefd, eerst op een jonge dichter, later op een geheimzinnige Duitse jongen uit een gegoede Joodse familie.


Meer dan acht decennia leven we met Polly mee. We zien hoe de overzichtelijke Victoriaanse tijd geleidelijk plaatsmaakt voor de chaos en de onzekerheid van de twintigste eeuw en hoe het afgezonderde gele huis aan de kust omsloten wordt door de moderne wereld, door woonwijken en autowegen.


Deels gebaseerd op haar eigen jeugd en die van haar moeder in het eenzame Yorkshire, schetst Jane Gardam met het stilistisch vernuft dat we van haar kennen het
portret van een jonge, onafhankelijke vrouw in het twintigste-eeuwse Engeland. Polly, eenzaam, eigenzinnig, gevoelig en ambitieus, blijkt een onvergetelijke hoofdpersoon.


ISBN 9789059368187 | Hardcover | 352 pagina's | Cossee | oktober 2018
Vertaald door Gerda Baardman, Kitty Powels

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Berichtdoor Dettie » 23 Jun 2021, 09:45

Citaat van de dag

Drie dochters hebben, is slapen met de deur open.

Koreaans gezegde

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Berichtdoor Dettie » 24 Jun 2021, 09:50

De goede zoon
Rob van Essen


De goede zoon' van Rob van Essen is een meeslepend verslag van een tocht door een labyrint vol vreemde gebeurtenissen, maar ook een verrassend autobiografische roman over een zoon die de balans opmaakt na de dood van zijn moeder.
In een wereld waar invoering van het basisinkomen heeft gezorgd voor lethargie en stijgend museumbezoek reizen twee mannen met een geheime opdracht af naar het zuiden. De een kent het echte doel van de reis. De ander heeft net zijn moeder begraven. Samen gaan ze op zoek naar verlossing en vergetelheid, bijgestaan door ironische robots en praatgrage zelfrijdende auto's.

Biblion
De ik-verteller, een zestigjarige auteur van ‘plotloze thrillers’, leeft in een wereld twintig jaar na nu. Zijn demente moeder, die hij jarenlang trouw heeft bezocht, is net overleden en zijn nieuwe boek wordt afgewezen door zijn uitgever. Dan duikt een oud-collega op met wie hij veertig jaar eerder in een archief werkte en die hem nu meeneemt op een reis met voor de ik-figuur onduidelijke bestemming.


Gedurende de zeven dagen van deze reis, in een wereld waarin het basisinkomen is ingevoerd en robots en sprekende en zelfsturende auto’s het werk uit handen nemen, overziet de ik-figuur zijn leven.


ISBN 9789059368187 | Paperback| 384 pagina's | Cossee | mei 2020

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Berichtdoor Dettie » 24 Jun 2021, 09:50

Citaat van de dag

Een zoon blijft een zoon zolang zijn ouders leven...

Auteur onbekend

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Berichtdoor Renate » 24 Jun 2021, 11:52

Tja, als je ouders overleden zijn, ben je ineens niemands kind meer.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Berichtdoor Dettie » 24 Jun 2021, 12:14

Ik denk dat de bedoeling van dit citaat is dat hoe oud je ook bent, bijvoorbeeld 60 en je ouders zijn achter in de 80, dat je altijd in hun ogen een kind blijft. Hun zoon of dochter. Zo gauw de ouders overleden zijn, ben je geen zoon of dochter meer. (Karin Bloemen heeft er een prachtig liedje over gezongen) Ik vind het wel een heel mooi citaat.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Berichtdoor Renate » 24 Jun 2021, 15:35

Het was ook geen kritiek op de uitspraak. Ik dacht ook aan het liedje van Karin Bloemen en in zekere zin mis ik het iemands kind zijn. Gewoon het gevoel hebben dat er iemand is die je steun kan geven, hoewel ouders in sommige opzichten op een gegeven moment misschien ook het kind van hun kind kunnen worden. Misschien had ik de 'T' weg moeten laten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Berichtdoor Dettie » 24 Jun 2021, 17:26

Ik had het ook niet als kritiek opgevat :-)
Ik ben al 32 jaar niemands kind meer, helemaal wennen doet het nooit. Je mist altijd wel een beetje die onvoorwaardelijke steun die ouders geven.
Maar het is ook een uitdaging om op eigen benen te leren staan!
Er zijn geen problemen alleen maar uitdagingen zei ooit iemand. Zo is het eigenlijk wel. Dat leeft ook heel anders als je zo denkt. :shock:

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Berichtdoor Renate » 24 Jun 2021, 19:23

Tja, met een leven dat zo lang verbonden is geweest met m'n ouders, eerst toch wat zorg voor m'n moeder (niet veel, alleen wat hulp bij het afgieten van eten op een gegeven moment) en later voor m'n vader, koken, helpen met de was, strijken en langzaam wat meer, is dat op eigen benen leren staan lastig. Zeker sinds ik dichter in de buurt van m'n ouders ging wonen, werd dat contact met m'n ouders belangrijker en het op eigen benen staan minder.
En sorry dat ik het zeg, maar ik vind uitspraken als: "Er zijn geen problemen, alleen maar uitdagingen." erg cliché-matig en een beetje gemakkelijk. Problemen zie ik niet als uitdagingen. Het alleen leven en niet in de verleiding komen om er een eind aan te maken (waar ik gelukkig te laf voor ben) vind ik uitdaging genoeg.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Berichtdoor Dettie » 25 Jun 2021, 10:16

Donderdagmiddagdochter
Stevo Akkerman



'In de boekenkast ligt een wit fotomapje dat begint met de foto van een gesloten wieg en eindigt met de foto van een gesloten graf.'
Cirkelend rond de dood van de pasgeboren Evy Elise, is Donderdagmiddagdochter het verhaal van haar vader. Streng-gereformeerd opgegroeid, kiest hij voor een 'geloof met gaten'. Maar wat als zijn vrouw haar heil heel ergens anders zoekt? 'Natuurlijk mag ze zelf weten wat ze gelooft. Maar dit niet.'

Donderdagmiddagdochter is het ontroerende en oprechte verhaal van een vader die om moet gaan met het verlies van zijn kind, van een echtgenoot die zijn huwelijk door zijn vingers ziet glippen en van een man die zijn geloof moet herijken.

Biblion:
Al tijdens de zwangerschap blijkt dat baby Evy Elise niet levensvatbaar is. De baby sterft snel na de geboorte. Dit zorgt ervoor dat Elises vader vraagtekens stelt bij zijn geloofsovertuiging.
In dit vanuit de ik-persoon vertelde relaas beschrijft de vader hoe hij opgroeide in een gereformeerd milieu. Zijn vrouw zoekt steun bij de pinkstergemeenschap en de vader kan hier niet goed mee overweg. Hij probeert zich juist met wisselend succes los te maken van zijn gereformeerde achtergrond. Het verlies van een kind speelt een mooie, maar bescheiden rol en is vooral een aanleiding voor de ik-verteller om over het geloof na te denken.


De verhaallijn is wat te fragmentarisch door de anekdotische vertelwijze, maar dit autobiografische boek maakt wel duidelijk hoe het verlies van een kind tot een geloofscrisis kan leiden. De auteur (1963) is journalist; dit is zijn derde roman. Kleine druk.
L.W. Zandberg


ISBN 9789046819869 | Paperback| 160 pagina's | Nieuw Amsterdam | september 2015

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Berichtdoor Dettie » 25 Jun 2021, 10:17

Citaat van de dag

Het gebed is een dochter van het geloof

Sören Kierkegaard
Deens filosoof 1813-1855

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Berichtdoor Dettie » 25 Jun 2021, 11:36

Renate schreef:Tja, met een leven dat zo lang verbonden is geweest met m'n ouders, eerst toch wat zorg voor m'n moeder (niet veel, alleen wat hulp bij het afgieten van eten op een gegeven moment) en later voor m'n vader, koken, helpen met de was, strijken en langzaam wat meer, is dat op eigen benen leren staan lastig. Zeker sinds ik dichter in de buurt van m'n ouders ging wonen, werd dat contact met m'n ouders belangrijker en het op eigen benen staan minder.
En sorry dat ik het zeg, maar ik vind uitspraken als: "Er zijn geen problemen, alleen maar uitdagingen." erg cliché-matig en een beetje gemakkelijk. Problemen zie ik niet als uitdagingen. Het alleen leven en niet in de verleiding komen om er een eind aan te maken (waar ik gelukkig te laf voor ben) vind ik uitdaging genoeg.


Ik wilde er een positieve draai aan te geven. Als je de knop om kan zetten en denken dit is een uitdaging, hoe zal ik het fiksen of hoe zal ik er overheen komen dan voel je een drive, dan krijg je inspiratie en kijk je met andere ogen dan als je denkt, dit is een groot probleem dat red ik nooit.
Het was dus goed bedoeld.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Berichtdoor Renate » 25 Jun 2021, 20:16

Tja, er zijn problemen die uitdagingen zijn, zoals problemen met de computer, of m'n muziek (of beide) en er zijn problemen, die problemen blijven en geen uitdagingen kunnen worden. De pijn in m'n rug en schouder na het werk in de kringloopwinkel ervaar ik wel als een probleem, maar niet als een uitdaging. Dat geldt ook voor m'n gevoelens van eenzaamheid. In het maken van contacten ben ik nooit goed geweest. En laat ik wel stellen dat dit misschien niet zo vreemd is. M'n moeder had eigenlijk ook maar een vriendin. Ze had wel contacten bij het Rode Kruis en de ontmoetingsochtenden, maar dat waren over het algemeen mensen die ze alleen als groep zag. Ook m'n vader had toch eigenlijk maar een zeer beperkte kennissenkring. M'n ouders hadden wel contact met buren, maar toch ook niet echt in hoge mate, in de zin dat ze regelmatig bij elkaar over de vloer kwamen.
Ik weet niet eens of ik echt over de dood van m'n moeder heen ben. Ik kom er nog steeds niet echt toe om weer eens planten op m'n balkon te zetten. De stimulans lijkt nog steeds te ontbreken, hoewel ik in het verleden wel planten op m'n balkon heb gehad, zelfs toen m'n moeder al dood was, maar m'n moeder vormde in zekere zin toch wel een stimulans.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Berichtdoor Dettie » 27 Jun 2021, 08:26

Zoon
Karl Ove Knausgård



Op een milde augustusdag in 1969 betrekt een jong gezin hun nieuwe huis op Tromøya in Zuid-Noorwegen. Dit is de plek waar Karl Ove, dan nog geen jaar oud, zijn kindertijd zal doorbrengen. Het worden lange jaren, gevuld met ontdekkingstochten, meisjes, voetbal, muziek en een bijzonder dominante vader.


De volwassen schrijver vertelt over de wijsneus die hij was, die al heel vroeg kon lezen en schrijven, maar moest leren rekening te houden met anderen.
Knausgård beschrijft het oerlandschap van zijn jeugd tot in de fijnste details en vertelt hoe hij nu kijkt naar wat hij toen zo belangrijk vond. Een prachtige ode aan zijn Eden.


"Karl Ove Knausgård is in 1968 geboren in Noorwegen. In 2010 verscheen bij De Geus zijn roman Engelen vallen langzaam, waarvoor hij een nominatie kreeg voor de prestigieuze Literatuurprijs van de Noordse Raad. Het project waarmee hij hierna begon, de zesdelige Mijn strijd-serie, is ondertussen bekend als een van de grootste literaire projecten óóit in Noorwegen. Vrouw is het laatste dele uit die serie.
Knausgård heeft oneindig veel lof gekregen voor alle tot nu toe verschenen delen en wordt nu al tot de grootste Noorse schrijvers van deze tijd gerekend. Hij woont met vrouw en kinderen in het Zweedse Malmö.


ISBN 9789044534085 | Paperback | 443 pagina's | De Geus | december 2014
Vertaald door Paula Stevens

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Berichtdoor Dettie » 27 Jun 2021, 08:27

Citaat van de dag

Mijn zoon, zei de slotenmaker bedroefd, gij zult nog vieze winden laten.

Louis Paul Boon
Vlaams schrijver en journalist 1912-1979

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Berichtdoor Marjo » 27 Jun 2021, 12:24

Waar slaat dit citaat op? Wat vinden jullie?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Berichtdoor Renate » 27 Jun 2021, 12:56

Tja, ik begreep het citaat ook niet echt.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Berichtdoor berdine » 27 Jun 2021, 13:07

Marjo schreef:Waar slaat dit citaat op? Wat vinden jullie?

Ik denk dat hij bedoelt: jij zult nog veel rotzooi maken, ongeluk veroorzaken, ellende teweeg brengen, iets in die geest.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Berichtdoor Marjo » 27 Jun 2021, 13:44

Het past wel. Misschien moet je de context kennen.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Berichtdoor berdine » 27 Jun 2021, 14:57

Die heb ik proberen te vinden, maar dat is me niet gelukt. Wel een "sprookje" (grimmige sprookjes voor verdorven kinderen) maar daar werd ik niet wijzer van. Behalve in de titel kwam er geen slotenmaker in de beschrijving voor.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Berichtdoor Marjo » 27 Jun 2021, 18:22

Tja, en als het een zin is uit Kappelekesbaan, ben je even zoet!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Berichtdoor Dettie » 28 Jun 2021, 10:37

De dochters van sjeik Boul-Boul
Marjon Hofmann & Annet Schaap (ill)



De vader van Narous is een schatrijke, koopzieke sjeik. Op een dag kondigt hij aan dat hij een dierentuin wil aanschaffen. Voor de moeder van Narous is de maat vol. Ze sluit een weddenschap met hem af: als hij honderd dagen als een gewoon mens kan leven, mag hij zijn dierentuin kopen. En dus vertrekt het gezin naar een gewoon huis met maar één bediende. Voor Narous en haar zus verandert alles. Ze gaan ineens naar school, eten friet en spelen met andere kinderen. Narous vindt het gewone leven geweldig, maar de honderd dagen gaan snel voorbij...


Marjon Hoffman (1971) groeide op in Amsterdam. Tegenwoordig woont ze in Abcoude, samen met haar man, poes en twee dochtertjes. Als kind was Marjon een echte tekenaar, maar ze is uiteindelijk toch schrijfster geworden. Haar eerste boek, De regels van Floor, kwam uit in 2003. Inmiddels heeft ze al een heleboel boeken geschreven, allemaal even grappig!


ISBN 9789021675541 | Hardcover | 120 pagina's | Ploegsma | februari 2016
AVI E7 8-12 jr

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Berichtdoor Dettie » 28 Jun 2021, 10:38

Citaat van de dag

Dochters zijn net als de maan:
Wel mooi, maar ver van ons vandaan.
En die ze niet heeft, weet zo goed
en zo precies hoe alles moet.
Maar die ze wél heeft, zegt van haar:
Ach, `t is m`n dochter... en lààt nou maar.

Wim Kan (1911-1983)
Nederlands cabaretier

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juni 2021 - Zonen en dochters

Berichtdoor Dettie » 29 Jun 2021, 09:35

Sonja's zoon
Emuna Elon


In ‘Sonja’s zoon’ van Emuna Elon ziet Joël Blum tijdens een bezoek aan het Joods Historisch Museum in Amsterdam toevallig op archiefbeelden van de Tweede Wereldoorlog zijn moeder – met een blond jongetje op de arm. Eindeloos vaak bekijkt hij de beelden en één ding staat vast: dat jongetje is hij niet. Die ontdekking brengt zijn leven aan het schuiven en Joël móét terug naar Amsterdam om zijn identiteit, het raadsel van het verdwenen jongetje, en het verleden van zijn moeder te vinden.


Joëls rusteloze zoektocht brengt hem heel dicht bij zijn moeders leven tijdens de oorlog. Elon slaagt er uitstekend in Joëls toenemende beklemming op de lezer over te brengen naarmate hij meer te weten komt over het leven van zijn moeder als ‘gewone’ joodse Hollandse vrouw die langzaam maar zeker wordt geweerd uit het openbare leven, waar ze haar hele leven deel van uitmaakte.


ISBN 9789025450786 | Paperback | 352 pagina's | Atlas Contact | maart 2018
Vertaald door Hilde Pach


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten