Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 01 Nov 2020, 12:22

Deze keer is het thema 'een keuze uit' wat betekent een keuze uit verhalen of boeken van bepaalde schrijvers.
Ik bedacht het gisteravond pas dus ik ben zelf ook benieuwd wat er komt.


Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Marjo » 01 Nov 2020, 13:50

Je kan alle kanten in en dat maakt het heel moeilijk!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 01 Nov 2020, 14:23

We zien het wel Marjo. Lekkere uitdaging... :D

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 02 Nov 2020, 14:16

Maar niet uit het hart
een keuze uit de dierenverhalen
Toon Tellegen



De eekhoorn moet afscheid nemen van de mier. 'Niet met gejammer en wat zal ik je missen en kom gauw terug en zo', want daar heeft de mier een hekel aan. Maar dat kan de eekhoorn niet beloven. Hij weet zeker dat hij aan de mier zal blijven denken en hem nooit zal vergeten.

In Maar niet uit het hart heeft Toon Tellegen de mooiste dierenverhalen over afscheid verzameld.


ISBN 9789021434490 | Hardcover | 63 pagina's | Querido | 2008
Leeftijd 10+

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 02 Nov 2020, 14:16

Wat is mooi?
Vroeg de mier. Hij droeg een geel jasje.

Als je iets ziet of hoort,
zei de vlinder
en het is net alsof iemand je hart aait.

Toon Tellegen 1941
Nederlandse schrijver, arts en dichter die vooral bekend is om zijn kinderboeken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 03 Nov 2020, 11:30

Nescio
Het geluk van in Amsterdam te leven
een keuze uit het Natuurdagboek


Zwerven door Nederland en observeren waren van jongs af aan essentieel voor Nescio, maar door zijn drukke baan als handelsman kon hij daar alleen op zondagen en tijdens vakanties tijd voor vinden. Toen de bezetting voorbij was en Nescio's gepensioneerde leven begon, kreeg hij eindelijk de gelegenheid er naar hartenlust op uit te trekken.

Uit deze tijd, tussen 1946 en 1956, stammen de aantekeningen die hij van zijn tochten maakte. Ze zijn bewaard gebleven in een manuscript van ruim tweehonderd losse blocnotevellen, tweezijdig beschreven, en werden postuum uitgegeven als Natuurdagboek.
Het geluk van in Amsterdam te leven bevat een ruime keuze uit dit Natuurdagboek, met de verslagen van de wandelingen die de auteur in en rond de hoofdstad maakte. Nu eens zakelijk en summier, dan weer persoonlijker en soms zelfs uitgesproken lyrisch. Maar steeds getuigt Nescio van zijn tevredenheid te leven in zijn dierbare Amsterdam. Hij hield van het Nederlandse landschap, met zijn vele torens als bakens op de horizon, maar voelde zich ook stedeling en Amsterdammer. Steeds weer kwam hij tot dezelfde slotsom: "Wien, Wien, ja du allein'.

Nescio (1882–1961) was de schrijversnaam van Jan Hendrik Frederik Grönloh, kantoorbediende en later directeur van een exportfirma. In 1911 verscheen Nescio's eerste verhaal, 'De uitvreter', in het literaire tijdschrift De Gids. In 1918 verscheen het samen met 'Dichtertje' en 'Titaantjes' in boekvorm. De bundel oogstte veel waardering, maar pas in 1946 publiceerde Nescio een volgend boekje, Mene tekel. In 1961 volgde Boven het dal en andere verhalen. Na zijn dood bleek zijn literaire nalatenschap nog veel meer materiaal te bevatten, dat in 1996 een plaats heeft gevonden in het Verzameld proza en het Natuurdagboek.

ISBN 9789038803890 | Paperback | 96 pagina's | Nijgh en Van Ditmar | mei 2017

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 03 Nov 2020, 11:30

Citaat van de dag

Ik heb altijd zoveel mogelijk stil gehouden dat ik schreef, want ik heb mijn leven lang op een kantoor gezeten en als ze in zulke kringen merken, dat je zulke neigingen hebt, denken ze alleen maar, dat je niet deugt voor je werk.

Nescio
Nederlands auteur, geboren J.H.F. Grönloh

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 04 Nov 2020, 11:42

De dagen van Leopold Mangelmann
een keuze uit de archieven
Arnon Grunberg


Na de dood van mijn moeder begon mijn uitgever, tegenwoordig uitgever in ruste, Vic van de Reijt in de garage van mijn moeder, die zij nooit als garage heeft gebruikt, te grazen in mijn archieven. Hij vond verhalen waarvan ik het bestaan was vergeten, verhalen die ik me nog maar half kon herinneren, teksten ooit uitgegeven door Jan Ritsema, eveneens uitgever in ruste.

Aan de eettafel in mijn moeders huis las en ordende Van de Reijt de teksten. Van hetzelfde verhaal bestonden soms zeven versies; de schrijver heeft een maniakale kant.

De keuze in deze bundel is gemaakt door Van de Reijt, de verantwoordelijkheid ligt bij mij.

Je zou kunnen zeggen: mijn teksten zijn wat er over is van mijn verleden. Deze teksten zijn wat er over is van dat verleden tot en met 2 mei 1994, toen dat verleden nogal veranderde door de uitgave van mijn debuutroman Blauwe maandagen.

ISBN 9789038800653 | Paperback | 464 pagina's | Nijgh & Van Ditmar | november 2017

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 04 Nov 2020, 11:43

Citaat van de dag

Tijdens de wandeling valt alles op zijn plaats, de orde is volmaakt, niets van buitenaf kan deze orde verstoren, de wandelaar heerst over zijn universum.

Arnon Grunberg (1971- )
Nederlands schrijver

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 05 Nov 2020, 12:45

Belle van Zuylen
een keuze uit haar werk



Bevat naast brieven aan Constant d'Hermenches, een polemische uitval tegen Mmde de Staël in het pamflet 'Aanklacht en verdediging van Thérèse LeVasseur (= vrouw van J. J. Rousseau) en de roman 'Drie vrouwen'.

'Drie vrouwen' gaat over Emilie, van wie de ouders zijn omgekomen in de strijd van de Franse Revolutie. Zij vlucht met haar toegewijde dienstmeid, Josephine, de tweede vrouw, naar het Duitse Altendorf. Daar ontmoeten zij de bemiddelde Constance. Deze derde vrouw wordt de eerste twee in de schoot geworpen doordat zij bij hen voor de deur een ernstig ongeluk met haar koets krijgt. Constance besluit het huisje naast dat van Emilie en Josephine te betrekken. Vervolgens belanden ze in allerlei amoureuze verwikkelingen, die aanleiding zijn tot uiteenlopende gedachtes over moraal, huwelijk en plicht.

Belle van Zuylen (ook bekend onder haar getrouwde naam Madame de Charrière) werd geboren in 1740 als Isabelle Agneta Elisabeth Tuyll van Serooskerken te slot Zuylen aan de Vecht. Ze was de dochter van een invloedrijke adellijke familie en genoot een deel van haar opvoeding in Zwitserland. Terug in Nederland had ze moeite zich aan te passen en kwam ze in conflict met de kerk vanwege haar religieuze twijfels. In 1760 ontmoette ze Constant d'Hermenches met wie ze vijftien jaar lang een intensieve correspondentie onderhield.

In 1761 publiceerde ze haar eerste verhaal 'Le noble'. Een stoet van huwelijkskandidaten trok voorbij maar zij voorzag door een huwelijk zozeer haar vrijheden te verliezen dat zij allen afwees. Ten slotte sloot zij een verstandshuwelijk met de Zwitserse edelman Charles Emanuel de Charrière de Penthaz en verhuisde naar het gehucht Le Colombier onder de rook van Neuchâtel. Daar publiceerde zij vanaf 1784 een grote reeks romans, verhalen, toneelstukken, essays en pamfletten en onderhield zij een levendige correspondentie met de groten van haar tijd.

ISBN 9789028204805 | Hardcover | 212 pagina's | Van Oorschot | 1979

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 05 Nov 2020, 12:45

Citaat van de dag

Mijn brieven zijn zó openhartig dat ze bijna niet fatsoenlijk meer zijn.

Belle van Zuylen 1740-1805
Nederlandse achttiende-eeuwse Franstalige schrijfster en componist.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 06 Nov 2020, 12:18

De kunst van Toonder
een persoonlijke keuze
Marten Toonder


Het werk van de taalkundige en visueel begaafde kunstenaar Marten toonder behelst veel meer dan de wereld van Rommeldam, Bommelstein en zijn bewoners. Een halve eeuw geleden stonden Toonders politieke prenten in het brandpunt van de belangstelling en hij maakte ook tekenfilms en strips. Bijna niemand is bekend met de tekeningen die hij maakte in zijn zeldzame vrije uren, zonder opdracht.

De kunst van Toonder is een persoonlijke keuze van Marten Toonder uit de tekeningen, prenten en strips die hij tot nu toe maakte. Samen geven deze een prachtig beeld van een veelzijdige en creatieve geest, wiens invloed op de Nederlandse cultuur al zo lang van onschatbare waarde is. De chronologie is ondergechikt gemaakt aan een gevoelsmatige greep uit het werk.

ISBN 9789023401155 | Paperback | 128 pagina's | De Bezige Bij | mei 2002

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 06 Nov 2020, 12:19

Citaat van de dag

Men moet oppassen, want door te veel lezen kan men gemakkelijk het verstand kwijt raken, als ik zo vrijmoedig mag wezen..

Olivier B. Bommel

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 08 Nov 2020, 12:01

Nooit rijk, nooit tevreden, nooit verliefd
een keuze uit zijn dagboeken en brieven
Hans Christian Andersen


Sprookjes van Hans Christian Andersen is een van de weinige boeken die zonder overdrijving in de boekenkast van vrijwel elk westers kind dan wel volwassene te vinden zijn. Is dat niet de droom van elke schrijver? Het was de Deense veelschrijver echter niet genoeg.

Als zoon van een schoenmaker en een werkvrouw moest hij vechten om zich aan zijn armoedige milieu te ontworstelen, vechten voor een degelijke schrijversopleiding, vechten om zijn schrijversroeping te mogen volgen. Ook al werd hij bij zijn leven nog erkend als groot schrijver en mocht hij Goethe en Dickens tot zijn persoonlijke vrienden rekenen, de toon was gezet. Altijd was er de angst voor armoede en vernedering die hem kwelde, en altijd was er de angst voor de liefde. Andersen was weliswaar voortdurend verliefd, maar nooit op vrouwen die hem ook wilden. Dus vertrouwde hij zijn zielenroerselen toe aan een lange reeks dagboeken. Zijn zinnelijkheid kon hij echter niet zo eenvoudig het zwijgen opleggen. Diverse suggestieve notities in de tekst getuigen daarvan.

Deze prachtige selectie biedt een uniek inzicht in de literaire en persoonlijke ontwikkeling van een bijzonder schrijver. Het boek geeft en passant een panoramisch beeld van een belangrijke periode uit de negentiende-eeuwse Europese geschiedenis.

ISBN 9789029500043 | Paperback | 275 pagina's | De Arbeiderspers | januari 1998
Vertaald door Edith Koenders

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 08 Nov 2020, 12:01

Citaat van de dag

De folianten vergelen, de geleerde glans der steden verdoft, maar het boek der natuur beleeft ieder jaar een nieuwe oplage.

Hans Christian Andersen (1805 - 1875)
Deens schrijver en dichter, het bekendst om zijn sprookjes

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 09 Nov 2020, 10:50

Bij mij op de maan
een keuze uit
de Russische kindergedichten vanaf de zeventiende eeuw



Poëzie voor kinderen heeft in Rusland van oudsher op een uitzonderlijk hoog niveau gestaan. Vanaf de sprookjes in dichtvorm van Poesjkin en de fabels van Krylov hebben de dichters voor kinderen werk gemaakt dat zo goed en zo tijdloos is, dat de kinderen het tot op de dag van vandaag met de paplepel ingegoten krijgen - en het hun leven lang kunnen opzeggen.


De grote tijd van de Russische kinderpoëzie is de eerste helft van de twintigste eeuw, de tijd waarin Tsjoekovski, Marsjak, Charms en Vvedenski hun klassiekers schreven. Ook Mandelstam en Majakovski schreven dromerige (de een) en ironisch-opvoedkundige (de ander) gedichten voor kinderen die nog steeds populair zijn.

Deze bloemlezing brengt het beste van de Russische kinderpoëzie bijeen in een even melodieuze als vindingrijke vertaling van Robbert-Jan Henkes. Van de stokoude wiegeliedjes en aftelversjes tot aan het openingsliedje van het kinderprogramma op het eerste Russische kanaal, Welterusten, kinderen. De gedichten zijn altijd speels, vol van taalkundig vernuft en dwingend van rijm en van ritme.
Een van de grootmeesters was Kornej Tsjoekovski, die in 1915 debuteerde met zijn bloedstollende krokodillensage:


Kort geleden liep opgewekt
Over de brede Nevski Prospekt
Met jas en bril
Een krokodil.
Hij sprak cryptisch Egyptisch,
Pookte wat rond met zijn stok,
Rookte en smookte kapok,
Krokodil, Krokodil Krokodilovitsj!


ISBN 9789028261211 | Paperback | 575 pagina's | G.A. van Oorschot | april 2016
Vertaald door Robert-Jan Henkes

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 09 Nov 2020, 10:50

Citaat van de dag


Er was eens een muisje Mausie
Die zag plots een kat Katausie:
Katausie had ogen griezelig grausie,
Katausie had tanden krakerig krausie,
En hij zei tegen Mausie: – Miausie, miausie,
Kom eens wat dichter bij, lieve Mausie,
Dan zing ik een liedje voor jou, lieve Mausie,
Kom maar bij mij en doe niet zo flauwsie. –
Maar Mausie die zei: – Ga nou gauwsie!
Ik zie toch je ogen zo griezelig grausie,
Ik zie toch je tanden zo krakerig krausie!
Ik kom lekker niet! – dat antwoordde Mausie
En snel liep ze weg van Katausie.

Kornej Tsjoekovski
Voor meer informatie klik https://nieuwegarde.org/tips/leestip-ro ... oedcursus/

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Marjo » 09 Nov 2020, 16:07

Zoiets zeg je toch niet op!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 09 Nov 2020, 16:24

Nee, dat lees je voor met een griezelgrausiemausiestem :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Marjo » 09 Nov 2020, 16:43

Leuk bedacht, maar nee, dit gaat me te ver.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Renate » 09 Nov 2020, 17:11

Robbert-Jan Henkes heeft samen met Erik Bindervoet onder andere ook teksten van The Beatles vertaald.
Hij heeft ook de hand gehad in een nieuwe vertaling van Ulysses.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 09 Nov 2020, 18:35

Marjo schreef:Leuk bedacht, maar nee, dit gaat me te ver.


Hè en ik was net zo blij dat ik het gevonden had. :(

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Marjo » 10 Nov 2020, 08:48

Het heeft reacties opgeleverd...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 10 Nov 2020, 12:21

Ha ja, dat wel!! :D

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Berichtdoor Dettie » 10 Nov 2020, 12:26

Kierkegaard
een keuze uit zijn dagboeken


Is er iets wat ons een mensenhart intiemer leert kennen dan een dagboek? Een brief richt zich nog tot een ander in het dagboek richt men zich tot zichzelf met de directe reactie op de belevenis van het ogenblik. Daarom zijn de nagelaten dagboeken van Sören Kierkegaard wel een unieke mogelijkheid om deze merkwaardige figuur, die tijdens zijn leven al een zo ontoegankelijk mens was, enigszins dieper te benaderen.

Kierkegaard groeide op in een streng piëtistisch gezin en zijn vertrouwdheid met de vele zielsconflicten van zijn vader beïnvloedde zijn verder leven in hoge mate. Hij studeerde theologie, begaf zich echter niet in het predikambt, maar werd de felle bestrijder van het officiële christendom van de Deense staatskerk. Hij beoefende ook de wijsbegeerte hij ging daarvoor zelfs in Berlijn colleges volgen maar hij kon zich in geen enkel systeem thuis voelen, allerminst in dat van Hegel, die de grote man van die tijd was. Hij werd de vurige tegenspreker van al wat officieel was, van het gangbare, het systematische, van de grootste gemene deler op het gebied gemeenschap en godsdienst. Hem is van moraal, het te doen om de 'existentie' van de mens, dat is de enkeling in zijn persoonlijke verantwoordelijkheid tegenover het leven, waarvan geen stelsel, geen gemeenschap, ook geen kerk hem kan ontheffen.

Uit deze rigoureuze houding valt wellicht ook die andere grote beïnvloeding van zijn leven te verklaren: het breken van de liefdeband met Regine Olsen, na een korte verlovingstijd van vee geluk en veel kwelling een beleving die voort aan ten grondslag ligt aan alles wat hij schrijft. Niet alleen voor de kenners van Kierkegaards werk, maar ook voor hen die deze merkwaardige denker willen leren kennen, zijn deze dagboeken van grote waarde. De bewerker koos het meest typerende ervan uit en gaf als enige commentaar een zeer gedetailleerd levensoverzicht, waardoor de lezer alle fragmenten in het juiste verband kan plaatsen.

ISBN 9789031502448 | Paperback | 198 pagina's | Spectrum | september 2008


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten