Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 11 Mar 2021, 10:45

Wachten op de moesson
Threes Anna


India, 1995. Charlotte Bridgwater bewoont met haar inmiddels dementerende vader en nog één trouw personeelslid een grote, vervallen villa in Rampur. In betere tijden werden hier feesten gegeven en kon de luxe niet op, maar nu moet ze de eindjes aan elkaar knopen.

Madan is van bedelaarskind uitgegroeid tot een zeer getalenteerd kleermaker die – dankzij zijn bijzondere, bijna bovennatuurlijke gave - de schitterendste japonnen maakt voor dames uit de gegoede families ter gelegenheid van een op handen zijnd gala. In het grote huis van Charlotte huurt hij een kamer - tegen haar zin, want ze wil liever geen mensen over de vloer - om in de snikhitte die de uitblijvende moesson veroorzaakt, de japonnen te maken.

Tussen de gereserveerde, eenzame Charlotte en Madan - die niet kan praten ontstaat al snel een grote aantrekkingskracht; zij blijken woordloos te kunnen communiceren. Dat biedt ze weliswaar veel troost, maar het jaagt ze ook schrik aan, want lands- en standsverschillen worden niet zomaar uitgewist. Als stukje bij beetje de geschiedenis wordt ontrafeld blijkt hun liefde wortels te hebben tot ver in het verleden …

ISBN 9789056723569 | Hardcover | 397 pagina's | Signatuur | februari 2010

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 11 Mar 2021, 10:45

Citaat van de dag

Voor sommige mensen betekent luisteren: ongeduldig wachten op een gelegenheid om te interrumperen met: `Dat doet me denken aan...`

Ivern Ball 1926
Amerikaans schrijver

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 12 Mar 2021, 11:55

Wachten op een vriend
Huub Beurskens


Wat als twee mannen, die als jongens hartsvrienden waren maar elkaar uit het oog verloren, elkaar even onverwachts als stil verhoopt na tientallen jaren tegen het lijf lopen op een Egeïsch eiland waar ze inmiddels beiden een onderkomen blijken te hebben? Natuurlijk wordt er dan over en weer een bezoek gebracht om bij te praten en herinneringen op te halen, maar ook om tot bekentenissen te komen waar ze als zestienjarigen niet de moed voor hadden. Zal het lukken de hechte vriendschap zodoende weer leven in te blazen, dit keer voor altijd?
Wachten op een vriend is een roman om in één adem uit te lezen om dat meteen daarna nogmaals te kunnen doen.

Huub Beurskens (1950) schrijft poëzie, proza en essays. Hij was redacteur van Het Moment en De Gids. Hij kreeg onder meer de Herman Gorterprijs, de Jan Campertprijs en de VSB Poëzieprijs.


ISBN 9789082175172 | Paperback | 205 pagina's | Signatuur | februari 2015

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 12 Mar 2021, 11:55

Citaat van de dag

Wachten is werken. Het wachten op inspiratie is werk, je moet er altijd voor beschikbaar zijn.

Armando (1929 - 2018)
Nederlandse kunstschilder, beeldhouwer, dichter, schrijver, violist, acteur, journalist, film-, televisie- en theatermaker.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Marjo » 12 Mar 2021, 13:35

Gelukkig vandaag geen boek dat op mijn lijstje hoeft.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 12 Mar 2021, 13:55

haha ja, erg he, ik vind het ook een mooie maand. Dat boek van vandaag lijkt me ook wel wat, maar ze zijn allemaal wel wat. *Zucht*

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 13 Mar 2021, 12:57

Voor wie in het donker op mij wacht
Antonio Lobo Antunes


Voor wie in het donker op mij wacht van Antonio Lobo Antunes, een van de belangrijkste Portugese auteurs en alom gezien als kandidaat voor de Nobelprijs, gaat over de kracht van het geheugen en tegelijkertijd het verliezen van herinneringen.

De 79-jarige Celeste is de verteller. Ze lijdt aan alzheimer en is overgeleverd aan de zorg van een oudere vrouw en de neef van haar tweede echtgenoot. Die heeft ooit beloofd voor haar te zorgen, maar probeert nu onder zijn verantwoordelijkheid uit te komen.
Hoewel het spreken haar steeds slechter vergaat, probeert ze haar herinneringen vast te houden – aan haar jeugd in de Algarve, haar jaren als actrice en haar twee huwelijken. Als actrice verplaatst ze zich bovendien voortdurend in de mensen die haar omringen en verzint ze levens voor hen. Het moment van opname in een verzorgingstehuis wordt door haar steeds maar uitgesteld, totdat het onvermijdelijke gebeurt.

Voor wie in het donker op mij wacht is een meesterlijk verhaal over de woorden en herinneringen die Celeste ontglippen, en over de dood.

António Lobo Antunes, schrijver en psychiater, wordt beschouwd als een van de grootste hedendaagse Portugese auteurs. Hij ontving meerdere prijzen waaronder de Prémio Camões en de FIL Literatuur Prijs, en wordt alom gezien als kandidaat voor de Nobelprijs. De koloniale oorlog die Portugal in de jaren zestig en zeventig in Afrika voerde en waar Lobo Antunes diende als arts, is een constante in zijn romans.


ISBN 9789026341311 | Hardcover | 369 pagina's | Ambo Anthos | november 2018

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 13 Mar 2021, 12:58

Citaat van de dag

Wacht niet om perfect te zijn om iets goeds te gaan beginnen

Abbé Pierre (1912 - 2007)
Frans katholiek priester (geb. Henri Grouès)

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Renate » 13 Mar 2021, 17:59

Er stond vandaag zelfs een stuk in De Volkskrant over het boek over Supersister en het is zeer lovend, hetgeen me nog nieuwsgieriger maakt.
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b4aa4bc3/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 14 Mar 2021, 12:14

Wachten op Noora
Golnaz Hashemzadeh Bonde


Teheran, 1978.
De jonge geliefden Nahid en Masood zijn vastbesloten om het sjah-regime omver te werpen en te helpen om een democratie tot stand te brengen in Iran. Op een avond neemt Nahid haar jongere zusje mee naar een grote demonstratie. Er wordt geschoten. Ze laat de hand van haar zusje even los, en alles verandert. De revolutie breekt uit, en Nahid en Masood zijn gedwongen te vluchten. Daarnaast ontdekt Nahid dat ze zwanger is. Ze gaan met vervalste papieren naar Zweden, om daar in veiligheid te kunnen leven.


Dertig jaar later ligt Nahid in een ziekenhuisbed in Zweden en haar leven speelt zich voor haar ogen af. Ze is woedend op alles en iedereen. Op haar verzorgers, op Masood, op haar zwangere dochter. Ze is boos op haar recente diagnose van kanker, en op haar ballingschap. En vooral op de mensen die, terwijl ze beweren het te begrijpen, niets weten van wat ze heeft meegemaakt.


Wachten op Noora is geschreven met verbazingwekkende eerlijkheid, duistere humor en een onweerstaanbaar urgentie. Het is een roman die bruist van zowel verdriet als een onbedwingbare joie de vivre.

ISBN 9789024579853 | Hardcover | 200 pagina's | Luijting Sijthoff | september 2018

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 14 Mar 2021, 12:14

Citaat van de dag

Vrienden zijn als bomen. Ze wachten tot je nog eens langs komt.

Auteur onbekend

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Renate » 14 Mar 2021, 12:18

Mooi citaat en heel waar. Dat geldt niet alleen voor langskomen, maar ik heb het in het verleden ook vaak met bellen ervaren. En altijd als ik dan belde, dan stond men net op het punt om mij te bellen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 14 Mar 2021, 12:34

Ja bijzonder is dat hè. Ik heb het ook vaak, dan denk ik die dag aan een vriendin en dan belt ze!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Renate » 14 Mar 2021, 13:17

Ik had vaak eerder het gevoel dat het een smoesje was. Sommige mensen bellen nooit. Zo had m'n vader nog wel contact met een oude buurvrouw van mij. Altijd beloofde ze hem terug te bellen, maar dat gebeurde nooit. En met mij is het precies hetzelfde. Ik heb haar gebeld om te vertellen dat m'n vader dood was (we kwamen nog wel eens samen bij haar) en zij zou me nog terugbellen, maar ik zit nog op een telefoontje te wachten.
Over de vriendin van m'n vader wil ik het maar helemaal niet hebben. Die kwam altijd met het verhaal dat ze haar telefoon kwijt was, of dat hij kapot was, waardoor ze de telefoonnummers kwijt was.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 15 Mar 2021, 11:10

Wachten op Matroos
Ingrid Godon & André Solie


Tijs is vuurtorenwachter. De hele dag kijkt hij uit over de zee. Hij wacht op zijn vriend Matroos. Als die komt zullen ze samen de wereld rond reizen, dat heeft Matroos beloofd. Tijs kan nergens anders meer aan denken. Vandaag zal Matroos toch zeker komen? Of anders morgen…?

Biblion

De vuurtorenwachter Tijs kijkt uit over het water. Hij wacht op zijn vriend Matroos, met wie hij de wereld wil rondvaren. Op zijn verjaardag krijgt Tijs bezoek en is er feest. Het geluk van Tijs kan niet op wanneer 's avonds laat Matroos komt. Ze smeden plannen en trekken samen op reis. Van nu af wachten Tijs’ trouwe vrienden, buurvrouw Roos en de postbode Felix, elke dag op zijn terugkomst.


Dit verhaal geeft op een suggestieve manier weer hoe mensen geduldig wachten op iemand die hen dierbaar is. De tekst geeft scherp en accuraat de gebeurtenissen en emoties weer maar laat ook ruimte voor fantasie. De sfeervolle schilderijen over één of twee bladzijden prikkelen de verbeelding. Met olieverf op beige papier schilderde de illustratrice haar verhaal in strakke lijnen. Door het wisselend perspectief en de doordachte compositie zijn de platen gevarieerd. Het contrast tussen de scènes overdag en 's nachts is sfeervol.


De personages, allemaal volwassenen, zijn expressief neergezet. Een knap prentenboek in oblongformaat voor oudere kleuters vanaf ca. 5 jaar. Door zijn leeftijdloze emoties is dit prentenboek ook geschikt voor jonge lezers. Winnaar Gouden Griffel 2001.
Ria de Schepper


ISBN 9789045118864 | Hardcover | 32 pagina's | Singel Uitgeverijen | oktober 2015
Afmeting: 26,3 x 20,3 cm | leeftijd 5-8 jaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 15 Mar 2021, 11:11

Citaat van de dag

De vaat kan wachten, het leven niet.

Auteur onbekend

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 15 Mar 2021, 11:13

Wachten op Matroos - Ingrid Godon & André Solie

Dit boek was een van mijn koesterboeken in mijn Castricumse boekenkast. Erg mooi verhaal, en schitterende afbeeldingen.
Ingrid Godon en André Sollie zijn sowieso erg prettige kinderboekenschrijvers. Ze gebruiken mooie taal.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 15 Mar 2021, 11:16

Renate schreef:Ik had vaak eerder het gevoel dat het een smoesje was. Sommige mensen bellen nooit. Zo had m'n vader nog wel contact met een oude buurvrouw van mij. Altijd beloofde ze hem terug te bellen, maar dat gebeurde nooit. En met mij is het precies hetzelfde. Ik heb haar gebeld om te vertellen dat m'n vader dood was (we kwamen nog wel eens samen bij haar) en zij zou me nog terugbellen, maar ik zit nog op een telefoontje te wachten.
Over de vriendin van m'n vader wil ik het maar helemaal niet hebben. Die kwam altijd met het verhaal dat ze haar telefoon kwijt was, of dat hij kapot was, waardoor ze de telefoonnummers kwijt was.


Dat soort mensen kun je beter uit je hoofd zetten. Laat gaan. Daar heb je niets aan, alleen ergernis en negativiteit.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Renate » 15 Mar 2021, 12:02

De vriendin van m'n vader kan sowieso gaan wieberen. M'n vader had haar pasfoto in de portemonnee van m'n moeder zitten, dus die heb ik er onmiddellijk uitgehaald.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 16 Mar 2021, 12:45

Ik heb lang gewacht
Hülya Celik


Elise, een gescheiden vrouw van rond de veertig, weet lang niet wie ze werkelijk is. Haar scheiding met David is de eerste stap op weg naar zelfverwezenlijking, maar echt lukken doet het niet. Ze denkt dat het gebrek aan passie en het gemis aan echte contacten haar ongelukkig maken. Een lezing over hoogbegaafdheid volgt, dat is het keerpunt in haar leven. Niet lang daarna ontmoet ze Leon, volgens haar de man van haar leven. Maar waarom doet Leon opeens zo geheimzinnig? Telkens laat hij Elise achter zonder een adres of telefoonnummer. Hij stelt haar geduld keer op keer op de proef. Is er misschien iets vreemds met Leon aan de hand of gedraagt Elise zich raar? Haar reis langs steden met zeven heuvels maakt veel duidelijk.


Hülya Celik is docent, toegepast psycholoog en schrijver. Ze ontwikkelde onder andere een cursus over coaching van hoogbegaafden. In deze cursus leert ze coaches, counselors, docenten, mentoren, HR-managers en andere professionals wat hoogbegaafdheid is en hoe ze ermee om kunnen gaan bij kinderen en volwassenen. In dit kader gaf ze ook een lezing over hoogbegaafdheid met schrijver Arthur Japin. Onder andere naar aanleiding van deze lezing gaf Hülya advieshulp aan ouders van potentieel hoogbegaafde kinderen met migratieachtergrond. Daarnaast is ze projectcoördinator van een Europees project over dit onderwerp.


Hülya is dyslectisch. Tijdens het schrijven van haar psychologische debuutroman in 2010 onderging ze een helende werking gedurende het schrijfproces. Sindsdien geeft ze regelmatig voorlichting of lezingen over schrijven als therapie. In 2010 richtte Hülya Stichting Wezenlijk op. Daar probeert ze, met haar team en door middel van kunstzinnige expressie, mensen hun problemen een plaats te laten geven. Het begrip 'intelligentie' wordt bij Stichting Wezenlijk breder bekeken dan 'goed scoren op een IQ-test'.

ISBN 9789493023888 | Paperback | 174 pagina's | Aquazz | maart 2021

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 16 Mar 2021, 12:45

Citaat van de dag

Verandering zal niet komen als wij wachten op een andere persoon of een andere keer. Wij zijn degenen waar we op hebben gewacht. Wij zijn de verandering die we zoeken.

Barack Obama 1961
Amerikaans president (44e)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2021, 11:01

Wachten op monsieur Bellivier
Britta Röslund



'Mevrouw, wacht u op monsieur Bellivier?'

Helena zit in haar vaste Parijse café en kent geen meneer Bellivier. Toch antwoordt ze in een opwelling met 'ja' en voor ze het weet accepteert ze een opdracht met grote gevolgen.

Mancebo, een Tunesische winkeleigenaar, is tevreden met zijn rustige, voorspelbare leven. Tot een buurvrouw hem vraagt of hij vanuit zijn winkel haar man in de gaten wil houden, die in het appartement tegenover hem woont.

Twee willekeurige mensen, twee onverwachte opdrachten. Helena en Mancebo kennen elkaar niet, maar hun levens zullen elkaar kruisen op een manier die hen voor altijd zal veranderen.

ISBN 9789023477938 | Paperback | 352 pagina's | Cargo | oktober 2017

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2021, 11:01

Citaat van de dag

Er is een verschil tussen luisteren en wachten op uw beurt om te spreken.

Simon Sinek 1973
Brits auteur

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Marjo » 17 Mar 2021, 20:39

Dit boek ligt al voor me klaar in de bieb! Het stond zeker op de plank...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2021, 13:05

Wacht maar
Het veelbewogen leven van Henriëtte Pimentel
Esther Shaya & Frank Hemminga


Henriëtte Pimentel was bewaarschoolhoudster en werd aan het begin van de twintigste eeuw directrice van de Amsterdamse fröbelschool Cornelia. Haar carrière stond in het teken van kinderzorg en in haar vrije tijd toonde ze zich maatschappelijk en politiek betrokken bij de vrouwenbeweging.
Na een onrustige periode met verschillende banen in het kinderwerk, werd ze in 1926 directrice van de Vereeniging Zuigelingen-Inrichting en Kinderhuis in de Plantage Middenlaan te Amsterdam, in de volksmond ook wel ‘de crèche’ genoemd. Ze initieerde nog datzelfde jaar een interne opleiding voor kinderverzorgsters die internationale faam zou verwerven.

Toen ze de pensioengerechtigde leeftijd bijna had bereikt, brak de Tweede Wereldoorlog uit. Met dezelfde overgave waarmee ze haar hele leven al voor kinderen had gezorgd, werd ze een van de sleutelfiguren in het heldhaftige plan waarmee zo’n zeshonderd joodse kinderen uit de crèche gered konden worden. Zichzelf bracht ze daarbij niet in veiligheid.

Op basis van intensief onderzoek en vele interviews hebben de auteurs de heldhaftige, gedreven en vooruitstrevende Henriëtte Pimentel zo compleet mogelijk in beeld willen brengen, met aandacht voor de tijdgeest, alsmede voor de geschiedenis van de crèche.

Esther Shaya (1966) is hotelier en schrijfster. Zij publiceerde verschillende korte verhalen in de boekenserie Joodse Huizen. In 2018 verscheen haar debuut: Harry & Sieny; Overleven in verzet en liefde.
Frank Hemminga (1952) volgde de onderwijzersopleiding aan de Hervormde Pedagogische Academie aan de Amsterdamse Plantage Middenlaan. Zijn moeder werkte tot september 1942 in de crèche.

ISBN 9789064461224 | Paperback | 320 pagina's | Amphora Books | oktober 2020


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten